بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب شناخت ذهن و کنترل آن | صفحه ۷ | طاقچه
کتاب شناخت ذهن و کنترل آن اثر رامین کرمی

بریده‌هایی از کتاب شناخت ذهن و کنترل آن

نویسنده:رامین کرمی
انتشارات:سنجاق
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۲از ۶۸۰ رأی
۴٫۲
(۶۸۰)
هر رفتار که ما به انجام آن عادت کنیم و آن رفتار بر ما تسلط یابد به طوریکه متوجه نشویم داریم به وقت و انرژی و منابع خود و اطرافیانمان آسیب می رسانیم یک اعتیاد است و باید از آن رهایی پیدا کنیم چرا که این بار منِ ذهنی کنترل ما را به دست گرفته و آنقدر به آن اعتیاد ادامه می‌دهد که حتی مایی که بستر ظهور و بروز او هستیم را نیز نابودکند. مواد مخدر، سیگار، میل به خرید، مشروبات الکلی، سکس، شرط بندی و قمار و دهها عمل دیگر می‌تواند در صورت افراط در انجام با شما کاری‌کند که در چرخۀخودتخریبی حیرت آوری وارد شده و بدون اینکه متوجه شوید آرام آرام تحلیل بروید در چنین مواقعی به بازخوردهای اطرافیانتان از خود توجه کنید و سریعا در حالتی از خودآگاهی متوجه خودتان و رفتارتان شده و از این خلسه نابود کننده بیدار شوید
MANSOUR 1239
۱۱-مستند سازی: سعی‌کنید به یادداشت‌برداری و مکتوب‌سازی عادت‌کنید وقایع مهم زندگی خود را به صورت یادداشت، سند، تصویر یا فیلم نگه‌داری کنید. خاطره نویسی روزانه یک کار بسیار بسیار پسندیده است که در فرهنگ ما متاسفانه در موردش ضعیف عمل شده‌است سالها بعد که به این نوشته ها مراجعه‌کنید صرف نظر از جذابیت و حس خوب متوجه نکته عمیقی خواهید شد، و آن این است که منِ ذهنی در به خاطر سپردن خاطرات شفاهی به بخش ناخودآگاه و به یادآوردن مجددآنها اغلب آنها را دستکاری و جعل می‌کند و باعث ایجاد تغییراتی در آنها می‌شود.
MANSOUR 1239
۱۰-قانون سه ثانیه: یکی از بهترین متددهای کنترل ذهن شاید به جرات بتوان گفت قانون سه ثانیه می‌باشد. اجرای آن بسیار ساده و شدنی‌است. سعی کنید از امروز قبل از انجام اغلب امورِ روزمره که از اضطرار و عجله کمتری برخوردارند سه ثانیه مکث کنید و در طی این سه ثانیه با حس حضور در محل و زمانِ حال منِ ذهنی را احضار کنید تا با هم نسبت به شروع آن کار اقدام کنید. برای مثال وقتی داخل خودروی خود می‌نشینید قبل از اینکه بلافاصله موتور را استارت کنید مکث کنید متوجه فضای اطراف، فرمان، دنده ترمز و کلاچ و گاز، آینه و سوییچ خودرو بشوید آگاهی را در محل احضار کنید و سپس اقدام کنید این کار صرف نظر از اینکه به شما کمک می‌کند اغلب امور را با نهایت دقت و ایمنی و درستی انجام بدهید شدیداً به مهارت شما در کنترل منِ ذهنی کمک خواهد کرد.
MANSOUR 1239
۹-جمع‌گرا باشید: از نشست ها و جمع‌های خانوادگی و دوستانه دوری نکنید و فعالانه شرکت کنید سعی‌کنید همیشه در این نشست‌ها و جمع‌ها حرفهای خوبی برای زدن داشته‌باشید که هدایت بحث را به دست بگیرید و از انحراف صحبت‌های جمع دوستانه و خانوادگی به سوی مباحث کم ارزش و مبتذل جلوگیری‌کنید. بیشتر تمرکز خود را بر اینکه دوستان یا آشنایان به چه کمک فکری احتیاج دارند قرار دهید مطمئن باشید شما می توانید آغازگر بحث " شناخت ذهن و کنترل آن" در بین نزدیکان خود بوده و بذر آگاهی را منتشر کنید تا اگر کسی زمینۀ لازم را داشت بتواند در این راه قدم گذاشته و کنترل ذهن خود را به دست گیرد.
MANSOUR 1239
۸ مطالعه کنید: مطالعه تنها کاری است که سعی کنید به آن عادت کنید چون در هر حالت ذهن به آن عادت نمی‌کند و تمام تلاشش این خواهد بود که کتاب را از دست شما بگیرد. همیشه یک کتاب کوچک همراهتان باشد تاثیر مطالعه بر شخصیت ذهنی شما ستودنی است. مطالعه تنها چیزی است که اگر منِ ذهنی از دستتان خارج کرد و به نفع خود مصادره کرد اصلا نگران نباشید این یعنی اینکه شما در کنترل منِ ذهنی کاملا موفق شده‌اید.
MANSOUR 1239
- سعی کنید گاهی اوقات در زمینه‌هایی که تخصص و توانایی دارید و کمتر با پول و ثروت مرتبط است نسبت به انجام امور عام المنفعه و خیرخواهانه اقدام‌کنید اصلاً نوع عمل مهم نیست همینکه گاهی به منِ ذهنی خود یادآوری‌کنید که برای چیزی جز پول و مفعت شخصی حاضر هستید وقت و انرژی بگذارید خیلی ارزشمند و موثر است و منِ ذهنیِ شما را حیرت زده می‌کند، حواستان باشد اگر با یک عمل خیرخواهانه و عام‌المنفعه به مرور زمان احساس شخصیت و هویت کردید زنگ خطر اینکه منِ ذهنی در حال تصاحب آن عمل از شماست نیز به صدا در می‌آید و اصولاً هر وقت متوجه شدید یک عمل هرچند خوب روح خود را ازدست داده و منِ ذهنی دارد از آن شخصیت می‌گیرد بدانید که باید به یک تغییر جدید فکر کنید.
MANSOUR 1239
- با دوستان خود مسافرت‌های غیر روتین بروید، کمپ زدن شبانه در طبیعت و کوهنوردی. تاثیر کوهنوردی بر روی منِ ذهنی دیدنی است حسی از حیرت و سکوت و اینکه این چه کاری است می‌کنید کاملا در چهرۀ منِ ذهنی قابل دیدن است. البته دقت کنید در هیچ کاری افراط نکنید چون دقیقاً همین منِ ذهنی قابلیت این را دارد که کوهنوردی یا هر عمل جالب اینگونه را از چنگ شما درآورده و به یک اعتیاد مزمنِ آزاردهنده که خود و دیگران را عاصی کنید تبدیل‌کند، نه تنها کوهنوردی بلکه هر عمل دیگری که روز اول حس سرور و شعف در شما ایجاد می‌کرد را می‌تواند به نفع خود تصاحب کند.
MANSOUR 1239
- سعی کنید در دکور محل کار، منزل و طرز لباس پوشیدن خود هر از چندگاهی با هزینه کم و به کاربردن خلاقیت تغییراتی ایجاد کنید که توجه ذهنتان را برانگیزد، به خاطر دارم در دوران دانشجویی در خوابگاه گاهاً پیراهن یا کت همدیگر را عمداً جابجا می پوشیدیم. - گاهی وقتها به هوای کودکی و نوجوانی خود اگر وسیله‌ای خراب شده و دورانداختنی می‌باشد و خطری ندارد وقت بگذارید آن را باز کرده و دل و روده آن را بیرون بریزید منِ ذهنی شما شدیداً آن لحظه کنار شما خواهد بود که ببیند دارید چکار می‌کنید و درون آن وسیله چه چیزی هست، موضوع جدید و جالبی پیدا کرده است، به این مساله حس شعفی که از این کنجکاوی به دست می‌آورید را اضافه کنید.
MANSOUR 1239
- بعضی وقتها روش روتین خود در را انجام امور روز مره تغییر دهید و ترک کنید مثلا اگر راست دست هستید گاها با دست چپ مسواک بزنید، با دست چپ قاشق را به دست بگیرید، مسیرهای متداول رانندگی یا پیاده روی خود را تغییر داده و از مسیرهای جدید که نیاز به تمرکز و رفتار آگاهانه است تردد کنید، گاهی زمان و مکانِ عبادت خود را آگاهانه جابجا کنید و دهها مورد از این خرده امور که تغییر روش انجام آنها حس خوبی را در شما ایجاد خواهد کرد.
MANSOUR 1239
۷-از یکنواختی دوری کنید: سعی کنید در عین اینکه در زندگی نظم و برنامه دارید، از یکنواختی دوری کنید. یکنواختی و تکرار با تقویت حالت ناخودآگاه به شما حسی از مسخ شدگی و روبات بودن را می‌دهد و در بلند مدت احساس افسردگی پیدا می‌کنید و دیگر توانایی کنترل منِ ذهنی خود را از دست می‌دهید. متناسب با شخصیت خود، آرام یا هیجانی، به تنهایی یا با خانواده یا با دوستان کارهایی بکنید که این حس یکنواختی را از شما دور کند و من ِ ذهنی شما را ناگزیر از حضور در کنار شما کند
MANSOUR 1239
در مغز می‌کند تا بتواند بعداً اجرای آن را به بخش ناخودآگاه بسپارد. این آبشارهای عصبی باعث می شوند که سلولهای عصبی مغز تحلیل نروند و زنده بمانند. به ذهن خود مجال پرواز ندهید همین الان قلم و کاغذ بردارید و مواردی را که مایل به یادگیری آن هستید لیست کنید و به ترتیب بصورت خودآموز یا کلاس آموزشی آنها را بیاموزید، یک زبان خارجی جدید، یک زبان برنامه نویسی، یک ورزش یا هنر و ... لازم نیست حرفه ای شوید همینکه بتواند برای شما با حس سرگرمی همراه باشد و مایل به یادگیری آن باشید کافی است.
MANSOUR 1239
بهترین زمان برای همه این بخشش ها و فراموش کردنها دقیقا بعد از تن‌آرامی و قبل از خواب است، منِ ذهنی خسته و ناتوان تر از این است که میل به عناد و لجبازی داشته باشد و فرکانس‌های مغزی شما پایین آمده و به فرکانس‌های خواب نزدیک‌تر می‌شود لذا هر تغییری به راحتی در ناخودآگاه حک می‌شود و اصطلاحاً در شرایط خوبی برای خودهیپنوتیزمی قرار دارید و در ادامه می‌توانید تا زمانیکه هنوز وارد فاز خواب نشده‌اید با خود تلقینی اهداف عالی خود را مرور کرده و بر عزم خود برای نیل به این اهداف تاکیدکنید و به ناخودآگاه پرتوان خود بیاموزید که بر روی آن اهداف تمرکز کرده و راه حل پیدا کرده و بعد به سطح خودآگاه شما منتقل کند. پس فراموش نکنیداول بخشش و تخلیه و پاکسازی بعد کاشت تخم امید و موفقیت و پیروزی.
MANSOUR 1239
۵-پرانتزهای ذهنی بی‌مصرف خود را ببندید: بعد از تن‌آرامی قبل از خواب، به ذهن خود مراجعه کنید و تکلیف پرانتزهای بی‌موردی که در ذهنتان باز مانده‌است و نیازی به پیگیری ندارند را ببندید اگر کسی خطای ناخودآگاه و قابل گذشتی در مورد شما کرده در ذهن خود او را ببخشید و به منِ ذهنی خود دستور دهید که پرونده‌اش را ببندد و کنار بگذارد نگذارید به صورت یک انرژی منفی در ذهن شما باقی بماند و منِ ذهنی آن را وارد ناخودآگاهتان کند و شما را آزار دهد. اگر شما خطایی کرده‌اید خود را ببخشید و رهاکنید. نگذارید منِ ذهنی به چیزهایی چنگ بیندازد و گیر بدهد که انرژی و توان شما را بیهوده مستهلک می‌کنند
MANSOUR 1239
ساده ترین مِتُد تن‌آرامی که من خودم شبها قبل از خواب انجام می‌دهم بدین صورت است: "به پشت دراز بکشید در حالیکه دستهایتان در دو طرف بدنتان به حالت کشیده قرار دارد، پاهایتان هم به فاصله اندکی از هم دراز کنید. چشم‌های خود را ببندید و چند بار نفس عمیق و شکمی بکشید سعی‌کنید بین دم و بازدم یک وقفه ایجادکنید بر روی تنفس خود دقت‌کنید. حالا شروع‌کنید از عضلات پایِ راست به سمت بالا و سپس پای چپ به بالا آگاهی خود را بر روی هر عضو انتخاب شده ببرید، بردن آگاهی به سمت مثلا کف پایِ چپ باعث ایجاد حس گرما در کف پا و گِزگِز آن می شود. همینطور یک به یک اعضای بدنتان را با احساس آگاهی حس کرده و به سمت اعضای بالاتر و نهایتا سر و صورت بیایید. این عمل شاید حدود پنج دقیقه بیشتر کار نبرد اما اثر آن را بر کیفیت خواب شبانه و احساس بهتر روز بعد آن بعد از مدتها تمرین احساس خواهید کرد.
MANSOUR 1239
انتقاد باعث می شود که ما نسبت به رفتارهای نادرست منِ ذهنی خود در فاز آگاهانه قرار بگیریم و با تقویت حس آگاهی به دوگانه بودن خودِ واقعی و منِ ذهنی نسبت به کنترل منِ ذهنی و تصحیح رفتارهای آن اقدام کنیم. در انتقاد باید مطمئن باشیم که طرف انتقاد کنندۀ ما قصد تخریب شخصیت ما و سواستفاده از ما راندارد و اصولا دسته افرادی که در بالا از ایشان یاد شد قابلیت این را دارند که جزو انتقاد کننده های تاثیرگذار و خیرخواه ما باشند.
MANSOUR 1239
هر اندیشه را تا زمانی که پاسخگوی مسیر حرکت شما به سمت اهداف عالی است محترم بشمارید و نکته آخر: از احترام گذاشتن به نظرات و جهان بینی و نگرش سایرین حتی ساده و ناتوان هیچ وقت کوتاهی نکنید.
MANSOUR 1239
با جهان‌بینی خود دچار تضاد شده‌اید اول سریع برگردید اهداف خود را چک کنید اگر ایمان دارید که عالی هستند مطمئن باشید با نسخه محدودی از نگرش و جهان‌بینی به پیش آمده‌اید و دیر یا زود این تعارض شما را زمین‌گیر خواهدکرد شجاعت‌کنید، توقف‌کنید، بازنگری‌کنید، ترمیم یا جایگزینی‌کنید سپس به حرکت خود ادامه دهید. لازمۀ این امر مطالعه، آشنایی با نظریات جدید هرچند مخالف، گفتگو و تبادل افکار، اندیشه کردن و فرو رفتن در درون برای قضاوت نگرش شخصی و پرهیز از تقدس‌سازی هر اندیشه است حتی اندیشۀ جدید شما هم یک روز ناکارآمد خواهدشد و نیاز به بازنگری خواهد داشت
MANSOUR 1239
شاید بپرسید که اینطوری همه زیربنای اعتقاداتی ما به هم می‌ریزد و سنگ بر روی سنگ بند نمی‌شود درجواب باید بگویم که شما باید توجه کنید که اصیل‌ترین و مقدس‌ترین باورهای بشری، حفظ جان، حفاظت از خانواده و کمک به هم نوع می باشد باقی مسایل را شما از ذهن خود دارید و اگر اشتباه بوده باشد مانند قطب نمایی شما را به بیراهه خواهد برد اصراری نیست که اعتقادات سنگین خود را کنار بگذارید بلکه فقط لازم است نسبت به اصلاح آنها در ذهن و جایگزینی با مفاهیم اصیل‌تر و با ارزش‌تری که به ذات وجود جهان آفرینش نزدیک‌تر باشد اقدام کنید
MANSOUR 1239
اگر هم شما در تقابل جهان‌بینی خود با جهان‌بینی‌های محیط جدید خود دچار مشکل شدید و تضاد درونی نسبت به کارهایی که می‌کنید و باورهایی که دارید داشتید نباید عصبانی شوید یا مقابله کنید بلکه باید بپذیرید نسخه نگرش و جهان‌بینی شما در ادامۀ راه برای شما ناکارآمد است با دست برداشتن از تقدس‌گرایی و مقدس‌شمردن اندیشه های خود با مطالعه، گفتگو و تحقیق و بررسی نسخۀ جهان‌بینی خود را ارتقاء دهید تا دغدغه‌های جدید شما رفع شود و این عمل را هرچند مدت یکبار تا زمانی که زنده هستید انجام دهید قبول دارم هرچه سن بالاتر می رود سخت است که از اعتقادات خود دست برداریم ولی باید بدانید که سخت افزار وجودی شما فقط با یک سیستم عامل جدید بینشی سازگار می‌تواند در ادامه راه، شما را به اهداف عالی که بعد از کنترل منِ ذهنی خود برگزیده‌اید برساند
MANSOUR 1239
اما کمتر پیش می‌آید که فرد خود به این عمل دست بزند و بینش خود را بازنگری کند تا در صورت لزوم آن را اصلاح کند. اصولا تا زمانیکه متوجه منِ ذهنی نشده باشید میل به این چنین رفتار بصورت آگاهانه نخواهد بود و اصولا افراد تحت تاثیر موج های به راه افتاده در جامعه قرار خواهند گرفت که خب به جرات می توان گفت این موج های انقلابی بینشی و نگرشی بیشتر هوشمندانه و هدفمندانه از سوی مراکر خاصی از قدرت‌های ذهنی هدایت و کنترل می گردد، نسلی بر علیه نسل قبل قرار می‌گیرد اندیشۀ خود را مسلط می‌کند و باز چند دهه بعد این چرخه ادامه دارد در حالیکه اگر فرد خود شخصاً اقدام به حل این مساله کند مطمئنا نتیجه بهتری خواهد داد.
MANSOUR 1239

حجم

۱۴۹٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۰۸ صفحه

حجم

۱۴۹٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۰۸ صفحه

قیمت:
رایگان