بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب دموکراسی | طاقچه
کتاب دموکراسی اثر ژان بشلر

بریده‌هایی از کتاب دموکراسی

نویسنده:ژان بشلر
انتشارات:انتشارات آگه
امتیاز:
۲.۰از ۴ رأی
۲٫۰
(۴)
برای توزیع عادلانهٔ قدرت، باید هرکس آزاد باشد که با استناد به کاردانی و صلاحیت قانونی و شرعی خود، داوطلبی‌اش را برای هر پست خالی اعلام کند، و هم‌چنین فرمان‌برداران آینده آزاد باشند که داوطلبی او را بپذیرند یا رد کنند.
vahidk
لازم است هرگونه میل و هوس توسل به اقدامات خشونت‌بار به‌علت وجود تهدیدِ یک خشونتِ متقابلِ قوی‌تر زایل گردد و این تهدید در نظر بازیگران، واقعی و معتبر بیاید. اما اگر خشونتِ اعمال‌شده در مقابل افراد خشن به‌نوبه‌ی‌خود ناعادلانه باشد، عدم خشونت دیگر هیچ نقطهٔ اتکایی نخواهد داشت و صلح بدون امکان بازگشت دچار مخاطره خواهد شد.
vahidk
ادب موفق‌ترین تقلید ممکن از دوستی میان شهروندانی است که فاصلهٔ اجتماعی آنان را از گشودن باب دوستی با یکدیگر بر حذر می‌دارد. ادب جانشین اجتماعی دوستی است.
vahidk
صلح «عدم هم‌ستیزی» نیست، بلکه چه به‌صورت عام و چه در آن چیزی که در خودِ هم‌ستیزی مورد نظر ماست، «عدم خشونت» است.
vahidk
می‌توان از این نظر دفاع کرد که بازیگران به شرطی از خشونت چشم‌پوشی می‌کنند که در صورت توسل به آن با خطرِ بروزِ خشونتی بسیار بیش‌تر و فراتر از ظرفیتِ تحمل‌شان ـبه‌عنوان واکنش از طرف مقابل ــ روبه‌رو شوند. این شرط نمی‌تواند کافی باشد، زیرا اگر فقط همین شرط باشد، از خشونت خلاص نمی‌شویم. این تنها می‌تواند شرطی مکمل به حساب بیاید. شرط‌های لازم و کافی دوگانه هستند. بازیگران در صورتی به‌طور موجه و قابل‌قبول از خشونت چشم‌پوشی می‌کنند که انتخاب‌های صورت‌گرفته در میان آن‌ها حتی‌الامکان بهترین باشد و یا این که اگر آن‌ها را بد می‌دانند، امیدی واقع‌بینانه به تغییر و بهبودی آن‌ها داشته باشند. اگر انتخاب‌ها امروز یا در موعدی معین درست باشند، آن‌ها خشونت را کنار می‌گذارند. هم‌چنین، اگر به نظر آن‌ها سهم‌شان از دارایی‌های کمیاب عادلانه باشد و یا فکر کنند که می‌توانند یک سهم ناعادلانه را تصحیح کنند، باز هم از خشونت چشم‌پوشی می‌کنند. در یک جمله، می‌توان گفت که درستی و عدالت می‌توانند صلح را برقرار کنند.
vahidk
اکنون به نکتهٔ حساس مسئله می‌رسیم: مسئله‌ای که به‌معنای حقیقی کلمه حیاتی است. زیرا انسان‌ها محکوم به هم‌زیستی، ناهم‌سازی، و گرفتار شدن در چرخهٔ منازعات مرگ‌بار هستند. در این‌جا مسئله‌ای در برابر آن‌ها مطرح می‌شود که نمی‌توانند تصمیم بگیرند که آن را با بی‌اعتنایی حل کنند. این مسئله آنان را هرروزه و در هر گوشه از زندگی اجتماعی تحت فشار قرار می‌دهد. این مسئله به‌شکل خام و بی‌پرده، به این صورت مطرح می‌شود که: «چگونه با هم زندگی کنیم بدون این که یکدیگر را بکشیم؟». امر سیاست راه‌حل این مسئلهٔ خاص و صرفآ انسانی است.
vahidk

حجم

۷۸۷٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۵۵ صفحه

حجم

۷۸۷٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۵۵ صفحه

قیمت:
۵۵,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد