لوگو طاقچه
بهترین رمان‌های ترسناک از نظر خوانندگان

بهترین رمان‌های ترسناک از نظر خوانندگان

47,475 بازدید

اگر در خانه تنها هستید، برق‌ها رفته و بیرون هم رعدوبرق می‌زند، بهترین وقت است که گوشی خود را بردارید و شروع کنید به خواندن یا شنیدن یکی از کتاب‌های ترسناکی که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید. در این یادداشت وبلاگ طاقچه به معرفی بهترین رمان‌های ترسناک از نظر خوانندگان می‌پردازیم. گفتنی است این کتاب‌ها از بین محبوب‌ترین کتاب‌های کاربران طاقچه در ژانر وحشت انتخاب شده‌اند. کمی که با شخصیت‌های عجیب‌وغریبِ این داستان‌ها در فضاهای دلهره‌آورشان همراه شوید، دیگر نمی‌توانید داستان را نیمه‌کاره رها کنید؛ مگر اینکه شارژ گوشی‌تان قبل از اینکه برق بیاید تمام شود!

تیمارستان متروک

تیمارستان متروک

نویسنده: دن پبلاکی

مترجم: رعنا باقریان کوشکقاضی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

تیمارستان متروک از اول متروک نبود. زمانی در این بیمارستان افرادی بستری بودند و همه چیز به نظر عادی می‌آمد تا روزی که چند نفر به طرز مشکوکی مردند. از آن زمان این بیمارستان روانی برای همیشه بسته شد و کم‌کم به فضایی هولناک در دل جنگل تبدیل شد. اما نیل و بری تصمیم گرفته‌اند به این ساختمان پوسیده سری بزنند و هولناک‌بودن هم دلیلی نیست که بتواند آن‌ها را از رفتن به این سفر منصرف کند. اگر شما هم مایلید همراهی‌شان کنید، نیازی به هماهنگی قبلی نیست. از اینجا می‌توانید وارد این ماجراجویی هیجان‌انگیز شوید.

تیمارستان متروک اثر دن پبلاکی نویسنده‌ی آمریکایی است که بیشتر آثارش را برای نوجوانان و در ژانر وحشت می‌نویسد.

بچه‌های خاص خانه خانم پریگرین

بچه‌های خاص خانه خانم پریگرین

نویسنده: رنسام ریگز

مترجم: پیمان اسماعیلیان

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

بچه‌های خاص خانه‌ی خانم پریگرین نام کتابی نوشته‌ی رنسام ریگز و فیلمی اقتباس‌شده از آن به کارگردانی برتون است. این کتاب که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، جلد اول از مجموعه‌ی بچه‌های خاص خانه خانم پریگرین است.

شخصیت اصلی این داستان پسری به نام جیکوب است. پدربزرگ جیکوب، در جنگ جهانی دوم از اتفاقات زیادی جان سالم به در می‌برد. اتفاقاتی آن‌چنان عجیب که گاهی اطرافیان به سلامت عقل او شک می‌کنند. حالا نوه‌ی او که در لحظه‌ی مرگش در کنارش بوده و حرف‌های پدربزرگش در آن لحظه را شنیده، به زندگی او و کشف رازهایش علاقه‌مند شده است.

پدربزرگ اتفاقات گوناگونی را از سر گذرانده است؛ اما شاید مهم‌ترین آن‌ها مواجهه با بچه‌های خاص خانه‌ی خانم پریگرین باشد. اما چه چیزی این بچه‌ها را تا این اندازه خاص کرده است؟ برای یافتن پاسخ این سو‌ال فقط باید امیدوار بود که جیکوب بتواند پاسخ معماهای عجیب پدربزرگ عجیب‌ترش را کشف کند تا این گشت‌وگذار ترسناک در کنار او بی‌ثمر نماند.

تهی‌شهر

تهی‌شهر

نویسنده: رنسام ریگز

مترجم: شبنم سعادت

انتشارات پریان

اطلاعات بیشتر و خرید

تهی‌شهر جلد دوم از مجموعه‌ی بچه‌های خاص خانه‌ی خانم پریگرین است. پدربزرگ جیکوب که در جلد اول این کتاب و در لحظه‌ی مرگش رازهایی معماگونه را به جیکوب گفته بود باعث شد او به یاری دوستانش سفری دلهره‌آور را آغاز کند. معلوم نیست سرانجام این سفر چه خواهد شد و آن‌ها از کجا سر در خواهند آورد. در ادامه‌ی مسیری که از مواجهه با بچه‌های خاص خانه‌ی خانم پریگرین شروع شد، جیکوب و دوستانش این بار به لندن می‌روند و ماجراجویی‌هایشان را در شهری جدید از سر می‌گیرند. جیکوب اما در تهی‌شهر مشکل بزرگ‌تری دارد و آن عشقش به اما بلوم است که با توجه به شرایط خطرناکی که در آن قرار دارد این موضوع هم چالش جدیدی برایش محسوب می‌شود. این کتاب نیز مانند سایر آثار رنسام ریگز تصاویری دارد که حاصل عکاسی خلاقانه‌ی خود اوست و به‌خوبی توانسته آن‌ها را در میان داستان‌هایش جای بدهد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

کتابخانه‌ی ارواح

کتابخانه‌ی ارواح

نویسنده: رنسام ریگز

مترجم: شبنم سعادت

انتشارات پریان

اطلاعات بیشتر و خرید

کتابخانه‌ی ارواح داستان سوم مجموعه‌ی بچه‌های خاص خانه‌ی خانم پریگرین است. رنسام ریگز این بار هم ۲ هنر متفاوت و درعین‌حال مرتبط خود یعنی عکاسی و داستان‌پردازی را با هم ترکیب کرده و امیدوار است تا جایی که می‌تواند ترس به دل خواننده بیندازد. داستانی که از پدربزرگ جیکوب آغاز شد و پای او و دوستانش را به خانه‌ی خانم پریگرین باز کرد، دست از سرشان برنمی‌دارد و بعد از ماجراهای سختی که در تهی‌شهر از سر گذراندند قرار است این بار در کتابخانه‌ی ارواح با دردسرهای جدیدی مواجه شوند. هرچند جیکوب دوستانی دارد که هرکدام توانایی ویژه‌ای دارند، اما شما هم از توانایی‌های خاصتان غافل نشوید. هرچه زودتر آن قدرت ویژه خود را که می‌تواند به جیکوب کمک کند پیدا کنید و به او و دوستانش بپیوندید.

کتابخانه‌ی ارواح

کتابخانه‌ی ارواح

نویسنده: ریچارد دنی

مترجم: مشهود غفارکنی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

کتابخانه‌ی ارواح جلد اول از مجموعه‌ای دوجلدی نوشته‌ی ریچارد دنی است که جلد دوم آن کارناوال شوم نام دارد. سایمون سانتیاگو، شخصیت اصلی این داستان یک توانایی خاص دارد؛ توانایی صحبت‌کردن با مرده‌ها. به‌خاطر همین توانایی شغل او گیرانداختن ارواح شیطان‌صفت است. البته این‌طور نیست که او تازه یاد گرفته باشد با ارواح ارتباط برقرار کند، بلکه این توانایی از کودکی در وجودش بوده است. وقتی سایمون خیلی کوچک بود، خودش هم به‌سادگی نتوانسته بود این قدرتش را درک کند و با آن کنار بیاید. به‌مرور و کمی که بزرگ‌تر شد توانست آن را بهتر بشناسد و بپذیرد و البته تا مدتی از چشم بقیه پنهانش کند. هرچند در مخفی نگه‌داشتن این موضوع از عمویش چندان موفق نبود. او پس از مرگ پدر و مادرش در خانه‌ی عمویش زندگی می‌کرد.

سایمون هرچقدر که به درس‌های مدرسه بی‌میل بود از آن طرف شیفته‌ی کتاب‌ها و داستان‌ها بود. حال فکر کنید برای کسی که چنین توانایی عجیبی دارد و از طرفی هم عاشق کتاب‌هاست، رفتن به کتابخانه‌ای که توسط ارواح تسخیر شده است، چه تجربه‌ی هیجان‌انگیز و حتی شاید خوشایندی می‌تواند باشد! سایمون این خوش‌شانسی را داشت که در چنین موقعیتی قرار بگیرد. 

کتابخانه‌ی ارواح در انتظار سایمون است و در انتظار شما که می‌داند او را در چنین موقعیتی تنها نمی‌گذارید. اما قبل از ورود به کتابخانه‌ی ارواح بهتر است با معنی تعدادی از واژه‌های مهمی که جلوتر بیشتر به گوشتان خواهد خورد آشنا شوید. اگر معنی واژه‌هایی مثل زمان‌باف، تهی‌روح یا چشم‌سفید را نمی‌دانید جای نگرانی نیست. واژه‌نامه‌ای که در ابتدای کتاب می‌بینید به همین منظور و برای کمک بیشتر به شما قرار داده شده است تا راحت‌تر با ناشناخته‌های این محیط عجیب آشنا شوید و اتفاقات پیش رویتان را با موفقیت از سر بگذرانید.

کارناوال شوم

کارناوال شوم

نویسنده: ریچارد دنی

مترجم: مشهود غفارکنی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

کارناوال شوم نوشته‌ی ریچارد دنی و جلد دوم کتابخانه‌ی ارواح است. در این داستان نیز با ارواح سروکار خواهید داشت؛ اما به سبک و سیاقی متفاوت.

مطمئناً فکرش را هم نمی‌کردید که روزی مجبور شوید از کارآگاه‌های ماوراءالطبیعه کمک بگیرید؛ اما ارواح شیطانی راهی برایتان باقی نخواهند گذاشت. ارواح کتابخانه‌ی ارواح با ارواحی که در کارناوال شوم هستند تفاوت‌هایی دارند. باوجوداینکه ارواح کارناوال شوم شیطانی هستند؛ اما ماجراهای کتابخانه‌ی ارواح از جنبه‌هایی ترسناک‌تر است.

ربکا

ربکا

نویسنده: دافنه دوموریه

مترجم: صدف محسنی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

«عاشقانه» و «ترسناک» دو کلمه‌ای است که به‌آسانی در کنار هم قرار نمی‌گیرند؛ اما دافنه دوموریه با هنرمندی تمام این ترکیب را در رمان «ربه‌کا» به‌کار برده است.

ربه‌کا نام زنی است که هرچند خودش در داستان حضور ندارد؛ اما سایه‌اش در سراسر رمان دیده می‌شود و این حضور نامرئی چنان پررنگ است که او را به شخصیت اصلی کتاب تبدیل کرده است.

داستان ازاین‌قرار است که شوهر ربه‌کا که مردی بسیار ثروتمند است بعد از مرگ او با ندیمه‌ای جوان ازدواج می‌کند و او را به خانه‌ی خود می‌آورد. خانه‌ای که روزگاری ربه‌کا در آن می‌زیست و گویی همچنان هم به این زیست ادامه می‌دهد. ویژگی‌های شگفت‌انگیز ربه‌کا که همه‌ی اعضای خانه از آن صحبت می‌کنند باعث می‌شود ندیمه‌ی جوان به او علاقه‌مند شود و حتی سعی در تقلید رفتار او داشته باشد. از طرفی بی‌علاقگی شوهر ربه‌کا به صحبت‌کردن درباره‌ی همسر درگذشته‌اش، دلیل مرگ او، حضور عجیبش در تمام خانه و در زندگی ندیمه‌ی جوان و بسیاری نکات دیگر باعث می‌شوند این رمان عاشقانه به رمانی معمایی و دلهره‌آور تبدیل شود. روح ربه‌کا این توانایی را دارد که مخاطب را در پی یافتن پاسخ پرسش‌های فراوانی که در ذهنش ایجاد می‌کند، تا انتهای داستان به دنبال خود بکشد.

 از ربه‌کا چندین اقتباس انجام شده است که معروف‌ترین آن فیلمی به کارگردانی آلفرد هیچکاک است که توانست جوایز اسکار بهترین فیلم و بهترین فیلم‌برداری را از آن خود کند. 

بخشی از کتاب صوتی ربه کا (ربکا) را بشنوید.

ربه کا (ربکا) دافنه دوموریه

گوینده: ابوذر عزیزی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

فرانکنشتاین

فرانکنشتاین

نویسنده: مری شلی

مترجم: محسن سلیمانی

انتشارات قدیانی

اطلاعات بیشتر و خرید

فرانکنشتاین یک هیولاست یا یک هیولاساز؟ شاید هم هر دو!

فرانکنشتاین اولین‌بار در سال ۱۸۱۸ به قلم مری شرلی منتشر شد؛ بعدها رد این هیولا در بسیاری از داستان‌ها به چشم خورد و اقتباس‌های سینمایی از آن، شهرت بیشتر فرانکنشتاین را در پی داشت. یکی از این اقتباس‌ها فیلمی است که در ۱۹۹۴ با بازی رابرت دنیرو ساخته شد. اهمیت فرانکنشتاین به حدی رسید که مدخلی نیز در لغت‌نامه برای آن در نظر گرفتند. شاید ندانید که لرد بایرون کسی بود که ایده‌ی اولیه‌ی نگارش فرانکشتاین را به مری شری داد.

فرانکنشتاین دانشمندی است که تصمیم می‌گیرد موجودی را از بقایای اجساد مردگان بسازد. هرچند این موجود از تکه‌های بدن انسان تشکیل شده است؛ اما برای زنده‌شدن به نیرویی غیرانسانی نیاز دارد. فرانکنشتاین این نیرو را از طریق شوک الکتریکی تأمین می‌کند. هیولا با بدنی زشت و پر از جای بخیه زنده می‌شود؛ اما قسمت ترسناک‌تر داستان آنجایی است که سازنده‌ی این موجود هم دیگر نمی‌تواند آن را کنترل کند. این روزها که هوش مصنوعی از همیشه قوی‌تر و به زندگی‌مان نزدیک‌تر شده است، حال سازنده‌ی فرانکنشتاین و هراس او از مواجهه با چنین موجودی را بهتر می‌توانیم درک کنیم.

بخشی از کتاب صوتی فرانکنشتاین را بشنوید.

فرانکنشتاین مری شلی

گوینده: مهبد قناعت پیشه
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بیگانه

بیگانه

نویسنده: استیون کینگ

مترجم: سعید دوج

نشر روزگار

اطلاعات بیشتر و خرید

استیون کینگ، استاد خلق داستان‌ها و فضاهای دلهره‌آور، بیگانه را در ۲۲ می ۲۰۱۸ منتشر کرد. مینی‌سریالی نیز بر اساس این کتاب ساخته شد که پخش آن از ۱۲ ژانویه ۲۰۲۰ آغاز شد. کینگ در این کتاب نیز به رسم همیشه مدام خواننده را غافلگیر و درگیر ماجرا و سرنخ‌هایی تازه می‌کند. وقتی شروع به خواندن یکی از کتاب‌های استیون کینگ کنید، دیگر خوابیدن برایتان به فعالیتی دشوار تبدیل خواهد شد. فضای دلهره‌آور داستان‌های او یکی از دلایل این اتفاق است؛ اما دلیل اصلی نخوابیدنتان این است که احساس خواب‌آلودگی توان غلبه بر کشش داستان‌های کینگ را ندارد!

داستان کتاب بیگانه از قتل نوجوانی ۱۱ساله آغاز می‌شود که به او تعرض شده است. اولین مظنون این پرونده یکی از محبوب‌ترین و محترم‌ترین شهروندانی است که همه او را می‌شناسند و این موضوع ماجرای این قتل را پیچیده‌تر می‌کند.

نوشتن در ژانر وحشت تخصص استیون کینگ است. او نویسنده‌ای بسیار پرکار است و بیش از ۲۰۰ کتاب دارد. ممکن است با اقتباس‌های سینمایی آثار او بیشتر از کتاب‌هایش آشنا باشید. آثار سینمایی مشهوری مانند رستگاری در شاوشنگ، درخشش، مسیر سبز و… از جمله فیلم‌هایی است که بر پایه‌ی داستان‌های استیون کینگ ساخته شده‌اند.

اتاق مهمان

اتاق مهمان

نویسنده: دریدا سی‌ میچل

مترجم: محمدصالح نورانی‌زاده

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

اتاق مهمان اتاقی است که مهمانان آن به طرز مشکوکی خودکشی می‌کنند. همین توضیح کافی است تا معلوم شود که با یک داستان جنایی یا ترسناک معمولی که شخصیت‌های آن باید از دست قاتل یا قاتلین فرار کنند مواجه نیستید. این بار شخصیت‌های داستان باید بیشتر از هرکس از خودشان بترسند و سعی کنند تنها نمانند؛ چون هر لحظه بیم آن می‌رود تا این اتاق شوم کاری کند که بلایی بر سر خودشان بیاورند.

لیزا، شخصیت اصلی داستان اتاق مهمان است. او که با دیدن یادداشت‌هایی هولناک از مستأجر قبلی به آن خانه و زوج صاحبخانه‌اش مشکوک می‌شود تصمیم می‌گیرد پرده از راز آن اتاق بردارد؛ اما لیزا آن شخصی نیست که دشوارترین و ناگوارترین تجربه‌ها را در این مسیر دلهره‌آور از سر می‌گذراند، بلکه مخاطب کتاب شرایط به‌مراتب سخت‌تری را تجربه می‌کند. چراکه خواننده همان اندازه که مایل است با همراهی لیزا به کشف این راز برسد، ممکن است در این مسیر به خود لیزا و یافته‌هایش نیز شک کند و ازآنجاکه تنها منبع دست‌یافتن به اطلاعات جدید لیزاست، این عدم اعتماد می‌تواند برای مخاطب مشکل‌ساز شود. درهرصورت اینکه بخواهید با شخصیت‌های اتاق مهمان همراه شوید یا خودتان راهی جدا در پیش بگیرید، انتخاب شماست!

دریدا سی میچل نویسنده‌ی این اثر، توانسته جایزه‌ی پرفروش‌ترین کتاب‌های ژانر جنایی و وحشت را از آن خود کند. اگر به کتاب‌های ترسناک علاقه‌مند هستید، بهتر است نام او را در گوشه‌ی ذهنتان نگه دارید.

جعبه‌ پرنده

جعبه‌ پرنده

نویسنده: جاش ملمرن

مترجم: فاطمه جابیک

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

جعبه‌ی پرنده نوشته‌ی جاش مالرمن است که با اقتباس از آن فیلمی پساآخرالزمانی و پربیننده در سال ۲۰۱۸ ساخته شد. در این داستان دلهره‌آور نیز اتفاق ترسناکی که رخ می‌دهد خودکشی شخصیت‌ها است. موجودی ناشناخته در پشت درهای بسته وجود دارد که هرکس چشمش به او بیفتد بدون درنگ و البته بدون هیچ دردی خودکشی خواهد کرد. دراین‌بین برخی در تلاش هستند تا از این شرایط جان سالم به‌در ببرند. مالوری و دو فرزندش از جمله افرادی هستند که به دنبال راه نجات می‌گردند؛ اما پیداکردن این راه با چشمان بسته و وقتی قاتل هرکس می‌تواند خودش باشد، بسیار دشوارتر به نظر می‌رسد.

چالش‌هایی که مالوری و فرزندانش با آن‌ها دست‌به‌گریبان هستند هرکدام به شکلی ویژه مخاطب را در گردباد دلهره و اضطراب گیر می‌اندازد و او در تک‌تک این شرایط پابه‌پای شخصیت‌‌ها احساس آن‌ها را تجربه و برای خروج از این شرایط تلاش می‌کند.

گاهی در این داستان یا داستان‌های مشابه، اتفاقات چنان واقعی به نظر می‌آیند که مرز بین حقیقت و خیال گم می‌شود. پس قبل از اینکه این نگرانی به سراغتان بیاید که موجوداتی ازاین‌دست آن بیرون منتظرتان هستند، تا می‌توانید بدون دلهره و بدون چشم‌بند، دنیا را تماشا کنید و از آن لذت ببرید!

فروپاشی

فروپاشی

نویسنده: بی.ای پاریس

مترجم: شیرین شکراللهی

انتشارات چترنگ

اطلاعات بیشتر و خرید

معلمی در زمان اشتباهی در مکان اشتباهی بوده است و این آغاز فروپاشی است. کاساندرا در جاده‌ای جنگلی جسد زنی را در اتومبیلی می‌بیند. او که ترسیده است از آن فضا فرار می‌کند. به نظر می‌آید که این اتفاق و واکنشی که کاساندرا در مواجهه با آن نشان می‌دهد کم‌کم او را به مرز فروپاشی روانی می‌رساند. هرچند رد پای این اتفاق نه‌فقط در روان کاساندرا که در جای‌جای داستان به چشم می‌خورد. مشکلاتی که برای اتومبیلش پیش می‌آید، بیماری مادرش و… هرکدام می‌تواند نمادی از فروپاشی باشد.

بی ای پاریس نویسنده‌ی رمان فروپاشی، همان خالق رمان مشهور «پشت درهای بسته» است. فروپاشی نیز مانند دیگر اثر او جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز بود. قدرت شخصیت‌پردازی نویسنده و استفاده از نمادها و تشریح دقیق حالات درونی و رفتار بیرونی شخصیت‌ها باعث شده این کتاب علاوه بر ژانر وحشت در زمره‌ی آثار روان‌شناختی نیز قرار بگیرد.

ترس و دلهره‌ی موجود در این کتاب تخیلی نیست و به‌گونه‌ای است که خواننده حس می‌کند هر لحظه ممکن است این اتفاقات برای خودش یا اطرافیانش هم رخ دهد. بی ای پاریس برای القای حس آشوب و وحشت نیازی به استفاده از موجودات ماورایی، ارواح، نیروهای شیطانی و… ندارد. او همه‌ی آنچه لازم دارد را در وجود انسان و شیوه‌ی زندگی او، چه به شکل سنتی در طبیعت و چه به شکل مدرن در شهر، پیدا می‌کند. بی ای پاریس به‌ویژه در توصیف جزئیات حال زنان بسیار توانمند است. آثار او می‌تواند مدت‌ها پس از پایان‌یافتن نیز ذهنتان را درگیر موضوع نگه دارد و این ترسناک‌ترین ویژگی کتاب‌های اوست.

کلام آخر

و در پایان دوباره یادآوری می‌کنیم که کتاب‌های معرفی‌شده در این یادداشت، از بین محبوب‌ترین کتاب‌های کاربران طاقچه در ژانر وحشت انتخاب شده بودند. یکی از ویژگی‌های جالب ژانر وحشت این است که عده‌ای بسیار طرف‌دارش هستند و همیشه برای آمدن کتاب یا فیلمی جدید با داستان‌ها و موضوعاتی مشابه لحظه‌شماری می‌کنند و در مقابل عده‌ای نیز کاملاً از این فضا دور و فراری‌اند و حاضر نیستند مخاطبِ حتی یکی از این کتاب‌ها یا فیلم‌های ترسناک باشند.

ازاین‌رو اگر شما هم اهل هیجان هستید و خودتان را فردی شجاع می‌دانید، مطالعه‌ی کتاب‌های معرفی‌شده در این نوشته می‌تواند برایتان جذاب باشد؛ ولی اگر میانه‌ی خوبی با آدرنالین ندارید، احتمالاً این کتاب‌ها نیز با روحیه‌تان سازگار نخواهند بود.

اما تجربه‌کردن چیزهای جدید هم گاهی می‌تواند وسوسه‌کننده باشد. ممکن است حتی اگر هیچ‌وقت داستان ترسناکی نخوانده‌اید، این بار تصمیم بگیرید که با اندکی ترس مواجه شوید. اما اینکه بعدازاین تجربه چه حسی داشته باشید و راضی باشید یا ناراضی، قابل‌پیش‌بینی نیست.

وقت آن رسیده که تصمیم بگیرید و یا یکی از این کتاب‌ها را انتخاب و شروع به مطالعه کنید؛ یا اینکه تجربه‌کردن یک کار جدید را تا پیداشدن موضوعی کم‌خطرتر به تعویق بیندازید! 

47,476 بازدید
برچسب ها

Avatar

پگاه شعبانی


اشتراک گذاری یادداشت
3.8 15 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
3 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه