بریده‌های کتاب یک فیلم، یک جهان؛ هفت سامورایی
کتاب یک فیلم، یک جهان؛ هفت سامورایی اثر جون ملن

کتاب یک فیلم، یک جهان؛ هفت سامورایی

نویسنده:جون ملن
انتشارات:انتشارات خوب
امتیاز:
۴.۳از ۴ رأی
۴٫۳
(۴)
هفت سامورایی با توجه به تعاریف ژانرهای سنتی ژاپن نمونهٔ کاملی از جیدای‌گکی یا فیلم تاریخی است. فیلم که در زمان گذشته می‌گذرد و می‌کوشد از معنای تاریخ پرده بردارد، برای پوستهٔ اکشن خود فرم نازل‌تر چامبارا یا فیلم شمشیررزنی را برگزیده است. در واقع فیلم توأمان والا و نازل، ابعاد عظیم جیدای‌گکی و لذات سهل‌الوصول چامبارا یا وسترن‌های ردهٔ ب ژاپنی، را در خود جمع کرده. با این حال، هفت سامورایی مانند زیستن (۱۹۵۲)، دیگر شاهکار کوروساوا ــ و فیلم مورد علاقهٔ خودش ــ، چیزی از یک «درام خانوادگی» یا، به قول اُزو، اوفونا ـ چو (اسمی برگرفته از استودیوی محل کار اُزو متعلق به شرکت شوچیکو) کم ندارد. درام‌های خانوادگی، که ریشه در شومین‌گکی داشتند، دربارهٔ «آدم‌های معمولی» بودند. کامبِی نه‌تنها یک فرماندهٔ سامورایی و جنگجویی با سوابق عالی نظامی بلکه مردی است که عمر خود را بر سر آرزوی نافرجام دوران جوانی‌اش، یعنی رسیدن به مرتبهٔ «جنگسالاری»، گذاشته.
esrafil aslani
«من آدم خاصی نیستم. قدرت خارق‌العاده‌ای ندارم. نبوغ خاصی هم ندارم. فقط دوست ندارم از خودم ضعف نشان بدهم و از باخت متنفرم، بنابراین، آدم سختکوشی هستم. این برای من همه‌چیز است.»
HaMiT
هفت سامورایی با وجود کمال هنری‌اش، چه در ژاپن و چه در خارجه، کم‌ترین اقبال نوشتاری و بیش‌ترین کژفهمی را از میان فیلم‌های کوروساوا تجربه کرده. در غرب، شیفتگی منتقدان معاصر به «نظریه»، با آن شک‌گرایی‌اش نسبت به حقایق عینی، و بیزاری آن‌ها از تاریخ باعث شده منتقدان جوان شاهکار کوروساوا را یکی از آثار کوچک او جلوه دهند.
HaMiT
او از همان اواخر دههٔ ۱۹۳۰ که دستیار کارگردان بود با منتقدان سر جنگ داشت. به‌خصوص از این بدش می‌آمد که ایده‌های بی‌ربطی را به فیلم‌هایش نسبت می‌دادند و می‌نویسد: «چیزهایی که آن‌ها مدعی دیدنش هستند آن‌قدر دور از ذهن است که آدم فکر می‌کند جن‌زده شده‌اند.» فقط خونسردی سامورایی‌وارش او را تسکین می‌دهد. «به گمانم کاری از دست من برای منتقدان ساخته نیست.»
HaMiT
هفت سامورایی بیش از هر چیز ادای دینی است به طبقهٔ سامورایی در افتخارآمیزترین شکلش.
HaMiT
دوستیِ مردانه یکی دیگر از درون‌مایه‌های مسلط هفت سامورایی است.
HaMiT
کوروساوا به من گفت که نبرد زیر باران را به چشم عاملی می‌دیده که شکاف طبقاتی را از میان برمی‌دارد.
HaMiT
یکی دیگر از درون‌مایه‌های عمدهٔ فیلم ابهام مرزهای طبقاتی در میانهٔ آشوب‌های اجتماعی است.
HaMiT
تاریخ به همگان درس تلخی داده بود: هیچ طبقه‌ای چندان به حال دیگری دل نمی‌سوزاند.
HaMiT

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۱۶ صفحه

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۱۶ صفحه

قیمت:
۱۲,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد