بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

بریده‌هایی از کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

انتشارات:طاقچه
امتیاز:
۳.۸از ۲۱۸ رأی
۳٫۸
(۲۱۸)
وظایف و اختیرات رهبر: ‌۱ - تعیین سیاستها کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام. ‌۲ - نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام. ‌۳ - فرمان همه پرسی. ‌۴ - فرماندهی کل نیروهای مسلح. ‌۵ - اعلام جنگ و صلح و بسیج نیروها. ‌۶ - نصب و عزل و قبول استعفای: الف - فقهای شورای نگهبان. ب - عالیترین مقام قوه قضائیه. ج - رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. د - رئیس ستاد مشترک. هـ - فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. و - فرماندهان عالی نیروهای نظامی و انتظامی. ‌۷ - حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه. ‌۸ - حل معضلات نظام که از طرق عادی قابل حل نیست، از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام.
امیر محمد
اصل دهم از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است، همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزیهای مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.
امیری حسین
رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است
SIR_SARAB
دادن وام یا کمکهای بدون عوض داخلی و خارجی از طرف دولت باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد.
دهقان غذاخوار
اصل شانزدهم از آنجا که زبان قرآن و علوم و معارف اسلامی عربی است و ادبیات فارسی کاملا با آن آمیخته است این زبان باید پس از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه در همه کلاسها و در همه رشته ها تدریس شود.
Variable
اصل پانزدهم زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.
adeli.F
بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی در همه زمینه‌ها با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه‌های گروهی و وسایل دیگر.
Davood
اصل نوزدهم مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند این‌ها سبب امتیاز نخواهد بود.
ایران
اصل بیست و سوم تفتیش عقاید ممنوع است و هیچکس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد.
Z.a.h.r.a
پس از مرجع عالیقدر تقلید و رهبر کبیر انقلاب جهانی اسلام و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
امیر محمد

حجم

۴۲۱٫۸ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۲۲۳ صفحه

حجم

۴۲۱٫۸ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۲۲۳ صفحه

قیمت:
رایگان