لوگو طاقچه
تصویرجلد بهترین کتاب‌های معمایی

بهترین کتاب‌های معمایی

4,614 بازدید

حل کردن معما، لذتی است که کم‌تر کسی در دنیا وجود دارد که آن را تجربه نکرده باشد یا بتواند وجودش را انکار کند. شاید اصلاً راز استقبال از فیلم‌ها و کتاب‌های معمایی نیز همین باشد: فراهم کردن فرصت همراهی با شخصیت‌های عموماً باهوش در مسیر باز کردن گره‌های پیچیده! در واقع، بازی جذاب یافتن سرنخ‌ها و دنبال کردن آن‌ها تا رسیدن به یک جواب قانع‌کننده، درست همان‌چیزی است که ذهن گرسنه‌ی ما در این دنیای رخوت‌زده‌ی مدرن به آن نیاز دارد.

اگر با تمام جملات بالا یا حداقل بخشی از آن‌ها موافقید، با ما همراه باشید؛ چرا که در ادامه‌ی این یادداشت به معرفی کتاب‌هایی پرداخته‌ایم که بدون‌شک از بهترین انتخاب‌ها برای طرفداران ژانر معمایی و رازآلود به‌شمار می‌روند. 

دختر گمشده

دختر گمشده

نویسنده: گیلین فلین

مترجم: آرش خیروی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان دختر گمشده، نوشته‌ی گیلین فلین، یکی از متفاوت‌ترین آثار معاصر در ژانر معمایی است. فلین در این کتاب داستان زن و شوهری را روایت می‌کند که در آستانه‌ی پنجمین سالگرد ازدواجشان، هرکدام به‌نوعی در پی فرار از افتادن به ورطه‌ی تکرار در زندگی زناشویی‌اند. 

وجه تمایز اثر فلین نسبت به بسیاری از آثار جنایی و معمایی کلاسیک -و حتی مدرن- دنیا این است که دختر گمشده، علاوه‌بر طرح داستانی دلهره‌آور در بستر یک زندگی ملموس و واقعی، همان‌طور که از نام آن نیز برمی‌آید، با محوریت کاراکتر زن داستان پیش می‌رود. ایمی‌دان به عنوان یک زن، نه‌تنها با گم شدنش شروع ماجرا را رقم می‌زند، بلکه در ادامه نیز بار اصلی اتفاقات داستان را به دوش می‌کشد؛ بنابراین، بسیاری از صاحب‌نظران، این کتاب را در کنار یک کتاب معمایی بی‌نظیر، یک رمان روانشناختی زنانه نیز می‌دانند.

جذابیت خط اصلی داستان و پرداخت صحیح شخصیت‌ها در این کتاب، دیوید فینچر، کارگردان مطرح هالیوود را برآن داشت تا در سال ۲۰۱۴، یک فیلم جذاب با اقتباس از آن بسازد؛ فیلمی که همانند کتاب توانست توجه مخاطبان و منتقدین را جلب کند و جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر زن را برای رزمند پایک به ارمغان آورد.

خواب گران

خواب گران

نویسنده: ریموند چندلر

مترجم: پرهام دارابی

نشر علم

اطلاعات بیشتر و خرید

خواب‌گران، اولین رمان نویسنده‌ی آمریکایی، ریموند چندلر، است. انتشار این کتاب در سال 1939، نام چندلر را به عنوان یک نویسنده‌ی موفق در زمینه‌ی نگارش رمان‌های معمایی مطرح ساخت و قهرمان تمام آثار او، یعنی فیلیپ مارلو را به مخاطب معرفی کرد. 

در این کتاب، مارلو یک کارآگاه خصوصی است که از سوی پیرمردی ثروتمند استخدام می‌شود تا یک پرونده‌ی اخاذی را پیگیری کند، اما خیلی زود در می‌یابد که این ماجرا یک باج‌گیری ساده نیست، بلکه کلاف پیچیده‌ای است که تمام اعضای خانواده‌ی پیرمرد را درگیر می‌کند.

انتشار این کتاب، علاوه‌بر معرفی چندلر به عنوان یک نویسنده‌ی چیره‌دست، از این منظر نیز اهمیت داشت که توانست با باز کردن پای ادبیات کوچه‌و‌بازار به کتاب‌های جنایی، بسیاری از کلیشه‌های ازپیش‌تعیین‌‍شده‌ی این ژانر را بشکند و تحولی بنیادین در کتاب‌های ژانر معمایی پدید آورد.

ربکا

ربکا

نویسنده: دافنه دوموریه

مترجم: صدف محسنی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

ربکا(ربه‌کا)، اثر کم‌نظیر دافنه دوموریه، نویسنده‌ی مشهور انگلیسی است. راوی این رمان، یک زن جوان خدمتکار است که در ابتدای داستان با مرد ثروتمندی به نام ماکسیم دووینتر -که همسر خود را طی یک حادثه از دست داده است- آشنا می‌شود، اما در ادامه در می‌یابد که مرگ همسر جذاب و باهوش او، ربکا، تنها یک حادثه نبوده است.

بسیاری از منتقدین بر این باورند که دوموریه، این رمان را با تأثیر از جین ایر، اثر درخشان شارلوت برونته، نگاشته است، با این حال حتی اگر چنین موضوعی نیز صحت داشته باشد، باز هم نمی‌تواند ویژگی‌های ارزشمند قلم دافنه در نگارش این اثر را نادیده گرفت. نقاط قوت رمان ربکا، از تلفیق ژانرهای عاشقانه و معمایی گرفته تا شخصیت‌پردازی دقیق و پایان‌بندی جذاب، همه‌و‌همه این اثر را به رمانی منحصربه‌فرد تبدیل کرده است؛ به نحوی که خواندن آن را می‌توان به تمام افراد علاقه‌مند به حوزه‌ی ادبیات جنایی، به‌ویژه آثار کلاسیک آن، پیشنهاد کرد.

از این رمان اقتباس‌های بسیاری صورت گرفته است که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به فیلمی با همین نام، اثر آلفرد هیچکاک اشاره کرد.

بخشی از کتاب صوتی ربکا را بشنوید.

ربکا دافنه دوموریه

گوینده: رضا عمرانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

شرلوک هولمز

شرلوک هولمز

نویسنده: کریس ساساکی

مترجم: محمد قصاع

انتشارات شهر قلم

اطلاعات بیشتر و خرید

شرلوک هولمز را می‌بایست یکی از معروف‌ترین شخصیت‌ها در دنیای ادبیات، به‌ویژه ادبیات جنایی و معمایی دانست که برای اولین‌بار در سال 1877 توسط سر آرتور کانن دویل به مخاطبان ادبیات معرفی شد. شرلوک -که گمان می‌رود شخصیت او از جوزف بل الهام گرفته شده باشد- یک کارآگاه استثنائی است که با هوش سرشار و دقت مثال‌زدنی خود می‌تواند هر پرونده‌ای را با تمام پیچیدگی‌هایش به سرانجام برساند. 

استقبال از شخصیت شرلوک در نخستین آثار دویل به‌حدی بود که این موضوع در نهایت به خلق 4 رمان و 56 داستان کوتاه با حضور این کارآگاه جذاب گردید.

او، به عنوان شخصیتی که تا به امروز بیش از یک قرن از خلق آن می‌گذرد، در بین عامه‌ی مردم از چنان محبوبیتی برخوردار است که نه‌تنها نامش به عنوان شناخته‌شده‌ترین شخصیت خیالی در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است، بلکه کماکان آثار سینمایی و تلویزیونی بسیاری با محوریت شخصیت او ساخته می‌شود.

پیش از آن که بخوابم

پیش از آن که بخوابم

نویسنده: اس. جی واتسون

مترجم: شقایق قندهاری

نشر آموت

اطلاعات بیشتر و خرید

پیش از آن‌که بخوابم، به قلم اس.جی.واتسون، را می‌توان یکی از بهترین کتاب‌های معمایی یک دهه‌ی اخیر دانست. داستان این کتاب از زبان زنی روایت می‌شود که هر روز صبح پس از برخاستن از خواب درمی‌یابد که هیچ چیز را نمی‌تواند به یاد بیاورد، بنابراین به پیشنهاد یک پزشک تصمیم می‌گیرد وقایع روزانه خود را یادداشت کند و در این میان، با مرور نوشته‌هایش، به رازهای عجیبی از زندگی خود پی می‌برد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب که آن را به یک رمان بی‌نظیر بدل کرده است، ایجاد حس تعلیق و غافلگیری‌های پی‌درپی است که مخاطب را تا پایان با خود همراه می‌سازد.

استقبال از این کتاب به‌حدی بود که نه‌تنها در نخستین سال انتشار خود در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های سال جای گرفت، بلکه توانست دست‌مایه‌ی ساخت فیلمی به همین نام با بازی نیکول کیدمن، مارک استرانگ و کالین فرث نیز قرار گیرد.

بخشی از کتاب صوتی پیش از آن که بخوابم را بشنوید.

پیش از آن که بخوابم اس. جی واتسون

گوینده: شیما درخشش
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دروغ های کوچک بزرگ

دروغ های کوچک بزرگ

نویسنده: لیان موریاتی

مترجم: پگاه ملکیان

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب دروغ‌های کوچک بزرگ، نوشته‌ی لیان موریاتی، روایت‌گر داستان سه زن با شرایط متفاوت است که هریک داستان خود را دارند و وجه اشتراک آن‌ها، قرار گرفتن بر سر دوراهی افشای حقیقت و حفظ آبرو است. شخصیت‌های اصلی این رمان، سه دوست به نام‌های مدلین، سلست و جینه هستند که مورتی هر فصل از کتاب را به شرح داستان از نگاه یکی از آن‌ها اختصاص داده است.

داستان کتاب با اشاره به وقوع یک قتل آغاز می‌شود که نویسنده در ابتدا اطلاعات گنگ و مبهمی درباره‌ی آن به مخاطب می‌دهد، اما به‌تدریج با پرداختن به شخصیت‌ها و مشکلاتشان، گره راز این قتل را باز می‌کند.

کسب جایزه برای بهترین رمان بزرگسال و قرار گرفتن در فهرست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز را می‌توان مهر تاییدی بر استقبال منتقدین و مخاطبان از این رمان دانست. علاوه‌بر این، موفقیت‌های این رمان سبب شد تا شبکه HBO، یک سریال کوتاه براساس آن تولید کند.

بخشی از کتاب صوتی دروغ های کوچک بزرگ را بشنوید.

دروغ های کوچک بزرگ لیان موریاتی

گوینده: مریم پاک‌ذات
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بیگانه

بیگانه

نویسنده: آلبر کامو

مترجم: خشایار دیهیمی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

بیگانه، اثر جذاب استیون کینگ، یکی از بهترین کتاب‌های معمایی منتشرشده در سال‌های اخیر است. این کتاب که جدیدترین اثر کینگ پس از رمان‌های شاخصی چون درخشش، مسیر سبز، تلفن همراه و آن به شمار می‌رود، یک شروع طوفانی داشته و با دستگیری تری مایتلند، مربی محبوب بیس‌بال توسط کارآگاه پلیسی به نام رالف اندرسون در برابر دیدگان تماشاگران آغاز می‌شود. رالف که در ابتدا مدارک محکمی برای متهم کردن مایتلند دارد، رفته‌رفته در می‌یابد که شواهد دیگری نیز وجود دارد که مدارک اولیه را نقض کرده و از حضور مایتلند در زمان و مکان دیگری غیر از زمان و مکان وقوع جرم حکایت دارد.

خواندن این کتاب و نیز تماشای سریالی که سرویس پخش HBO براساس آن ساخته است را می‌توان به تمام طرفداران داستان‌های پر تعلیق جنایی و معمایی پیشنهاد کرد.

بخشی از کتاب صوتی بیگانه را بشنوید.

بیگانه آلبر کامو

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پستچی همیشه دوبار زنگ می زند

پستچی همیشه دوبار زنگ می زند

نویسنده: جیمز ام. کین

مترجم: بهرنگ رجبی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

پستچی همیشه دو بار زنگ می‌زند، به قلم جیمز کین، یکی از مشهورترین آثار جنایی قرن ۲۰‌ام به‌شمار می‌رود. داستان کتاب با ورود یک مرد ولگرد به نام فرانک به یک غذاخوری بین‌راهی و دریافت پیشنهاد کار از صاحب آن آغاز می‌شود؛ اما او که در حقیقت هیچ‌کاری را بلد نیست و پیش از ورود به آن‌جا قصد داشته با سر هم کردن یک دروغ پول غذا را نیز نپردازد، با دیدن همسر صاحب غذاخوری به او علاقه‌مند شده و تصمیم می‌گیرد با پذیرفتن این پیشنهاد، بخت خود را امتحان کند.

این کتاب ترکیبی است از یک ماجرای عاشقانه و یک داستان جنایی که با طنزی تلخ و سیاه روایت می‌شود و کین، در جای‌جای آن به موضوعاتی چون ناامیدی، خشونت، شهوت و فریب می‌پردازد. 

در سال ۱۹۸۱، فیلمی با اقتباس از کتاب ساخته شد که ضمن ثبت یکی از نقش‌آفرینی‌های درخشان اسطوره بازیگری، جک نیکلسون، کماکان از آن به عنوان یکی از بهترین فیلم‌ها در ژانر دلهره‌آور و معمایی یاد می‌شود.

هشت قتل حرفه ای

هشت قتل حرفه ای

نویسنده: پیتر سوانسون

مترجم: فرانک سالاری

نشر البرز

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان هشت‌ قتل حرفه‌ای، نوشته پیتر سوانسون، ماجرای هشت قتل بی‌عیب و نقص را روایت می‌کند که اتفاقات آن هم‌چون قطعات یک پازل به‌تدریج در کنار هم قرار گرفته و یک داستان جنایی جذاب را می‌سازند.

راوی این داستان، یک کتاب‌فروش به نام مالکوم کرشاو است که مدتی پس از انتشار لیستی از چند کتاب جنایی و معمایی در وبلاگ خود، متوجه می‌شود که در اطراف او جنایت‌های وحشتناکی درست مطابق شیوه‌های ذکرشده در همان کتاب‌ها در حال وقوع است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب که در نگاه نخست توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند ایده‌ی جذاب آن برای ارجاع به تعدادی از آثار پرطرفدار جنایی است که البته ممکن است برای برخی افراد با خطر لو رفتن داستان این کتاب‌ها همراه باشد. علاوه‌‌بر این، از دیگر نقاط قوت قلم سوانسون در نگارش این رمان می‌توان به شخصیت‌پردازی دقیق و استفاده‌ی به‌جا از عنصر غافلگیری اشاره کرد.

بخشی از کتاب صوتی هشت قتل حرفه ای را بشنوید.

هشت قتل حرفه ای پیتر سوانسون

گوینده: تایماز رضوانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دختر خوب، خون بد

دختر خوب، خون بد

نویسنده: هالی جکسون

مترجم: محدثه احمدی

نشر نون

اطلاعات بیشتر و خرید

هالی جکسون پس از تجربه‌ی موفقیت‌آمیزی که با کتاب «راهنمای قتل از یک دختر خوب» کسب کرده بود، سراغ جلد دوم و دنباله‌ی این داستان رفت. او در این داستان هم به دنبال پرده برداشتن از رازی جنایی، و معمایی پیچیده است. نویسنده در این کتاب نیز موفق شده است خواننده را میخکوب کند و نگذارد داستان برایش کسل‌کننده پیش برود. درواقع کتاب‌های او هیچ‌گاه تجربه‌ی کنار گذاشته شدن را درک نخواهند کرد و خوانندگان تا انتها، با هیجان و به گفته‌ی یکی از منتقدان، «در حال «ناخن‌جویدن» پیش خواهند رفت. نکته‌ی جالب در رابطه با داستان‌های جنایی جکسون این است که او با الهام از دو پرونده‌ی قتلی که در بریتانیا اتفاق افتاده بود این داستان‌ها را نوشت و ردپایی از واقعیت را می‌توان در آن‌ها دید.

خاطرات یک آدم کش

خاطرات یک آدم کش

نویسنده: کیم یونگ ها

مترجم: خاطره‌ کردکریمی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

خاطرات یک آدمکش، اثر کیم یونگ ها، داستان قاتلی است که سال‌ها از آخرین قتل او گذشته و اینک به آلزایمر دچار شده است. ماجرا اما زمانی جالب می‌شود که با ورود یک قاتل زنجیره‌ای به شهر -که قربانیان او همگی دختران جوان هستند- این آدم‌کش بازنشسته تصمیم می‌گیرد برای محافظت از جان دخترش یک بار دیگر تمام مهارت‌ها و تجربیات خود را به کار گرفته و قاتل تازه‌وارد را از میان بردارد. 

موقعیت‌های جالبی که نویسنده در این کتاب خلق کرده است، از مواجهه‌ی یک قاتل سریالی با بیماری آلزایمر گرفته تا تقابل یک قاتل کهنه‌کار با هم‌کار (!) نوظهورش، جملگی می‌توانند از جذابیت‌های این رمان برای طرفداران کتاب‌های جنایی و معمایی به شمار روند. علاوه‌بر این، ملیت این نویسنده و تعلق او به یکی از کشورهای آسیایی نیز یکی از وجوه تمایز این کتاب برای مخاطبان بین‌المللی آثار جنایی است.

بخشی از کتاب صوتی خاطرات یک آدم کش را بشنوید.

خاطرات یک آدم کش کیم یونگ ها

گوینده: هوتن شکیبا
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

نیمه شب در کتاب فروشی افکار نورانی

نیمه شب در کتاب فروشی افکار نورانی

نویسنده: متیو سالیوان

مترجم: حسن افشار

نشر مرکز

اطلاعات بیشتر و خرید

نیمه‌شب در کتابفروشی افکار نورانی، نوشته‌ی متیو سالیوان، یکی از جدیدترین کتاب‌های منتشرشده در ژانر معمایی به‌شمار می‌رود. شخصیت اصلی این کتاب، دختر ساده و آرامی به نام لیدیا است که با کار در کتابفروشی «افکار نورانی» روزگار می‌گذراند، اما وقوع مرگ خودخواسته جویی مولینا در طبقه‌ی بالای کتابفروشی، زندگی او را دگرگون می‌کند.

جویی که طبق تعریف عامیانه یک خوره‌ی کتاب بوده است، پیش از مرگ علاقه‌ی خاصی به لیدیا داشته و او را به عنوان وارث دارایی ناچیز خود معرفی کرده است؛ همین موضوع نیز سبب برانگیخته شدن نوعی حس مسئولیت در لیدیا برای یافتن علت خودکشی جویی شده و او را به سمت مرور اشیاء به‌جامانده از او سوق می‌دهد.

این کتاب برخلاف اسمش، یک کتاب پیچیده و رازآلود است که اولین رمان سالیوان پس از نگارش چندین داستان کوتاه به‌شمار می‌رود. این کتاب توانست نظر بسیاری از مخاطبان کتاب‌های معمایی در سرتاسر جهان را به خود جلب کرده و نخستین گام نویسنده در عرصه‌ی رمان‌نویسی را به یک قدم موفقیت‌آمیز تبدیل کند.

4,615 بازدید
برچسب ها

Avatar

فاطمه ارغوان


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه