بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب عزاداری رمز محبت | طاقچه
کتاب عزاداری رمز محبت اثر مهدی صدری

بریده‌هایی از کتاب عزاداری رمز محبت

نویسنده:مهدی صدری
امتیاز:
۴.۲از ۱۴ رأی
۴٫۲
(۱۴)
اللهم صل علی محمد و آل محمد امام حسین علیه‌السلام فرمود: اَنَا قَتیلُ الْعَبرَةِ، لا یذْکرُنی مُؤْمِنٌ اِلاَّ اسْتَعْبَرَ. من شهید اشک هستم. هیچ مؤمنی مرا یاد نکند مگر آنکه گریان شود.
سیّد جواد
تقدیم به مادر داغدیده‌ای که سوز و گدازش دوست و دشمن را به گریه درآورد، مادر بزرگوار قمر بنی‌هاشم علیه‌السلام حضرت اُم البنین علیهاالسلام
سیّد جواد
عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام و گریه بر مظلوم کربلا با گوشت و خون ملت شیعه عجین است، امّا اگر علم و آگاهی ما به احادیث معصومین علیهم‌السلام در این باره کامل شود، همه تشکیکات شبهه اندازان در این باره بی‌اثر خواهد شد. بی‌اطلاعی یا کم‌اطلاعی نسل جدید باعث شده که عده‌ای با شبهات پیش پا افتاده سراغ جوانان رفته و به تخریب اذهان آنان بپردازند. با تجربه‌ای که در این زمینه داشتم، جوانانی را دیدم که با مختصر آگاهی از روایات گریه و عزاداری امام حسین علیه‌السلام با قلبی همچون آینه در برابر شبهه افکنان ایستاده، و هر زنگاری که در دل داشتند یک باره برطرف شد. این امر موجب شد که تصمیم بگیرم مجموعه‌ای مشتمل بر روایات عزاداری از یک سو، و شامل پاسخ به شبهات مخالفان از سوی دیگر در دسترس عموم قرار دهم. بر این اساس کتاب حاضر در دو جلد تنظیم شده است: جلد اول: احادیث مربوط به عزاداری بر سیدالشهدا علیه‌السلام است که در چهار بخش تنظیم شده است: در بخش اول روایات فضیلت گریه و عزاداری گردآوری و ترجمه شده. بخش دوم حاکی از گریه و عزاداری فرشتگان، انبیا و اولیای الهی علیهم‌السلام و... بر سید الشهداء علیه‌السلام است.
سیّد جواد
برایت گریستم... و سزاوار است که برایت گریه کنم. آسمان‌ها، زمین‌ها، کوه‌ها و دریاها برایت گریستند، من چه عذری دارم اگر برایت اشک نریزم؟!
سید علی موسوی
به نظر می‌رسد که این عبارت ـ «کلّ یوم عاشورا وکلّ أرض کربلا» ـ گرفته شده از شعر ابوعبداللّه‌ مغربی بوصیری (متوفای ۶۹۶) است که گفته: کلّ یومٍ و کلّ أرضٍ لکربیمنهمُ کربلا و عاشوراءُ البته به قرینه بقیه ابیات، بلکه لفظ (لکربی) در همین بیت مقصود او آن است که: او همیشه و همه جا برای مصائب سیدالشهدا علیه‌السلام و اهل‌بیت محزون، غمناک و گریان است.
S
برخی از نویسندگان و سخنرانان ـ بدون دقت در مطالب و اطمینان از صحت انتساب کلمات به معصومین علیهم‌السلام ـ برخی از جمله‌های عربی را روایت پنداشته و بر آن نتائجی را مترتب نمودند. ۱. عبارت معروف: «کلّ یوم عاشورا وکلّ أرض کربلا» . اشکال: این جمله روایت نیست بلکه در روایات دقیقا نقطه مقابل آن بیان شده و گفته شده که هیچ روزی مانند عاشورا نیست و هیچ سرزمینی حرمت کربلا را ندارد. زمین کربلا بر همه زمینها حتی کعبه برتری دارد! جبرئیل به رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله عرض کرد: آنجا پاکترین مکان زمین است و حرمت آن از همه جا بیشتر است.
S
روایات فراوان و سیره مسلّم، دست محقّق را برای رویارویی و مقابله با روایاتی که بر کراهت و مذمّت گریه و عزاداری بر مردگان و شهیدان دلالت می‌کنند، باز می‌گذارد. قبلاً در روایاتی از امام سجاد علیه‌السلام اشاره شد که حضرت یعقوب علیه‌السلام برای از دست دادن یوسف علیه‌السلام سالیانی گریست، این مطلب که در آیات قرآن آمده است، سوگواری بر فقدان عزیزان را تأیید می‌نماید. جالب آن است که عمر عبدالسلام محقق و نویسنده سنی معاصر در کتابی که علیه وهابی‌ها تألیف نموده به همین آیه استدلال کرده،
S
پدرم فدای شهید هر اشکی! از امام صادق علیه‌السلام پرسیدند: «شهید اشک» یعنی چه؟ حضرت فرمود: هیچ مؤمنی آن حضرت را یاد نکند مگر آنکه گریان شود. رحمت خدا بر این ناله‌ها
Autumn
بنابر نقل بزرگان عامه از ابن سعد ـ دائره مطلب وسیع‌تر از شام و بیت المقدس بوده ـ که: پس از شهادت امام حسین علیه‌السلام در همه دنیا هیچ سنگی برداشته نشد مگر آنکه زیر آن خون تیره دیده شد. و آسمان خون بارید به نحوی که اثر آن بر لباس مردم باقی ماند تا آنکه (باران خون) بند آمد.
آبرنگ
بسیاری از شاعران اهل سنت، در رثای حضرت حسین بن علی علیهماالسلام و حادثه عاشورا شعر سروده‌اند
سید علی موسوی

حجم

۶۵۹٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۴۷۶ صفحه

حجم

۶۵۹٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۴۷۶ صفحه

قیمت:
رایگان
صفحه قبل
۱
۲۳صفحه بعد