بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب شش کلاه تفکر | طاقچه
کتاب شش کلاه تفکر اثر ادواردو دبونو

بریده‌هایی از کتاب شش کلاه تفکر

امتیاز:
۴.۰از ۲۴ رأی
۴٫۰
(۲۴)
مثبت نگری یک انتخاب است. شما می‌توانید آگاهانه نیمه پر لیوان را ببینید. کاربرد کلاه زرد دقیقاً عکس کلاه‌سیاه است. در کلاه‌سیاه ما به دنبال یافتن نظرات منفی و در کلاه زرد در پی یافتن نظرات مثبت هستیم. من کلاه زرد را کلاه محقق مثبت نامیده‌ام و دلیلم هم این است که ارائه هر ایده‌ای به معنای کشف آینده است. آینده جایی است که قرار است طرح‌های ما در آنجا عملی شود؛ اما ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم آن‌طور که نسبت به گذشته مطمئن هستیم، نسبت به آینده نیز خاطرجمع باشیم؛ بنابراین باید در مورد آینده تحقیق کنیم. نکته‌ای که در مورد کلاه زرد وجود دارد این است که اکثر مردم زمانی که در یک طرح، نظرات خود را پیاده می‌کنند نسبت به آن مثبت اندیش می‌شوند.
💍
طیف تفکرات مثبت بعضی افراد آن‌قدر در خوش‌بینی زیاده‌روی می‌کنند که این کار آن‌ها را به حماقت می‌کشاند؛ اما خوش‌بینی در کجا تبدیل به حماقت می‌شود؟ آیا در خوش‌بینی با کلاه زرد حدومرزی وجود ندارد؟ آیا کلاه زرد می‌تواند میزان احتمال یک امر را نادیده بگیرد؟ دامنهٔ تفکر مثبت از خوش‌بینی افراطی تا مثبت اندیشی منطقی متغیر است. نباید به خاطر غیرمنطقی بودن یک پدیده آن را رد کرد، تاریخ پر است از افرادی که ایده‌های ناممکن را عملی کرده‌اند.
💍
کلاه‌سفید: سفید رنگی خنثی است. کلاه‌سفید با اعداد و ارقام ملموس سروکار دارد. کلاه قرمز: قرمز رنگ هیجان و خشم است. کلاه قرمز به جنبه‌های احساسی و عاطفی یک مسئله می‌پردازد. کلاه‌سیاه: سیاه رنگ غم است. این کلاه جنبه‌های منفی و غیرممکن بودن انجام کارها را بیان می‌کند. کلاه زرد: زرد رنگ مثبت اندیشی و کلاه زرد به جنبه‌های مثبت تفکر می‌پردازد. کلاه سبز: سبز رنگ گیاه و زندگی است. کلاه سبز نمایانگر ایده‌های نو و خلاق است. کلاه آبی: آبی رنگ آسمان است و کلاه آبی همچون آسمان بالای سایر کلاه‌ها قرار دارد. این کلاه با احاطه، تنظیم و سازمان‌دهی روند تفکر و سایر کلاه‌ها مرتبط است.
کاربر ۴۳۳۹۸۳۱
شما می‌توانید با تغییر برداشتتان از یک مسئله، احساستان را هم نسبت به آن عوض کنید.
Pardis
من تفکر را به شش جنبه تقسیم می‌کنم و برای هر جنبه یک کلاه در نظر می‌گیرم.  سفید: حقایق و اطلاعات قرمز: احساسات و هیجانات سیاه: افکار منطقی منفی زرد: افکار سازنده مثبت سبز: خلاقیت و ایده‌های نو آبی: کنترل و نظارت بر روند تفکر
احسان رضاپور
خیلی از چیزهایی که ما گمان می‌کنیم واقعی است، تنها یک باور شخصی است که با لحن محکم بیان می‌شود.
shahrzad
متأسفانه تفکر حاکم بر جامعه ابتدا واقعیت را از دیدگاه خودش بیان می‌کند و سپس از آمار و ارقام موجود برای تأیید دیدگاه خودش استفاده می‌کند.
محیـــــــا🪷
پاسخ اینجاست که اگر شما نقش یک متفکر را بازی کنید، یک متفکر خواهید شد؛
محیـــــــا🪷
کلاه‌سفید به ذهن ما جهت می‌دهد تا متوجه نوع برخورد با اطلاعات باشیم. در این کلاه باید هدفمان کسب واقعیت محض باشد نه چیز دیگر.
heydar
بزرگ‌ترین مانعی که در مسیر تفکر وجود دارد و باعث ایجاد خطا می‌شود، مسئلهٔ عملکرد دفاعی در ماست.
محیـــــــا🪷

حجم

۴۵٫۱ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۱۲۱ صفحه

حجم

۴۵٫۱ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۱۲۱ صفحه

قیمت:
۱۹,۰۰۰
۱۳,۳۰۰
۳۰%
تومان
صفحه قبل
۱
۲صفحه بعد