بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب نه تنبیه، نه تشویق | صفحه ۳۴ | طاقچه
کتاب نه تنبیه، نه تشویق اثر الفی کهن

بریده‌هایی از کتاب نه تنبیه، نه تشویق

۳٫۹
(۳۷)
هر ایده و طرز تفکر بانفوذی زمانی به سبب جذابیت و قدرت متقاعدسازی‌اش موردتحسین قرار می‌گیرد و زمانی به علت نفوذ و سلطه‌اش بر فرد و جامعه موجب نگرانی می‌شود. و اما زمان نگرانی هنگامی است که ایده آن‌قدر شایع می‌گردد که دیگر حتی مورد تأمل قرار نمی‌گیرد و چنان ریشه می‌دواند که مسلّم فرض می‌شود. وقتی آراءِ مخالف بی‌پاسخ می‌مانند ــ چون اصولا دیگر مطرح نمی‌شوند ــ این ما نیستیم که ایده را در اختیار داریم، بلکه ایده است که ما را در اختیار می‌گیرد.
Mohammad Ali Zareian
روان‌شناسی امریکا، به دلیل شباهت ] فیزیولوژیک[موش به انسان، به انسان به چشم یک موش نگاه می‌کند. آرتور کستلر
Mohammad Ali Zareian
پاداش نه‌تنها به ایجاد رفتارهای ماندگار منتهی نمی‌شود بلکه در بهبود عملکرد هم مؤثر نیست؛ درواقع پاداش اغلب وضعیت را بدتر هم می‌کند.
Mohammad Ali Zareian
پژوهشهای بسیاری را یافتم که حاکی از ناموفق بودن رفتارگرایی کاربردی بود؛ پژوهشهایی که فقط معدودی از روان‌شناسان اجتماعی از وجودشان باخبرند؛ بنابراین تعجبی ندارد اگر درباره تأثیر زیانبار پاداش در مدرسه، محیط کار یا خانواده کتابی برای عموم مردم نوشته نشده است.
Mohammad Ali Zareian
این روزها با صدای بلند از اُفت بهره‌وری در محیط‌های کاری، بحران مدارس و انحراف فرزندانمان از ارزشهای اخلاقی شکایت می‌کنیم. اما راهکارهای مورد استفاده ما برای حل این معضلات (برنامه‌های تشویقی در محیط کار، نمره و جایزه در مدرسه و پاداش و خوراکی در خانه) دقیقآ همان عواملی هستند که خود در ایجاد آنها نقش دارند. جامعه ما پیرو پروپاقرص اسکینر است و نمی‌تواند از جعبه‌ای که با دریافت پاداش وارد آن شده است راهی به بیرون پیدا کند.
Mohammad Ali Zareian
وقتی در مطالعاتم متوجه شدم شواهد زیادی حاکی از آن‌اند که رقابت مانع می‌شود تا ما کار خود را به نحو احسن انجام دهیم، خیلی زود دریافتم یکی از علل ناموفق بودن مسابقه (در بهبود حاصل‌کار) این است که به‌مثابه یک انگیزه بیرونی عمل می‌کند. بعدها، در بررسی موضوع نوع‌دوستی، به مطالعاتی دست یافتم که نشان می‌دادند پاداش دادن به کودکان به دلیل سخاوتشان، روش فوق‌العاده ناموفقی برای پرورش این ویژگی است.
Mohammad Ali Zareian
«بهترین کاری که امروز توی مدرسه کردی چی بود؟»، «آیا مطلبی نشنیدی یا نخوندی که برات جالب باشه؟»، «وقتی یک مسئله ریاضی رو بالأخره حل می‌کنی چه احساسی بهت دست می‌ده»، «به نظرت چرا جنگهای داخلی شروع شد؟» اما توجه داشته باشید که آنچه بر زبان می‌رانیم (یا نمی‌رانیم) کافی نیست: اگر هنوز نمره خوب ما را غرق شادی می‌کند و نمره بد ناامید و خشمگینمان می‌سازد، واکنش ما درونمان را لو خواهد داد.
کاربر ۱۲۶۷۷۲۳
روان‌شناسی امریکا، به دلیل شباهت ] فیزیولوژیک[موش به انسان، به انسان به چشم یک موش نگاه می‌کند.
نقی کلارستاقی

حجم

۳۷۶٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۳۵۲ صفحه

حجم

۳۷۶٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۳۵۲ صفحه

قیمت:
۱۱۲,۰۰۰
تومان
صفحه قبل۱
...
۳۳
۳۴
صفحه بعد