نظرات درباره کتاب زندگی و زمانه مایکل ک و نقد و بررسی خوانندگان | طاقچه
کتاب زندگی و زمانه مایکل ک اثر جی. ام. کوتسیا

نظرات کاربران درباره کتاب زندگی و زمانه مایکل ک

انتشارات:نشر نو
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۷از ۹ رأی
۳٫۷
(۹)
پاییز
داستانش نکات زیادی داشت. من اون قسمت هایی که مایکل تلاش میکرد به چیزی به خاطر نیاز وابسته نشه رو چقدر دوست داشتم. و ذوقش از کارهای کشاورزی. چه زندگی سختی... وای... چقد جنگ بده.
ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
موضوع اصلی رمان درباره رسیدن به جایگاه واقعی «انسانیت» است.کتاب‌های کوتسیا حجیم نیستند و اغلب به ۳۰۰ صفحه نمی‌رسند اما در عوض پرمایه‌اند. در رمان‌های زندگی و زمانه مایکل ک و در انتظار وحشی‌ها از مردان و زنانی می‌نویسد که با تاریخ دست و پنجه نرم می‌کنند.یکی از درونمایه‌های اصلی رمان‌های جی ام کوتسیا ارزش‌ها و رفتارهای حاصل از سیستم حکومتی آپارتهاید در آفریقاست که عقیده دارد در هر کجای جهان می‌تواند به وقوع پیوندد. در رمان حاضر نیز نویسنده به طریقی خاص به این موضوع پرداخته می‌شود. مایکل ک، پسری‌ست لب‌شکری، کم‌هوش، زاده‌ی مادری فقیر و بیچاره و پسری است که وقتی بچه بود توسط مادرش به کانونی سپرده می‌شود که مخصوص بچه‌هایی مثل خودش بود؛ بچه‌هایی که هر کدام یک نقص و بدبختی داشتند. مایکل پانزده ساله که می‌شود از این کانون خارج و به‌عنوان باغبان مشغول به کار می‌شود اما تلاش اصلی مایکل ک، بازگرداندن مادر بیمارش به زادگاهش است. بنابراین او شغلش را رها می‌کند و به فکر انجام این ماموریت مهم می‌افتد. داستان در آفریقای جنوبی در جریان است، در سال‌هایی که دستخوش جنگ داخلی بود و در این بین است داستان مایکل روایت می‌شود، روایتی یکنواخت با ضرب‌آهنگی کند از دنیای درونی مایکل، از غریزه‌ی زندگی و البته بی‌عدالتی دنیا. کوتسیا در این کتاب علاوه‌ بر اعتراض به تبعیض نژادی حاکم بر کشورش، کوشیده است تا شرایط سیاسی – اجتماعی گروه‌های مختلف جامعه را فارغ از هر طبقه و نژادی که هستند، به تصویر بکشد.مایکل هرجا که پا می‌گذارد، جنگ به دنبالش است و نهایتا به اتهام شورش زندانی می‌شود. اما حتی نمی‌داند که جنگی در جریان است. مایکل می‌تواند بدون کمک دیگران، بدون پول و غذا و زن زندگی کند، می‌تواند غذای خودش را از طریق باغبانی و خاک به دست آورد و در طبیعت با کمترین امکانات زندگی کند و علی‌رغم کم‌هوشی، درک عمیقی از آب، زمین، آزادی و مساوات دارد. یا همون‌طور که در پیشگفتار مترجم آمده؛ مایکل یک انسان بکر است که جهان را از دید خاص خودش می‌بیند. او، درنهایت سادگی، هیچ‌چیز نمی‌خواهد: نه جنگ و نه انقلاب، نه قدرت و نه پول. مایکل ک فقط کرامت انسانی را می‌خواهد.لحن و فضای داستان، به‌خصوص در نیمه اول کتاب بسیار یکنواخت و کند است، در این قسمت خواننده لازم است که صبور باشد تا به قسمت‌های جدی‌تر رمان برسد. سپس از یک جایی به بعد، اشتیاق مایکل به آزادی، وابستگی‌اش به طبیعت و سرگذشتش شما را به دنبال خودش می‌کشد. مایکل به طریقی خاص و متفاوت به مفهوم جنگ می‌پردازد و آدم را به فکر فرو می‌برد.💐🥀
وحید
خب یه آدم ساده‌دل لب‌شکری رو داریم با تمام مصیبت‌ها و بدبختی‌هاش... هیچ مقصد و مسیری هم در داستان وجود نداره و غیر از اوایل داستان که ماجراها جذابترند، در بقیه‌ی داستان با قهرمان کتاب خودمون رو توی بدبختی‌ها و مشکلات می‌پلکونیم! یه مشکل کتاب که آپارتاید رو مذمت کرده اینه که شخصیت‌های فیلم مشخص نیست رنگشون چیه... مثلا پلیس‌ها یا پرستارها یا ساکنین اردوگاه چه نژادی دارن. برای کتابی که به تعصباتنژادی پرداخته، اشاره به این مساله لازمه.

حجم

۲۰۱٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۲۳۵ صفحه

حجم

۲۰۱٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۲۳۵ صفحه

قیمت:
۸۶,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد