بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب راهکارهای عملی درمان وسواس به انضمام احکام و استفتائات | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب راهکارهای عملی درمان وسواس به انضمام احکام و استفتائات اثر آیت‌الله العظمی مظاهری

بریده‌هایی از کتاب راهکارهای عملی درمان وسواس به انضمام احکام و استفتائات

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۷از ۳۰ رأی
۴٫۷
(۳۰)
نکتهٔ دیگری که باید وسواسی مراعات کند، انتخاب الگو است، البته الگویی که خود دچار این مشکل نباشد. مثلاً اگر زن وسواسی است، الگوی او شوهرش باشد. اگر شوهر گفت: پاک است، بگوید: پاک است و اگر او گفت: نجس است، بگوید: نجس است. اگر دختر وسواسی است، مادرش را الگوی خود قرار دهد و هر چه این الگو گفت، تسلیم باشد. عرف مردم را الگوی خود قرار دهد. وسواسی باید مثل متعارف مردم باشد. هر کاری که آنان می‌کنند، او هم بکند.
مصطفی
اگر می‌خواهید در زندگی دنیایتان به فریادتان برسند، اگر می‌خواهید دم مرگ تنهایتان نگذارند، اگر می‌خواهید شب اوّل قبر ملائکهٔ رحمت در کنارتان باشند، به نماز اهمیت بدهید.
میچکا
همه خصوصاً وسواسی‌ها توجّه داشته باشند که از نظر قرآن، دعا منهای توسّل به جایی نمی‌رسد
میچکا
شیطان هر کسی را از راهی مناسب خودش گمراه می‌کند. و از راه‌های مهم شیطان برای گمراه کردن مقدّسین همین قضیهٔ وسواس است که اگر کسی به آن مبتلا شود، بسیار مشکل است روی سعادت ببیند، مگر این که خود را از شرّ آن نجات دهد
🇮🇷💪🏻🇮🇷REZA
سه بار شکّ پشت سر هم، کثرت شکّ تحقّق می‌یابد . آن بزرگواران می‌خواهند با بی اعتنایی، این حالت خطرناک درمان شود. در سایر شک‌ها هم همین طور است. اسلام این بی اعتنایی را می‌خواهد. باید در هر چه وسوسه دارد، حق الله باشد یا حق النّاس، کارهای عادی باشد یا کارهای عبادی، همین رویه را در پیش بگیرد. راه ایستادگی در مقابل این حالت خطرناک، مبارزهٔ منفی است
🇮🇷💪🏻🇮🇷REZA
تلقین در زندگی نقش بسیار مؤثری دارد و مقصود ما از تلقین در این جا این است که وسواسی باید به طور جدّ، با خود حرف بزند و بگوید که من وسواسی هستم و این، درد بزرگی است، باید این درد را درمان کنم، باید مثل متعارف مردم باشم، باید لجبازی را کنار بگذارم، باید بی اعتنا باشم و بالاخره نباید دنباله‌روی شیطان باشم. مرتّب تکرار کند که وسواس از شیطان است، نه اسلام. خلاصه، مرتّب با زبان، این موارد را به خود تلقین کند، چنان که در وقت عمل هم به خود تحمیل می‌کند. این تحمیل‌ها در ابتدا مشکل است، امّا با تلقین کم کم آسان می‌شود.
مصطفی
و در روایت دیگری، امام معصوم (ع) می‌فرمایند: «لَا تُعَوِّدُوا الْخَبِیثَ مِنْ أَنْفُسِکمْ بِنَقْضِ الصَّلَاةِ فَتُطْمِعُوهُ فَإِنَّ الشَّیطَانَ خَبِیثٌ یعْتَادُ لِمَا عُوِّدَ فَلْیمْضِ أَحَدُکمْ فِی الْوَهْمِ وَ لَا یکثِرَنَّ نَقْضَ الصَّلَاةِ فَإِنَّهُ إِذَا فَعَلَ ذَلِک مَرَّاتٍ لَمْ یعُدْ إِلَیهِ الشَّک .... إِنَّمَا یرِیدُ الْخَبِیثُ أَنْ یطَاعَ فَإِذَا عُصِی لَمْ یعُدْ إِلَی أَحَدِکمْ » شیطان خبیث را به شکستن نمازتان عادت ندهید، چون او را بر این کار حریص می‌کنید، همانا شیطان خبیث به آن چه تکرار شود، معتاد می‌گردد. پس هر یک از شما به شکّش اعتنا نکند و نماز را زیاد نشکند. پس اگر کسی چندین مرتبه این گونه عمل کند، دیگر شک به سوی او باز نمی‌گردد. همانا شیطان خبیث، مایل است که از او اطاعت شود، پس اگر از امر او سرپیچی شود، به سوی هیچ یک از شما باز نمی‌گردد.
مصطفی
وقتی خود اسلام اجازه داده، دیگر کاسهٔ داغ‌تر از آش شدن معنا ندارد. اسلام سخت‌گیری در این مسائل را جایز نمی‌داند. اسلام دین سهل و آسان گیر است و اگر ما به عنوان وسواس بر خودمان سخت بگیریم، این مقدّم دانستن خود بر خدا و پیامبر (ص) و ائمّهٔ طاهرین (ع) و مراجع تقلید است.
میچکا
. همانا شیطان خبیث، مایل است که از او اطاعت شود، پس اگر از امر او سرپیچی شود، به سوی هیچ یک از شما باز نمی‌گردد.
میچکا
بعضی اوقات وسواسی نه دنیا دارد، نه آخرت، نه خود زندگی دارد، نه برای کسی دیگر خوشی باقی می‌گذارد. در ظاهر زنده است، امّا در واقع مردهٔ متحرّک است. مسبّب آن هم جز خودش کسی نیست.
میچکا

حجم

۱۰۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۱۷ صفحه

حجم

۱۰۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۱۷ صفحه

قیمت:
رایگان