بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب از ورامین تا بروجرد با ننه بی گل | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب از ورامین تا بروجرد با ننه بی گل اثر فوزیه کریمی

بریده‌هایی از کتاب از ورامین تا بروجرد با ننه بی گل

انتشارات:انتشارات نظری
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۲از ۵ رأی
۳٫۲
(۵)
به نام ور، ورنه، وارنا، ورام و ورامین ذکر شده است. کلمه رام و رامن از واژه‌های پهلوی است و نام فرشته‌ای بوده که روز ۲۱ ماه به او سپرده شده است.
sourina
ورامین در منطقه معتدل شمالی واقع شده است و سه عامل جغرافیایی در ساخت کلی اقلیم ورامین نقش مؤثری دارد. یکی دشت کویر، دیگری رشته کوه‌های البرز و سوم بادهای مرطوب و باران‌زای غربی هستند.
sourina
این شهر در طول تاریخ پیش از اسلام و بعد از اسلام نام‌ها به خود گرفته و اکنون نمونه‌ای چند با رعایت صورت تعریب آورده می‌شود. ویروگرد، ویرو، از شاهزادگان اشکانی، یعنی شهر ویرو، وروجرد، مغرب آن اردگر، اردجرد، ارد از شاهان اشکانی، پیروزه‌گرد، فیروزه‌جرد، پیروزگرد، فیروزجرد در المسالک و الممالک، وروگرد و روجرد و فروجرد.
sourina
بروگرد یعنی خداوند میوه و شهر میوه، بنابراین دانسته می‌شود که پیش از اسلام قسمت‌های مهمی از زمین‌های اطراف این شهر، برای نشانیدن درخت‌های میوه‌دار و باغات و بستان‌ها را انواع و اقسام میوه‌جات و زعفران و سبزیجات اختصاص داده شده، در واقع صادرات مهم آن به شمار می‌رود.
sourina
-در سپیده‌دم روز جمعه، بیست و سوم خرداد ماه یک هزار و سیصد و نود و سه، سفر سه روزه‌ی آن‌ها به پایان رسید و با کوله باری از خاطره‌ها بروجرد را ترک کردند ودرآن هوای پاک و روح بخش صبح، هر یک از آن‌ها با نفس عمیقی به آسمانی که میان تاریک و روشن روز رفته رفته رنگ می‌بازد و به خاکستری و نیز زلال آبی می‌نشیند، نگاه می‌کردند؛ گویی هیچ نفس کشی در روی زمین نیست، فقط پرنده‌ها هستند که از همه این زیبایی و پاکی‌ها بهره می‌برند و نغمه خوان به آواز در می‌آیند.
sourina
شکسته در هجوم میله های شب برای مان بخوان غریب، زخم دار مبتلای شب برای مان بخوان بیا دوباره از کلیمه های زخمی سیاه مال نو و سیت بیار می در انحنای شب برای مان بخوان.
sourina
امشب تمام زمزمه ها ناب می شوند دل مه لبالب ازتب، مهتاب می شوند فریاد های یخ زده درکوچه های بغض در التهاب اشک وجنون، آب می شوند با انفجارهسته تنها ییم کنون سلول های عاطفه بی تاب می شوند.
sourina
-تمایل او به قصیده سرای بود که سنگین‌تر از انواع اشعار متداول آن زمان بود. ۱۳۲۰ هنگامی که او دوازده ساله بود، همراه خانواده به تهران آمدند و دوره دبیرستان را در یکی از دبیرستان‌های شبانه به پایان رساند و در سال ۱۳۲۷ تحصیلات دانشگاهی خود را با ورود به دانشکده معقول و منقول (الهیات) دانشگاه تهران آغاز کرد و سپس با ادامه دادن تحصیلات خود با مدرک فوق‌لیسانس در رشته فلسفه فارغ‌التحصیل شد و همزمان با تحصیل در دانشگاه، به استخدام آموزش و پرورش درآمد و به عنوان دبیر در چندین دبیرستان تهران به تدریس مشغول شد.
sourina
-سیدجمال‌الدین خطیب مشهور اصفهانی است که حق را گفت و در بروجرد، به سال ۱۳۲۶ هجری قمری به شهادت رسید و چون آثار قبر او رو به انهدام بود، در ۱۳۱۷ خورشیدی به شیوه نوینی تعمیر شد و چون سنگش به علت فرسایش در شرف نابودی بود، انجمن آثار ملی قبر را با کیفیتی درخور او با سنگ مرمر مشکی مرمت کردند. از قول بزرگترها، سیدجمال‌الدین، پس از تبعید به همدان حاکم همدان حاضر به کشتن او نشد، سپس به بروجرد می‌آورندش و در این جا حاکم به دستور امیرافخم همدانی که با (محمدعلی شاه قاجار) قرابت دارد و نیز حاکم بروجرد و لرستان بود، او را پنهانی به دست جلاد سپرد. قاتل او مدت‌ها بعد در نهایت بدبختی و نکبت، نابینا شد و مفلوک در پیاده‌روی خیابان‌های بروجرد در بدترین شرایط می‌میرد.
sourina
آره درسته، این که گفتید، در اول کتاب‌اش نیز آمده بود، که گفته است: من طی خدمت ام، حدود ۱۰۰۰ کلمه انگلیسی یاد گرفتم. از آن جایی که به آموختن زبان انگلیسی بسیار علاقه دارم، با خود قرار گذاشتم و لابد قیمت تباه کردن خودم هم که باشه، این زبان را یاد بگیرم. او بی کار بوده، به قسمت نظامی انگلیسی‌ها می‌رود و درخواست کار می‌کند؛ بلکه بتواند ضمن خدمت، زبان آن‌ها را نیز یاد بگیرد و این جاست که من می‌گویم او جاسوس نبوده! بلکه عاشق زبان انگلیسی بوده است.
sourina

حجم

۲۴۲٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۳۲ صفحه

حجم

۲۴۲٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۳۲ صفحه

قیمت:
۸,۰۰۰
تومان
صفحه قبل۱
۲
صفحه بعد