نظرات کتاب روی ماه خداوند را ببوس
کتاب روی ماه خداوند را ببوس اثر مصطفی مستور

کتاب روی ماه خداوند را ببوس

نویسنده:مصطفی مستور
انتشارات:نشر مرکز
امتیاز:
۳.۷از ۴۹۰ رأی
۳٫۷
(۴۹۰)

نظرات کاربران

پرنیان
روایت، خیلی روان بیان شده و این شاید حسن کار باشه؛ اما جهتی که نویسنده و شخصیت‌ها، به‌زور می‌خوان به داستان تحمیل کنن، واقعاً برای من اعصاب‌خردکن بود! بسیاری از قسمت‌های کتاب شعاری‌ان و کلیشه‌ای؛ رفتار شخصیت‌ها و گفت‌وگوهاشون، خیلی جاها اغراق‌آمیز و غیرواقعی به‌نظر می‌رسه و شخصیت‌ها اکثراً صفر یا صدی‌ توصیف شدن: یونس بی‌جهت عصبانی می‌شه و فریاد می‌کشه؛ علی مدام شعار می‌ده و حرف‌های احساسی مسخره می‌زنه و بغض می‌کنه؛ سایه به‌سادگی تصمیم می‌گیره همسرش رو از زندگی‌اش حذف کنه؛ پرویز، تیپ کلیشه‌ای جوون‌های خوش‌گذرون و لاابالیه (که توی سریال‌های ایرانی هم نمونه‌شون رو بسیار می‌بینیم)؛ جوون راننده‌‌تاکسی انگار از آسمون ظهور کرده تا بهشون درس ایمان و اخلاق بده و... . انگار علی و سایه به زور می‌خوان اعتقاداتشون رو به‌خورد یونس بدن و برخلاف این‌که علی «در حرف‌هاش» می‌گه که شک، مرحله‌ی خوبی برای رسیدن به یقینه، اما «عملاً» هم علی و هم سایه، فضای خیلی کمی برای تردید و استقلال فکری به یونس می‌دن! مسئله‌ی خودکشی دکتر پارسا، آن‌چنان برام روشن نشد و دلایل نویسنده برام ناکافی بودن. قضیه‌ی مهرداد، نیمه‌کاره رها شد و مثل یک دکمه‌ی اضافی بر جامه‌ی داستان به نظر می‌رسید. . . . اون‌قدر تعریف این کتاب رو شنیده بودم که واقعاً دلم می‌خواست بخونمش؛ اما به معنای واقعی کلمه، دل‌سرد شدم. کتاب دینی می‌نویسی آقای مستور یا فیلم‌نامه‌ی کلید اسرار؟
دقا خانوم
بنظرم من زندگی همیشه همینقدر غیرقابل پیش بینی عجیب و ضد ونقیض هستش و بشدت از مطالعه کتاب لذت بردم
paalizaan
اومدم نظر بدم که دیدم هرچی می‌خوام بگم، قبلا گفتید.
بهار قربانی
با نظر پرنیان کاملا موافقم ارزش حتی یه بار خوندنم از نظر من نداره
سیّد جواد
کتاب ۲۱۹ از کتابخانه همگانی، بعد از مطالعه کتاب متوجه نشدم این حجم از تعریف و تمجید از این کتاب و نویسنده محترم بخاطر چیست !! از نظر من کتاب جالب و جذابی نبود . یک داستان معمولی و البته غیر منسجم و دور از واقعیت های موجود. بخش پیدا کردن دلیل خودکشی آقای دکتر هم بیشتر به طنز شبیه بود !!
طناز طباطبایی
البته نمیدونم شاید من متوجه نشدم
طناز طباطبایی
به نظر من کتاب به شدتتتتتتت گنگ و نامفهومی بود
کاربر ۳۰۴۰۴۷۲
این کتاب رو همون اوائل که اومد با سروصداها و تعریف ها درموردش خوندم. یکی از ضعیف ترین و پرایرادترین داستانها به لحاظ منطقی و روایت بودو جاهای زیادی رو درکتاب علامتگذاری کردم، سالها ازون زمان می گذره وترجیح میدم وقتم رو با آثار سطح پایین این چنینی تلف نکنم.
بلاتریکس لسترنج
دبیرستانی بودم این کتاب رو خوندم بیش از ده سال پیش به نظرم قشنگ بود
Fatemeh
اسم اکانت شما فقط🥲
Fatemeh
منم دبیرستانی هستم و این کتاب رو یک سال پیش خوندم.💙🍫🍒😅
بلاتریکس لسترنج
سلام دانشجویی در مورد مرگ استادش تحقیق میکنه و خودش هم این بین یه سری شبهه ها و سوالای ذهنی در مورد خدا براش برطرف میشه
-Dny.͜.
"گفتمش دست های من خالیه ، نیگا کن! بی وفا نگا هم نکرد . رفت لب حوض نشست و یکی از ماهی های قرمز توی حوض رو انداخت جلو گربه " 🌻💛🌻 قلب نوشته اس ؟ یا چی ؟ عشق به خداوند و اون سوال اصلی که "آیا خداوندی هست ؟" هر وقت اینو تو کتاب میخوندم قلبم جیغ میزد: معلومه که هست دیوونه ... :)
کاربر 27474
قلم روانی داشت موضوع هم جذاب بود ولی از یه جایی به بعد انگار فقط میخواست تمومش کنه برای سوالایی که داشت هیچ جوابی پیدا نکرد، سرنوشت همه رو هم در ابهام رها کرد
0
میـمْ.سَتّـ'ارے
"ای پسر عمران! هرگاه بنده ای مرا بخواند، آن چنان به سخن او گوش می سپارم که گویی بنده ای جز او ندارم، اما شگفتا که بنده ام همه را چنان می خواند که گویی همه خدای اویند جز من" 📚روی ماه خداوند را ببوس یونس، شخصیت اول داستان دانشجوی فلسفه است و موضوع تز دکتری اش علت خودکشی دکتر محسن پارساست. در حین تحقیقات برای تز دکتری سوال مهمی برایش پیش می آید"آیا خدا هست؟" که این سوال زندگی اش را تحت الشعاع قرار می دهد. داستان پیش می رود و تا حدی پاسخ سوالات خواننده را هم می دهد اما این جواب ها برای همه قانع کننده نیست پس مطالعه ی این کتاب برای یافتن پاسخ شبهات اشتباه است. 📌📌کتاب "اعتراف" از لئو تولستوی در این زمینه می تواند بسیار مفید باشد چون منطق انسان را به چالش می کشد اما در عین حال نقش مهم ایمان هم فراموش نمی شود.در واقع نسخه پخته تر و گیراتر از این کتاب... روان بودن لحن کتاب از همان ابتدا خواننده را درگیر شخصیت ها و داستان می کند. نویسنده در قالب این داستان سوالاتی مطرح می کند که سوال ذهن همه ی انسان های متفکر است. نتیجه ای که می توان گرفت این است که بعضی مسائل از دریچه ی علم قابل اثبات نیست و این جاست که نقش ایمان برجسته می شود.
کاربر ۲۱۵۳۵۰۴
اگر عقل کسی با دین در تضاد بود،یعنی کلا اون دو تا در تضادن؟ خب چه اشکال داره از متخصصش بپرسیم؟ متخصص منظورم هر کسی نیستا!کسی که تخصصش کلام،فلسفه یا.... باشه
اَســـــرا(رها🕊)
برخی جاها عقل با دین در تضاده🙅‍♀️ خیلی جاها عقل با قلب در تضاده🙅‍♀️ اما اونچهـ که ایمان رو تعریف می کنه ترادف اون با قلبهـ!💙🙂 ما با قلب میتونیم به ایمان برسیم نه با عقل! احساسات در مسعله ایمان خیلی مهم تر جلوه می کنند تا منطق!
mohan
با احترام به تمام دوستان عزیز که از کتاب تعریف کرده اند + ویژگی خوب کتب و مثبت کتاب به تصویر کشیدن پرا کندگی آن بود که در کتاب های نوسندگان ایرانی کمتر به آن رسیده بودم و برای داشتن این نظم نامنظم از آقای مستور تقدیر میکنم - انتهای کتاب خوب تمام نشد حداقل بنظر بنده و میتوانست بهتر آن آشفتگی را به اتمام برساند در کل اگر به قبل برگردم کتاب های دیگری هست که در اولویتم باشند با تشکر
سپیدار
نظرتون کاملا محترم اما ویژگی این کتاب همین مسئله بود که نویسنده مخاطب و به چالش می‌کشوند و خودش جواب نمیداد و عقاید خودش و تحمیل نمیکرد
StarShadow
ایده ای که نویسنده برای داستانش طراحی کرده، خوب بود اما داستان پردازی اصلا گیرا و درگیر کننده نیست. میتونست داستان عمیق تری باشه. باید دلیل به وجود امدن شک به وجود خدا در یونس بهتر نشون داده میشد. برای یونسی که یه زمانی مذهبی دواتیشه بوده، موضوع هایی که بخاطرشون میپرسید «ایا خداوندی وجود داره؟» خیلی الکی، سطحی و کلیشه ای بودن. برای یه جواب تاثیرگذار اول باید یه سوال تاثیرگذار پرسیده بشه. طوری که خواننده رو به تامل واداره. باید خواننده هم به همراه شخصیت اصلی به شک بیفته و درگیر بشه. و در این زمان باید پاسخ متحول کننده رو بشه. که البته من در کتاب پرسش و پاسخ این چنینی ندیدم. طبیعتا چون کتاب مذهبی هست، در انتها شخصیت ملحد باید طی یک ماجرای تقریبا قانع کننده و معجزه وارانه از وجود خدا مطمئن بشه. اما در این کتاب هرگز همچین اتفاقی نیفتاد. به نظرم با توجه به جمله ی اخر کتاب: « به اسمان نگاه میکنم. به جایی که بادبادک رسیده است به خداوند.» یونس دوباره به خدا ایمان میاره؛ اما چرا؟ حرف های علی و سایه (شخصیت هایی که مثلا میخواستن ثابت کنن خدا وجود داره) بیشتر احساسی بود. حرفهای قشنگی بود و پیام جالبی داشت ولی برای کسی که منکر وجود خدا میشه همچین حرفهایی اصلا منطقی نیست. همینطور برای خواننده ای که خودش رو اماده کرده برای یک جواب دهن پر کن. مخصوصا علی که علاوه بر اینکه حرفاش واضح نبود همشم بغض میکرد.😂 فکرمیکنم تنها موضوع جذاب کتاب، دکتر پارسا بود (که اونم به نظرم یه فرد روانی بود🤦) حتی دکتر پارسا هم برای دلیل تحول یونس راضی کننده نبود. به هرحال چون کتاب کم حجم بود و زیاد وقتم رو نگرفت، از خوندنش پشیمون نیستم.
tia
شاید برای شما هم اتفاق بیفتد، شک در بدیهیاتی که با عقل تک بعدی و دو دو تا چارتای علمی نمیشه ثابتشون کرد ، از این کتاب نباید انتظار رمانی عاشقانه ، جنایی یا تخیلی داشته باشید ، بیشتر یک رمان تمثیلیه که شاعرانگی توش موج میزنه ، باید مثل آخر کتاب و اون پسربچه ، بادبادک دلت را رها کنی تا برسی به خدا ...... خوشم اومد ، خوب بود.
elaheh
موضوع خوبی داشت ولی پایان بندی خوبی نداشت انگار نویسنده از جواب دادن به سوالات واقعا خسته شده و فقط خواسته سر و ته ماجرا رو یه جوری هم بیاره و اون قسمت که شغل آدم ها رو پشت هم ردیف میکنه و در خط های بعدی میگه این انسانهای جاهل در درک مصائبی مثل مرگ و بیماری ناتوانند به نظرم منطقی نیست
اَســـــرا(رها🕊)
می خواد بگه من که دانشجوی این رشته م و با فلسفه سر و کار دارم به این جور سوالها واکنش نشون میدم و برام مهمن طوری که در طول داستان هم دیدید که چقدر سوال:«آیا خداوندی هست؟»برای یونس داشت اکو میشد و چقدر زندگیش آینده ش روابطشــ رو تحت خطر قرار دادهـ بود!

حجم

۹۰٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۱۴ صفحه

حجم

۹۰٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۱۴ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۲۶صفحه بعد