لوگو طاقچه
کتاب مناسب نوجوانان دختر

معرفی بهترین کتاب ها برای نوجوانان دختر

130,580 بازدید

در این روزهایی که ایران و همسایه‌اش، در اندوه و درد می‌سوزند، تصمیم گرفتیم به سراغ کتاب‌هایی برویم که الهام‌بخش و امیددهنده باشند. با این امید که این قصه‌ها بتوانند اندکی از رنجمان را تسلی دهند و مانند چراغی باشند که راهمان را روشن می‌کنند. قصه‌هایی از آدم‌های سراسر دنیا که تجربه‌ای مشابه تجربه ما را پشت سر گذاشته‌اند و حالا با بازگو کردن روایتشان، مسیر ما را روشن می‌کنند. کتاب‌هایی مناسب برای دخترانی که شاید خیلی بیشتر از تمام این حوادث آسیب دیده باشند و نیاز به تسلای خاطر داشته باشند.

پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به یادداشت‌های زیر هم بیندازید:

منم ملاله

منم ملاله

نویسنده: ملاله یوسف زی

مترجم: صداقت حیاتی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان ملاله داستانی است سرشار از امید و عشق. دو عنصری که شاید ما در زندگی‌هایمان گمش کرده باشیم. ملاله دختری بود که در خانواده‌ای فهمیده به دنیا آمده بود و برای تحصیل کردن، درس خواندن و کسب علم و دانش، ارزش و احترام قائل بودند. درست مانند پدرش که همیشه از حق تحصیل دفاع می‌کرد و برای تحصیل میان دختران و پسران، تفاوتی قائل نبود.

ملاله قدرتمند بود و همین طالبان را ترساند. آن‌ها در مسیر مدرسه‌اش به او شیلک کردند و در نهایت ملاله برای درمان و برای حفظ جانش، ناچار شد تا از کشورش، که عاشقانه آن را دوست داشت، برود. اما عشق او به کشورش، حتی با وجود تمام بلاهایی که طالبان برسرش آورده است، حتی برای ذره‌ای کمرنگ نشد و امیدش به آینده‌ای روشن‌تر، رنگ نباخت. او بزرگ‌ترین بحران زندگی‌اش را به یک پیروزی بدل کرد و از قوای بی‌نظیر آن کمک گرفت تا آدم‌های بیشتری را آگاه کند و مسیری را که به درستی در آن قدم گذاشته بود، به روی آدم‌های بیشتری باز کند. او در کتاب منم ملاله، تجربه بی‌نظیری را با آدم‌ها به اشتراک گذاشته‌ است که هر خطش، درسی برای زندگی می‌دهد و پر از عشق و امیدواری و قدرت است.

آن فرانک؛ خاطرات یک دختر جوان

آن فرانک؛ خاطرات یک دختر جوان

نویسنده: آن فرانک

مترجم: شهلا طهماسبی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

آن فرانک، دختری بود که در پانزده سالگی، جانش را در یک اردوگاه کار اجباری از دست داد. او که یهودی بود، قربانی نسل کشی بزرگ یهودیان در تاریخ شد ولی با نوشتن روزانه خاطراتش، کاری کرد که زندگی‌اش برای همیشه روشن و درخشان باقی بماند. کتاب او که مجموعه خاطراتش است، سال‌ها بعد از مرگش، توسط پدرش، تنها بازمانده خانواده منتشر شد و تا به حال، بارها مورد اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی قرار گرفته است.

اشتباه در ستاره‌های بخت ما (نحسی ستاره های بخت ما)

اشتباه در ستاره‌های بخت ما (نحسی ستاره های بخت ما)

نویسنده: جان گرین

مترجم: مهرداد بازیاری

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

نحسی ستاره های بخت ما، داستانی عاشقانه است. عاشقانه‌ای که هرچند دردناک است، اما از زیبایی‌اش کم نمی‌کند. این داستان درباره زندگی دو نوجوان است که هردو از بیماری سرطان رنج می‌برند و در جریان درمان‌های روحی و جلساتی که می‌گذرانند، باهم آشنا می‌شوند. این آشنایی به عشقی آتشین و پرشور بدل می‌شود و زندگی هردو را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد. از روی این کتاب در سال ۲۰۱۴ فیلمی ساخته شد که در همان هفته اول اکران در صدر پرفروش‌ترین‌ها قرار داشت.

سیزده دلیل برای اینکه … (ویراست جدید)

سیزده دلیل برای اینکه … (ویراست جدید)

نویسنده: جی. اشر

مترجم: فرمهر امیردوست

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب سیزده دلیل برای اینکه هم یکی دیگر از کتاب‌های پرفروشی است که کمپانی نت‌فلیکس را برآن داشت تا از روی آن سریالی بسازد. این داستان درباره دختر نوجوانی است که خودکشی کرده است، اما بیشتر از آنکه ماجرای یک زندگی را بیان کند، توجه مخاطبانش را به این موضوع جلب می‌کند که چطور می‌توان با حرف‌ها و کارها، زندگی‌هایی را به نابودی کشانید. این کتاب زیبا، هرچند روایتی جذاب ارائه می‌کند که احتمالا توجه دختران نوجوان و دوست‌داران دنیای رمان و ادبیات داستانی را به خود جلب می‌کند، اما برای هرکسی با هر سن و سالی جذاب است و مطمئنا در نگاه و نگرش او به زندگی تاثیر می‌گذارد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

زنان کوچک

زنان کوچک

نویسنده: لوییزا می الکات

مترجم: پروین ادیب

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

زنان کوچک از آن دسته کتاب‌هایی است که هرگز خسته کننده و قدیمی نمی‌شود. داستان خواهران خانواده مارچ که مجبورند بدون حضور پدر، زندگی خود را بگردانند. پدرشان که برای شرکت در جنگ به جبهه اعزام شده است، چهار دختر و مادرشان را تنها گذاشته است و مادر باید به تنهایی خانواده را اداره کند. نقش پدر را ایفا کند و کاری کند که دخترانش، تلخی این روزها را از یاد ببرند. این داستان زیبا، تقریبا به تمام زبان‌های دنیا ترجمه شده است و بارها و بارها مورد اقتباس‌های سینمایی قرار گرفته است. آخرین اقتباس مربوط به فیلمی است که در سال ۲۰۱۹ ساخته شد و با بازی اما واتسون و مریل استریپ، در شش رشته نامزد دریافت جایزه اسکار اعلام شد.

غرور و تعصب

غرور و تعصب

نویسنده: جین آستین

مترجم: کیوان عبیدی آشتیانی

نشر افق

اطلاعات بیشتر و خرید

غرور و تعصب هم از آن دسته کتاب‌هایی است که در طبقه بندی ادبیات کلاسیک جهان قرار می‌گیرد و به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده است. این داستان زیبا که مخاطبانش را به سفری در دل انگلستان می‌برد و آنان را با رسوم و قواعد دست و پاگیر اما جذاب انگلیسی آشنا می‌کند، داستان زندگی خواهرهای خانواده بنت است. خواهرانی که تفاوتشان از زمین تا آسمان است. مادری که به جز شوهر دادن دخترهایش، هیچ فکر دیگری ندارد و خواهرهایی که در زندگی، به دنبال عشق هستند، نه صرفا ازدواجی که آن‌ها را از بدبختی‌های مالی نجات دهد.

نباید فراموش کرد که هرچند در این داستان، ازدواج کردن تم و زمینه اصلی است، اما جین آستین با نوشتن این کتاب‌ها، کمک بسیاری به دیده شدن زنان کرد. آنهم در روزگاری که دنیا برای زنان، نقشی به جز خانه‌داری و به دنیا آوردن فرزند متصور نبود.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

کشتن مرغ مینا

کشتن مرغ مینا

نویسنده: هارپر لی

مترجم: فخرالدین میررمضانی

انتشارات امیرکبیر

اطلاعات بیشتر و خرید

کشتن مرغ مینا هم یکی دیگر از داستان‌هایی است که عجیب با حال و هوای این روزهای ما می‌خواند. داستان درباره دختر یک وکیل است. وکیلی که در یک جامعه به شدت نژادپرست زندگی می‌کند اما برای دفاع از جان یک مرد سیاهپوست که به خشونت جنسی متهم شده است، اقدام می‌کند. داستان را از زبان دختر وکیل می‌شنویم و همراه با او به دنیای کودکانه‌ای سر می‌زنیم که در چشمان او کم‌کم از صاف و سادگی درمی‌آید و چهره واقعی‌اش را نشان می‌دهد. این کتاب بعد از خواندن، به یکی از بهترین و محبوب‌ترین کتاب‌هایتان تبدیل می‌شود.

همه‌ چیز، همه ‌چیز

همه‌ چیز، همه ‌چیز

نویسنده: نیکولا یون

مترجم: میترا امیری

انتشارات خوب

اطلاعات بیشتر و خرید

همه چیز همه چیز یک داستان عاشقانه است. عاشقانه‌ای که در گیر و دار یک بیماری شکل می‌گیرد. مادلیل هفده ساله، تمام عمرش را در خانه‌اش گذرانده است. خانه‌ای که هر چیزی به آن وارد می‌شود باید از هزاران مرحله ضدعفونی شدن بگذرد چون نباید جان مادلین را به خطر انداخت. او از یک بیماری نادر دستگاه ایمنی رنج می‌برد و تا به حال، به جز مادر و پرستارش کسی را ندیده است. چنین زندگی برای یک دختر هفده ساله باید کمی کسل کننده باشد. نه؟ بهرحال وقتی همسایه‌های جدید به خانه کناری آن‌ها می‌آیند، دنیای مادلین هم تکانی می‌خورد.

زنان پیشرو؛ داستان‌هایی برای دختران ایران

زنان پیشرو؛ داستان‌هایی برای دختران ایران

نویسنده: سحر سلیمانی متین

انتشارات هوپا

اطلاعات بیشتر و خرید

زنان پیشرو از مجموعه کتاب‌هایی است که خواندنش را به هرکسی توصیه می‌کنیم. تنها به این دلیل که به یاد انسان‌ها بیاوریم آن‌ها توانا هستند و می‌تواند هرکاری را که اراده می‌کنند، انجام دهند. اما از طرف دیگر، برای اینکه بتوانیم به دخترانمان بیاموزیم که رویاهایشان را دنبال کنند و کاری کنند که به آن افتخار می‌کنند، باید مثال‌هایی واقعی و حقیقی داشته باشیم. الگوهایی که زندگی‌شان مانند ما بود، همان مشکلات و چالش‌هایی را داشتند که ما داریم و با اینحال دست از تلاش نکشیدند. این کتاب برای همه کسانی است که گاهی از تلاش کردن خسته شده‌اند و باید دوباره منبعی برای انرژی به دست بیاورند. راستی اگر به دنبال نسخه بین‌المللی کتاب گشتید و خواستید قصه زنان سراسر دنیا را بخوانید، داستان‌های خوب برای دختران بلندپرواز را انتخاب کنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

تب 1793

تب 1793

نویسنده: لوری هالس آندرسون

مترجم: محسن خادمی

نشر کتاب چ

اطلاعات بیشتر و خرید

تب 1793 قصه تبی است که ناگهان در فیلادلفیا شایع می‌شود و همه را از کار و زندگی می‌اندازد. آدم‌ها توی کوچه و خیابان روی زمین می‌افتند و از تب می‌سوزند. بعضی‌ها جانشان را از دست می‌دهند و بعضی‌ها عزیزانشان را. مادر ماتیلدا می‌خواهد او را به ییلاق بفرستد. جایی که خبری از تب نباشد اما در عوض ماتیلدا سر از بیمارستان درمی‌آورد. بهرحال او راهی ندارد، باید بتواند برگردد. مادرش را پیدا کند و دوباره قهوه‌خانه خانوادگی‌شان را راه بیندازد… این داستان، شبیه این روزهای ایران است که گرفتار کرونا شده و با خواندنش، می‌توانید امید را به رگ‌هایتان تزریق کنید.

من نجود هستم، ده ساله و طلاق گرفته

داستان نجود یک داستان کوتاه، تاثیرگذار و واقعی است. این داستان درباره دختری است که به اجبار خانواده‌اش به عقد مردی درمی‌آید و آنچه باید زندگی مشترک نام داشته باشد، به جز سختی، بدبختی و درد برای او چیزی ندارد. نجود خوش شانس است که وقتی می‌خواهد از زندگی وحشتناکش فرار کند با وکیلی موفق و کارکشته آشنا می‌شود که به او کمک می‌کند. من نجود هستم، ده ساله و طلاق گرفته را بخوانید. نه به این دلیل که بدانید چه بر سر او آمد بلکه به این دلیل که بیاموزد چگونه باید از حقتان دفاع کنید.

کلام آخر

کتاب خواندن، تجربه محدود ما را از زندگی گسترش می‌دهد. تجربه‌هایی را پیش پایمان قرار می‌دهد که ممکن است در زندگی واقعی هرگز به دست نیاوریم. ما را به مکان‌هایی بکر و دنیای نو و بدیع می‌برد و دیدگاهمان را گسترش می‌دهد. از بین تمام کتاب‌های دنیا، آن‌هایی را انتخاب کردیم که به نظرمان رسید برای دختران جوان مناسب است. شما هم تجربه خودتان را از خواندن این کتاب‌ها به ما بگویید و به ما در کامل کردن این فهرست کمک کنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

130,580 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
3.9 7 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
17 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه