بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب هزار چهره علم | طاقچه
کتاب هزار چهره علم اثر هنری بایرلی

بریده‌هایی از کتاب هزار چهره علم

۳٫۹
(۷)
تردیدْ اساس ذهنیت علمی است، در حالی که اکثر مردم معمولاً می‌کوشند از تردید دوری کنند، چراکه تردید ناراحت‌کننده و حتی رنج‌آور است.
mt
پیام بلیک رک و راست این است که «هنرْ درختِ زندگی است، علم درختِ مرگ»
mt
یک منشأ اصلی خصومت با علم و نگرش علمی ترس از همین است که در طی فرایند تلاش برای فهم رازهای طبیعت، علم پیوند ما و طبیعت را بگسلد.
mt
«گالیله در همان چند شب اولی که آسمان‌ها را [با تلسکوپش]رصد می‌کرد، آن‌قدر دید که برای متلاشی کردن کل تصویر ارسطویی کافی باشد»
mt
این قطعه از لامیا سروده شاعر انگلیسی جان کیتس (۱۸۲۱-‌۱۷۹۵) است که شکایت می‌کند از این‌که تحلیل نیوتن از طیف نور سفید درک ما را از زیبایی رنگین کمان از بین می‌برد
mt
بیکن و نیوتن و جان لاک، که برای جفرسن به ترتیب پیشوایان بزرگ عقل و علم و آزادی بودند (ورنیک ۸۲, ۱۹۹۳). بنجامین فرانکلین (۱۷۹۰‌-۱۷۰۶) که تحقیقاتش درباره الکتریسته جایگاه برجسته‌ای در علم آن زمان برای او به همراه آورده بود، در نامه‌ای خطاب به شیمیدان انگلیسی، جوزف پریستلی، در ۱۷۸۰، درباره ایمان خود به پیشرفت علمی این‌طور می‌گوید: پیشرفت سریع علم راستین در این زمانه گاه‌گاهی سبب تأسف و اندوه من می‌شود از این‌که بسیار زود به دنیا آمده‌ام. حتی در خیال هم نمی‌گنجد که تا هزار سال دیگر قدرت بشر بر ماده به چه مرتبه‌ای رسیده باشد... لابد همه بیماری‌ها را با روش‌هایی مطمئن می‌توان پیشگیری یا درمان نمود، حتی کهولت سن هم دیگر عارض نمی‌شود... ای کاش علم اخلاقی وسیله درستی برای پیشرفت می‌شد، کاش که انسان‌ها دیگر گرگ یکدیگر نبودند، و کاش به‌درستی می‌آموختند که آنچه به‌خطا انسانیت می‌خوانند، چیست.
mt
بنابراین اگر واقعاً می‌خواهیم وجود خودمان را درک کنیم، باید بتوانیم از DNA خود سر دربیاوریم
mt
در قرن هجدهم، که اغلب عصر روشنگری خوانده می‌شود، چشم‌انداز بیکنی بر اندیشه غربی حکمفرما بود
mt
چه پاسخ نیکویی داد آن‌که آویخته بر دیوار معبد، تصاویر کسانی را نشانش دادند که پس از جان به در بردن از غرق کشتی نذر خویش را ادا کرده بودند و از او خواستند که بگوید آیا حالا دیگر به قدرت خدایان اقرار می‌کند و او پاسخ داده بود «آری، اما بگویید کجاست تصویر آنان که پس از نذر به درگاه خدایان غرق شدند؟» و این‌چنین است راه و رسم همه خرافات، چه در اختربینی، تعبیر خواب، طالع‌بینی، و چه در اعتقاد به مکافات عمل یا امثال آن. (بیکن ۱۸۷۰، جلد ۴، ۵۶)
mt
«اندیشه علمی همراه و ملازم پیشرفت انسان نیست، بلکه همانا خود پیشرفت است» (۱۸۸۸).
متین

حجم

۶۴۰٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۵۳۵ صفحه

حجم

۶۴۰٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۵۳۵ صفحه

قیمت:
۱۹۲,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد