لوگو طاقچه
معرفی رمان های پلیسی و جنایی

بهترین رمان‌های پلیسی و جنایی جهان

229,577 بازدید

احتمالا اگر جز آن دسته کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای و به اصطلاح کرم کتاب‌ها باشید، حتما سبک علاقه‌ی شخصی خودتان را در مطالعه کتاب پیدا کرده‌اید! اگر جز آن دسته‌ای هستید که عشقتان به باز کردن گره‌های داستان‌های پلیسی بیشتر از غذا خوردن است، پس درست آمده‌اید. اگر هم هنوز در حال محک زدن خودتان و سلیقه‌تان هستید، باز هم درست آمدید، چون در این یادداشت قرار است تعدادی از جذاب‌ترین رمان های پلیسی و معمایی را معرفی کنیم. خدا را چه دیدید؟ شاید زد و بعد از خواندن این یادداشت و خواندن کتاب‌ها، از طرفداران قهار ژانر کتاب‌های پلیسی شدید.

ژانر جنایی از ژانرهای جذاب و پرطرفدار ادبیات داستانی است که قدمتی بسیار طولانی دارد. برخی منتقدین تصور می‌کنند می‌توان رگه‌هایی از داستان‌های جنایی را در کتب مقدس و مخصوصاً عهد قدیم دید. از سوی دیگر در نمایشنامه‌های یونان باستان هم گاهی جنایت‌هایی اتفاق می‌افتاد و شخصیت‌ها به دنبال حل معمای آن بودند. بسیاری از منتقدین اما معتقدند برخی از قصه‌های هزار و یک شب را باید اولین نمونه‌های داستان‌های جنایی دنیا دانست؛ چون به‌وضوح عناصر اصلی این ژانر را دارند. شاید معروف‌ترین آن‌ها قصه‌ی سه سیب باشد؛ ماجرای ماهیگیری که در دریا صندوق بزرگی پیدا می‌کند که درونش جنازه‌ی یک زن است. شکل امروزی این ژانر در قرن نوزدهم به وجود آمد؛ با شکل‌گیری نیروی پلیس، شخصیت پلیس یا کارآگاه به این ژانر اضافه شد تا تبدیل به قهرمان این قصه‌ها شود. در قرن بیستم و با ظهور نویسندگانی مثل آگاتا کریستی این گونه به بلوغ رسید و دوران طلایی خود را دید. امروزه ادبیات پلیسی با ژانرهای دیگری مثل معمایی، ترسناک و تریلر ادغام شده و از ترکیب آن‌ها داستان‌های درخشانی خلق شده است

حالا بهتر است با چه کتاب‌هایی شروع کنیم؟

سکوت بره ها

سکوت بره ها

نویسنده: توماس هریس

مترجم: مجتبی مینایی

دایره

اطلاعات بیشتر و خرید

در بیشتر رمان‌های دنباله‌دار جنایی، شخصیت اصلی و محوری کارآگاه پلیس است. اوست که قصه‌ها را به هم متصل می‌کند و به آن‌ها هویت می‌دهد. اما توماس هریس، روان‌پزشک و نویسنده‌ی آمریکایی، ایده‌ی دیگری را پی گرفت. در رمان‌های او یک قاتل سریالی شخصیت اصلی است؛ دکتر هانیبال لکتر، روانکاو بی‌نهایت باهوشی که قربانیانش را می‌خورد. «سکوت بره‌ها» ادامه‌ی رمانی به نام «اژدهای سرخ» است و زمانی اتفاق می‌افتد که دکتر لکتر بازداشت شده و در زندانی فوق امنیتی دوران محکومیتش را می‌گذراند.

رمان از جایی آغاز می‌شود که به کلاریس استارلینگ، افسر تازه‌کار پلیس، پرونده‌ی یک قاتل سریالی واگذار می‌شود. کلاریس که پرونده را بی‌نهایت پیچیده می‌بیند و سرنخی پیدا نمی‌کند به سراغ دکتر لکتر می‌رود و از او کمک می‌خواهد تا ردپای قاتل را بیابد. لکتر که از کلاریس خوشش آمده، حاضر می‌شود به او کمک کند به شرطی که او را از این زندان به جای دیگری ببرند.

از این رمان تحسین‌شده، فیلمی موفق اقتباس شد که در آن جودی فاستر و آنتونی هاپیکنز بازی می‌کردند. این فیلم برنده‌ی پنج اسکار ازجمله اسکار بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن و مرد شد.

درنده باسکرویل

درنده باسکرویل

نویسنده: آرتورکانن دویل

مترجم: نرگس مساوات

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

شرلوک هلمز معروف‌ترین و محبوب‌ترین کاراکتر پلیس تاریخ است؛ مردی با هوش و قوه‌ی استدلال خارق‌العاده که با کمترین شواهد می‌توانست پرونده‌ای را حل کند. سر آرتور کانن دویل این شخصیت را با الهام از پزشکی اسکاتلندی به نام جوزف بل ساخت. پزشکی که تأکید داشت برای تشخیص درست باید پدیده‌ها را به دقت و از نزدیک مشاهده کرد. کانن دویل چهار رمان و چند ده داستان کوتاه با محوریت شخصیت شرلوک نوشت. «درنده‌ی باسکرویل» سومین رمان از این مجموعه محسوب می‌شود.

کانن دویل پس از رمان «نشانه چهار» و پرت کردن شرلوک و موریارتی به ته آبشار از سوی طرفدارانش به‌شدت تحت‌فشار بود تا او را بازگرداند. بنابراین تصمیم می‌گیرد داستان دیگری بنویسد تا از این فشار اجتماعی خارج شود، ولی در عین شگفتی یکی از بهترین داستان‌های خود و شرلوک هلمز را خلق می‌کند. ماجرای این رمان در مورد خانواده‌ی باسکرویل است که اهالی معتقدند گرفتار نفرین شده‌اند. آن‌ها می‌گویند سگی درنده و وحشی یکی از باسکرویل‌ها به نام سر چارلز را کشته. یکی از اعضای خانواده از شرلوک می‌خواهد تا راز این قتل‌ها را کشف کند. با وجود ردپای سگ در کنار جنازه‌ی سر چارلز، شرلوک اما نمی‌پذیرد که واقعاً سگی بزرگ وجود داشته. کانن دویل این داستان را با الهام از ماجرایی واقعی‌افسانه‌ای نوشت که تقریباً سیصد سال قبل‌تر رخ داده بود. ماجرای مردی که روحش را به شیطان فروخت و پس از مرگ، روحش در گورستان سرگردان بود و فریاد می‌کشید.

در کمال خونسردی

در کمال خونسردی

نویسنده: ترومن کاپوتی

مترجم: نصراله مرادیانی

نشر بیدگل

اطلاعات بیشتر و خرید

در پاییز سال ۱۹۵۹، در یکی از روستاهای حومه‌ی کانزاس، چهار نفر از اعضای یک خانواده‌ی محترم به شکل فجیعی به قتل می‌رسند. قاتلین دست و پای آقا و خانم کلاتر و پسر و دختر نوجوانشان را با طناب بستند، به سرشان شلیک کردند، پوکه‌ها را برداشتند و بدون هیچ ردپایی، در نهایت خونسردی آنجا را ترک کردند. پلیس با بررسی صحنه‌ی جرم به هیچ سرنخ مشخصی نرسید. به نظر می‌رسید قاتلین هیچ انگیزه‌ای نداشته‌اند؛ نه سرقت و نه انتقام. این حادثه سروصدای زیادی در کشور به پا کرد و خیلی‌ها حیرت‌زده و ترسیده آن را پیگیری می‌کردند.

ترومن کاپوتی که شیفته‌ی این اتفاق شده بود خود را به کانزاس رساند تا گزارش این قتل‌ها و تحقیقات پلیس را بنویسد. پیگیری او نزدیک به ۷ سال طول کشید و تا دستگیری و محاکمه‌ی مجرمین ادامه یافت. حاصل کار او کتاب «به خونسردی» است که از درخشان‌ترین کتاب‌های ادبیات پلیسی و جنایی تاریخ محسوب می‌شود. او سعی می‌کند به درون شخصیت قاتلین برود و در گذشته و زندگی‌شان کندوکاو کند تا به انگیزه‌های پنهان آن‌ها برای این جنایت هولناک پی ببرد. کاپوتی در این کتاب فرمی به نام رمان غیرداستانی ابداع می‌کند که کاملاً با نوع روایت او همخوان است؛ چیزی بین داستان‌نویسی، گزارش‌نویسی و مستندنگاری.

قول

قول

نویسنده: فریدریش دورنمات

مترجم: محمود حسینی‌زاد

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

گفته ‌شده وقتی فردریش دورنمات به خاطر بیماری همسرش سخت به پول احتیاج داشته، تصمیم می‌گیرد داستان‌هایی عامه‌پسند بنویسد تا حق انتشار بیشتری به دست آورد. او به سراغ ژانر پلیسی می‌رود و سعی می‌کند رمان‌هایی ساده و کوتاه با قواعد آشنای ژانر بنویسد. اما نتیجه چنان درخشان بود که او را وادار کرد داستان‌های پلیسی دیگری هم بنویسد.

«قول» ماجرای تراژیک و عجیب بازرس پلیسی را روایت می‌کند که سال‌ها منتظر نشسته تا قاتلی سریالی را بازداشت کند. سال‌ها قبل، در آخرین روزهای خدمت این بازرس، دختری نوجوان در دهکده‌ای آرام به قتل می‌رسد. این دخترک را با تیغ اصلاح سر بریده‌اند. بازرس در تحقیقاتش متوجه می‌شود که چند دختر دیگر هم در دهکده‌های مجاور به همین شیوه به قتل رسیده‌اند. او به این نتیجه می‌رسد که همه‌ی آن‌ها قاتلی مشترک دارند. گرچه کسی به این فرضیه چندان اعتقادی ندارد اما این بازرس برای یافتن قاتل دست به هر کاری می‌زند تا عاقبت نشانی از او می‌یابد.

دورنمات به‌خوبی موفق می‌شود هولناکی ماجرا و انگیزه‌ی بازرس برای پیدا کردن قاتل را نشان دهد. قصه‌ی او در دهکده‌ای آرام در سوئیس اتفاق می‌افتد که هیچ‌گاه تجربه‌ی چنین جنایت‌های خونباری را نداشته. این تضاد باعث می‌شود مخاطب برای فهمیدن راز قتل‌ها تا پایان همراه شود. پایانی که بیش از همه برای این بازرس فداکار غم‌انگیز است. بیهوده نبود که او عنوان فرعی «فاتحه‌ای بر رمان پلیسی» را برای داستانش انتخاب کرد.

فهرست مهمانان

فهرست مهمانان

نویسنده: لوسی فولی

مترجم: محدثه احمدی

نشر نون

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب فهرست مهمانان نوشته لوسی فولی است. داستان از این قرار است که همه چیز آماده شده است تا مرد جوان و جذاب که به تازگی یک ستاره تلوزیونی شده است با همسرش پیمان وفاداری ببندد، دختری زیبا و باهوش. مراسم عروسی در یک جزیره برگزار می‌شود و همه چیز به نظر در زیباترین حالت ممکن که است که در یک‌لحظه همه‌چیز در تاریکی فرو می‌رود. گروه موسیقی نواختنش را قطع می‌کند. داخل خیمهٔ عروسی، مهمان‌ها فریاد می‌کشند و به هم می‌خورند. نور شمعِ روی میزها فقط سردرگمی‌شان را بیشتر می‌کند و سایه‌هایی را روی پارچهٔ کتانیِ خیمه می‌اندازد که بالا و پایین می‌روند. چیزی دیده نمی‌شود و صدا به صدا نمی‌رسد؛ و فراتر از این‌همه غوغا و هیاهو، زوزهٔ دیوانه‌وارِ باد هم شنیده می‌شود.

بیرون، توفانی در حال طغیان است. باد در اطراف نعره می‌کشد و دیواره‌های خیمه را درهم می‌کوبد. باد با هر هجومش کل ساختار فلزی خیمه را با غُرشی بلند می‌لرزاند و همهٔ مهمان‌ها را آشفته و پریشان‌حال می‌کند. در قسمت ورودی، چِفت‌وبست درهای خیمه باز می‌شوند و تاب می‌خورند و شعلهٔ مشعل‌های پارافینی، جلوی درِ ورودی را چشمک‌زنان روشن و خاموش می‌کنند. همه چیز یک طوفان ساده به نظر می‌آید اما قتلی شوم پشت ماجرا است.

دختر خوب، خون بد

دختر خوب، خون بد

نویسنده: هالی جکسون

مترجم: محدثه احمدی

نشر نون

اطلاعات بیشتر و خرید

هالی جکسون پس از تجربه‌ی موفقیت‌آمیزی که با کتاب «راهنمای قتل از یک دختر خوب» کسب کرده بود، سراغ جلد دوم و دنباله‌ی این داستان رفت. او در این داستان هم به دنبال پرده برداشتن از رازی جنایی، و معمایی پیچیده است. نویسنده در این کتاب نیز موفق شده است خواننده را میخکوب کند و نگذارد داستان برایش کسل‌کننده پیش برود. درواقع کتاب‌های او هیچ‌گاه تجربه‌ی کنار گذاشته شدن را درک نخواهند کرد و خوانندگان تا انتها، با هیجان و به گفته‌ی یکی از منتقدان، «در حال «ناخن‌جویدن» پیش خواهند رفت. نکته‌ی جالب در رابطه با داستان‌های جنایی جکسون این است که او با الهام از دو پرونده‌ی قتلی که در بریتانیا اتفاق افتاده بود این داستان‌ها را نوشت و ردپایی از واقعیت را می‌توان در آن‌ها دید.

سنگ، کاغذ، قیچی

سنگ، کاغذ، قیچی

نویسنده: آلیس فینی

مترجم: سحر قدیمی

نشر نون

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب سنگ کاغذ قیچی چهارمین رمان آلیس فینی روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی بریتانیایی است. این رمان که در ژانر معمایی نوشته شده، داستانی پررمزوراز، دلهره‌آور و پرتعلیق دارد. داستان زوج آملیا و آدام است که برای فاصله گرفتن از مشکلاتی که زندگی مشترکشان را فراگرفته و گرما بخشیدن به رابطه‌ی سردشان، راهی سفری می‌شوند که به عجیب‌ترین سفر زندگی‌شان تبدیل می‌شود. سفری که اسرار زیادی از زندگی مشترکشان را فاش می‌کند و پایانی غافل‌گیرکننده دارد.

باشگاه قتل پنجشنبه

باشگاه قتل پنجشنبه

نویسنده: ریچارد آزمن

مترجم: نازنین فیروزی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان از این قرار است: چهار دوست که دوران بازنشستگی‌شان را می‌گذرانند و در یک دهکده آرام و خلوت زندگی می‌کند، هر پنجشنبه صبح دور هم جمع می‌شوند تا درباره پرونده‌های جنایی که حل نشده باقی مانده‌اند، تبادل نظر کنند. اسم قرارشان هم باشگاه قتل پنجشنبه است.

این گروه از الیزابت که قبلا یک مامور مخفی بوده، جویس که پرستار بوده، ابراهیم که روانپزشک بوده و ران رئیس بازنشسته اتحادیه اصناف تشکیل شده است. این تیم وفادارانه هر پنجشنبه جمع می‌شوند. جالب اینجاست که اعضای این باشگاه، همه بالای هفتاد سال سن دارند و به دنبال این بودند که سرگرمی برای خودشان جور کنند. فقط خبر نداشتند که سرگرمی آن‌ها خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنند، جور شده است و به یک کار تمام وقت تبدیل شده است.

حالا که دو قتل آرامش دهکده خلوتشان را بهم زده است، دو بازپرس به نام‌های دوتا و کریس به دهکده می‌آیند. آن‌ها قرار است قاتل را دستگیر کنند و حالا با کمک اعضای باشگاه و تخصص هرکدامشان، یک تیم تمام عیار می‌سازند.

باشگاه قتل پنجشنبه داستان جذابی است. روایتی میخکوب کننده که در آن همه چیز پیدا می‌شود. از توطئه‌های رنگارنگ گرفته تا شوخی‌های خنده‌دار و حتی ترحم.

اگر به خواندن رمان و داستان ایرانی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «تعلیق و دلهره با ۷ رمان پلیسی جنایی ایرانی» را هم بخوانید.

پشت درهای بسته

پشت درهای بسته

نویسنده: بی.ای پاریس

مترجم: آرزو امیررضایی

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان پشت درهای بسته، زوجی به نام جک و گریس را معرفی می‌کند که تمام خوانندگان در اطرافیان خود، دست‌کم یک زوج مثل آن‌ها را دیده‌اند؛ جک و گریس زوجی هستند که ثروت، جذابیت و در واقع تمام چیزهایی را که یک زوج عالی باید داشته باشند، دارند، اما این تمام ماجرا نیست! جک ظاهر برازنده، ثروت، جذابیت و ظرافت دارد. او وکیل متعهدی است و هرگز در پرونده‌ای شکست نخورده است. گریس زن خانه‌دار بی‌عیب و نقص، باغبان و آشپز ماهری است و به خواهر کوچک‌تر خود که معلول است اهمیت می‌دهد. آنها تازه ازدواج کرده‌اند، اما همه‌چیز دارند. گویی دیگر چیزی در این زندگی نمی‌خواهند.

با خواندن این رمان ممکن است دلتان بخواهد شخصیت گریس را بهتر بشناسید، اما این کار کمی دشوار خواهد بود، زیرا متوجه خواهید شد که جک و گریس هرگز از هم جدا نخواهند شد. این موضوعی است که بسیاری از افراد آن را عشق واقعی می‌نامند، اما همانطور که گفته شد، این فقط ظاهر داستان گریس و جک است….

سایه‌ی باد

سایه‌ی باد

نویسنده: کارلوس روئیت ثافون

مترجم: علی صنعوی

نشر نیماژ

اطلاعات بیشتر و خرید

سایه‌ی باد یک کتاب پر رمز و راز است. کارلوس لوئیس سافون برای نوشتن کتاب سایه‌ی باد فضای مه‌آلود گورستان متروک کتاب‌ها را تصویر کرده است. می‌توانید چشمانتان را ببندید و خودتان را در آنجا تجسم کنید. مردی که پسر ده‌ساله‌اش را به آنجا آورده است، به او می‌گوید می‌تواند فقط یک کتاب انتخاب کند و او هم سایه‌ی باد خولیان کاراکاس را برمی‌دارد. وقتی پسر بزرگ می‌شود، چندنفر به دلایل مرموزی به کتابش علاقه‌مند می‌شوند. سایه‌ی باد ترکیبی از رمان‌های صد سال تنهایی، جن زدگ، «داستان‌های کوتاه بورخس، آنک نام گل، سه‌گانه نیویورک و گوژپشت نتردام است.

دختری در قطار

دختری در قطار

نویسنده: پائولا هاوکینز

مترجم: علی قانع

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

دختری در قطار، نام اثری از پائولا هاوکینز است که نه تنها در تمام دنیا از آن استقبال شد و سریع به زبان‌های مختلف ترجمه شد، بلکه فیلم موفقی هم از روی آن ساخته شد. پائولا هاوکینز با نوشتن دختری در قطار توانست به خوبی مهارتش را در نوشتن رمان های پلیسی و جنایی به رخ بکشد. اما ماجرا از چه قرار است؟

ریچل، دختری دائم‌الخمر که خودش را یک شکست‌خورده‌ی تمام عیار می‌داند، همیشه از پنجره‌ی قطار به زندگی آدم‌ها نگاه می‌کند. جزئیات ریز زندگی آدم‌هایی که حتی از وجود ریچل خبر هم ندارند، از چشمان او دور نمی‌ماند و به خیال‌پردازی‌هایش بال‌وپر می‌دهد. ریچل نمی‌تواند بچه‌دار شود و شوهرش تام، او را رها کرده و حالا با معشوقه‌اش آنا زندگی می‌کند. اما ای کاش ماجرا به همین‌جا ختم می‌شد. ریچل کم‌کم متوجه می‌شود که تام، با مگان، زن همسایه‌، هم رابطه دارد. کمی بعد که خبر می‌رسد مگان ناپدید شده است، همه‌ی توجه‌ها به ریچل دائم‌الخمری جلب می‌شود که همیشه حسرت زندگی خوب و بی‌نقص تام و همسرش را می‌خورد. هاوکینز گره‌ی این ماجرای عشقی وحشتناک را با یادداشت‌های مختلف ریچل، آنا و مگان باز می‌کند و حقیقت را از میان دردهای زنان بیرون می‌کشد.

دختر گمشده

دختر گمشده

نویسنده: گیلین فلین

مترجم: آرش خیروی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

دختر گمشده، می‌تواند عنوانی جذاب برای یک رمان پلیسی باشد و اتفاقا همین موضوع باعث شده تا گیلین فلین و شرلی جکسون، هر دو همین عنوان را برای کتابشان انتخاب کنند.

گیلین فلین در دختر گمشده به یک ماجرای عجیب پرداخته است. چیزی که ممکن است بتوان اسمش را یک دعوای خانوادگی گذاشت. مثل همه‌ی دعواهای خانوادگی این‌جا هم پای بی‌پولی، مهاجرت از نیویورک جذاب به یک شهر حومه‌ای و تنبلی و افسردگی وسط است. اما زمانی که صبح پنجمین سالگرد ازدواج نیک و ایمی می‌رسد و همه متوجه می‌شوند، ایمی ناپدید شده است، همه‌ی نگاه‌ها به نیک جلب می‌شود؟ همه این سوال را از خودشان می‌پرسند: چه بلایی سر ایمی آمده است؟ نیک چه بلایی سر ایمی آورده است؟ این دختر گمشده هم آنقدر جذاب بود که خیلی سریع فیلمش ساخته شد. دیوید فینچر، کارگردان، جایزه گلدن گلوب را هم از آن خودش کرد.

دختر گم‌شده

دختر گم‌شده

نویسنده: شرلی جکسن

مترجم: علی خدادادی

نشر سیفتال

اطلاعات بیشتر و خرید

اما شرلی جکسون چطور به ماجرای دختر گم‌شده پرداخت؟ شرلی جکسون تخیل بی‌نظیری داشت که کافی بود با خواندن یک خبر واقعی، شعله‌ور شود. دختر گم‌شده را همینطور با خواندن یک خبر نوشت. دختری که یک روز از هم‌اتاقی‌اش در خوابگاه دانشکده خداحافظی می‌کند و می‌گوید کاری دارد که باید برای انجام دادنش برود. او بدون کیف پولش، بدون کارت‌هایش و تقریبا بدون هیچ‌چیزی و ظاهرا فقط برای یک هواخوری و انجام دادن یک کار ساده بیرون می‌رود. واقعا ماجرا از چه قرار است.

بیگانه

بیگانه

نویسنده: استیون کینگ

مترجم: سعید دوج

نشر روزگار

اطلاعات بیشتر و خرید

بیگانه شاید شما را به یاد آلبر کامو بیندازد اما این بار از بیگانه‌ی استیون کینگ حرف می‌زنیم؛ استاد ژانر وحشت، رمان های پلیسی ، جنایی و معمایی. جسد پسربچه‌ی یازده‌ساله‌ای پیدا شده است. جسد در وضعیت وحشتناکی قرار دارد. به پسرک تجاوز شده و جای اثر انگشت‌های مربی بیسبال کودکان، تری میتلند روی جسد به چشم می‌خورد. رالف اندرسن که کارآگاه ماجرای قتل است خیلی سریع میتلند را دستگیر می‌کند، به خصوص که یادش می‌آید پسر خودش هم، زمانی در کلاس‌های مربی میتلند شرکت می‌کرده است. دی‌ان‌ای و جای اثرانگشت‌های میتلند برای کارآگاه اندرسن کافی است اما شاهدان عینی سر می‌رسند که با اطمینان می‌گویند میتلند در زمانی که فاجعه رخ داده است، اصلا در شهر نبوده است. حالا رالف اندرسن معمای بزرگی دارد که باید حل کند.

قتل در قطار اورینت

قتل در قطار اورینت

نویسنده: آگاتا کریستی

مترجم: سپیده حبیبی

موسسه موسسه نگارش الکترونیک کتاب (ماناکتاب)

اطلاعات بیشتر و خرید

 آگاتا کریستی، ملکه‌ی جنایت و پرفروش‌ترین نویسنده‌ی دنیا، در کتاب قتل در قطار اورینت (قتل در قطار سریع‌السیر شرق) برای حل کردن معمای کشته شدن دیزی، دختر کوچک یک هنرپیشه‌ی محبوب به دست یک باند آدم‌ربا، از هرکول پوآروی معروف کمک می‌گیرد. کارآگاهی که احتمالا بیشترمان او را با بازی بی‌نظیر دیوید سوشی در نقش هرکول پوآرو به یاد داریم. حالا پوآرو باید از ماموریتش در سوریه برگردد و ماجرای جدیدی را آغاز کند.

اگر به داستان‌های آگاتا کریستی علاقه دارید، احتمالا کتاب «و آنگاه هیچکس نماند» هم می‌تواند برای شما جذاب باشد.

آنک نام گل

آنک نام گل

نویسنده: اومبرتو اکو

مترجم: رضا علیزاده

انتشارات روزنه

اطلاعات بیشتر و خرید

امبرتو اکو، دانشمند بزرگی است که تعداد کتاب‌ها و مقالات علمی‌اش سربه فلک می‌کشد. اما نکته‌ی جالبی که در موردش وجود دارد این است که همه او را به عنوان رمان‌نویس می‌شناسند. آنک، نام گل یا همان نام گل سرخ، اولین رمان پلیسی امبرتو اکو است. ماجرا در یک صومعه‌ی قرون وسطایی اتفاق می‌افتد؛ زمانی که ویلیام یک کشیش باهوش و شاگرد جوانش، آدسو برای شرکت در یک مباحثه‌ی الهی به صومعه‌ای در ایتالیا می‌روند و آنجا از کشته شدن یکی از کتابداران کتابخانه باخبر می‌شوند. فردای آن روز جسد راهب دیگری پیدا می‌شود. ولع ویلیام و آدسو برای فهمیدن ماجرا  و سر درآوردن از راز این قتل‌ها تمامی ندارد.

امبرتو اکو زمانی شروع به نوشتن کتاب آنک، نام گل می‌کند که خانمی از دوستانش که برای انتشاراتی کوچکی کار می‌کرد گفت از غیررمان‌نویس‌ها (فیلسوفان، جامعه‌شناسان، سیاستمداران و غیره) خواسته است هر کدام یک داستان پلیسی بنویسند. اکو پیشنهاد را رد می‌کند و وقتی به خانه می‌رود و یادداشت‌های قدیمی خودش را که اسم چند راهب رویشان نوشته شده، پیدا می‌کند، طرح داستان در سرش شکل می‌گیرد: صومعه‌ای قرون وسطایی، راهب‌هایی که به کام مرگ کشیده می‌شوند و …

دریاچه مه آلود

دریاچه مه آلود

نویسنده: ریچل کین

مترجم: مریم رفیعی

نشر آموت

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب دریاچه مه آلود رمانی از ریچل کین است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و یک کتاب جنایی-روان‌شناختی است. این کتاب روایت‌گر داستان زنی به نام جینا رویال است که متوجه می‌شود شوهرش یک قاتل زنجیره‌ای است. پس از دستگیری و محکومیت همسر، جینا نام خود را به گوئن پروکتور تغییر می‌دهد و با دو فرزندش به شهری دورافتاده در تنسی نقل مکان می‌کند تا زندگی جدیدی را آغاز کند، با این حال در می‌یابد که گذشته همچنان در زندگی‌اش اثرگذار است…

بیمار خاموش

بیمار خاموش

نویسنده: الکس مایکلیدیس

مترجم: مریم حسین‌نژاد

نشر سنگ

اطلاعات بیشتر و خرید

باز کردن گره‌ از یک ماجرای پلیسی و جنایی، زمانی راحت است که شواهد و مدارک کافی داشته باشیم یا حداقل کسی باشد که بتواند با حرف‌هایش ما را به کشف حقیقت نزدیک‌تر کند. الکس مایکلیدیس در رمان مشهورش، بیمار خاموش، دقیقا کاری کرده است که ماجرا پیچیده‌ و پیچیده‌تر بشود. آلیسیا برنسون که یک هنرمند نقاش است با گابریل، عکاس مد و فشن ازدواج کرده است. همه‌چیز زندگی آن‌ها به نظر خوب می‌رسد تا اینکه روزی آلیسیا تصمیم وحشتناکی می‌گیرد. یک شب، زمانی که شوهرش از سرکار به خانه برمی‌گردد او را به صندلی می‌بندد و به صورتش شلیک می‌کند.

زمانی که پلیس‌ها او را پیدا می‌کنند، با حالتی وحشت‌زده و گیج بالای سر شوهرش ایستاده و رگش را هم زده. آلیسیا را به بیمارستان منتقل می‌کنند، اما او در بازجویی‌های پلیس، در گفتگو با روان‌شناس و با هیچکس هیچ حرفی نمی‌زند. همین موضوع پیچیدگی ماجرا را بیشتر می‌کند. بیمار خاموش در پنج بخش و از زبان تئو، روان‌درمان‌گر دادگاه و آلیسیا، البته دفتر خاطرات او، روایت می‌شود.

دختر خوب

دختر خوب

نویسنده: ماری کوبیکا

مترجم: فرشاد شالچیان

نشر آموت

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان دختر خوب به‌عنوان یک اثر داستانی مهیج، خیلی زود در دنیای آثار داستانی مهیج و جنایی، جایگاهی ویژه به خود اختصاص داد و به‌سرعت به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های آمریکا تبدیل شد. این اثر درباره گم شدن مرموز و ناگهانی دختری به نام میا دنت است‌. میا یک دختر جوان است که در رشته هنر تحصیل کرده و به تدریس در همین رشته نیز می‌پردازد. خانواده میا دنت، به واسطه شغل پدر میا، که یک قاضی مطرح است، خانواده‌ای بانفوذ محسوب می‌شوند. این مسئله، حل معما و پیدا شدن میا را حساس‌تر می‌کند.

ماری کوبیکا داستان دختر خوب را به شکل پازلی چیده است و اتفاقات را از زبان افراد مختلف روایت می‌کند. او دقیقا به واسطه همین تکنیک هوشمندانه توانسته است اطلاعات را به شکل قطره‌چکانی به مخاطب منتقل کند و در تمام لحظات روایت، مخاطب را در لذت کشف معما سهیم نگه دارد. استفاده از قلم روان و بدون ابهام باعث شده است که فضای معمایی و رازآلود روایت، برای مخاطب چندان زننده و خسته‌کننده نباشد و خوانندگان لحظه به لحظه کنجکاوی بیشتری برای حل معمای گم شدن این دختر و اتفاقات پیرامون آن، داشته باشند.

دیزی دارکر

دیزی دارکر

نویسنده: آلیس فینی

مترجم: سونیا سینگ

نشر کتاب مجازی

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان دیزی دارکر (Daisy Darker) در سال ۲۰۲۲ منتشر شد. آلیس فینی، نویسنده پرفروش داستان‌های جنایی و خالق کتاب‌هایی مانند کتاب سنگ کاغذ قیچی و همیشه یک نفر دروغ می‌گوید، دوباره با داستانی عجیب، مرموز و پر از معماهای ناشناخته بازگشته است تا دوباره مخاطبانش را شگفت‌زده کند. این‌بار قتل‌های سریالی قرار است در یک جزیره و در یک جشن تولد رخ بدهد و یک گردهمایی خانوادگی را به یک تراژدی تلخ تبدیل کند…

تابوت های دست ساز

تابوت های دست ساز

نویسنده: ترومن کاپوتی

مترجم: بهرنگ رجبی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

جذابیت کتاب تابوت‌های دست‌ساز به این است که ترومن کاپوتی آن را از روی ماجرایی واقعی نوشته است؛ قاتلی که تابوت‌های کوچک می‌سازد و آن را برای طعمه‌هایش می‌فرستد. اول جان خانم و آقای رابرتز وکیل را می‌گیرد و بعد خبر قتل‌های مشابه به گوش می‌رسد. تمام این قتل‌ها یک وجه مشترک دارند و آن هم هدیه‌ای است که کشته شدگان قبل از مرگشان از قاتل می‌گرفتند. ترومن کاپوتی و دوستش کارآگاه جیک که باید روی این پرونده کار کنند، قاتل را شناسایی می‌کنند، اما مدرکی علیه او ندارند… .

حتما می‌دانید که زندگی روزمره‌ی ما به هیجان‌انگیزی یک سریال که در تلویزیون می‌بینیم، نیست. هرچند نمی‌توان هیجان ناشی از پیدا کردن جواب یک معمای قتل یا کشف یک ماجرای دزدی مرموز را نادیده گرفت. پس اگر اهل باز کردن اینطور گره‌ها هستید و در کنارش هم دوست ندارید، زندگی آرام شخصی‌تان بهم بریزد، یک رمان پلیسی بردارید. آن‌وقت می‌توانید در حالی‌که روی مبل لم داده‌اید، یا روی تختتان دراز کشیده‌اید یا حتی در مترو به محل کارتان می‌روید، هیجان را به زندگی‌تان تزریق کنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید


پی‌نوشت: بخش‌هایی از یادداشتی که خواندید به قلم افسانه دهکامه، نویسنده‌ی وبلاگ طاقچه، بود.

229,577 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
3.6 16 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
28 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه