نظرات درباره کتاب آتوسا و نقد و بررسی خوانندگان | طاقچه
کتاب آتوسا اثر هلن افشار

نظرات کاربران درباره کتاب آتوسا

۴٫۵
(۲۲۸)
ز. آروشا دهقان
من این کتاب رو چند سال پیش خوندم.به نظرم واقعا متن زیبا و داستان جالبی داشت.به کسانی که رمان-تاریخ دوست دارن پیشنهاد می‌کنم که این کتاب رو بخونن. کاری با بخش عاشقانه‌ش ندارم.بدیهیه که نویسنده باید برای جذاب شدن تاریخ،چیزهایی رو از ذهن خودش اضافه کنه اما دوتا مشکل بزرگ با این کتاب دارم نخست این که به گواه همه‌ی تاریخ نگاران،کورش بزرگ تنها یک همسر داشتن و همه‌ی پنج فرزندشون هم از همون یک همسر بودن. حالا کتزیاس گفته نام این همسر آمیتیس بوده بقیه‌ی تاریخ نگارها گفتن کاساندانا بوده. اما هیچ کس نگفته که کورش بزرگ دو همسر داشتن. مشکل دومم اینه که بخش‌هایی که درباره‌ی شاه کمبوجیه گفته میشه،خیلی بی‌رحمانه و اغراق‌آمیزه. نوشته‌های هردوت هزاربار اغراق آمیزتر شده و در کتاب اومده.در حالی که یافته‌هایی مانند تندیس اوجاهورسنه،سنگ آرامگاه گاو آپیس و... حتی درستی گفته‌های هردوت درباره‌ی شاه کمبوجیه رو هم زیر سوال میبره و یه جورایی ردشون می‌کنه.درباره‌ی این که شاه کمبوجیه واقعا چه کسی بوده،نوشته‌های یوزف ویسهوفر، داندامایف و پیر بریان خیلی سودمند هستن. پیشنهاد می‌کنم که خونده بشن.این شاه بزرگ،باید اونجوری که بوده به مردم شناسانده بشه نه اونجوری که دشمنان ایران خواستن.
ز. آروشا دهقان
کاربر ۴۶۱۶۵۱۰ سپاس‌گزارم که نظرتون درباره‌ی کتاب رو باهام درمیون گذاشتید. منابعی که برای کتاب «کمبوجیه و من» ازشون استفاده کردم انتهای کتاب نوشته شدن. بله، قطعا تا زمانی که تاریخ هرودوت و نوشته‌هاش درباره‌ی شاه کمبوجیه رو صد در صد درست بدونیم هر پژوهش و یافته‌ی تازه‌ای درباره‌ی این شاه پر از ایراده. من برای نوشتن اون کتاب تلاش کردم تا از منابعی معتبرتر از تاریخ هرودوت استفاده کنم و نظر مخاطبی که تاکنون فقط دیدگاه‌های هرودوت رو شنیده جلب کنم که بیشتر درباره‌ی این شاه پژوهش کنه. با این حال خوشحال میشم اگر برام بنویسید که ایرادات تاریخی اون کتاب دقیقا کدوم بخش‌هاست. شاید من هم به پژوهش بیشتر و دقیق‌تر نیاز داشته باشم.
کاربر 4616510
شما خودتون به کتاب کمبوجیه و منتون هزار تا ایراد میشه گرفت داستان جذابی هم نداشت و توش کمتر از شواهد تاریخی استفاده شده بود
Eliya.Sharifi
هموطن گرامی ، شما که اطلاع نداری ، اطلاعات غلط نده . کوروش بزرگ تنها یک همسر داشتن و این یکی از بزگترین وجه تمایز هاشون با شاه های دیگه بوده . چون کوروش کبیر ، همسران و دختران سرزمین های فتح شده رو له عقد خودش در نمی آورده و روایات خیلی کمی هستن که مثل متن کتاب می گن ، کوروش کبیر دو همسر داشته . همسر رسمی و غیر رسمی هم وجود نداره ، متاسفانه همسران زیاد پادشاهان در سلسله های بعدی و به خصوص دوران قاجار ، رایج بوده .
ghazalslvti
در واقع کتاب خوبی بود ! اینکه ما رو با زندگی زن سالاری به نام اتوسا و سختی های زندگی ایشون اگاه کرد! من تا قبل از این چندان درباره ی دربار هخامنشیان نمیدونستم و خوشحالم که ایرانی هستم و در گذشته نسبی همچون داریوش بزرگ و اتوسا را داشته ام ! باشد این کتاب رهنمودی برای امروزیان تا راه درست را همچون گذشتگان خود پیش گیرند! از گذشته بر باد رفته حرف زدن فایده ای ندارد! ای کاش از این کتاب و اندیشه ی بزرگ پادشاه گذشته ایران زمین درس بگیریم حال و اینده را بسازیم ! نوادگان داریوش باشیم که ذره ذره ی وجودشان را برای خاک پاک ازادگان "ایران" فدا میکنند! با هر بدی که در کشور عزیزمان هست ! باستیم ! بسازیم و اباد کنیم! نه اینکه به فکر ازادی و رهایی خودمان ، کشورمان را در دست گرگ صفت های بی دردی که از درد مردم نمیدانند رها کنیم! بمانیم ! بسازیم ! شاید این باعث ارامش داریوش و اتوسا در یک دانه خاک میهنمان باشد!
Ghazal
تفسیر، زیبا و دل نشینی داشتیید !
Ghazal
فکر کنم شبیه مهرگان جشن آب و آتش باشه..اونم یه کتاب فووووق العادس..پیشنهاد میکنم اگه عاشقانه تاریخی دوست دارید حتما بخونیدش..
کاربر 3714976
یه غیر از این دو کتاب ( آتوسا و سرگذشت اب و اتش) چه کتاب دیگه ای در این ژانر می شناسید؟
Alaghe Band
کجاش فوق الادس آب و آتش نویسنده از کسی که اگه نتو زیر و رو کنی فقط یه اسم که تازه دایانا هم نیست ۳ جلد کتاب نوشته و کلش عاشقانه هاییه که حتی الانم مردای متعصب به خانماشون نمیگن یا حداقل در جمع مراعات می کنن شما رابطه ی آتوسا و داریوشو با رابطه ی زوج آذرگان مقایسه کنید واقعا این ها مسائل خیلیییییی بعیدیه که حتی من با خوندن خلاصه هایی که دوستان گذاشتن حیرت کردم چطور ممکنه یه شاه دو هزار سال قبل این طوری با یه زن مغرور و بی پروا و عجیب رفتار کنه😐😐😐
🍀BAHAR🌴
نه عزیزم شبیه اون‌ها نیست. خیلی خیلی قشنگ‌تره از نظر من. به‌طور کلی سرگذشت آب و آتش کمی اغراق‌آمیز بود. ولی این رئالیتی بیشتری رو شامل می‌شه.
|قافیه باران|
درباره این کتاب همینقدر بس که من با وجود تنگی وقت برای مطالعه آزاد ، واقعا نتونستم در برابر نخوندنش مقاومت کنم و سه روز تمام سیر کردم در ایران باستان میون کاخهای پاسارگاد، سنگ نوشته های ارگ پارسه، ایلام قدیم ، بابل و .... نویسنده زندگی این بانو رو از زیر گرد و غبارهای هزاران ساله زمان و پیچ و خم های تاریخ کهن هخامنشیان بیرون کشیده و با نهایت تلاش سعی کرده تصویر نسبتا روشنی از فراز و نشیبهای حیات او رو پیش روی ما بگذاره ، از نوجوانی بانو آتوسا درزمان پادشاهی کوروش تا اعلام جانشینی خشایارشاه توسط داریوش رو در بر میگیره به اضافه پی نوشتهای مفید. نویسنده ی چنین کتابهایی میبایست سرشار از دایره واژگان و جملات ادبی خاص باشه تا کشش خواننده کاستی نگیره که صد البته ایشون به خوبی از عهده بر آمده.برخی توصیفات ظریف و به جا نشان از توانایی او داره. بعد اتمامش ذهنتون میون وقایع تاریک روشن و مرموز ایرانِ باستان ، همچنین گذر عجیب و تامل برانگیز زمان جا می مونه!
کاربر ۳۵۵۲۴۴۵
با تمام وجودم این کتاب را دوست میدارم خیلی حس خوبی بهم داد .
|قافیه باران|
دقیقا 😅
نَعنا🌿
مشکل من با کتاب‌های جذاب همینه، همه زندگیم رو تعطیل میکنم تا تموم بشه :( برای همین سعی میکنم زیاد نزدیکشون نشم.
B-vafa
پروین اعتصامی میگه : زادن و کشتن و پنهان کردن دهر را رسم و ره دیرین است...! چندتا جمله از کتاب : -زنی آرام و دلپذیر با چشمانی سیاه که از هوشیاری می درخشید و برای در بند زیستن آفریده نشده بود. -گویی او چکه ای از رودخانه خروشان میهنش بود -آه که زمانه بر سر او چه آورد... کشش تاریخی فوق العاده داشت! غمی که بعد از مرگ کورش تا ازدواج با داریوش روی داستان هست، خیلی سنگینه‌. بسیار خوش حال شدم که تونستم با زندگی "آتوسا" آشنا بشم و یکی از بهترین زنان رو بشناسم. اطلاعات تاریخی که بهم داد واقعا خوب بود. و با مرگ رکسانا و بردیا انگار یک قسمت از وجود من هم کنده شده بود. و اینکه نویسنده کاملا دقیق تحقیق کرده بود و تا عکس های آثار بجا مونده رو هم گذاشته بود. خلاصه که بخوانید و کمی در راستای آن تفکر کنید...!
کاربر ۳۵۵۲۴۴۵
دقیقا👏
فرسا
رمان های تاریخی همیشه یکی از جذاب ترین راه ها برای آگاهی از تاریخ هستند . کتاب آتوسا از دید من شگفت آور بود و هست وبه کسانی که دوستدار ایران هستن پیشنهاد میدم . قلم گیرای نویسنده و لحن متفاوت با لحن امروزه ما مرا به شگفتی واداشت. نکات پاورقی هم در جای خود عالی بود . درود بر نویسنده توانا و تاریخ سازانی چون کوروش کبیر و داریوش و آتوسا و ...
پاشا
یک لحظه برای خواندن این کتاب درنگ نکنید. متن گیرا و جذاب، داستان پرکشش و پر حادثه همراه با اطلاعات سرشار از وقایع و رویداد های تاریخی. و از همه ی این ها مهم تر برای داستان های تاریخی، رفرنس های معتبر است که به داستان اعتبار میبخشد. بعد از خواندن کتاب هیجانی وصف نشدنی دارم البته همراه با اندوه پایان غم انگیز تمام داستان های تاریخی. چه بزرگ مردانو زنانی که از یادها رفتند و در پی نگاه های غرض الود ما رهسپار فراموشی شدند. با هر آیینو روشو گفتاری قابل ستایشند و البته که خدا نیستند و پر از اشتباهند. مطمئناً دلم برای خواندن دوباره ی کتاب تنگ میشود.
kordelia
شگفتا از تاریخ!!! وه که چه زیبا و پر کشش است... جای جای این کتاب مو به تنم سیخ شد و قلبم فشرده؛ چه سرنوشتی بر پیشینیان گذشته! بارها بخاطر فرزند این کهن بوم و بر بودن به خود بالیدم و حس و حال های عجیب و متفاوتی تجربه کردم...در تمام طول تاریخ عده ای سعی در پاک کردن این پیشینه‌ی عظیم و پرافتخار داشته‌اند و هنوز هم... بر ماست که برای حفظ این گنجینه از هیچ چیز دریغ نکنیم..
Ariyana
رمان عالیه☺من نمونشو فقط خوندم🙁کاش رایگان بود😣😢
delaram
کتاب خیلی خیلی خوبیه و در مورد تاریخ هم تا اونجایی که میشده درست نوشته البته که ما از تاریخ هخامنشیان چیز زیادی دردست نداریم ولی کتاب تونسته با بیان منابع مختلف موفق عمل کنه خیلی هم ممنون از نویسنده که فقط به یک منبع مثل هردوت توجه نکردن و دلیل هایی برای رد یا تایید گفتار تاریخ نویسان بر اساس عقل هم آوردن بسیار ارزشمنده موفق باشید
قاصدک!
قشنگ بود.😍 من عاشق روحیه قدرتمند سخصیت ها شدم. ولی حیف که هیچ فیلمی از ایران باستان با شکوه ما ساخته نشده. 😔
mahta.mahbood
این کتاب خیلی خوبه‌. قسمت رمان و داستان پردازیش که عالیه. قسمت تاریخیش هم خوبه ولی یه نقص بزرگ داره که باعث شد دو ستاره کم کنم؛ بخش‌های مربوط به کمبوجیه اصلا واقعی نیست. در واقع نویسنده همون حرف‌های هرودوت رو برداشته و با چاشنی داستان پردازی و اغراق صد برابر بدترش کرده و تو کتاب آورده در حالی که خیلی از تاریخ نگارها و تاریخدان‌ها اصلا حرف‌های هرودوت درباره‌ی کمبوجیه رو قبول ندارن و کشفیات صد سال اخیر تو مصر و عراق هم نشون میده که هرودوت به طرز ابلهانه ای مزخرف گفته. به نظرم تنها نقص کتاب همین بود. پیشنهاد می‌کنم بخونید ولی اون قسمت‌ها رو باور نکنید و حتما در کنارش به منابع مستند هم رجوع کنید
شهرزادm
من این کتاب رو نخوندم اما عاشقانه کتابای تاریخی رو دوست دارم بخصوص تاریخ هخا منشیان👌
Tina Falah
با سلام واقعا ممنون از این کتاب خوب که قرار دادید خواهش میکنم به این کتاب هم تخفیف بدهید بعضی ها واقعا نمیتونن بخرن . با تشکر
آکسین :)
واقعا عنوان نویسنده برازنده خانم افشار هست 👌🏻 این کتاب از معدود رمان های تاریخیه که ارزش خوندن رو داره . نویسنده با استفاده از واژگان پارسی و منابع معتبر تاریخی ، میتونم بگم یه شاهکار خلق کرده ! هرچند کتاب پایان غیر منتظره ای داره ولی از لحاظ تاریخی بسیار به جا تموم میشه ( از گزافه گویی های بی منبع هم جلوگیری میکنه ) با عرض خسته نباشید به نویسنده عزیز امیدوارم از خوندن کتاب لذت ببرید🌹😃
فضانورد اقیانوس
آکسین جانم چقدر خوشحال شدم که بریده تو دیدم 😍🌿 چطوری؟؟
اقیانوس آرام
امیدوارم کامنتم پاک نشه :/
اقیانوس آرام
سلام! حالت چطوره رفیق؟
vesal_d
چقدر این کتاب خوب بود و چقدر حیف که کم دیده شده. تک تک اتفاقات و وقایع و حتی شخصیت سازی ها بر اساس واقعیته و این نشون از مطالعه دقیق نویسنده تو زمینه تاریخ و ایران باستان داره. پنج ستاره واقعا کمه براش.
شریفی
بسیااار جذاب، نثری روان و گیرا، این کتاب رو باید خوند و قصه گونه نقل کرد تا همه بدونن ایران و ایرانی چی بوده...
مهديس
فوق العاده است.از بهترین رمان های تاریخی که میشه خوند
Iran
هر کی این کتابوومیخونه یه سری هم ب کتاب کوروش شاهنشای انشان بزند
Nika
میتونم بگم این کتاب بهترین و عالی ترین رمان که اقتباسی از تاریخ و شخصیت آتوسا هستش

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۶۴۸ صفحه

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۶۴۸ صفحه

قیمت:
۶۵,۰۰۰
۳۲,۵۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۷صفحه بعد