بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب رهنمای طریق | صفحه ۶ | طاقچه
کتاب رهنمای طریق اثر محمدعلی جاودان

بریده‌هایی از کتاب رهنمای طریق

۴٫۴
(۱۳۵)
ترس از خدا سرمایه‌ای است که اگر آدمی آن را دارا باشد، می‌تواند به‌سبب آن با لغزش‌ها و گناهان مقابله نماید
محمدرضا میرباقری
محبّت، خود از معرفت ناشی می‌شود
فاطمه
اگر نماز صبح آدم قضا شود، برای جبرانش چه کار باید کرد؟ اوّلاً، جبران نماز قضا شده این است که قضای آن را بخوانید. لازم است قضای نماز صبح آن روز را قبل از نماز ظهر بخوانید؛ و ثانیاً، کاری که باید انجام دهید این است که کاری کنید نماز قضا نشود؛ ثالثاً، بیداری برای نماز صبح و حتّی برای نماز شب آدم، بسته به روز قبل اوست. اگر روز و شب قبلش پاک باشد برای نماز صبح و حتّی برای نماز شب بیدار خواهد شد؛رابعاً، بکوشید شب قبل و روز قبل شما پاک باشد: غذای پاک وحلال و صحبت‌ها همه حساب شده، نگاه‌ها و معاشرت‌ها و مطالعه و تلویزیون دیدن و... همه پاک باشند در نتیجه، إن‌شاءالله دیگر به فضل خدای متعال نماز شما قضا نمی‌شود.
در هرصورت تا سختی نکشید، مشکلتان حل نمی‌شود. اگر همّت کنید و یک توسّل سنگین برای موفّقیت داشته باشید، إن‌شاءالله موفّق خواهید شد.
t.ftm.s
(مرحوم‌آیت‌الله‌شاه‌آبادی) می‌فرمودند: بیشتر از هرچه، گوش کردن بر تغنّیات، سلب اراده و عزم از انسان می‌کند.
t.ftm.s
بهترین عبادت، گفتن ذکر «لا إلهَ إلَّا اللهُ» است
F313
صله‌ی با رَحِم به‌معنای پیوند با کسانی است که با انسان خویشاوندیِ نسَبی دارند، نه خویشاوندی سببی.
F313
چه کنم که در مقابل این بی‌حجابی‌ها، زشتی‌ها، حرمت‌شکنی‌ها و گناهانی که در شهرم انجام می‌شود، مؤثّر باشم؟ قدم اوّل این است که خودتان باید خوب باشید. سحرها بیدار شوید. برای خودتان و گناهکاران به درگاه الهی استغفار، دعا و تضرّع کنید. در قدم دوم بکوشید اطرافیان خود مانند پدر، مادر، برادر، خواهر و دوستان نزدیکتان را یک‌قدم به دین و دستورات و تربیت دینی نزدیک نمایید. مثلاً بکوشید همه‌ی آن‌ها نماز اوّل‌وقت بخوانند. پس از موفّقیت در این دو مرحله سراغ مراحل بعدی بروید.
رهی
گناهان، اعتقادات را از بین می‌برد؟ پس چگونه برخی افراد هرگناهی انجام داده و مذهبی هم هستند؟ ساختمان اشخاص با هم مختلف است؛ بعضی ساختمان فولادین دارند. مثلاً شبهه‌ای را می‌شنوند ولی اصلاً به آن توجّه نمی‌کنند. برخی افراد نیز به شبهه‌هایی که به گوششان می‌رسد، توجّه می‌نمایند. امّا در هرصورت فقط با مواظبت عملی می‌توان استحکام اخلاقی و روحی را به‌دست آورد؛ پس اوّلاً غذای پاک و حلال بخورید و گناه نکنید تا در اعتقادات دینی‌تان مستحکم باشید؛ ثانیاً، اینکه می‌گویید: «برخی هرچه می‌خواهند انجام می‌دهند، امّا در دینشان شکّی ایجاد نمی‌شود»، نمی‌تواند صحیح باشد. شما در دل هیچ‌کس حاضر نیستید تا بتوانید این‌گونه قضاوت کنید. در هرصورت مداومت بر گناه، زود یا دیر، سستی و شک در ایمان به بار خواهد آورد
رهی
مدّتی است که در امور دینی بسیار سُست و بی‌اراده شده‌ام و به‌طور ناخودآگاه گناهانی از من سر می‌زند که باعث تعجّب خودم می‌گردد. مثلاً ناگهان متوجّه می‌شوم که مشغول نگاه به نامحرم هستم، البتّه بلافاصله سرم را پایین می‌اندازم. چگونه از این شرایط رهایی یابم؟ اوّلاً، ببینید این سُستی از کجا شروع شده است؟ اگر چنین چیزی معلوم شد سعی در حلّ و جبران آن داشته باشید. کارهایی که ممکن است چنین حالتی را پیش آورده باشد عبارت‌اند از: گناه بدی که غضب الهی را جلب کرده است یا برخوردی که سبب رنجیدن دل پدر و مادرتان شده و امثال این‌ها. اگر این مسائل پیش آمده باشد، باید سعی کنید که آن‌ها را جبران و توبه نمایید. حتّی ممکن است شما را چشم زده باشند که برای رفع چشم‌زخم باید دفعات متعدّدی صدقه بدهید؛
رهی
اگر دوست انسان، دوست خوبی باشد برای حفظ دین او نیز کمک خواهد بود
بیسیمچی
اگر درسی را به‌وقت آن نخواندی، جبران آن در آینده مشکل است و به‌طور اغلب از دست می‌رود.
Mohammad Ali Zareian
ساختمان اشخاص با هم مختلف است؛
حکیمی
از مهم‌ترین نشانه‌ها و شرایط توبه‌ی راستین، تکرار نکردن گناه است؛ پس اگر کسی پس از توبه، گناهش را تکرار می‌کند، معلوم می‌شود که توبه‌ی او به حقیقت نرسیده که اثری در عمل او نداشته است. در واقع اصلاً توبه‌ای نکرده است که بخواهد بخشیده شود.
بیسیمچی
همه‌ی مشکلات دنیا و آخرت ما، از گناه است و هیچ فرض دیگری وجود ندارد
بیسیمچی
بی‌حیایی صفتی است که خودِ آدم آن را تحصیل می‌نماید، و خودش با انجام برخی رفتارها و اعمال آن را در خود ایجاد می‌کند. اگر آدم بی‌باک به نوامیس مردم نگاه کند، اگر آدم بی‌باک هرحرفی در مسائل جنسی را بر زبان بیاورد، اگر آدم هرشوخی و لطیفه‌ای را بشنود و بگوید، اگر آدم هر فیلم و عکسی را ببیند، به بی‌حیایی می‌رسد. از همین‌جا راه معالجه نیز روشن می‌شود. آدم باید نگاهش، زبانش، شوخی‌هایش، فیلم دیدنش، عکس دیدنش و هرچیز دیگری که به حیا و عفّت مربوط است را کاملاً کنترل نماید که این کنترل، مرحله‌ی اوّل توبه هم هست.
maryhzd
در وقت دعا کردن نیز آن‌طور با یقین دعا کنید که گویی اجابت، در پشت دربِ خانه است و می‌خواهد وارد خانه شود
جوان انقلابی
اوّلاً، فقط خدا را بندگی کنید و ثانیاً، جز بندگی کاری نکنید
محمدرضا میرباقری
موسیقی، اراده را سست می‌کند.
محمدرضا میرباقری
بیداری، نماز شب و استغفار در سحر و غذای پاکیزه و حلال می‌تواند گذشته‌ی انسان را جبران کند.
t.ftm.s

حجم

۷۳۹٫۳ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۵۷۱ صفحه

حجم

۷۳۹٫۳ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۵۷۱ صفحه

قیمت:
۹۰,۰۰۰
تومان