بریده‌های کتاب معمای دلار: تحلیل رازهای پشت پرده مهمترین حوادث سیاسی و اقتصادی جهان
کتاب معمای دلار: تحلیل رازهای پشت پرده مهمترین حوادث سیاسی و اقتصادی جهان اثر سید رضا حسینی

کتاب معمای دلار: تحلیل رازهای پشت پرده مهمترین حوادث سیاسی و اقتصادی جهان

امتیاز:
۳.۷از ۳۹ رأی
۳٫۷
(۳۹)
این بحران در ۱۵ آگوست ۱۹۷۱ دولت نیکسون با پر رویی هرچه تمام تر دبه کرد، به نظر میاد این اولین دبه بزرگ تاریخ اقتصاد جهان باشد. رییس جمهور نیکسون به راحتی رابطه ثابت دلار با طلا را به حالت تعلیق درآورد و دلار را شناور کرد، یعنی به راحتی اعلام کرد که در عوض دلارهایی که می خواهید پس دهید ما طلا نمی دهیم. این اقدام گرچه عملا به نظام «برتون وودز» پایان داد ولی پایه گذار سیاستی شد که حتی امروز رییس جمهور وقت آمریکا بدان مقید و پایبند است. تصور کنید در یک معامله یا پیمان نامه طرف مقابل زیر بار هیچ یک از تعهداتش نرود، شما چه حسی خواهید داشت، طبیعی بود که دولتمردان سایر کشورهای جهان از این اقدام عصبانی شدند. در همان زمان شارل دوگل، رئیس‌جمهور وقت فرانسه درخواست غیرمنتظره‌ای را از آمریکا عنوان کرد: «دلارهای خود را بگیرید و در مقابل آن طلاهایمان را تحویل دهید.»
erfan
«پول رازهای پنهان فراوانی دارد، بعضی از این رازها با اینکه درست جلوی چشمان ما هستند ولی برای ما قابل درک نیستند، مثلاَ کارکرد سیستم پولی و اقتصاد کلان، چیزی که نه تنها از دید کسی پنهان نیست، بلکه بسیار آشکار است؛ اما بخاطر پیچیدگی های آن، مردم نمی توانند نحوه عملکردش را ببینند؛ برای مردم تصور اینکه در چه شرایط فریبکارانه ای زندگی می کنند، بسیار سخت است».
Aminam
اولین سکه های طلا توسط ایرانیان و رومیان باستان ضرب شد
Dexter
طلا منشا زمینی ندارد و از انفجار سوپر نوا ها در فضا بوجود می آید و طی این گونه انفجارها طلا در فضا پخش می شود
Dexter
برای تبیین مفهوم دقیق و ظریف «اسلامِ برده دلار» می بایست تصویری روشن از «تاریخ پیدایش دلار در جهان» به عنوان ارز واسطه میان معاملات بین المللی داشت
سیامک متوسلیان پویا
با گذشت زمان صراف‌ها اعتباری کسب کردند و مردم دیگه به جای این‌که مستقیماً با سکه طلا معامله کنند با همین کاغذ پاره ها معامله می‌کردند و اینگونه شد که برای نخستین بار پدر جد اسکناس‌های امروزی پدید آمد.
Dexter
هر چند کیمیاگران موفق نشدند مس را به طلا تبدیل کنند، ولی در عوض اعضای بظاهر محترم این صنف، مس و نقره را با طلا مخلوط می‌کردند و یک سکه طلا را به دو سکه طلا، با همان اندازه قبلی تبدیل می‌کردند!
Dexter
تصور این کشورها بر این بود که جنگ ویتنام منجر به کاهش ارزش دلار در برابر طلا خواهد شد. اما آمریکایی ها که ۵ برابر ذخیره طلای خود دلار چاپ کرده بود، نه می‌خواستند و نه می‌توانستند دلارهای منتشر شده را با طلا معاوضه کند! بنابراین رئیس‌جمهور نیکسون به طور رسمی قانون تبدیل دلار به طلا را یک طرفه لغو کرد و گفت: طلا بی طلا!! این اتفاق که در تاریخ اقتصاد جهان به «شوک نیکسون» معروف شد، آغاز رسمیت بخشیدن و قانونی کردن یک کلاهبرداری بزرگ بود که حدود ۳۰ سال قبل نطفه اش در برتون وودز بسته شده بود.
iman
به عنوان مثال فرض کنید دو کشور ژاپن و آلمان می خواهند با هم تجارت کنند، «یِن» ژاپن برای تاجر آلمانی و «مارک» آلمان برای تاجر ژاپنی قابل پذیرش نیست، بنابراین دو تاجر به یک پول مورد توافق برای تجارت نیاز دارند، این توافق امروز در مورد دلار آمریکا صورت گرفته است، البته آمریکا دلار مورد نیاز تجار جهان را رایگان در اختیار آنها قرار نمی دهد، دو کشور باید کالا به آمریکا صادر کنند تا دلار بدست آورند، سپس با دلار بدست آمده با یکدیگر تجارت کنند. در این میان آمریکا بدون اینکه زحمتی کشیده و کالایی تولید و صادر کرده باشد، پول منتشر کرده و کالاهای با ارزش ژاپنی و آلمانی مورد نیاز خود را وارد کشورش نموده است،
iman
آنچه مسلم است این است که اقتصاد آمریکا، اقتصاد بزرگی است و خیلی از کشورها به آن وابسته اند. یعنی کسی رضایت نمی دهد که آمریکا ورشکسته شود. چون ورشکستگی آمریکا، یعنی ورشکستگی بسیاری از کشورها. مثلا کشور ژاپن که اوراق قرضه انباشته می کند و این اوراق را نمی فروشد، چرا؟ به خاطر این که می داند اگر دلار ارزان شود، صنعت ژاپن از بین می رود.
Mriq Sezar

حجم

۵۳٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۷۴ صفحه

حجم

۵۳٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۷۴ صفحه

قیمت:
۵۲,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲صفحه بعد