بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب ازدواج | صفحه ۴ | طاقچه
کتاب ازدواج اثر ناصر مکارم شیرازی

بریده‌هایی از کتاب ازدواج

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۰از ۲۶ رأی
۴٫۰
(۲۶)
همانها که دم از حجّ و نماز و روزه می‌زنند، هنگام شوهر دادن دختران خود چنان برای مهریه‌های میلیونی پافشاری می‌کنند، و حتّی برای محکم کاری و پیش‌بینی نرخ تورّم در آینده، مبلغ مهریه را از پول رایج به طلای خالص ناب! تبدیل کرده، و به هنگام تعیین شیربهاء و مقدار طلا و جواهرات، چنان خونشان به جوش می‌آید و رگهای گردنشان ستبر می‌شود که گویی تمام موجودیت آنها به خطر افتاده!
parisa amraee
گروهی از اسلام تنها به یک سلسله آداب سطحی قناعت کرده‌اند، و نماز و روزه و حجّی بی محتوا، و فاقد روح، و قرآنی خالی از تدبّر، و دعایی تهی از حضور قلب، و زیارتی به قصد سیاحت، انجام می‌دهند، بی‌آنکه اسلام در عمق جانشان ریشه دوانده باشد.
parisa amraee
اِنَّ مِنْ بَرَکةِ الْمَرْئَةِ قِلَّةُ مَهْرِها وَ مِنْ شُوْمِها کثْرَةُ مَهْرِها؛ یکی از برکات همسر، کمی مهر اوست، و از شومی او، زیادی مهر او!
parisa amraee
مردم از گیاهان زیبایی که بر مزبله‌ها می‌روید، پرهیز کنید! شخصی پرسید: ای رسول خدا! وَ ما خَضراءُ الدَّمَنِ؟ گیاهی که به مزبله‌ها می‌روید چیست؟ پیامبر (ص) فرمود: اَلْمَرْئَةُ الْحَسْناءُ فِی مَنْبِتِ السُّوْءِ؛ زنِ زیبایی است که در خانواده آلوده و بدی پرورش یافته!
parisa amraee
همه جا معمول است که زن با خود جهیزیه‌ای به خانه شوهر می‌برد و اغلب در تهیه این جهیزیه گرفتار مشکلات می‌شوند، «مهریه نقدی» کمکی است از سوی شوهر برای تهیه جهیزیه و نشانه‌ای است از وفاداری و قبول مسئولیت نسبت به زندگی آینده. مهریه می‌تواند تا حدّی خسارت اقتصادی زن را در صورت جدایی جبران کند، زیرا می‌دانیم زنانی که از شوهر خود طلاق می‌گیرند شانس کمتری برای ازدواج مجدّد دارند تا مردان آنها. مهریه غیر نقدی عامل بازدارنده‌ای است در برابر طلاق، و شاید به همین دلیل شارع مقدّس اسلام به هیچ‌وجه حدّ ومرزی برای آن تعیین نکرده و نوع خاصّی قایل نشده، از اموری که تنها جنبه معنوی دارد مانند «تعلیم قرآن» گرفته، تا مهریه‌های فراوان مادّی را شامل می‌شود، چرا که شرایط مختلف‌اند و اشخاص متفاوت
💐
برخلاف آنچه بعضی می‌پندارند اسلام اهمّیت کمی برای مهریه قایل است، تا آنجا که اگر زن و مردی ازدواج دایم کنند، و سخنی از مهریه به میان نیاورند، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود و ازدواجشان صحیح است، و باید برای چنین زنی مهریه‌ای همانند زنان امثال او قایل شد (مهرالمثل) .
💐

حجم

۴۸٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۸۵ صفحه

حجم

۴۸٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۸۵ صفحه

قیمت:
رایگان
صفحه قبل۱
...
۳
۴
صفحه بعد