دانلود و خرید کتاب فلسفه جنگ سیاوش نصرت پناه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب فلسفه جنگ

کتاب فلسفه جنگ نوشتهٔ سیاوش نصرت پناه و ویراستهٔ حسین قاسم حمزه است و انتشارات دانشگاه جامع امام حسین آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب فلسفه جنگ

در تاریخ فلسفه اندک افرادی هستند که نظر مثبتی به جنگ داشته و یا به طور کلی از آن طرفداری کرده باشند؛ ولی در عوض به تعداد زیادی از فیلسوفانی برمی‌خوریم که یا از ستایشگران جنگ انتقاد کرده و کوشیده‌اند تا نشان دهند که جنبه تخریبی و ارتجاعی جنگ، به‌مراتب از جنبه‌های مثبت آن بیشتر است و نیز با تعداد کثیری از فیلسوفان روبه‌رو می‌شویم که کوشش کرده‌اند تا با معرفی جنگ به‌مثابه حادثه یا رویدادی وحشتناک، منفی، غیرانسانی و یا حتی ابلهانه، با آن مخالفت نمایند و جنبه‌های مقدس آن را بازستانده و به نفی جنگ بپردازند.

فیلسوفان نسبت به گونه‌های ادراکی ریشه‌های واژۀ جنگ در درون اجتماع و در طول تاریخ نظر مشترکی داشته‌اند. این موضوع بدین معنی است که در تمام جنگ‌ها (جنگ بدوی، جنگ سیاسی یا مدنی، جنگ معاصر، جنگ هسته‌ای و ...) عنصرهای مشترکی وجود دارند که به تعریف مفید و منسجم از مفهوم جنگ کمک می‌کنند. اغلبِ فلاسفه‌ای که دربارۀ جنگ می‌نویسند، به‌طور مختصر توضیح می‌دهند که جنگ چیست؟ چرا ما انسان‌ها جنگ را به راه می‌اندازیم؟ چه عللی باعث جنگ می‌شوند؟رابطه میان طبیعت بشری و جنگ چیست؟ آیا اصولا جنگ را می‌توان از لحاظ اخلاقی توجیه کرد؟ در نظر آن‌ها جنگ پدیده‌ای اجتناب‌ناپذیر است و بشر از روی طبیعت و سرشتِ خود و به صورت ارادی، جنگ‌ها را به راه می‌اندازد.

نظریۀ جنگ، دقیقاً با ارزیابی ملاک‌های سیاسی و اخلاقی برای توجیه اقدام به جنگ (دفاعی یا تهاجمی)، آغاز می‌شود و سرفصل‌های قانونی سیاسی و ملاک‌های اخلاقی برای توجیه جنگ‌ ارائه می دهند؛ بنابراین، هر نوع توجیه دربارۀ جنگ به اندیشه و نظر نیازمند است. برخی‌ها اصل وجود جنگ را انکار می‌کنند و آن را به‌هیچ‌وجه نمی‌پذیرند و یا هر نوع خشونت را که بتوان ازنظر اخلاقی مجاز دانست، منکر می‌شوند. برخی اظهار می‌کنند که استفاده از جنگ، تنها برای دفاع یا دست‌کم، متوسل‌شدن به دفاع جایز است؛ درحالی‌که برخی دیگر به‌طور قاطع، هرگونه خشونت یا جنگ را از هر نوع که باشد، رد می‌کنند. عده‌ای ممکن است جنگ‌های دفاعی بازدارندۀ تهاجمی و مداخله‌جویانه را در راستای هدف اساسی صلح بپذیرند و حتی عده دیگری معتقدند که هرگونه صلحی بهتر از جنگ است؛ ولو آنکه تحمیلی باشد.

خواندن کتاب فلسفه جنگ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران حوزهٔ جنگ پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۰

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۶۰۲ صفحه

حجم

۰

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۶۰۲ صفحه