بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب سلطه بخت | طاقچه
کتاب سلطه بخت اثر لئونارد ملودینو

بریده‌هایی از کتاب سلطه بخت

امتیاز:
۲.۶از ۲۱ رأی
۲٫۶
(۲۱)
گاهی اوقات نه موفقیت از مهارت زیاد برمی‌خیزد و نه شکست از بی‌کفایتی زیاد به وجود می‌آید، بلکه به قول آرمن آلچیانِ اقتصاددان، هر دو از «شرایط اتفاقی» حاصل می‌شوند. فرایندهای تصادفی پایه و اساس طبیعت‌اند و در همه‌جای زندگی روزمرهٔ ما حاضرند؛ باوجوداین، بیشتر مردم آن‌ها را درک نمی‌کنند یا دربارهٔ آن‌ها زیاد نمی‌اندیشند.
فئودور میخائیلوویچ داستایفسکی
پاسکال استدلال می‌کند که اگر با تقوا رفتار کنید و خدا وجود داشته باشد، سود شما ـ خوشبختیِ ابدی ـ بی‌نهایت است. از طرف دیگر اگر خدا وجود نداشته باشد، ضرر یا بازده منفی شما اندک است ـ ضررهای تقوا. پاسکال پیشنهاد می‌کند برای وزن‌دهی به این سودوزیان‌های ممکن، احتمال هر برآمد ممکن را در بازده آن ضرب و آن‌ها را با هم جمع کنید تا نوعی بازده میانگین یا بازده چشم‌داشتی را به دست آورید. به عبارت دیگر، امیدِ ریاضی سودِ شما از تقوا و عمل پرهیزکارانه می‌شود یک‌دوم بی‌نهایت (که مقدار سود شما در صورت وجود خداست) منهای یک‌دوم عددی کوچک (که ضرر شما در صورت وجودنداشتن خداست). پاسکال به‌اندازهٔ کافی دربارهٔ بی‌نهایت بلد بود تا بداند پاسخ این محاسبه برابر است با بی‌نهایت؛ بنابراین بازده چشم‌داشتی تقوا بی‌نهایتِ مثبت است
سیستماتیک
ذهن انسان به‌گونه‌ای ساخته شده است که برای هر رویداد علت مشخصی را شناسایی کند و بنابراین در پذیرش تأثیر عوامل نامرتبط یا تصادفی به مشکل برمی‌خورد.
فئودور میخائیلوویچ داستایفسکی

حجم

۴۳۹٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۷۲ صفحه

حجم

۴۳۹٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۷۲ صفحه

قیمت:
۵۹,۰۰۰
۲۹,۵۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد