بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب میرزا ملکم خان ناظم الدوله و نظریه پردازی مدرنیته ایرانی | طاقچه
کتاب میرزا ملکم خان ناظم الدوله و نظریه پردازی مدرنیته ایرانی اثر حجت‌الله اصیل

بریده‌هایی از کتاب میرزا ملکم خان ناظم الدوله و نظریه پردازی مدرنیته ایرانی

از آنجا که عباس میرزا و دستگاه حکومت آذربایجان با چهره خشن مدرنیته برخورد کرده بودند، راه چاره واپس‌ماندگی ایران را که در میدان جنگ نمایان شده بود، بیشتر در اصلاحات نظامی یافتند. تغییر آیین رزم و آموزش سنّتی ارتش، ایجاد صنایع نظامی، استخراج معادن، برپاکردن صنایع ریسندگی و بافندگی، ترجمه کتاب‌هایی در زمینه دانش و نجوم و ریاضیات و فرستادن محصل به اروپا از جمله این کارها بود. در این اصلاحات که گام نخست به‌سوی نوسازی بود، نقش و رهبری و اندیشه تابناک قائم مقام فراهانی انکارناپذیر است.
Fatemeh
شکست دربرابر سپاهیان روس تأثیری ژرف بر اندیشه و روحیه ایرانیان داشت. از یک‌سو آنان با روابط بین‌الملل و دیپلماسی نوین آشنا شدند، و ایران به‌عنوان مهره‌ای حساس در مسأله شرق در مرکز توجه سیاست جهانی قرار گرفت. از دیگرسو، روحیه بسیاری از دولتمردان فروکاهید و نوعی عقده حقارت و ترس دربرابر قدرت‌های غربی در آنان پدید آمد که عوارض سیاسی و اجتماعی ناگواری درپی داشت. چنین روحیه‌ای بود که مداخله بیگانگان را در امور کشور آسان ساخت و از آن پس بسیاری از مردم به مدرنیته در رابطه سلطه نگریستند، نه به‌صورت پدیده‌ای نوین که باید با آمادگی و هشیاری با آن روبرو شد.
Fatemeh
مدرنیته در ایران سه مرحله حیرت، شیفتگی و شک پدید آورد.
Fatemeh
مدنیت نو غربی، پدیده‌ای پویا و بی‌آرام است. از این‌رو نمی‌تواند بدون برخورد با موانع سنّتی که در ذات خود ایستا و ثابتند، ازجمله با دین و تعالیم ابدی آن به راه خود ادامه دهد، مگر آن‌که از هر دو آنها یعنی مدنیت نو و دین و سنت تعبیری ویژه و همساز به دست داده شود.
Fatemeh
ملکم با اقتباس جزیی تمدن نوین غرب موافق نبود. او در این باره جامع‌نگر بود. چون به دانش و تجربه غرب اعتقادی استوار داشت فکر اقتباس محدود را بنیاد سست و بی‌مایه می‌پنداشت و معتقد بود که «آیین ترقی همه جا بالاتّفاق حرکت می‌کند» و شایسته نیست که بخشی از آن را بگیریم و بخشی را فروگذاریم. وی این قاعده را به نهادهای سیاسی و اداری تعمیم می‌دهد و می‌گوید: «طرح‌های دولتی را یا باید به‌کلی قبول کرد یا باید به کلّی رد نمود». (۸) زیرا این طرح‌ها، بسان چرخ و دنده‌های ساعت به‌هم وابسته است و پاره پاره‌کردن آن، کل دستگاه را از کار می‌اندازد.
Fatemeh

حجم

۱۳۶٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۴

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

حجم

۱۳۶٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۴

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

قیمت:
۱۴,۵۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد