بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب سرچشمه | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب سرچشمه اثر دن براون

بریده‌هایی از کتاب سرچشمه

نویسنده:دن براون
انتشارات:نامک
امتیاز:
۳.۶از ۸۸ رأی
۳٫۶
(۸۸)
لنگدون گفت: «حتی اگر این نظریه درست باشد، توضیحی دربارهٔ سرآغاز حیات در کائنات ندارد. ما اینجا کنار راه ایستاده‌ایم و برای خودمان پرسه می‌زنیم و کاری به این نداریم که آن توپ از کجا آمد و پرسش اصلی را هم کنار گذاشته‌ایم: حیات از کجا سرچشمه گرفت؟»
شمع
«برای مغز انسان، داشتن یک جواب، حال هر جوابی که می‌خواهد باشد، باز بهتر از نداشتن پاسخ است. ما وقتی با پاسخی نظیر "اطلاعات کافی وجود ندارد" مواجه می‌شویم، دست و پایمان را گم می‌کنیم و همین‌جاست که مغز ما دست به خلق اطلاعات می‌زند ـ برای اینکه دست‌کم به ما تصور وجود این اطلاعات را بدهد ـ و از این نقطه است که اسطوره‌ها، فلسفه و ادیان ظاهر می‌شوند تا به ما اطمینان بدهند که پشت این‌همه نظمی هست و در دنیای نادیدنی نیز همان نظام برقرار خواهد بود.»
Marie Rostami
با اینکه لنگدون بخش اعظم عمرش را صرف مطالعه روی هنرها کرده بود، اما هیچ‌وقت نفهمیده بود چطور این هنری را که در جهان به آن پیشرو می‌گفتند درک کند. در کل، هنر مدرن همیشه برای او به‌مانند رازی سربه‌مهر مانده بود. «ببین وینستون، قصد توهین ندارم، ولی بگذار این را بگویم، هنوز فرق بین اثر هنری مدرن و اثری ضعیف را نفهمیده‌ام.» وینستون هم به خشکی جواب داد: «البته این سؤال مهمی است. در دنیای هنرهای کلاسیک شما، آثار هنری همیشه محملی برای نمایش توانایی‌های هنرمند هستند ـ که مثلاً با چه مهارتی بر روی بوم قلم می‌زده یا چگونه از دل سنگ پیکره‌ای را بیرون می‌کشیده. در دنیای هنرهای مدرن، ما بیش از اینکه به اجرای کار بنگریم، ایده و فکر اولیه را مدنظر داریم. مثلاً تصنیف یک سمفونی چهل دقیقه‌ای که نصفش سکوت کامل باشد و نصف دیگرش نواختن یک گام ساده، از هر کسی برمی‌آید اما ایو کلاین است که این ایده را برای اولین‌بار پیاده کرده.»
iluvatar
پاپ به سخنانش ادامه داد: «ما همگی در زندگی با بخشش درگیر بوده‌ایم. به این دلیل که گاه رخدادها چنان از مرزهای تحمل ما خارج هستند که جایی برای بخشش نمی‌ماند. وقتی کسی از روی کینه و نفرت دست به کشتن انسان‌های بی‌گناه می‌زند، آیا ما باید همان‌گونه عمل کنیم که برخی کلیساها می‌گویند؟
شمع
دستمزدها هم همگی از راه بیت‌کوین پرداخت می‌شد.
شمع
«آن‌ها که گذشته را در خاطر ندارند، محکوم به تکرار آن‌اند.»
Captain
همیشه مطمئن‌ترین نفوس در زمان حیات، هراسان‌ترین‌ها به هنگام مرگ هستند.
سوفی
«حالا بیایید لحظه‌ای خود را جای مورخان و مردم‌شناسان چند سدهٔ بعد بگذاریم. آیا امکان دارد که آن‌ها هم باورهای ما را به چشم اسطوره‌های عصر جاهلیت بنگرند و به قفسه‌های خاک‌گرفتهٔ کتابخانه ها تبعید کنند؟ ممکن است که آن‌ها هم همان‌گونه به افکار و خدایان ما بنگرند که ما در زئوس می‌نگریم؟»
Marie Rostami
باورهای مذهبی همیشه در دوران کودکی و خردسالی در عمیق‌ترین لایه‌های ذهن ما جا داده می‌شوند و انجام این کار هم به‌عهدهٔ کسانی است که بیش از همه دوستشان دارم ـ والدین، معلم‌ها و شخصیت‌های مذهبی. به همین علت است که دگرگونی‌های مذهبی همیشه قرن‌ها به طول انجامیده و البته در این راه خون‌ها ریخته شده و دودمان‌ها بر باد رفته
Marie Rostami
هر که تاریخ را خوانده بود، می‌دانست که هیچ‌چیز به اندازهٔ مرگ انسان در راه عقیده، آن را در عمق اندیشهٔ مردمان نمی‌کارد؛ مسیح بر روی صلیب. قدوشیم در یهودیت. شهید در اسلام. شهادت قلب تپندهٔ هر مذهبی است.
کاربر ۱۳۱۷۶۶۷
«فرگشت هم حقانیت مذهب را نشان می‌دهد. باید در خاطرمان باشد که جوامع مذهبی همیشه دوام و بقای بیشتری از اجتماعات انسانی بی‌مذهب داشته‌اند. این حقیقتی علمی است!»
کاربر ۱۳۱۷۶۶۷
عشق از جهانی دیگر آمده و ما نمی‌توانیم به دلخواه خود آن را بسازیم. وقتی هم که ظهور کرد نمی‌توانیم آن را به میل خودمان تغییرش دهیم. عشق، انتخاب نیست.
h
هر که تاریخ را خوانده بود، می‌دانست که هیچ‌چیز به اندازهٔ مرگ انسان در راه عقیده، آن را در عمق اندیشهٔ مردمان نمی‌کارد؛ مسیح بر روی صلیب. قدوشیم در یهودیت. شهید در اسلام. شهادت قلب تپندهٔ هر مذهبی است.
h
حالا به بعد، راه چیپ‌های کامپیوتری به درون بدن ما باز می‌شود. آن‌ها را توی مغزمان کار می‌گذاریم، روبات‌های نانو را در مسیر خون خود قرار می‌دهیم تا از کلسترول بدن تغذیه کنند و برای همیشه آنجا بمانند. اندام‌های مصنوعی خواهیم ساخت که از مغز ما فرمان بگیرند. سرآخر هم با استفاده از روش‌هایی برآمده از طبیعت، نظیر کریسپر، خواهیم توانست ژنوم خود را دستکاری کنیم، آن را بهبود ببخشیم و نسخه‌ای بهینه‌شده از خودمان را تولید کنیم.»
کاربر ۳۵۸۲۱۸۳
این جملهٔ معروف چرچیل را گفته بود که: «دشمن دارید؟ بسیار عالی! این نشان می‌دهد که در مقابل چیزی ایستادگی کرده‌اید!»
کاربر ۳۵۸۲۱۸۳
بعد با صدای آرام گفت: «پروفسور، کلید Caps Lock روشن است.»
شمع
لنگدون دنده‌هایم را شکست. دریاسالار آویلا هر بار که نفس می‌کشید، دردی برنده را در سینه احساس می‌کرد. هر بار که ریه‌هایش پر و خالی می‌شدند، درد امانش را می‌برید و به همین علت سعی می‌کرد کمتر نفس بکشد.
شمع
در این مسیر، وجدان تو دلیل راهت خواهد بود. هر وقت تاریکی بر زندگی‌ات چیره شد، بگذار قلبت راه را برایت پیدا کند.»
شمع
برای غلبه بر مرگ تنها یک راه داریم، اینکه زندگی‌مان شاهکاری بی‌بدیل باشد. باید از هر فرصتی برای نیکی و عشق ورزیدن استفاده کنیم.
شمع
«نادیده گرفتنِ نادانی، تنها آن را نیرومند می‌کند.
شمع

حجم

۷۳۴٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۵۶۸ صفحه

حجم

۷۳۴٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۵۶۸ صفحه

قیمت:
۴۹,۵۰۰
تومان