لوگو طاقچه
معرفی کتاب‌های تاریخ فلسفه

آشنایی با کتاب‌های تاریخ فلسفه

132 بازدید

مطالعه‌ی تاریخ فلسفه یکی از سخت‌ترین، ضروری‌ترین و مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که علاقه‌مندان به فلسفه و البته دانشجویان این رشته باید انجام دهند. به همین دلیل، برایشان چالش بزرگی محسوب می‌شود که بتوانند در میان کتاب‌های تاریخ فلسفه، بهترین را انتخاب کنند. در این یادداشت از وبلاگ طاقچه به معرفی بهترین و معروف‌ترین کتاب‌های تاریخ فلسفه می‌پردازیم. برخی از کتاب‌ها چند جلدی و مفصل هستند و برخی دیگر تک‌جلدی و مختصر. بنا به نیازمندی و علاقه‌ای که دارید می‌توانید از میان این کتاب‌ها انتخاب کنید. در انتها، کتاب‌های دیگری نیز پیشنهاد کرده‌ایم که  در مسیر فلسفه‌خوانی به شما کمک می‌کنند.

‌‌

تاریخ فلسفه راتلج

تاریخ فلسفه‌ی راتلج؛ جلد اول

نویسنده: سی. سی تیلور

مترجم: حسن مرتضوی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

تاریخ فلسفه راتلج از مشهورترین کتاب‌های این حوزه است که انتشارات راتلج آن را منتشر کرده است. راتلج بزرگ‌ترین و پرکارترین ناشر در رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی و فلسفه است. 

تاریخ فلسفه‌ی راتلج بررسی زمانمند از تاریخ فلسفه، از آغاز‌ آن تا زمان کنونی است. هدف آن بحث عمیق درباره‌ی تمامی پیشرفت‌های عمده‌ی فلسفی است و با این هدف بیشترین فضا به آن دسته از افراد اختصاص داده شده که عموما‌ از فیلسوفان بزرگ شمرده می‌شوند. خواننده می‌تواند در این ده مجلد، دست‌کم به اطلاعات پایه‌ای درباره‌ی هر فیلسوف مهمِ گذشته و حال دست یابد. هر کتاب نویسندگان و ویراستاران بخصوصی دارد که اغلب در حوزه‌ی فلسفه سرشناس و کارکشته هستند. این مجموعه از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ منتشر شد. اکنون نیز این مجموعه به دانشنامه فلسفه‌ی راتلج تغییر نام داده و نسخه‌ی آنلاینش در دسترس است؛ درضمن، به تعداد مقاله‌هایش افزوده شده و برخی از آن‌ها به‌روزرسانی می‌شوند.

جلدهای این مجموعه از این قرار است:

«از آغاز تا افلاطون»، «از ارسطو تا آگوستین»، «فلسفه‌ی سده‌های میانه»، «رنسانس و عقل‌باوری قرن هفدهم»، «فلسفه‌ی انگلیسی و عصر روشنگری»، «عصر ایده‌آلیسم آلمانی»، «فلسفه‌ی سده‌ی نوزدهم»، «فلسفه‌ی قاره‌ای در سده‌ی بیستم»، «فلسفه‌ی علم، منطق و ریاضیات در سده‌ی بیستم» و «فلسفه‌ی معنا، شناخت و ارزش در سده‌ی بیستم.»

تاریخ فلسفه‌ی راتلج جنبه‌ی تخصصی دارد؛ یعنی پیش از مطالعه‌ی آن، باید کمی با فلسفه سروکار داشته باشید و بدون پیش‌زمینه سراغ آن نروید؛ چون ممکن است برایتان سخت باشد.

‌‌

تاریخ فلسفه کاپلستون

هر دانشجویی که وارد رشته‌ی فلسفه می‌شود اول از همه تاریخ فلسفه کاپلستون را فراهم می‌کند تا بخواند. این تاریخ فلسفه شاید معروف‌ترین، قدیمی‌ترین و کاربردی‌ترین تاریخ فلسفه در میان دانشجویان این رشته باشد. مجموعه‌ی ۹ جلدی تاریخ کاپلستون شامل این جلدها و دوره‌های تاریخی‌فلسفی می‌شود:

«یونان و روم»، «قرون وسطا؛ از آوگوستیوس تا اسکوتوس»، «از اوکام تا سوئارس»، «از دکارت تا لایب‌نیتس»، «فیلسوفان انگلیسی از هابز تا هیوم»، «از ولف تا کانت»، «از فیشته تا نیچه»، «از بنتام تا راسل»، «از من دوبیران تا سارتر».

فردریک کاپلستون اندیشه‌های فلسفی فیلسوفان از دوران پیش از سقراط تا معاصر را در بستر تاریخی خود بررسی کرده و نقدهای هر دوره بر اندیشه‌های دوران قبلی را واکاوی می‌کند. 

این مجموعه را بزرگان نامداری در ایران چون عبدالحسین آذرنگ، داریوش آشوری، بهاءالدین خرمشاهی، ابراهیم دادجو، اسماعیل سعادت و… به فارسی ترجمه کرده‌اند که به غنای آن افزوده شده است.

از آنجایی که تاریخ فلسفه کاپلستون جنبه‌ی آموزشی دارد، برای دانشجویان و کسانی که می‌خواهند مطالعه‌ی فلسفه را آغاز کنند، گزینه‌ی مناسبی است.

‌‌

تاریخ فلسفه غرب

آنتونی کنی، یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان تحلیلی دنیا، در مجموعه‌ای چهارجلدی تاریخ فلسفه‌ی غرب را به رشته‌ی تحریر درآورده است. این کتاب مشابه دو مجموعه کتاب قبلی، تاریخ فلسفه را از دوران باستان تا دوران معاصر در بر گرفته است. انتشارات مشهور آکسفورد این مجموعه را منتشر کرده است.

جلدهای این مجموعه از این قرار هستند:

جلد اول: فلسفه باستان تا نوافلاطونیان

جلد دوم: فلسفه قرون وسطی تا رنسانس انسان‌گرایی

جلد سوم: آغاز فلسفه جدید تا هگل (پیدایش فلسفه جدید)

جلد چهارم: قرن نوزدهم تا دریدا (فلسفه جدید)

کتاب تاریخ فلسفه غرب رویکردی تحلیلی و جنبه‌ی‌ آموزشی دارد. بسیاری از منتقدان و معلمان فلسفه کتاب کنی را بهترین کتاب تاریخ فلسفی تک‌مولفی بعد از تاریخ کاپلستون قلمداد کرده‌اند.

این کتاب هم برای دانشگاهیان و هم برای کسانی که به صورت خودخوان می‌خواهند در حوزه‌ی فلسفه اطلاعات کسب کنند و البته نمی‌خواهند مجموعه‌های مفصل و طولانی بخوانند، بهترین گزینه است. چراکه هم روان و خوش‌خوان است و هم نسبت به کتاب مشابهش، کاپلستون، به‌روزتر است، ترجمه‌ی بهتری دارد و البته حجمش هم کمتر است.

‌‌

سرگذشت فلسفه

سرگذشت فلسفه

نویسنده: براین مگی

مترجم: حسن کامشاد

نشر نی

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر دوست دارید سراغ تاریخ فلسفه بروید و فیلسوف‌ها و اندیشه‌هایشان برای شما جذاب است، اما پیش‌زمینه‌ای در این مورد ندارید و کتاب‌های تاریخ فلسفه را تخصصی و سخت می‌دانید، پیشنهاد ما به شما کتاب جالب و شگفت‌انگیز سرگذشت فلسفه از برایان مگی است. این کتاب با تصاویر خارق‌العاده شما را وارد دنیای فلسفه می‌کند. عنوان فرعی کتاب نیز دعوت به فلسفه نام دارد؛ اینگونه با مطالعه‌ی کتاب به فلسفه دعوت می‌شوید و آن را ادامه می‌دهید. 

برایان مگی از فیلسوفان و نویسندگان شاخص در حوزه‌ی فلسفه است. مترجم کتاب نیز حسن کامشاد است که برای ایرانیان چهره‌ای شناخته‌شده است. با مطالعه‌ی این کتاب ۲۵۰۰ سال فلسفه‌ی غرب را از نظر می‌گذرانید. 

عناوین فصل‌های این کتاب از این قرار است:

یونانیان و جهانشان: پیش از سقراط، سقراط، افلاطون، ارسطو، کلبیان، شکاکان، اپیکوریان، رواقیان

مسیحیت و فلسفه: قدیس آگوستینوس، فلسفه قرون وسطی

آغاز علم نوین: از کوپرنیک تا نیوتن، ماکیاولی، فرانسیس بیکن، هابز

خردگرایان بزرگ: دکارت، اسپینوزا، لایب‌نیتس

تجربه‌گرایان بزرگ: لاک، بارکلی، هیوم، برک

اندیشمندان انقلابی فرانسه: ولتر، دیدرو، روسو

سده زرین فلسفه آلمان: کانت، شوپنهاور، مقایسه شرق و غرب، فیخته، شلینگ، هگل، مارکس، نیچه

دموکراسی و فلسفه: فایده‌گرایان، عمل‌گرایان امریکایی

فلسفه قرن بیستم: فرگه و منطق جدید، راسل و فلسفه تحلیلی، ویتگنشتاین و فلسفه زبانی، اگزیستانسیالیسم، برگسون و فلسفه اخیر فرانسه، پوپر، آینده فلسفه

تصاویری که در کتاب به‌کار رفته‌اند، به درک شما از فهم موضوع کمک می‌کنند. همچنین نثر کتاب روان و ساده است و اگر می‌خواهید تاریخ فلسفه را با کتابی آسان شروع کنید، سرگذشت فلسفه بهترین گزینه است. درضمن، برایان مگی تلاش کرده ایده‌ی اصلی فیلسوفان مهم و مشهور را به گونه‌ای شرح دهد که خوانندگان برای درک موضوع به مشکل برنخورند.

بخشی از کتاب صوتی سرگذشت فلسفه را بشنوید.

سرگذشت فلسفه برایان مگی

گوینده: منوچهر زنده‌دل
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

نگاهی به فلسفه

نگاهی به فلسفه

نویسنده: دونالد پامر

مترجم: عباس مخبر

نشر مرکز

اطلاعات بیشتر و خرید

شاید از آن دست خوانندگانی باشید که تا حدی با تاریخ فلسفه آشنا هستند اما دوست دارند درمورد ماجراها و جزئیات فلسفی بیشتر بدانند. مثلا بدانید که دقیقا چه اتفاقی برای سقراط افتاد یا چرا دکارت از چاپ کتابش منصرفش شد و خواست مقدمه‌ی کتابش را تغییر دهد و همچنین مباحث سنگین فلسفی را یک بار دیگر اما این بار با زبانی ساده‌تر بخوانید؛ گویی معلمی جدید بر سر کلاس آمده تا درسی سخت را دوباره اما این بار ساده‌تر درس بدهد. کتاب نگاهی به فلسفه از دونالد پامر با ترجمه‌ی عباس مخبر درست به همین هدف نوشته شده است.

این کتاب مصور با تصاویر کاریکاتورگون و جذابش قصد دارد خوانندگان را با اندیشه‌های فیلسوفان بزرگ آشنا کند و به‌نوعی بار سنگین خوانش فلسفه را برای آن‌ها سبک کند.

فصل‌های کتاب نگاهی به فلسفه از این قرار است:

۱: فیلسوفان پیش‌سقراطی (قرن‌های ششم و پنجم ق م)

۲: دوره آتنی (قرن‌های پنجم و چهارم ق م)

۳: دوره‌های هلنیستی و رمی (قرن چهارم ق م تا قرن چهارم ب م)

۴:‌ فلسفه قرون وسطا و رنسانس (از قرن پنجم تا قرن پانزدهم)

۵: خردگرایی قاره‌ای و تجربه‌گرایی انگلیسی (قرن‌های هفدهم و هجدهم)

۶: فلسفه پساکانتیِ بریتانیایی و قاره‌ای (قرن نوزدهم)

۷: عمل‌گرایی، سنت تحلیلی، و سنت پدیدارشناختی و پس از آن

اگر پیش از این کتابی فلسفی نخوانده‌اید و دوست دارید برای شروع، کتاب نگاهی به فلسفه را بخوانید اصلا پشیمان نخواهید شد. فقط این نکته را به خاطر بسپارید که پامر سعی کرده بار فلسفه را سبک کند اما ابدا آن را دست‌کم یا شوخی نگرفته بلکه موضوع برایش بسیار جدی است. پس در عین اینکه  از داستان‌گونه‌بودن کتاب لذت می‌برید، به مسائل فلسفی‌اش هم دقت کنید تا سررشته‌ی ایده‌ها و نظریات از دستتان در نرود.

تاریخچه فلسفه

تاریخچه فلسفه

نویسنده: نایجل واربرتون

مترجم: مریم تقدیسی

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

نایجل واربرتون، فیلسوف و استادیار فلسفه در انگلستان، چهره‌ای شناخته‌شده و محبوب در عالم فلسفه است. از او کتاب الفبای فلسفه را حتما دیده‌اید که در آن سعی کرده به الفبای فلسفه بپردازد و موضوعات مهمی و محوری چون خدا، درست و نادرست، سیاست، جهان خارج، علم، ذهن و هنر را شرح دهد. کتاب دیگر او تاریخچه فلسفه است که در آن با همان زبان ساده و روانش و در حدود ۲۷۰ صفحه به معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین فیلسوفان تاریخ فلسفه پرداخته و در ضمن این معرفی، تلاش کرده به جنبه‌ای از دستگاه فلسفی آن فیلسوف اشاره کند. فیلسوف‌هایی که او سراغشان رفته از این قرار هستند:

سقراط و افلاطون، ارسطو، پورهون، اپیکور، اِپیکتتوس، سیسرو، سنکا،‌ آگوستین، بوئتیوس، آنسلم و آکوئیناس، ماکیاولی، توماس هابز، دکارت، پاسکال، اسپینوزا، جان لاک، توماس رید، جرج بارکلی، ولتر، لایب‌نیتس، ژان ژاک روسو، کانت، جرمی بنتام، هگل، شوپنهاور، جان استوارت میل، سورن کی‌یر کگور، مارکس، سی. اس. پرس، ویلیام جیمز، نیچه، فروید، راسل، آلفرد جولز ایر، ژان پل سارتر، سیمون دوبووار، آلبر کامو، ویتگنشتاین، هانا آرنت، کارل پوپر، توماس کوهن، فیلیپا فونت، جودیت جرویس تامسون، جان راولز، آلن تورینگ، جان سرل، پیتر سینگر.

ویژگی مثبت کتاب واربرتون اشاره‌ی او به فیلسوفان معاصر ازجمله پیتر سینگر و جان راولز است که در کتاب‌های تاریخ فلسفه کمتر به آن‌ها پرداخته شده است.

کتاب تاریخچه فلسفه با توضیحات مختصر و مفید و ساده‌اش برای کسانی که می‌خواهند به‌تازگی سراغ کتاب‌های فلسفی بروند بهترین گزینه است. همچنین، اگر قبلا کتاب‌های فلسفی می‌خواندید و الان برخی مسائل را فراموش کرده‌اید، این کتاب مهم‌ترین نظریات فلسفی را به شما یادآوری می‌کند.

مجموعه‌ی فهم فلسفه

فهم فلسفه: فلسفه در قرون وسطی و دوران تجدد

نویسنده: جون. ا پرایس

مترجم: رضا علیزاده

انتشارات روزنه

اطلاعات بیشتر و خرید

مجموعه‌ کتاب دیگری که به‌صورت جامع و کامل به تاریخ فلسفه پرداخته و البته می‌توانید برای شروع فلسفه‌خوانی سراغ آن بروید، مجموعه‌ کتاب فهم فلسفه از نشر روزنه نوشته‌ی جون ا. پرایس با ترجمه‌ی خوب رضا علیزاده است.

جون ا. پرایس، استاد دانشگاه و مدرس فلسفه، در سه جلد با نام‌های «اندیشه در روزگار باستان و دوره یونانی مآبی»، «فلسفه در قرون وسطی و دوران تجدد» و «اندیشه معاصر» تلاش کرده به همه‌ی نحله‌های فکری و فلسفی بپردازد. برای نمونه، در جلد نخست از پیشاسقراطی‌ها، نخستین فیلسوفان یونان آغاز کرده، بعد به دوره‌ی کلاسیک یعنی سوفیست‌ها و سقراط رسیده و سپس افلاطون و ارسطو را شرح داده و درنهایت توضیح داده که منظور از یونانی مآبی چیست. در جلد دوم سراغ فیلسوفان قرون وسطی رفته، سپس دوره‌ی رنسانس و فلسفه‌ی مدرن را تحلیل کرده، بعد به تجربه‌باوران بریتانیایی (لاک، بارکلی و هیوم) پرداخته، سپس فلسفه‌ی نقادانه‌ی کانت را شرح داده و درنهایت، ایدئالیسم و ماتریالیسم را در هگل و مارکس واکاوی کرده است. در جلد سوم نیز به‌ترتیب این موضوعات را از نظر گذرانده است: سودباوران، فرد، پراگماتیسم، فلسفه فرایند، فلسفه تحلیلی، پدیدارشناسی، اگزیستانسیالیسم و… .

‌‌‌‌‌

آثار ویل دورانت

دعوت به فلسفه؛ عشق به حکمت و جستجوی راه‌های نو در فلسفه

نویسنده: ویل دورانت

مترجم: شهاب‌الدین عباسی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب تاریخ فلسفه و لذات فلسفه از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین کتاب‌ها در حوزه‌ی فلسفه و تاریخ فلسفه هستند. اگر کسی اهل فلسفه هم نباشد بازهم نام ویل دورانت به گوشش خورده است. نقل کرده‌اند که او می‌خواست کشیش شود و مشغول تحصیل در رشته‌ی زیست‌شناسی بود که کتاب اخلاق اسپینوزا را خواند و متحول شد و پس از آن تصمیم گرفت فلسفه بخواند. 

کتاب تاریخ فلسفه ویل دورانت درباره‌ی چند فیلسوف شاخص غربی است: افلاطون، ارسطو، فرانسیس بیکن، اسپینوزا، ولتر، ژان ژاک روسو، کانت، هگل، شوپنهاور، هربرت اسپنسر، نیچه، آنری برگسون، بندیتو کروچه، راسل، جرج سانتایانا، ویلیام جیمز، جان دیویی.

ویل دورانت چند کتاب شاخص دیگر در حوزه‌ی فلسفه دارد که از آن میان، «دعوت به فلسفه؛ عشق به حکمت و جستجوی راه‌های نو در فلسفه» و «درباره معنای زندگی» را می‌توان نام برد. دورانت در دعوت به فلسفه توضیح می‌دهد که چرا انسان به فلسفه نیازمند است و اگر فلسفه به حاشیه رفته به این علت است که روح ماجراجویی‌اش را از دست داده و خیرخواه علوم دیگر شده است. او در این کتاب می‌گوید ماجرای فلسفه مهم‌تر از دانستن مشتی معما و چیستان ذهنی است.

‌‌

سیر حکمت در اروپا

تمامی کتاب‌هایی را که در این یادداشت معرفی کردیم، نویسندگان خارجی نوشته و مترجمان زبردست به فارسی برگردانده بودند، اما کتاب مهم و تاثیرگذاری در ایران داریم که چهره‌ای بزرگ و بی‌نظیر در تاریخ ایران آن را تالیف کرده است: کتاب سیر حکمت در اروپا نوشته‌ی محمدعلی فروغی. جلد نخست این کتاب در سال ۱۳۱۰ و جلدهای دوم و سوم به ترتیب در سال‌های ۱۳۱۸ و ۱۳۲۰ منتشر شدند. نکته‌ی جالب در تالیف سیر حکمت این است که برای مثال در بخش دکارت آنجا که فروغی لازم دیده، کتاب دکارت را نیز ترجمه کرده و ضمیمه‌ی کتاب آورده است. ترجمه‌‌های فروغی که در سیر حکمت آمده، بی‌نظیر است و خواندن آن‌ها از جهت زبان و سبک و واژگانی که انتخاب کرده، اکنون هم به لحاظ فلسفی و هم ادبی در خور توجه و از لذایذ است.

فروغی سیر حکمت در اروپا را متناسب با درک و فهم ایرانیان در آن زمان نوشت. خود او در مقدمه چنین گفته است: «کوشیده‌ام تا افکار اروپایی را به شیوه‌ی بیان ایرانی ارائه دهم و اصطلاحاتی را که در زبان و بیان ما سابقه نداشته است از نو بسازم… اگر قصوری رفته ما را معذور دارند که در این راه پیش از ما کسی قدم نگذاشته و جاده کوبیده نشده بود.» این کتاب شامل ۳ جلد است، در جلد اول تاریخ فلسفه از باستان تا قرن هفدهم میلادی بررسی شده، جلد دوم از قرن هفدهم شروع شده و تا اواخر قرن هجدهم ادامه می‌یابد و جلد سوم نیز از قرن نوزدهم آغاز می‌شود و تا زمان معاصر به بررسی فلسفه غرب پرداخته است. 

خودآموز فلسفه

خودآموز فلسفه

نویسنده: مل تامپسون

مترجم: بهروز حسنی

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

مل تامپسون در این کتاب مقدماتی کلی و ضروری اما به زبان ساده درباره فلسفه ارائه می‌دهد و خواننده را با کلیت و ساختار اصلی فلسفه آشنا می‌کند. اهداف این کتاب عبارت‌اند از :۱) طرح برخی از اصلی‌ترین مباحث فلسفه و کسانی که در آن نقش داشته‌اند؛ ۲) طرح دیدی کلی از استدلال‌های ارائه‌شده؛ ۳) مروری بر مفاهیم اصلی فلسفی و روش‌های آن به گونه‌ای که هر اندیشه و استدلالی را در زمینه‌ی تاریخی و فرهنگی آن بررسی کند. 

فصل‌های این کتاب از این قرار است: چه چیزهایی را می‌توان شناخت؟، فلسفه دین، ذهن و جسم، فلسفه علم، فلسفه اخلاق، فلسفه سیاست، دورنمای فلسفه امروز.

اگر می‌خواهید با تاریخ فلسفه و نظریات فلسفی آشنا شوید اما لزوما با فیلسوفان و زندگی آن‌ها پیش نروید، این کتاب بهترین گزینه‌ است. یعنی تاریخ فلسفه و اندیشه را به‌صورت موضوعی بخوانید و در هر بخش با معروف‌ترین فیلسوفان در هر حوزه هم مواجه شوید.

بخشی از کتاب صوتی خودآموز فلسفه را بشنوید.

خودآموز فلسفه مل تامپسون

گوینده: رضا عمرانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

‌‌

تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز

تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز

نویسنده: ویلیام ساهاکیان

مترجم: حمیدرضا بسحاق

نشر چرخ

اطلاعات بیشتر و خرید

ویلیام ساهاکیان، استاد روان‌شناسی و معلم معروف فلسفه، کتابی نوشته که برای هرکسی که می‌خواهد با فلسفه آشنا شود گزینه‌ای مناسب و عمومی است. در کشورهای انگلیسی‌زبان از کتاب «تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز» به عنوان کتاب درسی استفاده می‌کنند و همین موضوع نشان می‌دهد که حتی دانش‌آموزان نیز با این کتاب ارتباط برقرار می‌کنند.

 ساهاکیان در این کتاب بدون ابراز نظر شخصی و با زبانی روان و بی‌طرفانه ، تاریخ فلسفه را روایت می کند. او در کتابش فقط بر اصول و مبانی اصلی نظرات فیلسوفان تاکید می‌کند. مباحثی که در این کتاب درباره‌ی آرای فیلسوفان آمده گاهی حتی در کتاب‌های مفصل فلسفه هم یافت نمی‌شود و این ویژگی منحصربه‌فرد نگارش ساهاکیان است.

برخی از فصل‌های کتاب از این قرار است:

مسئله ماده، مسئله این‌همانی و تغییر، مسئله انسان، مسئله دین، گرایش ارسطویی، مکتب درسی، گرایش نوافلاطونی، فلسفه رنسانس، عقل‌گرایان قاره‌ای، تجربه‌گرایان انگلیسی، ایده‌آلیسم آلمانی، فایده‌گرایان انگلیسی، ناتورالیسم تکاملی، پوزیتیویسم کلاسیک، ماتریالیسم دیالکتیک، پراگماتیسم، ایده‌آلیسم و پرسونالیسم، نورئالیسم و رئالیسم انتقادی، پوزیتیویسم منطقی، فلسفه تحلیلی، مکتب نومدرسی و نوتومیسم، پدیدارشناسی و اگزیستانسیالیسم.

‌‌‌‌

تاریخ فلسفه غرب

اگر همیشه علاقه داشتید کتاب‌های تاریخ فلسفه بخوانید اما فرصت مطالعه‌ی این کتاب‌ها را در حال حاضر ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم کتاب صوتی تاریخ فلسفه غرب را گوش کنید. کتاب تاریخ فلسفه غرب کتابی مختصر و مفید برای کسانی است که می‌خواهند با فلسفه غرب آشنا شوند. 

هالینگ دیل، نویسنده، روزنامه‌نگار، منتقد و زندگی‌نامه‌نویس، در این کتاب فرض را بر این گذاشته که خواننده یا شنونده از فلسفه هیچ شناختی ندارد و برای بار نخست با مفاهیم آن می‌خواهد آشنا شود. بنابراین از این کتاب به عنوان کتاب درسی نیز می‌توانید بهره بگیرید. مترجم این کتاب شاخص نیز عبدالحسین آذرنگ است که ترجمه‌های او در حوزه‌ی فلسفه زبانزدند.

بخشی از کتاب صوتی تاریخ فلسفه غرب را بشنوید.

تاریخ فلسفه غرب ر ج هالینگ دیل

گوینده: تایماز رضوانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

‌‌

مروری بر کتاب‌های دیگر

در پایان این یادداشت، فهرست دیگری از کتاب‌های فلسفی که می‌توانند در درک و دریافت شما از نظریات فلسفی و تاریخ فلسفه یاری‌رسان باشند، ارائه می‌دهیم و پیشنهاد می‌کنیم در کنار کتاب‌های نام‌‌برده‌شده از این کتاب‌ها نیز بهره ببرید:

تاریخ فلسفه اسلامی: هانری کربن، فیلسوف، ایران‌شناس و اسلام‌شناس برجسته در این کتاب، شرح کامل تاریخ فلسفه اسلامی، یعنی از آغاز اسلام تا مرگ ابن رشد و سپس از این دوره تا دوران معاصر را ارائه می‌دهد. این کتاب تمامی نحله‌های فکری اسلامی چون شیعه، معتزله، اسماعیلیه، اشاعره، فیلسوفان یونانی‌مشرب اسلامی مثل فارابی، تصوف، حکمت اشراق و فلسفه اسلامی در اندلس را در بر می‌گیرد و همچنین شرحی درمورد زندگی فیلسوفان برجسته‌ی معاصر می‌دهد.

تاریخ فلسفه یونان: ویلیام گاتری، فیلسوف، استاد و نویسنده‌ی برجسته در حوزه‌ی فلسفه کلاسیک، در ۱۸ جلد تاریخ مفصل و جذاب فلسفه یونان را به رشته‌ی تحریر درآورده است. این مجموعه‌کتاب برای دانشجویان فلسفه و کسانی که می‌خواهند درمورد فلسفه‌ی یونان اطلاعاتی جامع کسب کنند بهترین و کامل‌ترین گزینه است.

مجموعه‌ی تاریخ فلسفه: امیل بریه، فیلسوف فرانسوی و یکی از تاریخ‌دانان برجسته‌ی فلسفه‌ی غرب، در پنج کتاب تاریخ فلسفه غرب را منتشر کرده است: تاریخ فلسفه در دوره یونانی، تاریخ فلسفه قرون وسطی و دوره تجدد، تاریخ فلسفه قرن هفدهم، تاریخ فلسفه قرن هجدهم و تاریخ فلسفه قرن نوزدهم. اسماعیل سعادت و یحیی مهدوی از مترجمان این مجموعه هستند که خود در زمینه‌ی فلسفه صاحب‌نام‌اند.

فلسفه برای همه؛ از سقراط تا سارتر: لاوین، استاد فلسفه در دانشگاه جورج واشنگتن، در این کتاب کوشیده است معنایی از فلسفه ارائه دهد و موقعیت تاریخی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را که هر یک از فیلسوفان سخنگوی آن بوده‌‌اند معرفی کند. مؤلف به بحث درباره‌ی چند فیلسوف مهم پرداخته و با اشاره به سایر فلاسفه، نظرات آنان را با دیدی انتقادی نگریسته است.

سرگذشت فلسفه غرب به روایت مدرسه دوباتن: آلن دوباتن یکی از نویسندگان معاصری است که تلاش می‌کند انسان امروزی را با فلسفه آشتی دهد و البته فلسفه را که با زبان سخت و ثقیل خود از زندگی روزمره فاصله گرفته، به زندگی عادی نزدیک کند. او به وسیلهٔ فلسفه، راهکارهایی به خواننده ارائه می‌دهد که به ‌خوب‌زیستن او یاری می‌رساند. کتاب سرگذشت فلسفه غرب دوباتن با زبانی ساده و آسان، خواننده را با مهم‌ترین فیلسوفان و نظریاتشان و همچنین بزرگان جامعه‌شناسی، هنر، معماری و ادبیات آشنا می‌کند. کتاب تسلی‌بخشی‌های فلسفی از آلن دوباتن نیز برای کسانی که می‌خواهند مطالعه‌ی فلسفه را شروع کنند گزینه‌ی مناسبی است.

بفرمایید فلسفه: نایجل واربرتون و دیوید ادموندز در مجموعه بفرمایید فلسفه تلاش کرده‌اند نگاهی تازه به فلسفه داشته باشند. جلد نخست این مجموعه گفت‌وگو با بزرگ‌ترین فیلسوفان معاصر است و جلد دومْ تاریخ فلسفه به روایت فیلسوفان معاصر است. در جلد دوم، واربرتون و ادموندز با چهره‌های شناخته‌شده‌ی فلسفی در دوران معاصر گفت‌وگو کرده‌اند و از آن‌ها در مورد فیلسوفان قدیمی‌تر پرسیده‌اند. پیش از خواندن این دو جلد، اطلاعاتی از نظریات فلسفی باید داشته باشید. 

تاریخ فلسفه سیاسی: فلسفه سیاسی حوزه‌ی مهمی از تاریخ اندیشه‌ی فلسفه است. این کتاب مجموعه مقالاتی از نویسندگان مختلف درباره‌ی مهم‌ترین ایده‌های سیاسی فیلسوفان در طول تاریخ است. فیلسوفانی که ایده‌هایشان در این کتاب بررسی می‌شوند از این قرارند: توسیدیدس، افلاطون، کسنوفون، ارسطو، مارکوس تولیوس کیکرو (سیسرون)، سنت آگوستین، ابونصر فارابی، موسی بن میمون، آکوئیناس و مارسیلیوس پادوآیی. لئو اشتراوس، فیلسوف و نظریه‌پرداز صاحب‌نام، بر این مقالات نظارت داشته است.

دانشنامه فلسفی استنفورد: دانشگاه استنفورد از سال ۱۹۹۵ دانشنامه‌ای به سرپرستی دکتر ادوارد ن. زالتا تهیه کرده که در آن کارشناسان و استادان فلسفه بسیاری از مباحث فلسفی را در  کتاب‌هایی کم‌حجم و به‌صورت رایگان توضیح داده‌اند. این کتاب‌ها مدخل مناسبی برای ورود به دنیای فلسفه و فیلسوف‌هاست. کسی که می‌خواهد اولین بار با موضوعی در فلسفه آشنا شود یکی از گزینه‌هایی که پیش رو دارد این است که سراغ آن مدخل در این دانشنامه برود. حجم کتاب‌های این مجموعه نیز کم و در حدود ۱۰۰ صفحه است. 

آچار فلسفه: کتاب آچار فلسفه نوشته‌ی رابرت آرپ، ۱۰۰ راه هوشمندانه برای کمک به فهم مهم‌ترین نظریه‌های فلسفی ارائه می‌دهد. درحقیقت این کتاب به ۱۰۰ ایده‌ی مهم و اصلی فلسفی پرداخته و به خواننده کمک می‌کند در ساده‌ و مختصرترین حالت با نظریات فلسفی آشنا شود.

مجموعه‌ی «خرد و حکمت زندگی» و «تجربه و هنر زندگی»: نشر گمان و نشر نو چند سالی است که در مجموعه‌ی «خرد و حکمت زندگی» و «تجربه و هنر زندگی» تلاش کرده‌اند دست روی مسائل فلسفی کاربردی در زندگی بگذارند. یعنی سراغ کتاب‌هایی بروند که در آن‌ها به مسائل نظری و انتزاعی پرداخته نمی‌شود و در عوض، به این سوال مهم پاسخ داده می‌شود که فلسفه به چه درد زندگی امروز ما می‌خورد؟ برخی از موضوعات مهمی که در این مجموعه‌ها منتشر شده از این قرارند: معنای سفر، مصائب زندگی صادقانه، راهنمای عملی رواقی زیستن، فلسفه دوستی، همه دروغ می‌گویند، فلسفه تنهایی، سوگ و… .

فلسفه از نگاه ده زن: شاید در طول این یادداشت این سوال به ذهنتان رسیده باشد که پس سهم زنان در فلسفه چه می‌شود؟ یکی از کتاب‌هایی که به حضور زنان در تاریخ فلسفه پرداخته، کتاب فلسفه از نگاه ده زن است. این زنان تاثیرگذار عبارت‌اند از: دیوتیما، هیپاتیا، هلوئیز، هیلدگارد بیگنی، جرج الیوت، هلنا پروفنا بلاواتسکی، هانا آرنت، آین رند، سیمون دوبوار، آیریس مرداک.

بزرگترین فیلسوفان زبان: فلسفه زبان بر مجموعه مطالعات فلسفی در باب زبان‌های طبیعی اطلاق می‌شود که معطوف به تبیین و توضیح رابطه ذهن و زبان و جهان است و به‌ویژه به دو مسئله معنای زبانی و استفاده از زبان توجه دارد. این کتاب به فیلسوفانی چون فرگه، راسل، ویتگنشتاین، کارناپ، آستین، کواین و چامسکی می‌پردازد.

فلسفی زیستن: این کتاب راهنمایی زندگی به سبک رواقی است. رواقی‌گری یکی از مکاتب فلسفی در دوران یونان باستان است که در آن رهایی از رنج، میل، لذت و ترسْ حرف نخست را می‌زد. این کتاب شما را با خصوصیات این مکتب و فیلسوفان مطرحِ رواقی آشنا می‌کند.

تاریخ مختصر اندیشه؛ راهنمای فلسفی زیستن: لوک فری در این کتاب شما را با تاریخ مختصر اندیشه آشنا می‌کند. هدف فری وصل‌کردن فلسفه با زندگی روزمره است تا بتوان مهم‌ترین نظریات و دیدگاه‌های فلسفی را در زندگی عادی پیاده کرد و زندگی معنادارتری داشت.

فلسفه در چند دقیقه: مارکوس ویکس در این کتاب ۲۰۰ مفهوم کلیدی فلسفه را به زبان ساده توضیح می‌دهد. در این کتاب با شاخه‌های مختلف فلسفه، فلسفه در عصر باستان و عصر حاضر، فلسفه کاربردی، رابطه بین فلسفه، مسیحیت، اسلام و دوران رنسانس، فلسفه غربی و شرقی و مکاتب مختلف فلسفی آشنا می‌شوید.

۴۲ اندیشه ناب (تاملاتی درباره زندگی، جهان و هر آن چیز دیگر): مارک ورنون در این کتاب شما را با ۴۲ اندیشه ناب از فیلسوفان بزرگ درباره‌ی هستی و زندگی، زندگی شادمانه، زندگی روزمره، اجتماعی، کار و… آشنا می‌کند.

زندگی خوب؛ ۳۰ گام فلسفی برای کمال بخشیدن به هنر زیستن: مارک ورنون، استاد فلسفه و اخلاق، در این کتاب ۳۰ گام مهم و بزرگ فلسفی برای رسیدن به زندگی معنادار و حکیمانه را توضیح می‌دهد. این ۳۰ گام به این دسته از مفاهیم مربوط می‌شوند: فضیلت‌های معنوی، فضیلت‌های مصیبت‌بار، فضیلت‌های اجتماعی، فضیلت‌های عملگرایانه و فضیلت‌های فردی.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

133 بازدید
برچسب ها

Avatar

افسانه دهکامه


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه