لوگو طاقچه
بهترین کتاب‌های صوتی فانتزی

معرفی بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های صوتی فانتزی

فانتزی دنیای جذاب، پیچیده، دوست‌داشتنی و تودرتویی است که در سرتاسر دنیا طرفداران خاص خود را دارد. در این یادداشت از بلاگ طاقچه تصمیم داریم در قلمرو بی‌پایان و هیجان‌انگیز فانتزی قدم ‌گذاریم تا با پرفروش‌ترین‌ها و بهترین کتاب‌های صوتی این دنیا آشنا شویم و وارد دنیای متفاوتی از هستی شویم که نویسندگان با نوع نگاه و نوع تفکر متفاوت خود خلق کرده‌اند.

فانتزی چیست؟

فانتزی یک قلمرو بی‌انتهاست. فانتزی در فرهنگ‌های مختلف می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد؛ اما دو دیدگاه اصلی برای تعریف فانتزی وجود دارد. برخی معتقدند که فانتزی یک نوع است در میان انواع ادبی و چارچوب‌های مشخصی را برای ادبیات فانتزی در نظر می‌گیرند. برخی دیگر اما معتقدند که فانتزی یک شیوه و روش است. دسته‌ی دوم براین باورند که نباید برای جهان خیال که یک دنیای بی‌مرز است مرز و قالب ایجاد کنیم. تالکین، از نخستین کسانی که درخصوص فانتزی به‌صورت تخصصی و جامع صحبت کرده، با کسانی که فانتزی را یک شیوه می‌دانند هم‌سو است. تعریف او از داستان فانتزی خلق یک دنیای غیرواقعی و موجودات ساخته‌ی ذهن نویسنده است که یا در دنیای واقعی و زمان حال یافت نمی‌شوند یا دارای شرایط خرق عادت هستند؛ مثل صحبت‌کردن اشیا. به‌نظر تالکین هر گونه‌ی ادبی که واجد زمینه‌های تخیلی باشد به‌رغم تمام عناوین و مشخصات خاص خود می‌تواند در قلمرو وسیع فانتزی قرار گیرد. با تکیه بر این تعریف، فانتزی نوع دیگر نگاه‌کردن و نوع دیگر فکرکردن است و رئالیسم جادویی، سوررئالیسم و هرگونه‌ی ادبی دیگر که نویسنده خیال خود را آزاد کرده و چیزهای جدید و بدیعی خلق کرده است، همگی در قلمرو پهناور فانتزی قرار می‌گیرند. وقتی فانتزی یک شیوه باشد، اصل اساسی در آن تنها تخیل است. 

پرفروش‌ترین‌ کتاب‌های صوتی فانتزی در طاقچه

در این قسمت از یادداشت، به سراغ پرفروش‌ترین کتاب‌های صوتی فانتزی در طاقچه می‌رویم تا ببینیم پرطرفداران این کتاب‌ها کدام‌ها هستند و دنیای جذاب کدام کتاب صوتی فانتزی به نسخه‌ی شنیداری تبدیل شده است که لذت خواندن و شنیدن آن را دوچندان کند.

بستن تبلیغ

مغازه خودکشی

طنز تلخ مغازه خودکشی و نوع نگاه آن به مسئله‌ی مرگ همه را مجذوب خود می‌کند. ژان تولی در این کتاب دنیایی را تصور می‌کند که ناامیدی چون اکسیژن موجود در هوا همه‌جا پراکنده شده و کمتر کسی پیدا می‌شود که از زندگی‌ لذت ببرد. همه می‌خواهند خودکشی کنند و این خانواده‌ی تواچ است که با ذهن اقتصادی خود تصمیم می‌گیرد به آن‌ها کمک کند. آن‌ها مغازه‌‌ای را اداره می‌کنند که انواع و اقسام وسایل و روش‌های خودکشی در آن پیدا می‌شود و این موهبت بسیار باارزش را به مشتریان خود تقدیم می‌کنند؛ اما به‌دنیاآمدن عضو جدید خانواده همه چیز را تغییر می‌دهد. شاید یک اتفاق کوچک باشد اما تغییری به وسعت زندگی ایجاد می‌کند. کتاب صوتی مغازه خودکشی که با صدای هوتن شکیبا روایت می‌شود از پرفروش‌ترین کتاب‌های صوتی فانتزی است. هوتن شکیبا با صدای رسای خود و لحنی که انگار یک مستند را روایت می‌کند به اثر ارزشی مضاعف افزوده است. موسیقی‌ در پس‌زمینه شنیده نمی‌شود و تنها صدای گوینده است که داستان را روایت می‌کند. هوتن شکیبا به جای تمام شخصیت‌ها سخن می‌گوید و برای هر شخصیت لحن به‌خصوصی را برگزیده است که به تفکیک‌کردن شخصیت‌ها و شناخت حال و هوای آن‌ها بسیار کمک می‌کند. 

بخشی از کتاب صوتی مغازه خودکشی را بشنوید.

مغازه خودکشی

نویسنده: ژان تولی

گوینده: هوتن شکیبا

انتشارات: رادیو گوشه

هری پاتر و سنگ جادو

مجموعه‌ی هری پاتر اثری است که خوانندگانش را جادو می‌کند. دنیایی که جی.کی رولینگ خلق کرده، شگفتی‌های بسیاری را در خود جای داده و پاگذاشتن در این دنیا به معنای جداشدن از دنیای واقعی و قدم‌گذاشتن در دنیایی است که هیچکس دلش نمی‌خواهد از آن بیرون بیاید. داستان پسری که زنده ماند در هفت جلد به شکل هنرمندانه‌ای به تصویر کشیده شده است. وقتی نامه‌ای از مدرسه‌ای جادویی به نام هاگوارتز به دست هری پاتر رسید، او تازه متوجه شد که چه کسی است و چه پیشینه‌ای دارد. او از سرنوشت شوم خود مطلع شد و حالا باید پا در دنیایی بگذارد که حتی تصورش در رویا هم سخت بود؛ چه برسد که به واقعیت تبدیل شود. هر آنچه که مربوط به مجموعه‌ی هری پاتر می‌شود، جادویی است مثل موسیقی سری فیلم‌های این مجموعه. شروع کتاب صوتی هری پاتر و سنگ جادو با این موسیقی مسلماً برای طرفداران این مجموعه حس خارق‌العاده‌ای را همراه خواهد داشت. شنیدن این موسیقی در همان ابتدا درهای جادویی دنیای فانتزی هری پاتر را می‌گشاید. هری پاتر و سنگ جادو شروع ماجراهای هری پاتر در دنیای جادوگران است.

بخشی از کتاب صوتی هری پاتر و سنگ جادو را بشنوید.

هری پاتر و سنگ جادو

نویسنده: جی.کی. رولینگ

گوینده: آرمان سلطان‌زاده

انتشارات: آوانامه

تمام اتفاقاتی که در تمام هفت کتاب این مجموعه می‌افتد بسیار دقیق و برنامه‌ریزی‌شده کنار هم قرار گرفته‌اند و اجزای یک ریسمان را تشکیل می‌دهند تا خواننده را به سرانجام ماجرا برساند. آرمان سلطان‌زاده با صدایی شیوا روایت‌گر کتاب هری پاتر و سنگ جادو است و به جای تمام شخصیت‌ها صحبت می‌کند. صدای موسیقی پس‌زمینه‌ای به گوش نمی‌رسد و تنها صدای گوینده است که با وضوح خوب به گوش شنونده می‌نشیند. هری پاتر و حفره اسرارآمیز، هری پاتر و زندانی آزکابان، هری پاتر و جام آتش و هری پاتر و محفل ققنوس بعد از هری پاتر و سنگ جادو با صدای آرمان سلطان‌زاده در رده‌های بعدی پرفروش‌ترین کتاب‌های صوتی فانتزی هستند. مجموعه‌ای کامل صوتی هری پاتر را می‌توانید در این نشانی بیابید.

بخشی از کتاب صوتی مجموعه هری پاتر را بشنوید.

مجموعه هری پاتر

نویسنده: جی.کی رولینگ

گوینده: جمعی از گویندگان

انتشارات: آوانامه

تیمارستان متروک

سفر به دنیای یک تیمارستان عجیب و متروک حتما پر از هیجان و ترس خواهد بود. در کتاب تیمارستان متروک با نیل و بری همراه می‌شوید تا پرده از راز مرگ روحی به نام ربکا بردارید. گریلاک یک بیمارستان متروک است که قبلا محل نگهداری و درمان کودکان و نوجوانانی بوده که مشکلات روانی داشته‌اند؛ اما مثل اینکه قضیه پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. وقتی مرگ‌های عجیب‌وغریبی در این بیمارستان رخ می‌دهد تصورات و داستان‌های وحشتناک دهن به دهن می‌چرخد. زمانی می‌رسد که دیگر بیمارستان متروک و پوسیده در دل جنگل رها می‌شود و دیگر کسی جرئت نمی‌کند پایش را درون آن بگذارد. آرمان سلطان‌زاده، سحر بیرانوند و مریم پاک‌ذات گویندگان این کتاب صوتی پرفروش هستند. موسیقی پس‌زمینه‌ای که به فضای کتاب می‌خورد در ابتدا پخش می‌شود اما رفته‌رفته آرام‌تر شده و به‌کلی حذف می‌شود. انتخاب موسیقی بسیار هوشمندانه انجام شده است و حس ترس و دلهره را به شنونده منتقل می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی تیمارستان متروک را بشنوید.

تیمارستان متروک

نویسنده: دن پبلاکی

گوینده: مریم پاک‌ذات

انتشارات: آوانامه

داستان‌های هزار و یک شب

مجموعه‌ی هزار و یک شب سفرهای بسیاری را پشت سرگذاشته است. داستان‌هایی را از هند، بین‌النهرین، ایران و بغداد در خود جای داده است و از زبان شهرزاد قصه‌گو برای پادشاه زمان یعنی شهرباز روایت می‌شود. داستان از جایی شروع می‌شود که شهرباز به خاطر شکستی که در عشق خورده است تصمیم به انتقام می‌گیرد. او با تمام دختران شهر ازدواج می‌کند و روز بعد از ازدواج دستور به قتل دختران می‌دهد. شهرزاد دختر وزیر شهرباز است. او هم به این دام می‌افتد اما با قصه‌های جادویی خود شهرباز را مسحور خود و قصه‌هایش می‌کند. کتاب صوتی جلد اول داستان‌های هزار و یک شب با صدای شیوا خنیاگر مربوط به آغاز داستان و شب اول تا ششم است. این نسخه از کتاب صوتی نوشته‌ی عبدالطیف طسوجی است که در زمان محمدشاه و ناصرالدین شاه هزار و یک شب را به فارسی برگرداند. هنگامی که گوینده کتاب را می‌خواند هیچ موسیقی‌ای پخش نمی‌شود اما بین بخش‌ها و داستان‌ها یک موسیقی که با سبک و سیاق قدیمی کتاب هم‌سویی دارد به گوش شنونده می‌رسد.

بخشی از کتاب صوتی داستان‌های هزار و یک شب جلد اول را بشنوید.

داستان‌های هزار و یک شب جلد اول

نویسنده: عبداللطیف طسوجی

گوینده: شیوا خنیاگر

انتشارات: واوخوان

ارباب حلقه‌ها

وقتی صحبت از پرفروش‌ترین‌هاست امکان ندارد نام اثر مبدع اصطلاح فانتزی یعنی تالکین آورده نشود. مجموعه‌ی ارباب حلقه‌ها شامل سه کتاب است. جلد اول یاران حلقه، جلد دوم دو برج و جلد سوم بازگشت پادشاه که هر سه جزو پرفروش‌ترین‌های طاقچه هستند. تالکین در ارباب حلقه‌ها دنیایی به نام سرزمین میانه خلق کرده است. دنیایی که در آن انواع و اقسام موجودات زندگی می‌کنند، از انسان‌ها بگیر تا دورف‌ها، الف‌ها، جادوگران و هابیت‌ها. داستان از زمانی شروع می‌شود که سروکله‌ی نوزده حلقه‌ی قدرتمند در سرزمین میانه پیدا می‌شود. سه حلقه به الف‌ها می‌رسد، هفت حلقه به دورف‌ها تعلق دارد و نه حلقه هم به دست آدمیان می‌رسد؛ اما یک حلقه که ارباب تمام این حلقه‌هاست به دست کسی که نباید می‌رسد یعنی سائورون. تالکین جنگ میان خیر و شر را در این دنیای یگانه که سرشار از خیال‌پردازی‌های اوست، به تصویر می‌کشد.

بخشی از کتاب صوتی ارباب حلقه ها (جلد اول یاران حلقه) را بشنوید.

ارباب حلقه ها (جلد اول یاران حلقه)

نویسنده: جی. آر. آر. تالکین

گوینده: مریم پاک‌ذات

انتشارات: آوانامه

کتاب صوتی ارباب حلقه‌ها (جلد اول) به کوشش آوانامه تولید شده است و گویندگان این اثر آرمان سلطان‌زاده، سحر بیرانوند و مریم پاک‌ذات هستند. شنیدن این کتاب صوتی همچون شنیدن یک نمایش صوتی تمام‌عیار است. گویندگان با تغییر صدا و لحن خود و همچنین پخش افکت‌های صوتی که فضا را برای خواننده ملموس می‌کنند این اثر را بسیار شنیدنی کرده‌اند. دو جلد دیگر این مجموعه نیز از آثار پرفروش کتاب‌های صوتی فانتزی هستند.

بخشی از کتاب صوتی مجموعه ارباب حلقه ها را بشنوید.

مجموعه ارباب حلقه ها

نویسنده: جی. آر. آر. تالکین

گوینده: مریم پاک‌ذات

انتشارات: آوانامه

آلیس در سرزمین عجایب

لوئیس کارول، استاد ریاضیات، زمانی که در مواجهه با یک کودک قرار می‌گیرد، خیال خود را پرواز می‌دهد و داستانی را خلق می‌کند که امروزه یکی از معروف‌ترین داستان‌های فانتزی برای کودکان و نوجوانان است، یعنی آلیس در سرزمین عجایب. شاید از یک استاد ریاضی خلق چنین داستانی عجیب باشد؛ اما او برای سرگرم‌کردن کودکانی که کنارش بودند این داستان عجیب و شگفت‌انگیز را در لحظه خلق کرد و آن‌ها را در دنیایی از شگفتی‌ها غرق کرد. او داستان را با موقعیتی که در آن قرار داشت شروع کرد. از دختری به اسم آلیس گفت که همچون کودکان همراهش حوصله‌اش سر رفته بود. تا اینجا همه‌چیز واقعی است؛ اما وقتی آلیس خرگوشی سفید را می‌بیند که مدام به ساعت جیبی‌اش نگاه می‌کند و با خودش حرف می‌زند، درهای فانتزی باز می‌شود. آلیس به‌دنبال خرگوش می‌رود و همراه او وارد دنیایی می‌شود که هیچ قانونی برای آن نمی‌شود متصور شد. نشر مسیر سبز رشد کتاب صوتی آلیس در سرزمین عجایب را با گویندگی عطیه بادامچی منتشر کرده است. کتاب صوتی از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و در بازه‌های زمانی برای استراحت شنونده موسیقی‌ پخش می‌شود. سرعت گویندگی مناسب است و کلمات به وضوح بیان می‌شوند. گوینده صحبت‌های شخصیت‌های مختلف داستان را با لحن‌های مختلفی ادا می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی آلیس در سرزمین عجایب را بشنوید.

آلیس در سرزمین عجایب

نویسنده: لوئیس کارول

گوینده: عطیه بادامچی

انتشارات: نشر مسیر سبز رشد

آوای یخ و آتش

جورج.آر.آر مارتین مفهوم قدرت را به دنیای فانتزی خود می‌برد. او دنیایی را خلق می‌کند که در آن خاندان‌های مختلف برای رسیدن به قدرت با یکدیگر می‌جنگند، درست مانند دنیای واقعی که جنگ همیشه بر سر قدرت است. دنیای مارتین اما پر است از موجودات و اتفاقات عجیب و غریب. درست زمانی که همه فکر می‌کنند دو سرزمین خیالی وستروس و اسوس در آرامش و صلح به سر می‌برند سروکله‌ی موجوداتی یخی پیدا می‌شود که تهدیدی برای بقا محسوب می‌شوند. ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و دختر جاه‌طلب پادشاه سابق وستروس برای بازپس‌گیری تاج و تخت به میدان می‌آید و خواب آرام را از دو سرزمین وستروس و اسوس می‌گیرد. کتاب صوتی جلد اول آوای یخ و آتش از پرفروش‌ترین کتاب‌های صوتی فانتزی است؛ همچون سریالش که از معروف‌ترین سریال‌های این روزهای جهان است. شنیدن یا خواندن کتاب‌های این مجموعه برای کسانی که سریال آن را دیده‌اند نیز خالی از لطف نیست؛ چون کتاب جزئیاتی را دارد که در سریال به آن پرداخته نشده است. کتاب صوتی با موسیقی معروف سریال آغاز می‌شود. جمعی از بهترین گویندگان در صوتی‌کردن این کتاب دست دارند که از آن‌ها می‌توان به آرمان سلطان‌زاده، شیما درخشش و مهبد قناعت‌پیشه اشاره کرد. یک موسیقی ملایم در پس این کتاب صوتی پخش می‌شود که درک حال و هوای فضای کتاب را برای شنونده راحت‌تر می‌کند؛ البته به‌گونه‌ای نیست که صدای گویندگان به‌خوبی شنیده نشود. جلد دوم کتاب صوتی آوای یخ و آتش نیز از پرفروش‌های کتاب صوتی فانتزی است.

بخشی از کتاب صوتی آوای یخ و آتش ۱ (بازی تاج و تخت ۱) را بشنوید.

آوای یخ و آتش ۱ (بازی تاج و تخت ۱)

نویسنده: جورج آر.آر. مارتین

گوینده: آرمان سلطان زاده

انتشارات: آوانامه

دختری که ماه را نوشید

جادو و جادوگری و افسانه‌های مربوط به آن در آمریکا پیشینه‌ای بسیار قدیمی دارد. کلی بارن‌هیل با این پس‌زمینه‌ی تاریخی داستانی متفاوت از جادو خلق می‌کند و این کتاب تبدیل می‌شود به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های فانتزی. داستان درباره‌ی دختری است که به‌عنوان قربانی برای جادوگری به نام زان پیر در جنگل رها می‌شود. زان پیر کودکان رهاشده در جنگل را با نور ستارگان سیر می‌کند اما اشتباهی نور ماه را به دختر داستان یعنی لونا می‌خوراند و لونا نیروی خارق‌العاده‌ای به دست می‌آورد. قدرت ماه آنچنان زیاد است که کنترل آن برای لونا و زان پیر دردسرهایی را به‌همراه خواهد داشت. موسیقی ابتدایی و شروع کتاب صوتی دختری که ماه را نوشید انگار شروع‌شدن یک انیمیشن را تداعی می‌کند. ماهتینار احمدی گویندگی این کتاب صوتی پرفروش را انجام داده است. 

بخشی از کتاب صوتی دختری که ماه را نوشید را بشنوید.

دختری که ماه را نوشید

نویسنده: کلی بارن‌هیل

گوینده: ماهتینار احمدی

انتشارات: آوانامه

سیلماریلیون

اگر طرفدار مجموعه‌ی ارباب حلقه‌ها هستید از شنیدن کتاب سیلماریلیون نیز لذت خواهید برد. تالکین در این کتاب گذشته‌ی سرزمین میانه یعنی جایی که ماجراهای ارباب حلقه‌ها در آن اتفاق افتاده است را روایت می‌کند. او به گذشته‌های دور سفر می‌کند و از تاریخ به‌وجودآمدن الف‌ها و انسان‌ها می‌گوید. سیلماریلیون همچون کتابی تاریخی است که وقایع ارباب حلقه‌ها و سرزمین میانه را روایت می‌کند. تالکین در این کتاب از چگونگی به‌وجودآمدن جادوها و نیروهای فوق‌طبیعی می‌گوید. محمود هادی‌زاده تنها راوی این کتاب صوتی است و با لحن و صدای عمیق خود شنونده را به تاریخ و گذشته‌های دور سرزمین میانه می‌برد.

بخشی از کتاب صوتی سیلماریلیون را بشنوید.

سیلماریلیون

نویسنده: جی. آر. آر. تالکین

گوینده: محمود هادی‌زاده

انتشارات: انتشارات ماه آوا

حماسه ویچر 

حماسه ویچر یک مجموعه‌ی هشت جلدی است که ماجرای جادوگری به نام گرالت را روایت می‌کند. او یک هیولاکش حرفه‌ای است که در ازای پول هیولاها را می‌کشد؛ اما در بین ماجراهایش با آدم‌هایی روبه‌رو می‌شود که دست هیولاها را از پشت بسته‌اند. آنجی سپکوفسکی، نویسنده‌ی لهستانی، روایت خود را از جادوگران در این مجموعه بازگو می‌کند. او دنیایی را به‌ تصویر می‌کشد که در آن گرالت خشن و جنگجو فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت‌سر می‌گذارد و زندگی‌اش تغییر می کند. جلد سوم این مجموعه با نام خون الف‌ها از پرفروش‌های کتاب صوتی فانتزی است. در این جلد گرالت ماجراهایی را پشت سر گذاشته است و در یک آرامش نسبی زندگی را می‌گذراند و سعی دارد به دخترخوانده‌اش آموزش دهد اما این آرامش زیاد پابرجا نمی‌ماند. کتاب صوتی حماسه ویچر را انتشارات ماه آوا منتشر کرده است. کتاب سوم از این مجموعه با گویندگی محمود هادی‌زاده روایت شده است. کتاب اول این مجموعه یعنی آخرین آرزو نیز از پرفروش‌های دنیای فانتزی است.

بخشی از کتاب صوتی حماسه ویچر (جلد سوم: خون الف ها) را بشنوید.

حماسه ویچر (جلد سوم: خون الف ها)

نویسنده: آنجی سپکوفسکی

گوینده: محمود هادی‌زاده

انتشارات: انتشارات ماه آوا

دروازه مردگان

حمیدرضا شاه‌آبادی در مجموعه‌ی سه‌جلدی دروازه‌ مردگان خواننده را به سفری فانتزی در دل تاریخ می‌برد. سفری که در آن درکنار واقعیت‌های تاریخی اتفاقات عجیب‌وغریبی هم رخ می‌دهد. او در این مجموعه به برخی از وقایع مهمی که در دوره‌ی قاجار رخ داد اشاره می‌کند؛ وقایعی چون تأسیس مدرسه رشدیه و شیوع وبا در تهران و شهرهای اطراف. دروازه مردگان داستان پسری است به نام رضاقلی که دزدیده می‌شود تا در قالیباف‌خانه‌ی رویان خان کار کند. این تنها بخش ترسناک ماجرا نیست؛ زمانی ترسناک‌تر می‌شود که دوست رضاقلی در حوض وسط حیاط غرق می‌شود و حتی جنازه‌اش هم بالا نمی‌آید؛ اما روز بعد کنار سفره‌ی صبحانه دیده می‌شود. او مثل همیشه است اما ساکت‌تر و رنگ‌پریده‌تر از همیشه. آیا زنده است یا روحش به دنیای فانی بازگشته؟ حسن همایی و پدرام شهرآبادی گویندگان جلد اول این کتاب صوتی هستند.

بخشی از کتاب صوتی دروازه‌ مردگان (جلد اول: قبرستان عمودی) را بشنوید.

دروازه‌ مردگان (جلد اول: قبرستان عمودی)

نویسنده: حمیدرضا شاه آبادی

گوینده: پدرام شهرآبادی

انتشارات: نشر سماوا

دراکولا

پس از گذشت سال‌ها از انتشار کتاب دراکولا هنوز هم کتاب صوتی این اثر ترسناک و ماندگار در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های صوتی فانتزی قرار می‌گیرد. برخی دراکولا را ترسناک‌ترین داستان دنیا می‌دانند. استوکر خالق این اثر تحقیقات زیادی را درباره‌ی خون‌آشام‌ها و تاریخچه‌ی افسانه‌های آن‌ها در اروپا و سایر نقاط جهان انجام داد تا بتواند این اثر جادویی را خلق کند. دراکولا روایتگر داستان خون‌آشامی است به نام کنت دراکولا و کتاب در قالب نامه و خاطرات ثبت‌شده به نگارش درآمده است. قالبی که اسکوتر برای نوشتن دراکولا انتخاب کرده و نوع نگارش او بر باورپذیری این فانتزی بسیار کمک کرده است. گویندگان این اثر آنالی اکبری، اشکان عقیلی‌پور، شاهین خالقی، ناصر کوشان و جمعی دیگر از گویندگان هستند. 

بخشی از کتاب صوتی دراکولا را بشنوید.

دراکولا

نویسنده: برام استوکر

گوینده: جمعی از گویندگان

انتشارات: رادیو گوشه

مجموعه وارکرفت

کسانی که به بازی دنیای وارکرفت علاقه دارند از خواندن مجموعه وارکرفت لذت خواهند برد چون این مجموعه با الهام از این بازی نوشته شده است. نویسندگان مختلفی در نوشتن این مجموعه دست داشته‌اند و دنیایی را خلق کرده‌اند که در آن خیلی از عناصر آشنای دنیای فانتزی به چشم می‌خورند؛ مثل اژدهایان، الف‌ها و دیوها. دنیای وارکرفت تحت تسلط نیروهای شرور و تاریکی قرار گرفته است و وظیفه‌ی ابرقهرمانان است که با نیروهای ویژه‌ی خود آن را نجات دهند. ده جلد از این مجموعه به کوشش انتشارات ماه آوا به‌صورت کتاب صوتی درآمده است. شش جلد از این مجموعه را امیر فرحان‌نیا گویندگی کرده است و سه جلد را شرگان انورزاده و یک جلد دیگر را سپیده مالمیر گویندگی کرده‌اند. صدای گویندگان واضح است و موسیقی پس‌زمینه‌ای نیز هنگام خوانش کتاب شنیده می‌شود.

بخشی از کتاب صوتی وارکرفت (جاینا پرادمور) را بشنوید.

وارکرفت (جاینا پرادمور)

نویسنده: کریستی گلدن

گوینده: شرگان انورزاده

انتشارات: انتشارات ماه آوا

بهترین‌ کتاب‌های صوتی فانتزی

در این قسمت از یادداشت، بهترین کتاب‌های صوتی فانتزی را به شما معرفی می‌کنیم تا کتاب‌های کمترشناخته‌شده‌‌ی این ژانر جذاب را بهتر بشناسید.

هرگز ترکم مکن

کازوئو ایشی گورو در کتاب هرگز ترکم مکن یک فانتزی عجیب و متفاوت را خلق کرده است. او مدرسه‌ای را تصویر کرده است که بچه‌ها را برای اهدای اعضای بدنشان پرورش می‌دهد و بزرگ می‌کند. داستان از زبان کتی روایت می‌شود که یکی از دانش‌آموزان این مدرسه است و همیشه برایش سوال است که چرا مدرسه اینقدر به سلامت بچه‌ها اهمیت می‌دهد. هیچکس نمی‌تواند فکرش را بکند که چه چیزی در ذهن مدیران مدرسه می‌گذرد. ایشی گورو روایت عجیبی را در پیش می‌گیرد و داستان را به ‌گونه‌ای روایت می‌کند که مخاطب هم مانند شخصیت‌های داستان در پی جواب می‌گردد. کتاب صوتی هرگز ترکم مکن احتمالا یکی از متفاوت‌ترین کتاب‌های فانتزی باشد که تا به حال شنیده‌اید. گویندگان این اثر راضیه هاشمی و رضا عمرانی هستند. اگر از شنیدن این کتاب صوتی لذت بردید کتاب صوتی کلارا و خورشید کازوئو ایشی گورو را نیز از دست ندهید. در این کتاب نیز با فانتزی متفاوت ایشی گورو همراه خواهید شد و داستان رباتی به نام کلارا را می‌شنوید که زندگی متفاوتی از ربات‌ها را تجربه می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی هرگز ترکم مکن را بشنوید.

هرگز ترکم مکن

نویسنده: کازوئو ایشی گورو

گوینده: رضا عمرانی

انتشارات: انتشارات ماه آوا

سفرهای گالیور

سفرهای گالیور یک کتاب نوستالژی و ماندگار است که دنیای فانتزی آن بسیار جذاب و خواندنی است. شما با شنیدن کتاب صوتی سفرهای گالیور یک سفرنامه را می‌شنوید؛ اما نه یک سفرنامه‌ی عادی. جاناتان سوئیفت در کتاب سفرهای گالیور کشتی ناخدا لموئل گالیور را به آب می‌اندازد و همراه او به مکان‌های عجیب و غریب سفر می‌کند. سرزمین لی‌لی‌پوت‌ها، جایی که آدم کوچولوها زندگی می‌کنند، سرزمین براب دینگانگ‌ها که سرزمین آدم‌های بزرگی به اندازه‌ی غول‌هاست. حتی گالیور به جایی می‌رود که در آن اسب‌های نجیب و خردمند بر سرزمین حکومت می‌کنند. رادیو گوشه کتاب سفرهای گالیور را با گویندگی اشکان عقیلی‌پور به صورت کتاب صوتی درآورده است. این کتاب صوتی را با صدای اشکان عقیلی‌پور به شیوه‌‌‌ی مستندی درباره‌ی سفر خواهید شنید، سفری که شاید مثل گالیور دلتان نخواهد از آن بازگردید.

بخشی از کتاب صوتی سفرهای گالیور را بشنوید.

سفرهای گالیور

نویسنده: جاناتان سوئیفت

گوینده: اشکان عقیلی‌پور

انتشارات: رادیو گوشه

مومو

میشائیل انده یکی از فانتزی‌نویسان قهار است. در کتاب مومو داستانی هیجان‌انگیز و بسیار جذاب را به تصویر می‌کشد که در آن به مسئله‌ای بسیار مهم یعنی زمان می‌پردازد. این کتاب شروعی جذاب و جالب دارد که خواننده را از همان ابتدا با خود همراه می‌کند. داستان ملایم و در آرامش ادامه می‌یابد و کم‌کم به نقطه‌ی اوج خودش نزدیک می‌شود. عناصر و شخصیت‌های دوست‌داشتنی‌ای در داستان وجود دارند که تا مدت‌ها در ذهن مخاطب حضور خواهند داشت. ماجرا از جایی شروع می‌شود که مردان خاکستری پوش وارد شهر می‌شوند. آن‌ها کار و کاسبی‌ای راه می‌اندازند که باعث می‌شود مردم بیش از پیش کار کنند و فرصتی برای فراغت نداشته باشند. کار بیشتر در نتیجه ذخیره‌ی زمان بیشتر، وعده‌ی مردان خاکستری‌پوش به مردم است. خوب چه کسی دلش نمی‌خواهد زمان بیشتری ذخیره کند؟ اما در این بین رازی وجود دارد که کمتر کسی آن را می‌داند یا به آن توجه دارد. نشر واوخوان این کتاب را به صورت صوتی درآورده است و می‌توانید کتاب صوتی مومو را با صدای موژان محقق بشنوید. سرعت گوینده در خواندن کتاب هم‌سو با سرعت رویدادهای کتاب است و از این جهت برای شنونده جذاب خواهد بود.

بخشی از کتاب صوتی مومو را بشنوید.

مومو

نویسنده: میشائیل انده

گوینده: موژان محقق

انتشارات: واوخوان

زمان‌لرزه

بازگشت به گذشته همیشه جذاب است و خیلی‌ها دوست دارند آن‌ را تجربه کنند؛ اما اگر مجبور به تکرار گذشته شویم بدون اینکه تغییری در آن اتفاق بیفتد چه؟ مردم سرزمینی که کورت ونه‌گات خلق کرده است مجبور می‌شوند تا طی یک اتفاق به ده سال قبل بازگردند و تمام آن ده سال را دوباره زندگی کنند. آیا مردمان این سرزمین می‌توانند تغییری ایجاد کنند یا خود را به زمان حال بازگردانند؟ رضا عمرانی گویندگی این کتاب صوتی را انجام داده است.

بخشی از کتاب صوتی زمان لرزه را بشنوید.

زمان لرزه

نویسنده: کورت ونه‌گات

گوینده: رضا عمرانی

انتشارات: انتشارات ماه آوا

ما

ما روایت‌گر دنیایی دور است. دنیایی که از نگاه یوگنی زامیاتین آینده‌ی حکومت شوروی و استالینیسم است. او شهری را توصیف می‌کند که همه چیز از شیشه ساخته شده است تا چیزی از دید حاکمان پنهان نماند. همه چیز در این شهر قابل پیش‌بینی است اما اتفاقی ناگهانی خیلی چیزها را تغییر می‌دهد. این کتاب در دسته‌ی پادآرمان‌شهری قرار می‌گیرد و با توجه به تعریفی که از فانتزی در ابتدای بلاگ داشتیم، کتاب‌های پادآرمان‌شهری نیز می‌توانند در قلمرو وسیع فانتزی جای گیرند. کتاب ما الهام‌بخش بسیاری از کتاب‌های پادآرمان‌شهری بعد از خود بوده است. کتاب ۱۹۸۴ جورج اورول از این دسته کتاب‌هاست و حتما با شنیدن کتاب صوتی ما کتاب ۱۹۸۴ نیز برایتان تداعی خواهد شد. گویندگی کتاب صوتی ما را مهران نوروزی انجام داده است.

بخشی از کتاب صوتی ما را بشنوید.

ما

نویسنده: یوگنی زامیاتین

گوینده: مهران نوروزی

انتشارات: انتشارات شرکت توسعه محتوای لحن دیگر

دنیای قشنگ نو

دنیای قشنگ نو یکی دیگر از آثار پادآرمان‌شهری است که تحت تاثیر کتاب ما نوشته شده است. آلدس هاکسلی در این کتاب دنیایی را تصور می‌کند که در آن به ظاهر همه چیز مرتب و بدون مشکل است. او لندن را در سال ۲۵۴۰ میلادی توصیف می‌کند. همه‌ی دانش‌ها به شکل حیرت‌انگیزی پیشرفت کرده، جنگ و فقر از میان رفته و تنها هدف انسان فکر به سعادت و ازبین‌بردن رنج‌های کوچک است. شاید به‌ظاهر همه چیز خوب و خوش به نظر برسد و همه‌ی مردم از وضعیت راضی باشند؛ اما انگار چیزی این وسط درست نیست، انگار جای چیزی به نام تمدن انسانی خالی است. برنارد مارکس هیچ از این وضعیت خوشش نمی‌آید و می‌خواهد به جامعه‌ی کوچکی که هنوز آثار زندگی گذشته به چشم می‌خورد برود. موسیقی ابتدایی این کتاب صوتی با حس دلهره‌ای که ایجاد می‌کند انگار پیشاپیش می‌گوید که با چه چیزی مواجه خواهید شد. خانم متین بختی با خوانش حرفه‌ای خود احساسات توصیف‌شده در کتاب را به‌خوبی به شنوندگان منتقل می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی دنیای قشنگ نو را بشنوید.

دنیای قشنگ نو

نویسنده: آلدس هاکسلی

گوینده: متین بختی

انتشارات: انتشارات ماه آوا

1 بازدید
برچسب ها
بستن تبلیغ

Avatar

آیلار اسماعیلی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه