بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب هنر زندگی آسوده | صفحه ۱۸ | طاقچه
کتاب هنر زندگی آسوده اثر شونمیو ماسونو

بریده‌هایی از کتاب هنر زندگی آسوده

۴٫۰
(۶۳)
این سه سَم را از خود دور کنید ذهنیت ذن را وارد زندگی خود کنید. آرزوها و خشم خود را کنترل و برای درک ماهیت پدیده‌ها تلاش کنید. در دین بودایی از سه سم زندگی یاد می‌شود. این‌ها سم‌های خوراکی نیستند. در آموزه‌ها بیان می‌شود که این سموم هواهای نفس و آرزوها هستند. این سموم ریشهٔ رنج‌های انسانند و مانع دستیابی او به شادی حقیقی و احساس رضایت‌مندی در زندگی می‌شوند. این سه سم، طمع، خشم و نادانی هستند.
محمدباقر
وقتی حرص و طمع وجود ما را فرا می‌گیرد، حتی زمانی که به خواسته‌ای می‌رسیم باز هم خواسته‌های بیش‌تر و بیش‌تری خواهیم داشت. احساس خشم نیز باعث می‌شود بابت هر چیز کوچکی از کوره در برویم و وقتی عصبانی هستیم خشم خود را بر سر دیگران خالی کنیم. نادانی نیز نوعی حماقت است. فرد نادان نسبت به عقل و درایت بی‌اعتناست و علم و آگاهی کافی ندارد و از درک درست طبیعت بودا ناتوان است. تا وقتی در بند این سه سم زندگی باشیم، دستیابی به آرامش ممکن نیست. اما اگر این سه سم را دور کنیم، زندگی سرشار از شادی و رهایی را تجربه خواهیم کرد. هر وقت احساس کردید یکی از این سموم در شما در حال ظهور است، با تمرین تنفس عمیق، ذهن‌تان را آرام کنید. این کار باعث می‌شود تا پریشانی در درون‌تان به وجود نیاید.
سورینام
خوب یا بد بودن یک روز از روی اتفاقات آن یا اشخاصی که ملاقات می‌کنیم مشخص نمی‌شود، بلکه این ذهن ماست که خوب یا بد بودن را برای ما تعیین می‌کند. یک اتفاق واحد به روش‌های مختلف تعبیر می‌شود. مهم این است شما چه واکنشی به هر اتفاق داشته باشید. به احتمال زیاد، شما قدرت کنترل همهٔ اتفاقات و تغییر آن‌ها را ندارید اما این‌که چه واکنشی به آن‌ها داشته باشید، کاملاً در اختیار و کنترل شماست. پس بیایید امروز و همهٔ روزهای باارزش دیگر زندگی‌مان را به روزی خوب تبدیل کنیم.
مهتاب حیدری
در انجام هر کاری، ادامهٔ مسیر سخت‌ترین بخش است. «کار و حرفهٔ ایده‌آل من همین شغلی است که در حال حاضر به آن مشغولم.» هر کسی این جمله را بگوید و به آن باور داشته باشد، قطعاً آدم خوش‌شانسی است. ولی بیش‌تر افراد این‌طور فکر نمی‌کنند و گاهی با خود می‌گویند: «آیا این حرفه واقعاً شغل مناسبی برای من است؟ احتمالاً شغل‌های زیادی هستند که برای من مناسب‌ترند.» بیش‌تر افراد فکر می‌کنند شایستگی‌های بیش‌تری دارند و در حق آن‌ها اجحاف شده است.
سورینام
در طبیعت هر روز، روز جدیدی است. ما انسان‌ها تمایل داریم همه چیز ثابت باقی بماند و تغییری نکند. اما وقتی گیاهی را پرورش می‌دهید به‌خوبی متوجه می‌شوید در جهان هیچ‌چیز و هیچ‌کس ثابت باقی نمی‌ماند و همهٔ موجودات تغییر می‌کنند.
sin sin
متوجه هستم که حذف کلی گوشت و ماهی از رژیم غذایی شاید کمی زیاده‌روی باشد. توصیهٔ من: سعی کنید یک روز در هفته فقط سبزیجات بخورید.
avajahangiri
صرف غذا در مکتب ذن، پنج مرحله اندیشیدن را شامل می‌شود: ۱. همواره به زحمات و تلاش کسانی که غذا را فراهم کرده‌اند توجه می‌کنیم و سپاسگزار و شکرگزار هستیم. ۲. به اعمال و رفتار خود فکر می‌کنیم و به‌آرامی غذا را صرف می‌کنیم. ۳. غذا را بدون حرص و طمع و بدون عصبانیت، ذره ذره می‌خوریم. ۴. غذا را همچون دارویی می‌بینیم که روح و جسم ما را با مواد مغذی تقویت می‌کند و نیرو می‌بخشد. ۵. با قدردانی از نعمت‌ها، تناول غذا را بخشی از طی مسیر به سمت داشتن زندگی روشن و آرام در نظر می‌گیریم.
avajahangiri
«با تمام وجود بخورید و بیاشامید.» منظور این گفته این است که هنگام نوشیدن یک فنجان چای فقط بر عمل نوشیدن و هنگام صرف غذا صرفاً بر عمل خوردن تمرکز کنید. همین طور که از خوردن غذا لذت می‌برید، به کسانی فکر کنید که آن را تهیه کرده‌اند. در ذهن‌تان مزرعه‌ای را که سبزیجات در آن کاشته شده‌اند، تصور کنید. قدردان سخاوتمندی طبیعت باشید. دستان زیادی در تلاش بوده‌اند تا مواد غذایی به دست ما برسد. وقتی این‌طور به موضوع نگاه کنید حس می‌کنید چه‌قدر خوشبخت و خوش‌شانس هستید که به‌راحتی به غذا دسترسی دارید.
avajahangiri
سعی کنید به پاها و قدم‌های‌تان بیش‌تر توجه کنید. با جفت کردن کفش‌ها، نخستین قدم در راه تغییرات مثبت را برمی‌دارید.
avajahangiri

حجم

۱۳۷٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

حجم

۱۳۷٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
۲۰,۰۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل۱
...
۱۷
۱۸
صفحه بعد