بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب زیر تیغ ستاره جبار | صفحه ۲۰ | طاقچه
کتاب زیر تیغ ستاره جبار اثر هدا مارگولیوس کووالی

بریده‌هایی از کتاب زیر تیغ ستاره جبار

انتشارات:نشر بیدگل
امتیاز:
۴.۱از ۴۵ رأی
۴٫۱
(۴۵)
حقیقت پیروز است. واقعاً این‌گونه است؟ حقیقت به‌تنهایی پیروز نمی‌شود. وقتی با قدرت درمی‌افتد، اغلب بازنده است. حقیقت وقتی پیروز می‌شود که مردم برای دفاع از آن چنانکه باید قوی باشند.
Mitir
عجیب بود که این مردانِ عمل این‌قدر از کلمات وحشت داشتند. مادامی‌که نامی بر عملشان گذاشته نمی‌شد و تا زمانی که در قالب کلمات درنمی‌آمد، از هیچ رذالتی روی‌گردان نبودند و هیچ‌چیز خوابشان را آشفته نمی‌کرد. قدرت کلمات در همین نهفته است و تنها سلاح ضعفا کلمات هستند.
Mitir
خانم ماخووا گفت: «کل این اوضاع برای این است که مردم دیگر از این دولت انتظاری ندارند که کاری بکند. این آقایان اصلاً عینِ خیالشان هم نیست که فکری به حال ما بکنند. جورش را فقط ما می‌کشیم. هروقت کمیتهٔ مرکزی جلسه می‌گذارد یا دولتمردان تشکیل جلسه می‌دهند مردم فقط از ترس به خودشان می‌لرزند و نمی‌دانند دیگر قرار است چه بلایی سرشان بیاید.»
Mitir
چرا نیت خیر مردم جواب عکس می‌دهد؟ چرا ما نمی‌توانیم عواقب تصمیماتمان را پیش‌بینی کنیم؟
Mitir
تقریباً تمام اقلام ضروری نایاب شدند. هر چند ماه یک‌بار شایعه‌ای پخش می‌شد در مورد کاهش ارزش نرخ پول رایج. مردم وحشت‌زده هرچیزی که دستشان می‌رسید می‌خریدند. اقتصاد آشفته و رگبار بی‌امان ایدئولوژی ارزش هر کار صادقانه‌ای را از بین برده بود. تقریباً همه شغل دوم داشتند و یک درآمد اضافی از راهی که چندان هم قانونی نبود و صرفاً در محل کار اصلی‌شان خودی نشان می‌دادند تا که استراحتی بکنند. شرکت‌های ملی‌شده در آستانهٔ ورشکستگی بودند. زندگی ما، متأثر از احساس ناامنی، چیزی نبود جز جان کندنی از سر ناچاری.
Mitir
ما همین بودیم، بدترین نوع احمق‌ها. هرچه حزب بیشتر بر تصویر انسانِ آزاده و شریف انگشت می‌گذاشت، خود انسان بیشتر معنایش را در جامعه از دست می‌داد. هرچه روزنامه‌ها تصویر بهتر و شادتری از زندگی ما نشان می‌دادند، زندگی واقعی غم‌انگیزتر می‌شد.
Mitir
نشنیدی دکتر چی گفت؟ مراقب چِک‌ها باش و گور بابای آلمانی‌ها!» این اولین بار بود که لمحه‌ای از آن تباهی هولناک را بعینه می‌دیدم، ضربه‌ای عمیقاً مخرب که جنگ به ما وارد کرده بود. مثل چاقویی مردم را ازهم جدا کرده بود و زمان زیادی لازم بود تا این زخم التیام پیدا کند.
کاربر ۹۸۲۰۹۷
وقتی ایدئولوژی در اولویت باشد روابط انسانی به حاشیه رانده می‌شود.
Mitir
ظاهراً، وقتی چیزی را باور کنی، ایمانت از هر حقیقتی ارزشمندتر می‌شود، واقعی‌تر از هر واقعیتی.
Mitir
می‌بینی؟ ما همینیم! در تئوری، تا زمانی‌که چیزی روی کاغذ است به هیجان می‌آییم. اما همین‌که زمان عمل برسد جرئت و شهامتمان را از دست می‌دهیم.
Mitir

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۵۲ صفحه

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۵۲ صفحه

قیمت:
۸۸,۵۰۰
۶۱,۹۵۰
۳۰%
تومان