بریده‌های کتاب این جهان گذرا
کتاب این جهان گذرا اثر دیوید کریسچن

کتاب این جهان گذرا

انتشارات:نشر بیدگل
دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۸از ۱۵ رأیخواندن نظرات
پس بدین‌سان به این جهان گذرابیندیش ستاره‌ای سحرگاهی، حبابی در نهری، برق تندری در ابری تابستانی، چراغی سوسو زن، شبحی، و رؤیایی.
رئوف
تاریخ لایق یادگیری و آموزش هست به‌شرطی که بتواند چیزی جالب یا الهام‌بخش یا آموختنی بگوید، چیزی دربارهٔ جهانی که در آن زندگی می‌کنیم و اینکه چگونه به این شکل در آمده است.
محمد جواد اخباری
معروف است که هنری فورد گفته اغلب به نظر می‌رسد که تاریخ فقط شامل قطارکردن باسمه‌ای و کسل‌کنندهٔ «یک‌سری واقعیات» است.
محمد جواد اخباری
آب کاملاً مناسب است: مواد شیمیایی حرکت می‌کنند ولی سرعتشان بیش از حد نیست، پس اگر تناسب داشته باشند، می‌توانند جفت شوند و مواد شیمیایی پیچیده‌تری را تشکیل بدهند. جایی، احتمالاً در اعماق دریاهای اولیه، جایی که آتش‌فشان‌های اعماق دریا انرژی را تأمین می‌کردند و مواد شیمیایی به‌وفور یافت می‌شد، مواد شیمیایی پیچیده و پیچیده‌تری شروع به شکل‌گرفتن کردند
پارسا
این «سحابی خورشیدی» (نامی که بر آن گذاشته‌اند) در اثر گرانش منقبض شد تا اینکه اتم‌های هیدروژن در مرکز آن شروع به هم‌جوشی کردند و ستاره‌ای تشکیل شد که ما به آن «خورشید» می‌گوییم. بیشترِ سحابی خورشیدی توسط خورشید بلعیده شد ولی مقادیر کوچکی از ماده در فواصل دورتر به حرکت مداری به دور خورشید جوان ادامه داد. اتم‌ها در هر مدار با یکدیگر برخورد کردند، به‌هم چسبیدند و کم‌کم به اشیای بزرگ‌تری تبدیل شدند، چیزی شبیه به گلوله‌های برفی. (درواقع برخی از ستاره‌های دنباله‌دار واقعاً چیزی غیر از گلوله‌های برفی عظیم نیستند و از این مرحلهٔ تاریخ سیارهٔ ما برجا مانده‌اند.)
پارسا
ابرنواخترها عناصر شیمیایی پیچیده‌تری را وارد فضای میان ستارگان کردند و بااینکه هیدروژن و هلیوم هنوز با اختلاف زیاد رایج‌ترین عناصر عالم هستند، حجم قابل‌توجهی از عناصر دیگر هم در آنجا باقی مانده است. اینها به اشکال پیچیده‌ای باهم ترکیب شدند و مواد شیمیایی که سازندهٔ چیزهای جدیدتر و پیچیده‌تر از جمله خود ما هستند را ایجاد کردند. سیاره‌ها اولین چیزهایی بودند که از این موادِ پیچیده‌تر ساخته شدند. فضای بین ستاره‌ها در کهکشان‌هایی مثل راه شیری آکنده از این عناصر شیمیایی جدید بود. درنتیجه وقتی ستاره‌های جدید ایجاد شدند، صرفاً از ابرهای هیدروژن و هلیوم ساخته نشده بودند، بلکه حاصل ابرهایی بودند که کربن، اکسیژن، نیتروژن، طلا، نقره، اورانیوم و درواقع تمام عناصر «جدول تناوبی» را نیز در خود داشتند.
پارسا

حجم

۶۸۷٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۸۸ صفحه

حجم

۶۸۷٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۸۸ صفحه

قیمت:
۶۵,۸۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد