لوگو طاقچه
کتاب هایی برای جوانان ۱۶ تا ۱۸ ساله

کتاب هایی برای جوانان ۱۶ تا ۱۸ ساله

116,445 بازدید

اگر قرار باشد برای یک نوجوان یا جوان کتاب هدیه بخرید چه کتابی را انتخاب می‌کنید؟ خریدن کتاب به عنوان هدیه می‌تواند به عمیق‌تر شدن دوستی و صمیمیت میان آدم‌ها کمک کند. چراکه ما با هر کتابی که به دیگران هدیه می‌کنیم بخشی از علایقمان را به دیگران نشان می‌دهیم. از دنیای خودمان حرف می‌زنیم و روحمان را عریان ‌می‌کنیم. اما انتخاب کتاب برای آن دسته از آدم‌ها که تازه به دنیای جوانی پا گذاشته‌اند کمی سخت‌تر است. باید حواسمان باشد سراغ انواع کتاب‌هایی برویم که داستان جذابشان آدم‌ها را به خواندن و ادامه دادن ترغیب کند. دنیا را به آن‌ها نشان دهد و مانند یک تابلوی راهنما عمل کند. در این یادداشت به معرفی کتاب هایی برای نوجوانان و جوانان ۱۶ تا ۱۸ ساله جذابند.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت‌های زیر را هم بخوانید.

شازده کوچولو

شازده کوچولو

نویسنده: آنتوان دوسنت اگزوپری

مترجم: احمد شاملو

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

هرچند ممکن است کتاب شازده کوچولو اثر آنتوان دوسنت اگزوپری را به عنوان یک کتاب کودک بشناسیم، اما این کتاب آنچنان لایه‌های عمیقی دارد که احتمالا خواندنش برای جوانان و بزرگسالان جذابتر است و می‌شود در لیست کتاب برای ۱۶ تا ۱۸ ساله ها هم آن را قرار داد. بخصوص برای نوجوانان و جوانانی که به تازگی پا به دنیای بزرگسالی نهاده‌اند و از کودکی فاصله گرفته‌اند. این کتاب می‌تواند دنیای رنگارنگ کودکی را به یادشان بیاورد و کمکشان کند تا پیوندهای میان روحشان با زیبایی‌های زندگی را دوباره محکم کنند.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی کتاب شازده کوچولو» را هم مطالعه کنید. همچنین اگر دوست دارید نسخه‌ی صوتی این کتاب را بشنوید، سری به یادداشت «شازده کوچولو را با صدای کدام گوینده بشنویم؟» بزنید.

اگر کتاب شازده کوچولو را خوانده‌اید و به دنبال کتاب‌های مشابه می‌گردید یادداشت «کتاب‌هایی مثل شازده کوچولو» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب صوتی شازده کوچولو را بشنوید.

شازده کوچولو آنتوان دوسنت اگزوپری

گوینده: جمعی از گویندگان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دروغ

دروغ

نویسنده: کاره سانتوس

مترجم: سارا یوسفی

نشر کتاب چ

اطلاعات بیشتر و خرید

دروغ داستان آشنایی دو جوان است که از علاقه مشترکشان به یک کتاب آغاز می‌شود. ناتور دشت معروف که روایت هولدن کالفیلد از زندگیش است. اما این کتاب زندگی خواننده‌هایش را تغییر می‌دهد.

شنیا بعد از خواندن کتاب به سایتی سر می‌زند تا نظرات دیگران را درباره آن بخواند و نظر خودش را هم بنویسد. توی سایت با کسی آشنا می‌شود که او هم این کتاب را خوانده است. این کتاب را دوست داشته و به خوبی می‌تواند از آن حرف بزند. همینطوری می‌شود که صحبتشان گل می‌اندازد و شنیا کنجکاو می‌شود تا این روح را که در اینترنت زندگی می‌کند، بیشتر ببیند و بشناسد. این آغاز تغییری است که در زندگی هردویشان رخ می‌دهد. اگر فکر می‌کنید یک عاشقانه در انتظارتان است با یک غافلگیری روبه رو می‌شوید.

کاره سانتوس کتاب دروغ را برای برای جوانان و نوجوانان ۱۶ تا ۱۸ ساله نوشته است.

‌‌

ناطور دشت (ناتور دشت)

ناطور دشت (ناتور دشت)

نویسنده: جی. دی. سلینجر

مترجم: آراز بارسقیان

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

ناتور دشت یا ناطور دشت همان کتاب محبوبی است که در داستان دروغ درباره اش می‌خوانیم. همان کتابی که قهرمانان داستان را به هم پیوند می‌دهد و زندگی هردویشان را از این رو به آن رو می‌کند. ناتور دشت ماجرای پسری است که در روزهای پیش از کریسمس در خیابان‌ها پرسه می‌زند تا رفتنش به خانه را به تعویق بیاندازد. او در خیابان‌ها راه می‌رود و خاطراتش را مرور می‌کند. سعی می‌کند راه حلی برای مشکلاتش پیدا کند و راهی بیاید که در این زندگی به گفته خودش نکبتی دوام بیاورد.

این رمان را جی. دی. سلینجر نویسنده‌ی آمریکایی نوشته و یکی از محبوب‌ترین رمان‌ها و کتاب ها میان نوجوانان ۱۶ تا ۱۸ ساله است.

بخشی از کتاب صوتی ناطور دشت را بشنوید.

ناطور دشت جی. دی. سلینجر

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

مغازه خودکشی

مغازه خودکشی

نویسنده: ژان تولی

مترجم: احسان کرم‌ویسی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

مغازه خودکشی یکی از کتاب هایی است که حسابی سروصدا به پا کرده است. این کتاب از آن دسته داستان‌های خاصی است که در هر سنی باشید از خواندنش لذت می‌برید. اما این کتاب برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۸ ساله جذابتر است. ماجرای کتاب داستان زندگی خانواده‌ای است که در مغازه‌شان همه جور ابزار خودکشی می‌فروشند. چون هدفشان این است که مرگ را برای همه مشتریانشان آسان‌تر کنند. اما با تولد بچه جدید خانواده کسب و کارشان حسابی به دردسر می‌افتد!

مغازه خودکشی نوشته‌ی ژان تولی در سال ۲۰۱۲ به یک انیمیشن جذاب بدل شد. 

بخشی از کتاب صوتی مغازه خودکشی را بشنوید.

مغازه خودکشی ژان تولی

گوینده: هوتن شکیبا
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دنیای سوفی

دنیای سوفی

نویسنده: یوستاین گاآردر

مترجم: مهدی سمسار

انتشارات جامی

اطلاعات بیشتر و خرید

یک کتاب خوب دیگر برای نوجوانان و جوانان ۱۶ تا ۱۸ ساله رمان دنیای سوفی است؛ یک رمان جذاب ولی سنگین و پر از مفاهیم. اما مفاهیمش دنیای جدیدی را به رویتان باز می‌کند. سفری جذاب به دنیای فلسفه. اگر چند صفحه ابتدایی کتاب را رد کنید می‌توانید به دل تاریخ فلسفه سفر کنید. سفری که پر از یادگیری است. بعد از خواندن این کتاب از یوستین گاردر هم با تاریخ فلسفه آشنا شده‌اید و هم نگاهتان به دنیا تغییر کرده است. تغییری که زندگیتان را شبیه به زندگی فیلسوف‌ها کرده است.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی رمان‌های فلسفی» را هم بخوانید.

بخشی از کتاب صوتی دنیای سوفی را بشنوید.

دنیای سوفی یوستین گوردر

گوینده: سارا فیض
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دختر پرتقالی

دختر پرتقالی

نویسنده: یوستاین گاآردر

مترجم: فوزیه دشتی

یوپا

اطلاعات بیشتر و خرید

‌اگر از خواندن داستان‌های فلسفی لذت می‌برید ولی دوست دارید همزمان از خواندن یک عاشقانه هم لذت ببرید دختر پرتقالی را انتخاب کنید. یوستین گردر همان نویسنده کتاب دنیای سوفی است و چاشنی فلسفه را به تمام کتاب‌هایش اضافه می‌کند اما این یکی در کنار زمینه فلسفی آن داستان عاشقانه لطیفی هم دارد.

این کتاب هم یک انتخاب خوب برای ۱۶ تا ۱۸ ساله ها است. برای عصرهای پاییزی با یک پرتقال پوست‌کنده و خوش‌عطر کنارمان.

بخشی از کتاب صوتی دختر پرتقالی را بشنوید.

دختر پرتقالی یوستاین گاآردر

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دشمن عزیز

دشمن عزیز

نویسنده: جین وبستر

مترجم: مهرداد مهدویان

انتشارات قدیانی

اطلاعات بیشتر و خرید

جودی آبوت دختر شاد و خوشحالی بود که از پروشگاه جان گریر ناگهان وارد دنیای دانشگاه شد و هیجان‌زده زندگی جدیدش را در خوابگاه با ما به اشتراک گذاشت. او و دوستانش جولیا پندلتون و سالی مک براید لحظات و خاطرات خوبی برای ما ساختند. همین باعث شد تا جین وبستر تصمیم بگیرد داستان را ادامه بدهد.

دشمن عزیز در حقیقت ادامه داستان بابا لنگ دراز است که با همان سبک و سیاق و در قالب نامه نوشته شده است اما این بار نامه‌ها از طرف سالی نوشته شده است. سالی پرشور تصمیم گرفته تا مدیریت پرورشگاه جان گریر را برعهده بگیرد. حالا سالی در نامه‌هایش از ماجراهای خودش و پرورشگاه می‌گوید.     

بخشی از کتاب صوتی دشمن عزیز ۱ را بشنوید.

دشمن عزیز ۱ جین وبستر

گوینده: شرگان انورزاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کتابخانه نیمه شب

کتابخانه نیمه شب

نویسنده: مت هیگ

مترجم: محمدصالح نورانی‌زاده

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

یک کتاب خوب دیگر برای نوجوان ۱۶ تا ۱۸ ساله کتابخانه نیمه‌شب اثر مت هیگ است.

نورا ناامید و خسته تصمیم گرفته تا به زندگی‌اش پایان بدهد. اما پیش از آنکه واقعا بمیرد وارد کتابخانه‌ای می‌شود که گویی زندگی او است. تمام کتاب‌هایی که در کتابخانه نیمه شب پیدا می‌کند داستان یکی از تصمیمات نورا و انتخاب‌های اوست. دنیایی که می‌توانست بسازد. کاری متفاوت در آن داشته باشد یا روابطش را سروسامان بدهد. دنیای این کتابخانه به او اجازه می‌دهد زندگی‌اش را از نو بسازد. حالا باید تصمیم بگیرد که با انتخاب‌ها و پشیمانی‌هایش چه کاری انجام دهد.

بخشی از کتاب صوتی کتابخانه نیمه شب را بشنوید.

کتابخانه نیمه شب مت هیگ

گوینده: شیما درخشش
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «بهترین ترجمه کتابخانه نیمه‌شب کدام است؟» را هم بخوانید.

انجمن شاعران مرده

انجمن شاعران مرده

نویسنده: ان. اچ کلاین باوم

مترجم: زهرا طراوتی

نشر نیماژ

اطلاعات بیشتر و خرید

همه ما معلم‌هایی داشتیم که مسیر زندگی ما را تغییر داده‌اند. آنها این قدرت را دارند که ما را به موضوعی علاقه‌مند کنند یا کاری کنند که از آن متنفر شویم. انجمن شاعران مرده ماجرای ورود معلمی نوگرا به مدرسه‌ای است که در آن قوانین خشک سخت و جدی بیشتر از هرچیزی اهمیت دارد. اما حالا با ورود کیتینگ به این مدرسه حال و هوای بچه ها تغییر می‌کند. آنها درمی‌یابند که در زندگی چیزهایی فراتر از درس نمره و … اهمیت دارد و همین آگاهی است که برای آنها دردسرساز می‌شود. صدای پدر و مادرها درمی‌آید و کادر مدرسه تصمیم گرفته‌اند تا این معلم جدید و ساختارشکن را اخراج کنند.

انجمن شاعران مرده پس از موفقیت فیلمش نوشته و منتشر شد. این فیلم با بازی بی‌نظیر رابین ویلیامز به یکی از موفق‌ترین‌ها بدل شد که جایزه بهترین فیلم مراسم اسکار را در سال ۱۹۸۹ را هم از آن خود کرده بود.

کشتن مرغ مینا

کشتن مرغ مینا داستانی در ستایش عدالت و عدالتخواهی است. هرچند ماجرا را از زبان دختر کوچک خانواده می‌شنویم و ماجراها را از دریچه نگاه او دنبال می‌کنیم اما به راحتی شاهد تبعیض‌ها و سختی‌های زندگی رنگین‌پوستان در یک جامعه نژادپرست هستیم. اسکات فینچ، دختر وکیلی است که کار وکالت یک جوان سیاهپوست را بر عهده گرفته است و سخت در تلاش است تا عدالت را اجرا کند. اسکات، پدرش را قهرمانی می‌داند که برای هدفش تلاش می‌کند و البته که این لقب هم به راستی برازنده او است.

این کتاب برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۸ ساله از عدالت‌خواهی و تلاش برای درست زیستن می‌گوید.

چراغ سبزها

چراغ سبزها

نویسنده: متیو مک‌کانهی

مترجم: سمانه پرهیزکاری

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

این سن، خاص سنی است که در جستجوی هدف زندگی هستیم. در فکر خواندن درسی که به کارمان بیاید. شغلی که بتواند زندگی‌مان را بچرخاند و نیازمان را به مفید بودن برآورده کند. ما در این سن به کتاب‌هایی نیاز داریم که دنیا را به ما نشان دهند. دنیای واقعی و فراتر از قصه‌ها. ما نیاز داریم آدم‌ها از تجربه‌هایشان حرف بزنند. بدون اینکه ما را نصیحت کنند. درس زندگی بدهند بدون اینکه به ما دستور بدهند. ما به چراغ‌های راهنما نیاز داریم و کتاب چراغ سبزها یکی از همین راهنماهای عالی و کتاب خوبی برای نواجوانان و جوانان ۱۶ تا ۱۸ ساله است.

متیو مک کانهی علاوه بر تجربه‌های درخشانش در زمینه بازیگری و جوایز مختلف مانند اسکار و گلدن گلوب در این کتاب نشان داد قصه‌گوی ماهری نیز است.

آخرین دختر

آخرین دختر

نویسنده: نادیا مراد

مترجم: سمیرا چوبانی

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

برای موفق شدن و ایستادگی دربرابر سختی‌های زندگی چه باید بکنیم؟

نادیا مراد پاسخی زنده برای این سوال است. او زندگی خوبی داشت اما با ورود داعش همه زیبایی‌های زندگی برایش تبدیل به تلخی و تاریکی شد. او در چنگال شبه نظامیان اسیر بود. شکنجه‌های مختلفی را متحمل شد و بارها مورد تجاوز قرار گرفت. اما درست زمانی که امکان فرار کردن و رهایی را پیدا کرد از دستشان گریخت. او پس از اینکه تحت درمان و معالجه قرار گرفت تصمیم گرفت تا پرده از جنایت‌های داعش بردارد و برای رسیدن به این هدف دست از تلاش برنداشت. تلاش‌های او باعث شد تا جایزه صلح نوبل را با خودش به خانه ببرد و بنیادی تاسیس کند که به بازماندگان نسل کشی و قاچاق انسان کمک کند.

بخشی از کتاب صوتی آخرین دختر را بشنوید.

آخرین دختر نادیا مراد

گوینده: عارفه لک
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پادشاه گدا و راز شادمانی

پادشاه گدا و راز شادمانی

نویسنده: جوئل بن‌ایزی

مترجم: مهرآیین اخوت

نشر هیرمند

اطلاعات بیشتر و خرید

آخرین پیشنهاد کتاب ما برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۸ ساله کتاب پادشاه گدا و راز شادمانی است؛ داستان‌هایی عامیانه که هرکدام در عین سادگی و زیبایی پندی و درسی برای زندگی می‌دهند. داستان‌هایی تودرتو که می‌توانند یادآور قصه‌های شهرزاد باشند و دیدگاه یک قصه‌گو را بعد از زمانی که به سرطان مبتلا شده است برایمان بازگو می‌کند.

کلام آخر

می‌گویند هرکتابی که نوشته شده است، ارزش یک بار خوانده شدن را دارد. شاید در دنیای ما که هر چیزی با نهایت سرعت پیش می‌رود خواندن تمام نوشته‌ها عملی نباشد. راه بهتر آن است که به سراغ آن دسته از کتاب‌هایی برویم که با سلیقه ما جور شده‌اند یا می‌توانند دنیایمان را تغییر دهند. شما هم کتاب‌های پیشنهادی خودتان را به این فهرست کتاب برای نوجوان و جوان ۱۶ تا ۱۸ ساله اضافه کنید.

116,446 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
3.8 12 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
7 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه