بریده‌های کتاب مبانی بازیگری
کتاب مبانی بازیگری اثر ایرج افشاری اصل

کتاب مبانی بازیگری

۵ ـ صدا و بیان خوب: سعی کنید صوتی انعطاف‌پذیر و پرورش‌یافته داشته باشید. بازیگر بایستی دارای بیانی خوب باشد. بیان خوب ویژگی‌های عمده‌ی زیر را دارد: الف) شناخت و نتخاب معنی و گفتگوها ب) تأکیدگذاری درست ج) تأثیر چگونگی ارتباط اشخاص در بیان د) تأثیر شرایط و موقعیت در بیان ذ) رعایت ریتم در بیان و) فاصله‌گیری از صدای یکنواخت که به تدریج به هر کدام از این موارد خواهم پرداخت.
کاربر ۱۶۲۶۸۱۸
تمرین تخیل الف) ایجاد و فراهم کردن محیط آرام و رلاکس کردن خود. ب) بازی کردن بدون وسایل. مثل بازی‌های ورزشی که تمام شرایط (اندازه، حجم، وزن توپ و موقعیت و محوطه را در نظر بگیرند.) ج) طرح یا ماجرایی را بداهه و با خلاقیت خود اجرا کردن. د) ارتقاء دید و مشاهده‌ی بازیگر. ذ) با تمرکز و هیپنوتیزم کسی فضا را برای بازیگر بسازد.
کاربر ۱۶۲۶۸۱۸
برای ورود به بحث بازیگری و اهمیت آن بهتر است با جمله‌ای از "گوته" شروع کنم که گفته است: «باشد که صحنه همچون طناب بندبازان به افراد نالایق جرأت راه‌رفتن بر روی خود را ندهد.»
zarashiri
بیان احساسات و عواطف توسط حرکات دست ۱- بازداری شدید: حرکات عقب‌نشینی، حرکات کلیشه‌ای، ژست با مو، ناآرامی، حرکت عمومی، حرکات غیر ضروری. ۲- افسردگی: حرکات آهسته، اندک، مردد و غیر همدلانه، استفاده از ژست‌های مخفی‌کننده. ۳- شعف: حرکات سریع، فضاگیر، ریتم‌دار، خود به خود، حاکی از اعتماد به نفس، پرتکلف و دلسوزانه. ۴- اضطراب: ژست‌هایی با مو، مخفی‌کردن چهره، فشردن و درهم قفل‌کردن دست‌ها، باز و بسته کردن مشت‌ها، درهم کشیدن ابروها، خراشیدن یا چنگ‌زدن به موها، کشیدن مو و وول خوردن بی‌هدف اجزاء.
helya.B
روانشناسی ارتباطات پیام رسانی بدن همان اطلاع رسانی غیرکلامی از طریق حرکات چشم، حالات چهره، حالات بدن و ژست‌ها و حرکات بدنی است. پیام‌های غیرکلامی: ۱ ـ حالات چهره ۲ ـ نگاه (باز شدن مردمک) ۳ ـ ژست‌ها و سایر حرکات بدنی ۴ ـ تماس‌های بدنی ۵ ـ رفتار فضایی ۶ ـ لباس و سایر جنبه‌های ظاهری ۷ ـ آواگیری غیرکلامی ۸ ـ بو ۹ ـ حالات بدن (نشستن و ایستادن)
helya.B
اساس بیان بر خلاف گفتار بر شنیدن استوار است. لازمه‌ی بیان مناسب دقت در شنیدن است. همانگونه که مطلب را به گوش بازیگر مقابل خود می‌رسانید، باید آن را به گوش تماشاگر هم برسانید، هرگز به شکل نامفهوم گفتگو نکنید. وقتی دریافتید که گفته‌ی خود را با قدرت منعکس می‌کنید و طنین عمیقی را که صدایتان به وجود آمده حس کردید، آن‌وقت تن طبیعی صدایی را که باید در صحنه از آن استفاده کنید، پیدا کرده‌اید. تمرین: ۱- صدای چند بازیگر را در فیلمی به دقت گوش داده و تحلیل کنید. ۲- بیان خودتان را ضبط کرده و تحلیل کنید و برجسته‌ترین ضعف‌های بیانتان را کشف کنید و در رفع آن‌ها بکوشید.
helya.B
بعد اخلاقی در تئاتر و بازیگری، اخلاق برای عده‌ای از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است. اخلاق موارد زیر را شامل می‌شود: ۱- حس تشخیص درست از غلط ۲- حس زیبایی شناسی ۳- اعتقادات مذهبی ۴- تعلقات سیاسی
helya.B
بازیگری هنر ارائه‌ی یک شخصیت به گروهی از تماشاگران است
Zizibara2020
بولسلاوسکی، کارگردان لهستانی در مورد بازیگری چنین اظهار می‌کند: بازیگری روح انسان است که از طریق هنر متولد می‌شود. بازیگری انعکاسی از رفتار واقعی زندگی انسان‌هاست. انسان‌ها به طور مداوم و به‌شکل زنجیره‌ای از عکس‌العمل‌ها به محرک‌ها پاسخ می‌دهند. درواقع بازیگری پاسخ به محرکی است.
مهسا محمدزاده
ژست های بدنی ۱- تهدید: بلند کردن بازو، تکان دادن انگشت (اشاره در هوا)، یورش بردن. ۲- سلطه پذیری: تعظیم کردن، سر فرود آوردن، قوز کردن و خود را جمع‌کردن. ۳- فرار و حذر: مخفی شدن، سر فرو رفته در تنه و دست‌ها به روی صورت. ۴- ناکامی و سر خوردگی: پنجول کشیدن، به هوا پریدن و خود را به زمین زدن، به کندی راه رفتن. ۵- اطمینان و خوش‌آمد گویی: لمس کردن و دست روی شانه گذاشتن.
helya.B

حجم

۲۱۲٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

حجم

۲۱۲٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

قیمت:
۴۵,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲صفحه بعد