لوگو طاقچه
روز مادر چه روزی است

معرفی کتاب برای هدیه به مناسبت روز مادر و روز زن

33,737 بازدید

احترام به جایگاه مادران، در همه فرهنگ‌ها و مذاهب جهان وجود دارد؛ جوامع و ملت‌های مختلف زمان‌های متفاوتی را برای گرامیداشت مقام مادران اختصاص داده‌اند و روز مادر را به شیوه‌های گوناگون جشن می‌گیرند. با همه‌ی این‌ها، دومین یکشنبه‌ی ماه می، فراگیرترین  تاریخ برای جشن روز مادر به حساب می‌آید و در تقویم بسیاری از کشور‌ها، تعطیل رسمی است. در تقویم خودمان روز تولد حضرت فاطمه (س) روز مادر نامگذاری شده است.

در این یادداشت می‌خواهیم پس از اشاره‌ی مختصر به تاریخچه‌ی روز مادر و زن، کتاب‌هایی را که برای هدیه دادن به مادر یا همسر یا زنان مناسب هستند؛ معرفی کنیم.

پیشینه‌ی روز مادر در جهان

حتما ماجرای جنگ داخلی ایالات متحده بر سر لغو  برده‌داری به گوشتان رسیده است. در همان زمان گروهی از زنان آمریکایی، انجمن‌هایی را شکل دادند تا مجروحان هر دو طرف درگیری را مداوا کنند. پس از پایان جنگ نیز فعالیت این انجمن‌ها ادامه پیدا کرد؛ اعضای برخی از خانواده‌های آمریکایی، به دو جبهه‌ی مخالف یکدیگر گرایش داشتند؛ به همین خاطر این انجمن‌ها به دنبال ترویج صلح و آشتی درون خانواده‌ها بودند و تلاش می‌کردند که جنگ و درگیری، دیگر صورت نگیرد. یکی از افراد تاثیرگذار این انجمن‌ها، آن جارویس نام داشت. او برای گسترش صلح‌طلبی در ایالات متحده و جلوگیری از جنگ در جهان  تلاش بسیاری به خرج داد، آن جارویس در تاریخ ۹ می ۱۹۰۵ درگذشت.

اولین روز مادر در تاریخ معاصر به ابتکار آنا جارویس (دختر آن)  واقع در کلیسای سنت آندرو ویرجینا  در تاریخ ۱۰ می سال ۱۹۰۸ برگزار شد. آن جارویس روزهای یکشنبه در این کلیسا تدریس می‌کرد و از طرفی، تاریخ درگذشت او در دومین یکشنبه ماه می قرار گرفته بود، به همین خاطر آنا جارویس و  حامیانش (تعدادی از تجار سرشناس و اعضای انجمن‌های حامی صلح) دومین یکشنبه ماه می را به یاد آن جارویس به عنوان روز مادر انتخاب می‌کنند.

در تاریخ ۸ می  ۱۹۱۴ (۹ سال پس از درگذشت مادر آنا)، دومین یکشنبه ماه می توسط کنگره آمریکا و با امضای رئیس‌جمهور وقت به عنوان روز مادر نامگذاری شد؛  به تدریج و با توجه به افزایش اثرگذاری آمریکا در مناسبات جهانی، بسیاری از کشورها نیز روز مادر را دومین یکشنبه ماه می، در نظر گرفتند. در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ کشور جهان نظیر استرالیا، اتریش، کانادا، اوکراین، یونان، هند و بنگلادش دومین یکشنبه ماه می به عنوان روز مادر گرامی داشته می‌شود.

روز مادر و روز زن در کشورهای دیگر جهان

کشورهای مختلف تاریخ‌های متفاوتی را برای روز مادر، در نظر گرفته‌اند؛ در عموم کشورهای عربی، روز مادر همزمان با آغاز بهار در نیمکره شمالی ( ۲۱ مارس معادل ۱ فروردین) است. داستان گرامیداشت روز مادر کشورهای عربی به مصر بازمی‌گردد؛ در سال ۱۹۴۳ روزنامه‌نگار و نویسنده مشهور مصری، مصطفی امین، تحت تاثیر داستان غمناکی از مادری بیوه قرار می‌گیرد که با سختی فراوان فرزندش را بزرگ می‌کند و آن فرزند، پزشک می‌شود؛ اما مادرش را از یاد می‌برد. مصطفی امین تصمیم می‌گیرد که برای ثبت روز مادر در تقویم مصر، تلاش کند و با تحمل سختی‌های فراوان و حتی مورد تمسخر واقع شدن، نهایتا جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور مصر با قرار گرفتن ۲۱ مارس به عنوان روز مادر موافقت می‌کند؛ پس از این رویداد، بسیاری از کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا نظیر عراق، سوریه، عربستان سعودی، قطر، اردن و لبنان  ۲۱ مارس را به عنوان روز مادر در تقویم‌هایشان قرار می‌دهند.

در کشورهایی که اکثر مردم پیروی کلیسای کاتولیک هستند؛ روز مریم مقدس در تقویم کلیسای کاتولیک را به عنوان روز مادر جشن گرفته می‌شود.

در اکثر جمهوری‌های استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی و کشورهای حوزه بالکان، روز زن و روز مادر به طور همزمان برگزار می‌شود؛ در روسیه، ازبکستان، تاجیکستان، بوسنی و هرزگوین، قزاقستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و.. ۸ مارس به عنوان روز مادر، گرامی داشته می‌شود. گفتنی است که ۸ مارس روزی برای بزرگداشت زن است که در سرتاسر دنیا پاس داشته می‌شود. این روز بهانه‌ای است برای گرامیداشت دستاوردهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی زنان و همچنین تلاش بیشتر برای رساندن صدای فعالان حقوق زنان در جهت رسیدن به خواسته‌هایشان مانند رفع خشونت علیه زنان. ۸ مارس برای جنبش حقوق زنان روزی مهم و تاثیرگذار قلمداد می‌شود.

پیشینه‌ی روز مادر در ایران

در ۲۵ آذر ۱۳۱۹ انجمن حمایت مادران و نوزادان به پشتیبانی پهلوی اول تشکیل شد؛ بیست سال پس از شکل‌گیری این بنیاد در سال ۱۳۳۹، اعضای انجمن از محمدرضا پهلوی درخواست می‌کنند که تاریخ تاسیس انجمن، به عنوان روز مادر گرامی داشته شود که با موافقت پهلوی دوم، ۲۵ آذر به عنوان روز مادر در تقویم کشورمان ثبت می‌شود.

با پیروزی انقلاب اسلامی، روز ولادت حضرت فاطمه زهرا، دختر پیامبر اسلام و همسر امام اول شیعیان، به عنوان روز مادر انتخاب می‌شود.

 در ادامه تصمیم داریم تعدادی از کتاب‌هایی را که می‌توانیم به مادرهایمان هدیه دهیم؛ به طور مختصر معرفی کنیم. بعضی از این کتاب‌ها روایتی از مادر بودن هستند و برخی دیگر به مشکلات، رنج‌ها و تبعیض‌هایی که زنان به طور عام و مادران به طور خاص با آن‌ها دست به گریبان اند؛ می‌پردازند. همچنین کتاب‌هایی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید در مناسبت‌های مرتبط، به زنان هدیه دهید.

کتاب‌هایی برای هدیه به مادران

بهترین دوران زندگی زن

بهترین دوران زندگی زن

نویسنده: زیتا آنت وبر

مترجم: مهدی قراچه داغی

نشر قطره

اطلاعات بیشتر و خرید

ترسی که زنان از بالارفتن سن خود دارند ساخته‌ی آن‌ها نیست؛ بلکه ساخته‌ی جامعه است و چیزی است که یک نظام مردسالار از سنی کم به آن‌ها تحمیل کرده. اکثر زنان از بالا رفتن سن خود می‌ترسند؛ چراکه فکر می‌کنند قرار است زیبایی خود را از دست بدهند یا خیال می‌کنند که توانایی‌هایشان ممکن است کاهش پیدا کند. کتاب بهترین دوران زندگی زن به زنان ثابت می‌کند که سخت در اشتباه هستند. این کتاب شامل صحبت‌های گروهی از زنان است و آن‌ها درباره‌ی پا گذاشتن به دهه‌ی چهل‌سالگی و آرامش و ثباتی که این دوره با خود به همراه می‌آورد صحبت می‌کنند. در این کتاب با تجربیات مختلف زنان و ترس‌ها و نگرانی‌هایی که از سر گذرانده‌اند آشنا می‌شویم. 

بسیاری از مادران ما نیز همان ترس‌هایی را دارند که در این کتاب درباره‌ی آن‌ها صحبت شده است و به‌یقین خواندن حرف‌های زنانی که درست مثل خودشان هستند می‌تواند برای آن‌ها آرامش‌بخش باشد، به همین دلیل این کتاب هدیه‌ای عالی برای یک مادر است.

بخشی از کتاب صوتی بهترین دوران زندگی زن را بشنوید.

بهترین دوران زندگی زن زیتا آنت وبر

گوینده: مونا خجسته
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مامان و معنی زندگی

مامان و معنی زندگی

نویسنده: اروین د. یالوم

مترجم: سپیده حبیب

نشر قطره

اطلاعات بیشتر و خرید

اروین د. یالوم یکی از مشهورترین روان‌پزشک‌ها و از پایه‌گذاران الگوی روان‌درمانی اگزیستانسیال است. یالوم در این کتاب به روایت ۶ داستان می‌پردازد که برخی از آن‌ها واقعی و برخی دیگر ساخته‌ی تخیل خود او هستند. در این کتاب ما با آدم‌هایی روبه‌رو می‌شویم که مثل ما گرفتار ترس‌ها و مشکلات مختلفی بوده‌اند، به طور مثال یکی از داستان‌ها درباره‌ی زنی است که همسر خود را از دست داده است و حال باید راهی برای کنار آمدن با این غم و فقدان بزرگ پیدا کند. یالوم با زبانی ساده و روان داستان آدم‌هایی را تعریف می‌کند که درون گذشته‌ی خود زندانی شده‌اند و قادر به حرکت به جلو نیستند یا بیماری دردناکی زندگی آن‌ها را متحول کرده است و حال باید به زندگی‌ای نو خو بگیرند. او درنهایت مثل آموزگاری صبور، مشکلات آن‌ها را تحلیل و بررسی می‌کند. 

این کتاب می‌تواند هدیه‌ای ارزشمند برای مادران باشد؛ چراکه فقط اثری روانشناسی نیست، بلکه اثری الهام‌بخش است که خوانندگان خود را تشویق می‌کند تا آگاهی خود را بالاتر ببرند و امید و معنا را در زندگی پیدا کنند. گذشته از این‌ها، این کتاب با یک روایت درباره‌ی رابطه‌ی یالوم با مادرش آغاز می‌شود و او به پیچیدگی روابط خانوادگی و چالش‌هایی می‌پردازد که در هر خانواده‌ای وجود دارد.

بخشی از کتاب صوتی مامان و معنی زندگی را بشنوید.

مامان و معنی زندگی اروین د. یالوم

گوینده: کاوه یانقی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مادر

مادر

نویسنده: پرل باک

مترجم: محمد قاضی

انتشارات علمی و فرهنگی

اطلاعات بیشتر و خرید

زن بودن زیباست؛ اما با خود رنج بزرگی به همراه می‌آورد که از آن فراری نیست. این رنج زمانی بزرگ‌تر می‌شود که یک زن به یک مادر تبدیل می‌شود. این کتاب نیز داستان زندگی مادری سنتی در چین قبل از انقلاب را بازگو می‌کند، داستان زن جوان و رعیتی که همسرش یک روز بدون هیچ اطلاع قبلی‌ای، خانه را ترک می‌کند و او را با فرزندان کوچک و مادر پیرش تنها می‌گذارد. این زن، برای حفظ آبرو در جامعه‌ی سنتی آن زمان مجبور می‌شود تظاهر کند که همسرش به مسافرت رفته و حتی از طرف او برای خودش نامه می‌نویسد تا دیگران شک نکنند. او سخت تلاش می‌کند تا برای فرزندانش مادر خوبی باشد، به‌تنهایی بر روی زمین کار می‌کند و از مادرشوهر سالخورده‌اش پرستاری می‌کند. این کتاب نقش بسیار مهم زن‌ها را در جامعه نشان می‌دهد و اراده‌ی آهنین مادری را به تصویر می‌کشد که برای مواظبت از خانه و فرزندان خود، با تمام توان تلاش می‌کند و سختی می‌کشد. 

تقدیم کردن این کتاب به یک مادر، نوعی تشکر از او محسوب می‌شود و این پیام را می‌رساند که ما دردهای آن‌ها را می‌بینیم، تلاش‌هایی که می‌کنند را نادیده نمی‌گیریم و می‌دانیم که گاهی اوقات روزهایشان چه سخت می‌گذرد. ما در برابر همه‌ی این‌ها سر تعظیم فرود می‌آوریم و سخت قدردان آن‌ها هستیم. 

بخشی از کتاب صوتی مادر را بشنوید.

مادر پِرل. اس. باک

گوینده: محمد امرایی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مادر بودن

مادر بودن

نویسنده: کاترین می

مترجم: زهرا ساعدی

انتشارات کتاب خوانا

اطلاعات بیشتر و خرید

تقریباً همه‌ی ما تصویری کلیشه‌ای از یک مادر در ذهن خود داریم: زنی دلسوز، مهربان و فداکار که تحت هر شرایطی باید همسر و فرزندانش را در اولویت قرار دهد و خود را قربانی آن‌ها کند. انگار فراموش کرده‌ایم که یک مادر، قبل از هر چیز زنی است که افکار، احساسات، آرزوها و ایده‌های خود را دارد و زندگی او نباید تنها در خانواده‌اش خلاصه شود. یک مادر هم حق دارد زمانی را به خودش اختصاص بدهد و به کارهای موردعلاقه‌اش بپردازد بدون آنکه نگران قضاوت دیگران باشد. چیزی که بیش از همه به ازبین‌بردن کلیشه‌ها کمک می‌کند، خواندن روایت‌های واقعی افرادی است که از زبان خودشان تجربیات مختلف خود را بیان می‌کنند. این کتاب مجموعه‌ای است از چند جستار درباره‌ی مادر بودن. زنان در این کتاب از آن بخش از تجربه‌ی شخصی‌شان صحبت می‌کنند که معمولاً کمتر شنیده شده یا سرکوب شده است. علاوه بر این، در این کتاب با مادران مختلفی روبه‌رو هستیم؛ سیاه‌پوست، مجرد، شاغل، مهاجر، بیمار و حتی مادر ناتنی. این زنان از پشت کلیشه‌ها بیرون می‌آیند و تجربیاتی را آشکار می‌کنند که تاکنون کم‌تر کسی به آن‌ها پرداخته است. 

واضح است که چنین کتابی یک هدیه‌ی عالی برای یک مادر است چراکه تصویری که از مادر بودن نشان می‌دهد واقعی و به‌دوراز دروغ‌های رسانه‌هاست.

بخشی از کتاب صوتی مادر بودن را بشنوید.

مادر بودن کاترین می

گوینده: نسترن نجاران
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

رویای مادرم

رویای مادرم

نویسنده: آلیس مونرو

مترجم: ترانه علیدوستی

نشر مرکز

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب مجموعه‌ای است از پنج داستان کوتاه به قلم آلیس مونرو، نویسنده‌‌ای که تبحر خاصی در نوشتن راجع به آدم‌ها و زندگی‌هایی معمولی دارد. آدم‌های داستان‌های مونرو معمولاً با مشکلاتی سروکله می‌زنند که برای همه‌ی ما قابل درک است. داستان‌های این مجموعه حول مسائل انسانی و زندگی روزمره می‌گذرد و حضور زن‌هایی با شخصیت‌های پیچیده به این داستان‌ها جذابیت بیشتری بخشیده است. در تمامی این داستان‌ها با زن‌هایی از قشرهای مختلف جامعه آشنا می‌شویم، زن‌هایی که خدمتکار، دانشجو یا مادر هستند و از بیرون ساده به نظر می‌رسند؛ اما درون خود دنیایی پر از رمز و راز پنهان کرده‌اند. داستان اول این مجموعه از دید دختری نوشته شده است که اتفاقات را قبل از به‌دنیاآمدن و از زمانی که در شکم مادرش است تعریف می‌کند. آلیس مونرو در این داستان، به شیوه‌ای خلاقانه و از نگاهی نو ما را با مادر بودن و مشکلاتی که یک مادر در دوران بارداری از سر می‌گذراند آشنا می‌کند. 

زن‌های داستان‌های مونرو از پیچیدگی و لطافت خاصی برخوردار هستند و هر زنی می‌تواند بازتاب خود را در یکی از زن‌های نوشته‌ی مونرو پیدا کند. یک مادر به‌یقین از خواندن چنین مجموعه داستانی لذت خواهد برد.

مادری

مادری

نویسنده: هلن سیمپسون

مترجم: حسین کاظمی یزدی

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

زمانی که یک زن به یک مادر تبدیل می‌شود، وظیفه‌ی سنگینی بر عهده‌اش قرار می‌گیرد. او باید یک انسان دیگر را بزرگ کند و طوری او را تربیت کند که توانایی زندگی در جامعه را داشته باشد. مادر بودن همان‌قدر که فوق‌العاده است، سختی‌ها و مسئولیت‌های فراوانی با خود به همراه می‌آورد. خیلی از زنان می‌ترسند که از دشواری‌های مادر بودن بگویند، آن‌ها می‌ترسند که از سوی جامعه قضاوت شوند و در چشم دیگران بی‌کفایت به نظر برسند. هلن سیمپسون در این کتاب بدون هیچ شرم و ترسی مادر بودن را با تمام سختی‌ها و رنج‌ها و لذت‌هایش، یعنی همان‌طور که واقعاً هست، نشان داده است. کتاب مادری شامل پنج داستان کوتاه است و محور تمامی این داستان‌ها زنانی هستند که زندگی‌شان بعد از بچه‌دار شدن متحول شده است. ما در این کتاب با مادران مختلفی آشنا می‌شویم، مادرانی که ازته‌دل عاشق فرزندان خود هستند، مادرانی که دلتنگ روزها و اوقات فراغت قبل از بچه‌دار شدن هستند و حتی مادرانی که در ابتدا هیچ دلشان نمی‌خواسته است فرزندی داشته باشند. مادر بودن نعمت بزرگی است، اما بهتر است آن را همان‌طور که واقعاً هست ببینیم و قبول کنیم که یک زن به‌عنوان یک مادر مجبور به تحمل سختی‌های زیادی می‌شود. 

هر مادری می‌تواند با تجربیات واقعی زنانی که مادر بودن را تجربه کرده‌اند ارتباط برقرار کند و از همین رو، این کتاب هدیه‌ی مناسبی برای روز مادر به شمار می‌رود.

درباره مادرم

غم‌انگیزترین چیزی که درباره‌ی زندگی وجود دارد این است که ما محکوم به دیدن بالا رفتن سن افرادی هستیم که بسیار برای ما عزیز هستند. سال‌ها به‌سرعت می‌گذرند و ما بیشتر قد می‌کشیم و پدر و مادرهایمان برعکس، خمیده‌تر و سالخورده‌تر می‌شوند. آن‌ها کم‌کم به نقطه‌ای می‌رسند که از پس انجام فعالیت‌هایی که زمانی برایشان راحت بوده است به‌سختی برمی‌آیند و به‌یقین دیدن این صحنه‌ها قلب هر فرزندی را به درد می‌آورد. طاهر بن جلون این کتاب را درباره‌ی مادر خود نوشته است، مادری که به بیماری آلزایمر مبتلا شده و مهی سنگین ذهنش را فراگرفته است. او هنوز زنده است؛ ولی در زمان دیگری سیر می‌کند. او هنوز می‌بیند، ولی نه چیزهایی را که در زمان حال وجود دارند. طاهر بن جلون در این کتاب، رنج و عذاب مادر و خانواده‌اش را در مواجهه با این بیماری به تصویر می‌کشد. او فصل‌های اول را با خاطراتی که از مادرش دارد شروع می‌کند و در ادامه، این مادرش است که نقش راوی را می‌گیرد و به روایت سرگذشت خود می‌پردازد. در این روایت ما با جامعه‌ی سنتی مراکش و جایگاه زنان در آن نیز آشنا می‌شویم. 

خواندن این کتاب دردناک است؛ اما بهتر است به یاد داشته باشیم که ما قبل از هر چیز با احساسات سرکوب‌شده‌ی زنی مواجه هستیم که در جامعه‌ای سنتی بزرگ شده است و حال فرصت آن را به دست آورده تا سرگذشت خود را روایت و آن احساسات را ابراز کند. زنان و به‌خصوص مادران با چنین کتابی به‌خوبی می‌توانند ارتباط برقرار کنند. 

بخشی از کتاب صوتی درباره مادرم را بشنوید.

درباره مادرم طاهر بن جلون

گوینده: اشکان عقیلی‌پور
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

آن مادران این دختران 

چه بخواهیم و چه نخواهیم، همیشه بین مادران و فرزندان اختلاف‌هایی وجود دارد و این تفاوت‌ها در روابط بین مادران و دختران بیشتر نمایان است. در اکثر مواقع، مادران به دختران خود به چشم آینه‌ای از زندگی نزیسته‌ی خود نگاه می‌کنند و دختران نیز مادران خود را به‌صورت آینده‌ای می‌بینند که ممکن است انتظارشان را بکشد. این کتاب به شکاف نسلی‌ای می‌پردازد که بین یک مادر و یک دختر وجود دارد. ما با زنی بیوه به نام ثریا و تجربیاتش از گذشته و تمام احساساتی روبه‌رو هستیم که برای بزرگ‌کردن دخترش از سر گذرانده است. این مادر و دختر به‌عنوان نماینده‌ی دو نسل متفاوت در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند و گاهی اوقات برای درک‌کردن یکدیگر با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند. کتاب تصویری واقع‌گرایانه از زنی میان‌سال ارائه می‌دهد که جوانی خود را به پای بزرگ‌کردن دخترش ریخته و حال، دوست دارد برای یک‌بار هم که شده خواسته‌ها و رؤیاهای خود را برآورده کند.

این کتاب به موضوعات و دغدغه‌هایی می‌پردازد که بسیاری از مادران به طور روزمره تجربه می‌کنند و به همین دلیل هدیه‌ی بسیار مناسبی برای روز مادر است. 

بخشی از کتاب صوتی آن مادران این دختران را بشنوید.

آن مادران این دختران بلقیس سلیمانی

گوینده: شرگان انورزاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

هفته‌ چهل و چند

هفته‌ چهل و چند

نویسنده: فاطمه حجوانی

نشر اطراف

اطلاعات بیشتر و خرید

«من بچه و زندگی پنهان در پستوی خانه نمی‌خواستم. بچه‌‌ای نمی‌خواستم که از آدم‌ندیدگی خودش را پشت من قایم کند.»
مادر شدن، زندگی زنان را تغییر می‌دهد؛ کارهایی که سابقا به راحتی(مثل رانندگی) انجام می‌دادند، نیازمند دقت و مراعات بیشتری است. هفته چهل و چند، بیست روایت از زنانی تحصیل کرده است که مادر شده‌اند؛ این زنان اندیشه‌ و جهان‌بینی‌های متفاوتی دارند. در هفته چهل و چند، شیرینی‌، هراس و چالش‌های مادر شدن، در هم می‌آمیزند و این درهم‌آمیختگی جنبه واقعی‌تری به روایت‌ها می‌بخشد. عنوان فرعی «بیست روایت از مادری در همین روزها» بسیار دقیق انتخاب شده است؛ در این ۲۰ روایت، زنانی مستقل و امروزی، برداشت‌های خودشان از مادر شدن را به ما می‌گویند؛ به پیچیدگی‌های تربیت فرزند پی می‌برند و رفتار مادران دیگر برای قابل درک می‌شود.
«خیلی زود فهمیدم بچه قاعده و اصول سرش نمی‌شود. یک موجود مختار انتخاب‌گر است که حتی تو به شیوه دلخواهت هم نمی‌توانی سیرش کنی، چه رسد به این‌که بخواهی قوانین و اصولت را روی او پیاده کنی.»

دختر پنهانم

دختر پنهانم

نویسنده: النا فرانته

مترجم: سارا عصاره

نشر نون

اطلاعات بیشتر و خرید

زندگی ایده‌آل چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ شخصیت اول داستان دختر پنهانم، به دنبال پاسخ این سوال است. او زنی میانسال با تحصیلات بالاست. لدا از همسرش طلاق گرفته و دخترانش به کانادا رفته‌اند تا در کنار پدرشان باشند. لدا تصمیم می‌گیرد که مدتی استراحت کند؛ به همین خاطر با اجاره یک آپارتمان به شهری ساحلی می‌رود تا در آن‌جا به خواندن و نوشتن بپردازد؛ او در ابتدا حس می‌کند که به آرامش دست پیدا کرده؛ اما با گذر زمان در‌می‌یابد که از خاطرات گذشته‌اش رهایی ندارد و سرخوشی موقتی‌اش به پایان می‌رسد. این کتاب ساده و فراموش‌نشدنی، از ۲۵ بخش تشکیل شده است. دختر پنهانم نیز مانند هفته چهل و چند، آمیزه‌ای از منطق و احساس است.

بخشی از کتاب صوتی دختر پنهانم را بشنوید.

دختر پنهانم اِلنا فرانته

گوینده: ماهتینار احمدی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پیش از آنکه مال شما باشیم

پیش از آنکه مال شما باشیم

نویسنده: لیسا وینگیت

مترجم: شیرین احمدی

انتشارات علمی

اطلاعات بیشتر و خرید

عشق، فداکاری، رنج و غم، درون‌مایه رمان” پیش از آنکه مال شما باشیم” است؛ این رمان از اتفاقاتی واقعی اقتباس شده است و شخصیت‌های آن با اندکی تغییر در رمان قرار گرفته اند؛ در ایالات متحده دهه بیست تا پنجاه میلادی، ربودن کودکان تازه متولد شده و انتقال آن‌ها به یتیم‌خانه و نهایتا واگذاری‌شان به خانواده‌های متمول، امری پرتکرار بوده است. مادران مجرد، والدین تهیدست و زنان بارداری که در بخش‌های روانی بیمارستان‌ها بودند؛ قربانیان بالقوه ربودن فرزندشان به حساب ‌می‌آمدند. گاهی اوقات مادران را تحت تاثیر داروهای آرام‌بخش وادار به واگذاری حضانت کودکانشان می‌کردند؛ بهانه‌شان نیز تضمین رسیدگی پزشکی به کودکان بود.

پیش از آنکه مال شما باشیم؛ روایت دو زندگی متفاوت در دو جای مختلف دنیاست. یکی فرق در تجمل و رفاه و دیگری زندگی ساده‌ یک خانواده کشاورز. این دو زندگی با ربوده شدن فرزند کوئینی( مادر خانواده روستایی) به یک دیگر پیوند می‌خورند. کتاب پیش از آنکه مال شما باشیم، واقعیتی تلخ از تغییر سرنوشت کودکان و  غم خانواده‌هایی که فرزندانشان را از دست دادند و نتوانستند بزرگ‌شدن کودکانشان را ببینند به تصویر می‌کشد.‎‌

کتاب‌هایی برای هدیه به زنان 

زنانی که با گرگ ها می دوند

زنانی که با گرگ ها می دوند

نویسنده: کلاریسا پینکولا استس

مترجم: سمیه شهرابی فراهانی

انتشارات باران خرد

اطلاعات بیشتر و خرید

روان‌شناسی نوین بیشتر علمی مردانه است و نمی‌تواند آن‌طور که باید نیازهای زنان را برطرف کند. امروزه، زنان بیشتر از هر زمان دیگری از خلق‌وخوی حقیقی خود دور شده‌اند و نیازمند چیزی هستند که روح آن‌ها را درمان کند. کلاریسا پینکولا استس، نویسنده‌ی این کتاب، عقیده دارد که یک زن سالم درست شبیه به یک گرگ است. آن‌ها هر دو بر اساس غریزه‌ی خود عمل می‌کنند و قدرتمند، مصمم و وفادار هستند. نویسنده عقیده دارد که طبیعت وحشی و رام‌نشدنی زن، امروزه در حال انقراض است و در این کتاب ابتدا با بیان افسانه‌های کهن و داستان‌های قدیمی به تحلیل و تفسیر کهن‌الگوی زن می‌پردازد. قصد او از پرداختن به این اساطیر این است که به زنان نشان دهد چگونه دوباره می‌توانند روح خود را آزاد کنند و سرزنده و شاداب باشند. 

این کتاب به زنان کمک می‌کند تا خودشان را بهتر بشناسند و به آن‌ها یاد می‌دهد که انرژی‌هایی که درونشان پنهان شده است را آزاد کنند؛ ازاین‌رو خواندن این کتاب برای هر زنی ضروری است.

بخشی از کتاب صوتی زنانی که با گرگ ها می دوند را بشنوید.

زنانی که با گرگ ها می دوند کلاریسا پینکولا استس

گوینده: عاطفه رضوی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بهتره با یکی حرف بزنی

بهتره با یکی حرف بزنی

نویسنده: لاری گاتلیب

مترجم: مریم ترابی‌نیا

انتشارات خوب

اطلاعات بیشتر و خرید

در زندگی، ارتباط با دیگران شخصیت ما را می‌سازد و به رشد سازنده‌ی ما کمک می‌کند. اگر گرفتار مشکلی هستیم، حرف زدن با دوستانمان یا حرف زدن با یک متخصص ما را آرام‌تر می‌کند و به ما احساس بهتری می‌دهد. لوری گاتلیب یک روان‌درمانگر است و این کتاب روایت جالبی است از صحبت‌های او با بیماران خودش و همچنین با روان‌درمانگری که خود به آن مراجعه می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، او در این کتاب هم نقش یک روان‌درمانگر را دارد و هم یک بیمار را. او مشکلاتی که خودش و همچنین بیمارانش پشت سر گذاشته‌اند را بیان می‌کند و نشان می‌دهد که روند درمان برای همه‌ی ما، حتی روان‌درمانگرها، یکسان است و همه نیاز داریم که صحبت کنیم و شنیده شویم. 

اگر دوستی دارید که زمان سختی را می‌گذراند، این کتاب می‌تواند برای او هدیه‌ی مفیدی باشد. ازآنجایی‌که روان‌درمانگر یک زن است و راجع به مشکلات خودش نیز صحبت می‌کند، زنان حتی بیشتر از دیگران می‌توانند با این اثر ارتباط برقرار کنند.

بخشی از کتاب صوتی شاید بهتره با یکی حرف بزنی را بشنوید.

شاید بهتره با یکی حرف بزنی لوری گاتلیب

گوینده: شرگان انورزاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

لحظه صعود

لحظه صعود

نویسنده: ملیندا گیتس

مترجم: محمد صداقتی جهرمی

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

خواندن راجع به تجربیات واقعی زنان موفق همیشه الهام‌بخش و تأثیرگذار است. ملیندا گیتس که به‌عنوان یکی از قدرتمندترین زنان دنیا شناخته شده است، در این کتاب از خاطرات خود و کارهایی صحبت می‌کند که برای کمک به دیگر زنان و دختران جهان انجام داده است. او معتقد است که باید بین مردان و زنان دنیا برابری باشد و سعی دارد با روایت کردن تلاش‌های خود به مخاطب این پیغام را برساند که هر کس می‌تواند تغییری در اوضاع جهان ایجاد کند. خواندن این کتاب برای هر زنی آگاهی‌بخش و مفید است چراکه ملیندا گیتس درباره‌ی بسیاری از مشکلات زنان مثل داشتن حق انتخاب در بارداری، بهداشت زنان، اهمیت تحصیل دختران، کار خانگی و مسائلی ازاین‌قبیل صحبت کرده است. 

چراغ ها را من خاموش می کنم

چراغ ها را من خاموش می کنم

نویسنده: زویا پیرزاد

نشر مرکز

اطلاعات بیشتر و خرید

در طول تاریخ، نویسندگان زن همیشه سعی داشته‌اند در آثار خود تصویری روشن و به‌دوراز کلیشه از زن ارائه دهند. زویا پیرزاد در این کتاب زندگی روزمره‌ی زنی ارمنی به نام کلاریس را تعریف می‌کند که به همراه همسر و سه فرزندش در آبادان زندگی می‌کند. او زنی تحصیل‌کرده و خانه‌دار است که خود را به‌کلی وقف خانه‌داری و رسیدگی به امور خانواده‌اش کرده است. او که در تلاش است تا در ابتدا همسر و سپس مادر خوبی باشد، به‌کلی خود و آرزوها و خواسته‌هایش را فراموش کرده است و انگار دیگران نیز تصور نمی‌کنند که او ممکن است شخصیتی جدا از این دو نقش داشته باشد. ورود همسایه‌ای جدید به محله‌ی آن‌ها به‌مثابه‌ی تلنگر برای کلاریس است و او تازه متوجه می‌شود که چقدر خود را از یاد برده است و زندگی‌اش پوچ و بی‌معنی شده است.

 از دیگر کتاب‌های زویا پیرزاد می‌توان به کتاب «عادت می‌کنیم» اشاره کرد که درباره زندگی سه زن ایرانی است. این سه زن، مادربزرگ، مادر و دختر هستند و هر کدام ایده‌ها، افکار و زندگی متفاوتی دارند. پیرزاد در بیشتر آثار خود به روایت ملال و روزمرگی زندگی زنان می‌پردازد و شخصیت‌های زن را آن‌گونه که باید، با تمام دغدغه‌ها و ترس‌هایشان، ترسیم می‌کند. 

پرنده من

پرنده من

نویسنده: فریبا وفی

نشر مرکز

اطلاعات بیشتر و خرید

راوی این کتاب زنی است خانه‌دار که به همراه دو فرزند خود در یکی از محله‌های پایین‌شهر تهران زندگی می‌کند. خانه‌ی آن‌ها کوچک و ارزان‌قیمت است و پس از مدت‌ها اجاره‌نشینی توانسته‌اند چنین خانه‌ای بخرند. شوهر زن که همیشه رویای مهاجرت به کانادا را داشته است، حالا موفق شده در کشور دیگری کار پیدا کند و قصد دارد همین خانه‌ی کوچک را هم بفروشد؛ اما زن دلش نمی‌خواهد دوباره تن به جابه‌جایی و رفتن بدهد و دوست دارد ثبات زندگی‌اش حفظ شود. او در طول کتاب خاطرات خود را مرور و گذشته‌اش را تحلیل می‌کند و سعی دارد بفهمد که جایگاه او به‌عنوان یک زن دقیقاً کجا قرار دارد. 

این کتاب احساسات فروخورده‌ی تمام زنانی را بیان می‌کند که بین سنت و مدرنیته قرار گرفتند، زنانی که همیشه در برابر نابرابری‌ها سکوت کردند و دردهای خود را پنهان. راوی کتاب مانند آینه‌ای است که هر زن یا دختری بازتاب خود را در او می‌یابد.

بانوان ماه

بانوان ماه

نویسنده: جوخه الحارثی

مترجم: محمد حزبایی‌زاده

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب داستان سه خواهر به نام‌های مایا، اسما و خوله را روایت می‌کند. آن‌ها در روستای العوافی در عمان زندگی می‌کنند. این کتاب برهه‌ای از تاریخ عمان را نشان می‌دهد که جامعه با تغییرات فرهنگی و سیاسی فراوان همراه بوده است و تمرکز اصلی بر روی زندگی زنان در نظامی مردسالار است. داستان شخصیت‌های فرعی و خرده‌روایت‌های بسیاری دارد، اما مرکز داستان مایا، اسما و خوله هستند که با انتخاب‌ها و دیدگاه‌های مختلفشان سرنوشت‌های متفاوتی برای خود رقم می‌زنند. در این کتاب ما با رنج‌ها و دل‌مشغولی‌های زنانی آشنا می‌شویم که آن‌سوی مرزوبوم ما زندگی می‌کنند، به دنیای درونی آن‌ها سرک می‌کشیم و اتفاقات سیاسی عمان را در طول یک قرن از دید آن‌ها دنبال می‌کنیم. خواندن این کتاب اطلاعات ما را درباره‌ی زندگی زنان در کشوری دیگر بالاتر می‌برد و ما را با ایده‌ها و تفکرات آن‌ها آشنا می‌کند. 

زنان نامرئی

زنان نامرئی

نویسنده: کرولاین کریادو پرز

مترجم: نرگس حسن‌لی

نشر برج

اطلاعات بیشتر و خرید

تصورمان این است که در قرن بیست ویکم آن‌هم در کشورهای پیشرفته، نگاه به زنان کاملا تغییر کرده باشد و به زنان به چشم جنس دوم نگاه نشود؛ اما در زنان نامرئی اثر کرولاین کریادو، می‌بینیم که علیرغم بهبود نسبی اوضاع، هنوز جای کار زیادی وجود دارد؛ این کتاب به جهت‌گیری داده‌ها و آمار، نسبت به زنان می‌پردازد؛ با خواندن زنان نامرئی در می‌باییم که گاهی اوقات به صورت سهوی یا عمدی، زنان نادیده گرفته می‌شوند. نام فرعی زنان نامرئی ” افشای سوگیری داده‌ها در دنیایی طراحی شده برای مردان” است.

فصل اول این کتاب، مگر می‌شود برف‌روبی هم جنسیت زده باشد؛ نام‌گذاری شده است. در این فصل با دقت بیشتر در آمار و ارقام درمی‌یابیم که الگوی سفرهای درون‌شهری زنان و مردان با یک‌دیگر فرق دارد و استفاده زنان از حمل و نقل عمومی و پیاده‌روی نسبت به مردان بیشتر است. با این وجود، اختصاص بودجه به ساخت بزرگراه‌ها،  در ذهن سیاست‌گذاران، اولویت بیشتری دارد؛ از طرفی در نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه راه و حمل و نقل، حضور مردان به مراتب بیشتر از زنان است و همین مسئله باعث سوگیری در سیاست‌گذاری به نفع مردان شده است.

کتاب زنان نامرئی به تبعیض، سوءگیری و نادیده‌انگاری زنان در شش بخش می‌پردازد.

  • زندگی روزمره
  • محل کار
  • طراحی
  • مراجعه به پزشک
  • زیست عمومی
  • وقتی اوضاع خراب می‌شود.

این کتاب به افرادی‌که به مطالعات برابری جنسیتی علاقه‌مند هستند؛ توصیه می‌شود.

بخشی از کتاب صوتی زنان نامرئی را بشنوید.

زنان نامرئی کرولاین کریادو پرز

گوینده: الهام کردا
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پی‌نوشت: بخشی از یادداشتی که مطالعه کردید، به قلم محمدمهدی صارمی، نویسنده‌ی بلاگ طاقچه بود.

33,737 بازدید
برچسب ها

Avatar

هستی خیبر


اشتراک گذاری یادداشت
3.6 5 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه