بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب رهنمای طریق | صفحه ۷ | طاقچه
کتاب رهنمای طریق اثر محمدعلی جاودان

بریده‌هایی از کتاب رهنمای طریق

۴٫۴
(۱۳۵)
کسی که تقوا پیشه کند و مراقب رفتار و اعمال خود باشد خداوند وعده فرموده که محبّت او را در دل همگان قرار می‌دهد. خودداری و دوری از سخنان بیهودهو کثرت قرائت قرآن سبب سوز صدا و اثر کلام می‌شود.
رهی
اوّلین عامل عدم حضور قلب، چشم ماست. کسی که چشمش هر زن و مرد، هرمنظره، هرعکس و فیلمی را مشاهده می‌کند، نمی‌تواند نماز خوبی بخواند. اگر بتوانید چشم خودتان را کنترل کنید، إن‌شاءالله حضور قلبتان در نماز بیشتر می‌شود.
فاطمه
اوّلین عامل عدم حضور قلب، چشم ماست. کسی که چشمش هر زن و مرد، هرمنظره، هرعکس و فیلمی را مشاهده می‌کند، نمی‌تواند نماز خوبی بخواند. اگر بتوانید چشم خودتان را کنترل کنید، إن‌شاءالله حضور قلبتان در نماز بیشتر می‌شود.
هدهد
برای بیدار شدن در سحر چه کنیم؟ بیداری سحر نیاز به عنایت و توفیق خاصّ الهی دارد؛ لذا اگر آدم در طول روز مراقب چشم، گوش، شکم و همه‌ی اعضا و جوارحش باشد، این امر ممکن می‌شود، امّا اگر گاه غفلت کند یا گناهی از او سربزند، به‌طور مستقیم در بیداری سحر اثر می‌گذارد.
محمد صدوقی
نماز عصاره و خلاصه شده‌ی رفتار و اعمال روز ماست.
محمد صدوقی
نماز، عصاره و خلاصه‌شده‌ی رفتار و اعمال ما در طول روز است. اگر تمام رفتار و اعمال آدمی با حساب و کتاب باشد، نماز او درست خواهد شد.
Zahra sadat
قدم اوّل در رسیدن به عشق و علاقه‌ی خدای تبارک و تعالی اطاعت از او و قدم اوّل اطاعت از او نیز، ترک گناه و معصیت است
F313
ثانیاً، برای مقابله با وضع بدِ موجود باید از نماز شروع کنید. شما فقط باید یک تصمیم داشته باشید و آن این باشد که نمازتان را اوّل‌وقت و اگر ممکن است به جماعت بخوانید. هرچه در نمازتان سرمایه‌گذاری کنید، زودتر به نتیجه خواهید رسید؛ ثالثاً، هرروز به امام ‌زمان (ع) توسّل کنید؛ مثلاً در طول روز یک مرتبه زیارت آل‌یاسین و یا دعای عهد بخوانید؛ رابعاً، به دفعات متعدّد صدقه بدهید.
رهی
از رحمت الهی ناامید و مأیوس نباشید.
حکیمی
اگر شوهر یا زن خوب هستند، زیر یک چادر هم با نان و پنیر می‌توانند زندگی خوشی داشته باشند
حکیمی
بلندی و پایینی مرتبت آدمی، به ایمان و یقین و معرفت اوست.
بیسیمچی
جاهل دائما یا در حال افراط و زیاده روی است و یا در حال تفریط و کم‌کاری.
فاطمه
غیبت این است که عیب برادر و خواهر مؤمنی را در پشت سر او بگویی؛ عیبی که مخفی بوده و کسی از آن خبر نداشته است؛ و فرقی نمی‌کند که برای عیب‌جویی باشد یا برای گِله و یا به‌عنوان انتقاد. مهم این است که عیبِ مخفی یک مؤمن را برای کسانی که آن را نمی‌دانند، بگویید و آشکار کنید؛ بنابراین اگر مسأله‌ی مورد بحث، عیبی آشکار است، مثلاً حرفی است که در جمع مردم گفته شده، دیگر غیبت نیست.
فاطمه
«قال رسولُ الله (ص) (: إنَّ اللهَ یُحِبُّ الحَیِیَّ المُتَعَفِّفَ وَ یُبغِضُ البَذیَّ السّائِلَ المُلْحِفَ»؛ خداوند انسان باحیای عفیف را دوست می‌دارد و گدای بدزبانِ سمج را دشمن دارد. (بحارالأنوار: ۶۸، ۲۷۰)
قدم اوّل در رسیدن به عشق و علاقه‌ی خدای تبارک و تعالی اطاعت از او و قدم اوّل اطاعت از او نیز، ترک گناه و معصیت است. اگر کسی در راه اطاعت از خداوند ثابت قدم بماند، می‌تواند به آن عشق الهی برسد و یا حدّاقل از آن دم بزند.
میـمْ.سَتّـ'ارے
هیچ مرد مسلمانی نیست که نگاهش به زنی بیفتد و چشم خود را پایین اندازد مگر اینکه خدای متعال به او توفیق عبادتی دهد که شیرینی آن را در دل خویش بیابد
F313
خویشاوندان خود بپیوندید، اگرچه به‌اندازه‌ی یک سلام کردن باشد. این جرعه آب یا سلام کردن، نمونه‌هایی از پیوند و صله با خویشاوندان است. دعا برای خویشاوندان، زیارت به نیابت آن‌ها، صدقه دادن برای سلامتی‌شان، کمک مالی، جانی و زبانی در گرفتاری‌های آن‌ها و دیدارِ گاه و بی‌گاه از آن‌ها -البتّه دیداری که برای آن‌ها زحمت و آزار به بار نیاورد، بلکه خوشحالشان کند -موارد دیگری از صله‌ی رحم است.
دلتنگِ ماه
به انسان کسی نزدیک است که دوستی و محبّت او را نزدیک کرده باشد، هر چند نسبتش دور باشد
حکیمی
از نشانه‌های سعادت و خوشبختی مرد، همسر صالحه است.
حکیمی
با توجّه به وقایع روز عاشورای سال ۱۳۸۸ چه توصیه‌ای به جوانان می‌فرمایید؟ باید در حدّ مقدور در به‌دست آوردن علم، فهم و بصیرت بکوشید؛ لذا معمولاً کسانی که علم و تجربه‌ی کافی دارند کمتر به مشکلات بر می‌خورند؛ زیرا هوای نفس، مانع بزرگی در به‌دست آوردن بصیرت است؛ لذا پرهیز از گناه و پرهیز از هم‌نشینی با بی‌تقوایان، سبب از دست نرفتن فهم و بصیرت خواهد بود؛ ضمناً همیشه به امام ‌زمان (ع) پناه ببرید که ایشان امام حیّ و قادر، و مأمور به راهنمایی معتقدان و مؤمنان هستند.
mohammad

حجم

۷۳۹٫۳ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۵۷۱ صفحه

حجم

۷۳۹٫۳ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۵۷۱ صفحه

قیمت:
۹۰,۰۰۰
تومان