بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب از انقلاب اسلامی تا تمدن اسلامی | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب از انقلاب اسلامی تا تمدن اسلامی اثر گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی

بریده‌هایی از کتاب از انقلاب اسلامی تا تمدن اسلامی

۴٫۵
(۱۷)
باید به‌جای کنترل بدن‌ها و اجساد، مغزها و فکرها را کنترل کرد تا جامعه در مسیری که می‌خواهیم به حرکت درآید.
محمدرضا میرباقری
یک مجموعهٔ سازگار گاهی فقط پاسخگو به بخشی از نیازهای اولیه است؛ مثلاً نیازهای اقتصادی و امنیتی را برطرف می‌کند؛ ولی نیازهای آموزشی یا عاطفی را برآورده نمی‌سازد.
محمدرضا میرباقری
انسان وقتی در بیابانی به‌تنهایی زندگی می‌کند در هر جا بخواهد سکنی می‌گزیند و از هر مسیری بخواهد عبور می‌کند و هر وقت بخواهد می‌خوابد و هر وقت بخواهد بیدار می‌شود؛ ولی در زندگی شهری اگر بخواهیم چنین باشیم مسلماً هرج‌ومرج می‌شود؛
محمدرضا میرباقری
دانش،‌ آشکارترین وسیلهٔ عزت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست‌ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیان‌های اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب‌مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آن‌ها را به دست گیرد. ما به سوءاستفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد، توصیه نمی‌کنیم، امّا مؤکداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمهٔ دانش در میان خود اصرار می‌ورزیم.
بر چرخ زمان
علی‌رغم تصور جمعی از مردم، کشور جمهوری اسلامی ایران در دست ولی‌فقیه و رهبر معظم انقلاب نیست؛ بلکه شاید حدود بیست تا سی درصد امور بر اساس نظرات و دستورات رهبر به جریان می‌افتد.
نور ✨ ֶָ֢
ساختن تمدن کاری بسیار دشوار و زمان‌بر است. تمدن‌های الحادی یا مدرن حدود دو قرن پیش از ما شروع به حرکت کردند و الآن در نقطه کنونی هستند و نباید امروز ایشان را با ما مقایسه کرد. تولید یک تمدن در شرایط عادی یک قرن فرصت می‌طلبد، چه رسد که در مسیر حرکت یک کشور به‌سوی تمدن نوین خود، بزرگ‌ترین کشورهای جهان به دشمنی برخاسته و کارشکنی نمایند
نور ✨ ֶָ֢
انقلاب بدون درگیری و جراحت و اسارت و تخریب برخی از اماکن و ... شدنی نیست؛ انقلاب بدون مدتی هرج‌ومرج و آشوب و از بین رفتن نظم دستگاه‌ها و نهادها ممکن نیست. در هر انقلابی تا مدتی افرادی گزینش نشده در مسندهای قدرت حضور می‌یابند و گاهی به مردم ظلم می‌کنند و چه‌بسا بی‌گناهی را به اسم انقلاب بکشند و یا اموالی را مصادره کنند و یا ... ولی این‌ها طبیعت انقلاب است و کم‌وزیاد دارد و البته اسلام می‌فرماید باید به حداقل ممکن برسد.
نور ✨ ֶָ֢
اگر کسی هم در دانشگاه‌ها بخواهد در این زمینه‌ها کاری کند باید به دنبال یک کار مشترک با مجتهدان حوزوی باشند وگرنه علوم انسانی غیر الهی و غیر اسلامی به تنهایی هیچ خدمتی به اسلام و تمدن اسلامی نمی‌تواند بکند. ازاین‌رو، حوزه‌های علمیه‌ای که در آن درس و بحث و مطالعه عمیق و همراه با خلاقیت و تولید آموزش دهند مهم‌ترین مراکز پرورش سربازان تمدن اسلامی هستند.
یاعلی علیه السلام ³¹³
باورهای ما نگاهی به جهان و انسان را می‌سازد و در پرتو این نگاه سعادت و هدفی برای فرد و جامعه ترسیم می‌شود؛ مجموعه قوانین و فرهنگ‌ها همگی خود را با نگاه ما به انسان و سعادت وی تنظیم می‌کنند؛ چون قوانین و فرهنگ‌ها برای رساندن ما به سعادت فرد و جامعه ساخته می‌شود. مجموعهٔ قوانین و فرهنگ‌ها منشأ ساخته‌شدن سخت‌افزارهای گوناگون می‌شوند و بدین‌وسیله ظاهر یک تمدن ساخته‌وپرداخته می‌گردد.
MMA
مثلاً از منظر تخصصی ارزش به دست آوردن استقلال برای بنا نهادن یک تمدن نوین، بسیار بیشتر از رفاه است و کشوری که استقلال دارد ولی رفاه آن کمتر است در نگاه تمدنی امتیاز به‌مراتب بیشتری از کشوری می‌گیرد که استقلال ندارد ولی رفاه نسبی آن مقداری بیشتر است.
کاربر ۲۰۹۶۰۲۲

حجم

۷٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۳۴ صفحه

حجم

۷٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۳۴ صفحه

قیمت:
۴۸,۰۰۰
تومان