بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب ذهن و بازار | صفحه ۳۲ | طاقچه
کتاب ذهن و بازار اثر جری مولر

بریده‌هایی از کتاب ذهن و بازار

نویسنده:جری مولر
انتشارات:نشر بیدگل
امتیاز:
۴.۲از ۴۵ رأی
۴٫۲
(۴۵)
اما چرا شمار افرادی که به‌نحوی ریشه‌ای از زندگی خود در ذیل نظام سرمایه‌داری ناخرسند هستند تا این حد اندک است؟ چرا آنان نسبت به امکان‌های جدید و بهتر، در افقی ورای مرزهای نظام سرمایه‌داری، غافل مانده‌اند؟ پاسخ مارکوزه این است: چون اذهان توده‌ها در کنترل نیروهای تولید سرمایه‌داری از طریق رسانه‌های توده‌ای است، رسانه‌هایی که مردم را «سرگرم» نگاه می‌دارند و در همان حال هرگونه فکر و اندیشهٔ حقیقتاً انقلابی را حذف می‌کنند. به‌نحوی بطئی‌تر و زیانبارتر، آگاهی آنان طوری کنترل شده است که آنان را بر روی انتخاب بین کالاهای مصرفی مختلف، بین وسایل و ابزارک‌های بی‌شمار، متمرکز نگاه دارد، کالاها و وسایلی که، به گفتهٔ مارکوزه، همه مثل هم بودند. ذهن‌هایی که این‌گونه مشغول شده باشند از مسئلهٔ حقیقی منحرف می‌گردند: وقوف نسبت به این امر که انسان‌ها می‌توانند هم کمتر کار کنند و هم خودشان نیازها و خرسندی‌های خودشان را تعیین نمایند.
Shayan Mohammadi
اینکه فردگرایی و خودخواهی در حال نابودن کردن هرگونه درکی از هدف و مقصود جمعی است؛ اینکه کار رفته‌رفته معنا و مفهوم خود را از دست می‌دهد؛ اینکه زنان و مردان مسحور کالاهای مصرفی‌ای شده‌اند که در واقع به آنها احتیاجی ندارند؛ اینکه بازار بین‌المللی با نابود کردن فرهنگ‌های تاریخیِ خاص، چیزی به‌غیر از یک معجون بی‌بو و خاصیت یا نوعی نیهیلیسم لذت‌پرستانه باقی نمی‌گذارد؛ اینکه اشاعهٔ ارزش‌های بازار رفته‌رفته موجب تضعیف همان سنت‌ها و نهادهایی شده است که سرمایه‌داری بدانها متکی است؛ اینکه امروزه ما به منتهای رشد خود از حیث امکانات تکنولوژیک رسیده‌ایم؛ اینکه ثروتمندان ثروتمندتر شده‌اند در حالی که فقرا فقیرتر گشته‌اند و اینکه به همهٔ این دلایل و دلایل بیشتر، نظام سرمایه‌داری در بحران است
lordartan
در تصویر ترسیم‌شده از جامعهٔ خوب در سنت‌های کلاسیک یونانی و مسیحی، سنت‌هایی که همچنان در حیات فکری قرن هجده و پس از آن پرنفوذ باقی ماندند، جایی یا جای چندانی برای تجارت و سودطلبی وجود نداشت.
someone

حجم

۹۱۲٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۷۳۹ صفحه

حجم

۹۱۲٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۷۳۹ صفحه

قیمت:
۲۰۸,۰۰۰
۱۴۵,۶۰۰
۳۰%
تومان
صفحه قبل۱
...
۳۱
۳۲
صفحه بعد