بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب ژن خودخواه | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب ژن خودخواه اثر ریچارد داکینز

بریده‌هایی از کتاب ژن خودخواه

امتیاز:
۳.۳از ۴۱ رأی
۳٫۳
(۴۱)
واحد اساسی انتخاب طبیعی در بهترین حالت نه گونه، نه جمعیت، و نه حتی فرد، بلکه واحد کم و بیش کوچکی از ماده ژنتیکی است که راحت‌تر آن است که ژن بنامیم‌اش.
Higgs
راه دیگری که از نظر تکاملی مهم است اما به ندرت رخ می‌دهد جهش نقطه‌ای خوانده می‌شود. جهش نقطه‌ای، خطایی است معادل غلط چاپی یک حرف در یک کتاب. اگرچه این واقعه نادر است اما روشن است که هرچه واحد ژنتیکی بلندتر باشد، احتمال آنکه جائی در طول خودش توسط یک جهش دچار تغییر شود بیش‌تر است.
Higgs
ژن‌ها، در همهٔ ما - از باکتری گرفته تا فیل - اساساً ملکول‌هایی یکسان هستند. همهٔ ما ماشین‌های بقاءِ یک نوع همانندساز - یعنی ملکول‌هایی به نام DNA - هستیم،
Higgs
همانندسازها، راه درازی را طی کرده‌اند. حالا نام‌شان «ژن» است و ما «ماشین‌های بقاء» آن‌ها هستیم.
Higgs
اما زمانی را تصور کنید که دستگاه چاپ نبود و کتاب‌هایی مثل انجیل باید به طور دستی نسخه‌برداری می‌شدند. تمام کاتبان، هر چقدر هم که دقت به خرج داده باشند باز اشتباهات کمی در کارشان بوده است و بعضی هم خودسرانه مختصر «اصلاحاتی» انجام داده‌اند. اگر تمام آن‌ها از یک منبع اصلی رونویسی شده بودند، معنی تا بدان حد تغییر نمی‌کرد.
Higgs
درواقع تصور ملکولی که نسخه‌هایی از خودش می‌سازد آن‌قدرها هم که در وهلهٔ اول به نظر می‌رسد دور از ذهن نیست، و فقط لازم بود یکبار رخ دهد.
Higgs
انسان از بیش از هزار میلیون میلیون میلیون میلیون اتم ساخته شده است.
Higgs
متداول‌ترین و آشکارترین رفتار فداکارانهٔ جانوران توسط پدر و مادرها، به خصوص مادران، برای فرزندان‌شان صورت می‌گیرد.
Higgs
کتاب ژن خود خواه اولین کتاب داکینز است که در چاپ نخست (۱۹۷۶ میلادی) در یازده فصل به نگارش درآمده است. اما مشاهده میگردد که متن اصلی چاپ سوم آن (۲۰۰۶ میلادی) پی نوشتی ۶۶ صفحه ای برای پاسخ به انتقادات و شبهات خوانندگان و اندیشمندان دارد که در ترجمه کنونی هم موجود است
Higgs
در زندگی امروز تنها «آدم بودن» و گذران زندگی کافی نیست، بلکه باید بتواند از این سطح گذشته و به سهم خود در غنی کردن حوضچهٔ ممی نوع بشر گامی بردارد چرا که همین کار است که او را به مقام «انسان بودن» و خداگونگی و شناخت حقایق ژرف هستی نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند.
امیر خدمتی

حجم

۶۴۶٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۴۴۰ صفحه

حجم

۶۴۶٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۴۴۰ صفحه

قیمت:
۹۹,۰۰۰
۴۹,۵۰۰
۵۰%
تومان