بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب ژن خودخواه | صفحه ۷ | طاقچه
کتاب ژن خودخواه اثر ریچارد داکینز

بریده‌هایی از کتاب ژن خودخواه

امتیاز:
۳.۳از ۴۱ رأی
۳٫۳
(۴۱)
انتخاب طبیعی این است: تولیدمثل افتراقی غیرتصادفی ژن‌ها.
Higgs
متن اولیه همراه با اضافات، ضمائر جنسی و تمام چیزهای دیگرش به قوت خود باقی است. یادداشت‌های آخر کتاب مشتمل بر تصحیحات، پاسخ‌ها، و توضیح برخی مسایل است. دو فصل کاملاً جدید هم به کتاب افزوده شده‌اند، که موضوعاتشان در زمان خود باعث پیشبرد سپیده دم انقلابی شده‌اند. این‌ها فصل‌های ۱۲ و ۱۳ کتاب‌اند.
Higgs
یک دانشمند به جای ارائهٔ نظریه‌ای جدید یا پرده‌برداری از حقیقتی تازه، مهم‌ترین نقشی که می‌تواند ایفا کند کشف راهی نو برای دیدن نظریه‌ها یا حقایق قدیمی است.
Higgs
نظریهٔ ژن خودخواه همان نظریهٔ داروین است که به شیوه‌ای بیان شده که خود داروین آن را به کار نگرفت، اما به گمانم اگر امروز می‌بود آن را آناً دریافته و می‌پسندید. این نظریه در واقع حاصل منطقی نوداروینی پذیرفته شده است، که به صورت تصویری تازه ارائه شده است. این نظریه به جای تمرکز بر فرد، نگاهی ژن- محور به طبیعت دارد.
Higgs
کتاب ژن خودخواه به خاطر شخصیت بخشی انسان‌گونه به مسائل‌اش مورد انتقاد قرار گرفته است و این هم، اگر نیاز به عذرخواهی نداشته باشد، دست کم نیازمند توضیح است. من دو سطح از تجسم شخصیتی را در این کتاب به کار برده‌ام: شخصیت بخشی انسان‌گونه به ژن‌ها نباید واقعاً مسئله‌ای باشد، چرا که هیچ آدم عاقلی فکر نمی‌کند که ملکول‌های DNA دارای هویتی خود آگاه باشند، و هیچ خوانندهٔ فهیمی چنین توهمی را به نویسنده‌ای نسبت نمی‌دهد.
Higgs
بهترین راه برای توضیح عنوان کتاب، از طریق تأکید بر یکی از واژه‌هاست. اگر واژهٔ «خودخواه» مورد تأکید قرار گیرد فکر می‌کنید که کتابی در مورد خودخواهی است، در حالی که واقعاً، بیش‌تر به فداکاری توجه دارد. واژهٔ درست برای تأکید در عنوان کتاب «ژن» است
Higgs
دلم می‌خواست که می‌توانستم بگویم که کتاب ژن خودخواه دیگر مطالبش قدیمی شده و مطالب دیگری جای آن‌ها را گرفته‌اند. اما متأسفانه، از یک دیدگاه، نمی‌توانم چنین چیزی بگویم. هرچند در این فاصله دانش بیش‌تری حاصل شده و مثال‌های واقعی و خوبی سر برآورده‌اند، اما با یک استثناء که سر فرصت در موردش صحبت خواهم کرد، چیز اندکی در کتاب پیدا می‌شود که من بخواهم آن را پس بگیرم یا بابت‌اش عذرخواهی کنم.
Higgs
بسیاری از نظریه‌های علمی پرطرفدار همچون نجوم بطلمیوسی در دل تاریخ ابطال و گم شده‌اند و بسیاری دیگر هم همچون قوانین نیوتونی تکامل خود را در دل نظریات فیزیک نوین شاهد بوده‌اند. این پدیده، یعنی نقد سازنده جامعه علمی و پذیرش نارسایی یا نادرستی و سعی در اصلاح یا پاسخ به انتقادات را در بطن چاپ‌های مختلف کتاب حاضر و تصحیحات و توضیحاتی که خود نگارنده در قالب پی نوشت به کتاب افزوده است می‌توان دید.
Higgs

حجم

۶۴۶٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۴۴۰ صفحه

حجم

۶۴۶٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۴۴۰ صفحه

قیمت:
۹۹,۰۰۰
۴۹,۵۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل۱
...
۶
۷
صفحه بعد