بریده‌های کتاب جهاد خودکفایی
کتاب جهاد خودکفایی اثر سید‌علی خامنه‌ای

کتاب جهاد خودکفایی

دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۹از ۱۱ رأیخواندن نظرات
پیمودن راه‌های میان‌بُر روی تعمیر و نگهداری، سفارش مؤکد می‌کنم؛ امروز این وظیفه‌یی بسیار مهم برای شماست؛ فرصتی است برای بازسازی ابزار و تجهیزات و امکانات. این کار را با جدیت و با ابتکار دنبال کنید و آن‌چنان که از انسان‌های مصمم و با اراده و انقلابی‌یی مثل شما مورد انتظار است، راه‌های میان‌بُر را پیدا کنید و بپیمایید. همهٔ نیروهای مسلح در همه جای کشور، باید بازسازی ابزار و تجهیزات و نیز تعمیر و نگهداری را درس فراموش‌نشدنی و بسیار لازم خود تلقی کنند. شما استعداد دارید؛ این استعدادها باید در باب نیروهای مسلح، از جمله در این بخش که نقطهٔ مهم و حساسی است بُروز کند.
حضرت امام
ملت ما، جوانان ما، زن و مرد ما نباید احساس کنند که دوران مجاهدت به پایان رسید، خطری ما را تهدید نمی‌کند. ممکن است خطر نظامی ما را تهدید نکند، همین‌جور هم هست. امروز ملت ایران به آن رتبه‌ای از اقتدار رسیده که خطرپذیری دشمنان خود را بسیار بالا برده، جرئت نمی‌کنند به این ملت تهاجم نظامی کنند؛ می‌دانند سرکوب خواهند شد؛ می‌دانند که این ملت مقاوم است. بنابراین خطر تهاجم نظامی بسیار پایین است؛ اما تهاجم فقط تهاجم نظامی نیست. دشمن به آن نقاطی متوجه می‌شود که پشتوانهٔ استقامت ملی ماست. دشمن وحدت ملی و ایمان عمیق دینی را هدف قرار می‌دهد. دشمن روحیهٔ صبر و استقامت مردان و زنان ما را هدف قرار می‌دهد؛ این تهاجم از تهاجم نظامی خطرناک‌تر است. در تهاجم نظامی شما طرفتان را می‌شناسید، دشمنتان را می‌بینید؛ اما در تهاجم معنوی، تهاجم فرهنگی، تهاجم نرم، شما دشمن را در مقابل چشمتان نمی‌بینید. هوشیاری لازم است..
حضرت امام
۲. اتکا به نفس جنگی هم‌که ابرقدرت‌ها بر ما تحمیل کرده‌اند و انگیزه اصلی آن بغض ابرقدرت‌ها نسبت به انقلاب ما بود، نیز برای ما موهبت و برکت شد. ما را گرد هم جمع‌کرد. به ما توکل داد. به ما احساس استقلال و اتکاء به نفس داد. امروز ارتش ما احساس وابستگی نمی‌کند. امروز نیروی زمینی ما، نیروی هوایی ما، نیروی دریایی ما احساس می‌کنند که توانایی دارند خودشان را مستقل از ابرقدرت‌ها، به کارآیی لازم برسانند و بخش مهمی از این کارآیی را هم نشان داده‌اند.
حضرت امام
۹. نجات از دوران تلخ اسارت هیچ‌کس منّتی بر سر ارتش جمهوری اسلامی ایران ندارد. هیچ‌کس دست ارتش را به سوی انقلاب و اسلام و نور هدایت نگرفته است و نکشیده است. همهٔ ما منّت‌پذیرِ انقلاب و اسلامیم. اسلام به گردن همهٔ ما حق دارد. انقلاب به گردن همهٔ ما حق دارد که ما را از دوران تلخ اسارت و وابستگی و بی‌حالی و عدم امکان بروز استعدادها و قبول سلطهٔ بیگانگان خارج نمود و به دورانی وارد کرد که اگر دشواری و سختی‌ای هم داشته باشد، در راه ایجاد یک دنیای بهتر و برای ایستادن روی پای خود است. ارتش از جملهٔ اجزایی از این ملت بود که با شوق خود، با پای خود، به میل خود، با ابتکار خود، با قبول خطرها، به سمت انقلاب آمد، انقلاب را در آغوش گرفت و در انقلاب حل شد و مظهر آن، روز نوزدهم بهمن ۱۳۵۷ بود.
حضرت امام
۲۲. عزّت ملی، رسیدن به استقلال ملت ما را در طول سال‌های متمادی به یک ملت وابسته تبدیل کرده بودند؛ ملت ما را با تبلیغات پیوسته، از فرهنگ خود، از اعتماد به خود تهی کرده بودند؛ ملت ما را به خود بی‌اعتماد و ناامید کرده بودند. ملتی با این سابقهٔ تاریخی، در این موقعیت حساس جغرافیایی، با این همه استعداد انسانی و طبیعی نهفتهٔ در این سرزمین، تبدیل شده بود به وسیله‌ای برای استفاده و بهره‌برداری قدرت‌های بیگانه؛ مدتی انگلیس، بعد هم امریکا؛ اما این انقلاب ما را بیدار کرد؛ ما را به خود آورد؛ این همان حرکت عاشورایی بود.
حضرت امام
۶. بهره‌گیری از همه استعدادها امروز جلوهٔ دیگری از ایمان و کارائی و حسن اداره و دلسوزی و صمیمیت را در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مشاهده کردیم. این در حقیقت نمایشگر آن است که نیروی هوایی و ارتش جداً مصمم است پایه‌های استقلال خود که لازمهٔ اسلامی بودن آن است استوار و مستحکم کند. بهره‌گیری از همهٔ استعدادها و ابتکارها امکان خواهد داد که این روند مبارک تداوم یابد. بی‌شک باور به توانائی خود و احساس مسئولیت در برابر آیندهٔ ارتش، همهٔ دشواری‌ها را برطرف خواهد ساخت و مشاهدهٔ موفقیت‌های پیاپی، خستگی را از تن دست‌اندرکاران خواهد زدود... و اجر و ثواب الهی و سپاس نسل‌های آینده،‌ پایدارتر است.
حضرت امام
۱۳. آن‌ها کجایند، شما کجایید نظام سلطه که به کمک زر و زور و به کمک سلاح و تهاجم نظامی تلاش کرده بود اختیار ملت‌ها را و کشورها را در سراسر دنیا در دست بگیرد و بباوراند که ملت‌ها بدون تکیهٔ به ابرقدرت‌ها و صاحبان زر و زور - که پشت سرشان هم کمپانی‌های صهیونیستی و غیر صهیونیستی صف کشیده بودند – نمی‌توانند راهی به عظمت و شخصیت و هویت و استقلال پیدا کنند، شما این را در هم شکستید.
حضرت امام
۱۱. ما را تحقیر می‌کردند در همین پایگاه‌ها و مراکز تصمیم‌گیر و اثرگذار آن، امریکایی‌های درجهٔ چندم و نه برجستگانشان، حضور داشتند و در حقیقت فرمانروایی می‌کردند. فرمانده ایرانی بود؛ اما فرمانروا، آن کسی که ارادهٔ او بر همه چیز غلبه پیدا می‌کرد، یک خارجی، بیگانه و بی‌علاقهٔ به سرنوشت این کشور و این ملت بود. افسران و حتی اُمرا و جوان‌های ما را تحقیر می‌کردند و به آن‌ها نه در زمینه‌های فنی اجازهٔ درست فهمیدن می‌دادند، و نه اجازه اقدام و تصمیم‌گیری. ببینید برای یک ملت چقدر تلخ است که افرادی از آن سوی مرزهایش بیایند و برای تأمین منافع خودشان در اینجا حضور نظامی، سیاسی و مدیریتی پیدا کنند؛ نظر آن‌ها ملاک عمل و خواست‌شان تأثیرگذار باشد. این، وضعیتی بود که در ایران وجود داشت. شما امروز خیلی به‌دشواری می‌توانید آن وضعیت را حتّی تصور کنید، اما جوان‌های آن روز نیروی هوایی که دل‌های پاک و روشنی داشتند، ندای امام (ره) را که شنیدند، آن را با منطق صحیح و حق و احساسات خود و خواست‌های حقیقی‌شان منطبق یافتند.
حضرت امام
در نهج البلاغه می‌فرماید: «انّ الجهاد باب من ابواب الجنّهًْ فتحه اللَّه لخاصّهًْ اولیائه»، این معنایش چیست؟ جهاد، مجاهدت در راه خدا و در راه حق دری از درهای بهشت است که خدای متعال این در را فقط برای خاصان اولیای خود گشوده است. یعنی جوانهای شما، شهیدان شما، عزیزان شما جزو خاصان اولیای الهی بودند که توانستند از این در عبور کنند. چرا خدای متعال این‌ها را خاصان اولیای خود می‌داند؟
حضرت امام
ملت ایران راه‌های دشواری را طی کرده، از گردنه‌های سختی عبور کرده و بخش بسیار مهمی از راهِ رسیدن به قله را پیموده و به این قله خواهد رسید؛ این سرنوشت قطعی ملتی است که تلاش می‌کند و می‌داند چه‌کار می‌کند؛ می‌داند کجا می‌رود، و حرکت می‌کند. شما در این زمینه، سهم بسیار مهمی دارید.
حضرت امام

حجم

۴۵۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۸۰ صفحه

حجم

۴۵۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۸۰ صفحه

قیمت:
رایگان
صفحه قبل
۱
۲صفحه بعد