نظرات درباره کتاب فروید و نقد و بررسی خوانندگان | طاقچه
کتاب فروید اثر جاناتان لیر

نظرات کاربران درباره کتاب فروید

نویسنده:جاناتان لیر
انتشارات:نشر نو
امتیاز:
۳.۳از ۱۸ رأی
۳٫۳
(۱۸)
مرتضی
نسخه چاپی این کتاب رو خوندم . . نویسنده که خود روانکاو و استاد فلسفه هست ، در این کتاب با رویکرد فلسفی به روانکاوی فرویدی نظر می اندازد . بخش های قابل توجه و مهم کتاب که در خاطرم مانده مربوط میشود به دیدگاه های منحصر به فرد و جدید نویسنده که حداقل تا به حال من جایی نه خوانده و نه شنیده بودم . . نیروی جنسی که فروید درباره اش حرف میزند چیزی بسیار متفاوت با آن چیزی ست که در اذهان عموم مردم جا افتاده . این نیرو بیش از آن که شبیه به نیرویی صرف برای ارتباط جنسی باشد ،مطابق با نیروی زندگی هست که افلاطون در سه _ چهار قرن پیش از میلاد درباره اش حرف زده . و این موضوع را نویسنده با استناد به آثار فروید روشن میکند . . بنیه اخلاقی که در رویکرد فرویدی وجود دارد . باینکه خود فروید قائل به اخلاق جدای از انسان نیست ، و ارزش ها، باید ها و نباید ها و سازه های اخلاقی را برامده از سوپر ایگوی انسان میداند و به طور گسترده تر ، نظریه ای اخلاقی ندارد ، اما جاناتان لیر موضع اخلاقی فروید در کشف و آشکار سازی ناخود آگاه که به نحوی اولین گام صادقانه انسان هست را مطرح میکند و بر این باور است که این رویکرد به شناخت صادقانه انسان از خویش منجر می شود و از این حیث نظریه ای اخلاقی محسوب می شود . . تفاوت هیجان رشد یافته با هیجان رشد نایافته . نویسنده با بررسی یکی از مراجعین فروید نشان می دهد که فردی که در بزرگسالی هیجانی را مانند ترس تجربه می کند این امکان برای او وجود دارد که ترس او ،همان ترسی باشد که کودک دوساله تجربه میکند . یعنی سن فرد بالا رفته اما هم گاه با سن اش عواملی باعث شده که هیجانات او رشد نکند ، و درواقع هیجانی را تجربه کند که یک فرد با هیجانات رشد یافته تجربه نمی کند . ترس با ترس و اضطراب با اضطراب فرق می کند . . در خیلی از بخش های کتاب رد پای روش فلسفی برای تبیین عناصر روان شناختی دیده می شود که در نوع خودش جالب هست .
کاربر 2710375
برای فروید خوانی قطعا کتاب خوبی است با ترجمه عالی از دکتر طهماسب عزیز لطفا با دقت بیشتری از کلمات استفاده کنیم. فروید از هشیار، ناهشیار و پیش هشیار صحبت میکنه و ناخوداگاهذو... ترجمه ها و مفاهمیم متفاوتی است. برای شناخت این مفاهیم توضیحات دکتر طهماسب در پا ورقی و انتهای کتاب مفید فایده است.
Hemmat
سلام و احترام سپاس فراوان از توضیح مناسب شما در معرفی و شناخت کتاب حاضر ؛ اگرچه در باره ی فروید و یونگ و نظریات معروف آنان همچون ضمیر ناخودآگاه ، ضمیر ناخودآگاه جمعی و .... کتاب های خوبی در «طاقچه» و سایر کتابفروشی های الکترونیکی وجود دارد اما باید گفت که کتاب حاضر یکی از منابع ارزشمند فروید شناسی است که توسط طاقچه عرضه شده و توضیحات بسنده ی جنابعالی آنرا مطلوب تر کرده است !
sadeghvahdat
فکر میکنم خواندن کتاب برای کسی که آشنایی با فروید و روانکاوی ندارد در وهله اول کار درستی نیست و یا اینکه باید حداقل دوبار خوانده شود تا قابل درک باشد و از دوستان هم درخواست دارم از کلمات درست مثل هشیار و ناهشیار و... استفاده کنیم نه از خوداگاه و نا خوداگاه که در اندیشه فروید معنای متفاوت دارند. ترجمه عالی از دکتر طهماسب با پاورقی های درجه یک بدون آسیب به اصل کتاب هم از نکات قابل توجه است. از مقدمه گیرا و تاثیر گذار هم نمی شود گذشت. در کل قبل و بعد از کتاب تاثیر آن را روی خود احساس خواهید کرد
دانیال یزدانی
کتاب نقد فلسفی بر افکار روانشناسیه فروید هستش و کتاب مشکلیه به نظرم ! و ترجمه مقداری سلیس و روان نیست اونجوری که انتظار میرفت فقط هم همین انتشارات چاپ کرده و ماورقی های بسیاری برای فهم ترجمه هست در نسخه چاپی

حجم

۵۲۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۴۱۴ صفحه

حجم

۵۲۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۴۱۴ صفحه

قیمت:
۱۴۹,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد