لوگو طاقچه
بهتین کتاب های ادبیات کانادا

بهترین کتاب‌های ادبیات کانادا

1,868 بازدید

کانادا یکی از کشورهای پهناور جهان است که در قاره‌ آمریکا قرار گرفته است. کانادا دومین کشور بزرگ جهان است که به آب و هوای سردش معروف است. خیلی از ما دوستان و اعضای فامیلی در آن سر دنیا در کانادا داریم. این کشور، یکی از کشورهای مهاجرپذیر است و به همین دلیل می‌توان تنوع فرهنگی و نژادی را در آن مشاهده کرد. کمی‌ پیشتر این کشور، محل زندگی بومیان آمریکایی بود. مدتی مستعمره فرانسه بود و به همین دلیل زبان فرانسوی، یکی از زبان‌های اصلی مردم کانادا به شمار می‌آید. حالا هم با حضور مردمی از سراسر جهان، کانادا به کشوری با تنوع فرهنگی گسترده تبدیل شده است و این موضوع البته به خوبی در ادبیات کانادا بازتاب دارد. در این یادداشت از وبلاگ طاقچه به سراغ بهترین کتاب های ادبیات کانادا می‌رویم و مروری بر آثار محبوب نویسندگان کانادایی می‌کنیم.

اگر به ماجراجویی در ادبیات و فرهنگ‌های مختلف علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت‌های زیر را هم بخوانید.

زندگی عزیز

زندگی عزیز

نویسنده: آلیس مونرو

مترجم: مژده دقیقی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

زندگی عزیز اثری از آلیس مونرو است. نویسنده کانادایی که در سال ۲۰۱۳ جایزه نوبل را از آن خود کرده است. او یکی از بهترین نویسندگان داستان کوتاه در سراسر جهان است. داستان‌های او از دل زندگی ساده و معمولی روزمره بیرون می‌آیند و به همین دلیل برای ما قابل درک و فهم هستند. شاید در داستان‌ها با آدم‌هایی روبه‌رو شویم که مانند ما فکر نمی‌کنند و مانند ما واکنش نشان نمی‌دهند. اما آن‌ها هم انسان‌هایی هستند با ویژگی‌های انسانی درست مانند ما.

زندگی عزیز مجموعه داستان‌های کوتاهی است از لحظاتی خاص. لحظه‌هایی که مسیر زندگی را برای همیشه تغییر می‌دهند. اتفاقات و انتخاب‌هایی که می‌توانند تغییری بزرگ در سبک زندگی آدم‌ها به وجود بیاورند و ما نام آن را سرنوشت گذاشته‌ایم. 

بخشی از کتاب صوتی زندگی عزیز را بشنوید.

زندگی عزیز آلیس مونرو

گوینده: ژاله روحی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

سرگذشت ندیمه

سرگذشت ندیمه

نویسنده: مارگارت اتوود

مترجم: سهیل سمی

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

سرگذشت ندیمه اثر پادآرمانشهری از مارگارت اتوود، نویسنده، منتقد ادبی و فعال در حوزه حقوق زنان است. اتوود در این کتاب سرزمینی را به تصویر کشیده است که به دست یک حکومت تمامیت‌خواه مذهبی اداره می‌شود و در آن هیچگونه آزادی وجود ندارد. به دلیل فجایع زیست‌محیطی که رخ داده، بیشتر مردم عقیم شده‌اند. زنان باقیمانده‌ای که توانایی فرزندآوری را هنوز از دست نداده‌اند، به خانواده‌های طراز اول حکومتی تعلق می‌گیرند تا برای آنان فرزند بیاورند و به نوعی برده جنسی آنان می‌شوند. زنان دسته‌بندی شده‌اند و از روی رنگ لباسشان می‌توان دریافت که به کدام گروه تعلق دارند.

در سال ۲۰۱۷ سریالی که با نام سرگذشت ندیمه (The Handmaid’s Tale) از روی این کتاب ساخته شده بود، پخش شد. پخش این سریال که جوایز و افتخارات بسیاری را هم از آن خود کرد، به دیده و شناخته شدن کتاب کمک بسیاری کرد. 

بخشی از کتاب صوتی سرگذشت ندیمه را بشنوید.

سرگذشت ندیمه مارگارت اتوود

گوینده: مینو طوسی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

همسر خاموش

همسر خاموش

نویسنده: ای. اس. ای. هریسون

مترجم: مریم مفتاحی

نشر آموت

اطلاعات بیشتر و خرید

همسر خاموش اثری از سوزان هریسون است، نویسنده و رواندرمانگر کانادایی که آثار غیرداستانی هم دارد. این کتاب، تنها اثر داستانی او بود که البته پس از مرگ نویسنده‌اش منتشر شد. اما با این حال راهش را به فهرست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز باز کرد و در میان مردم هم بسیار محبوب است. همسر خاموش روایتی از زندگی یک زوج است که سال‌های سال است در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و در ظاهر زندگی آنان، همه چیز به خوبی پیش می‌رود. اما حالا جودی، که خودش روانشناس است، با مشکلی در زندگی‌اش روبه‌رو می‌شود. مسئله‌ای که همه‌چیز را در زندگی آنان به هم می‌‌ریزد و آرامش را از این دو نفر می‌گیرد. 

بخشی از کتاب صوتی همسر خاموش را بشنوید.

همسر خاموش ای. اس. ای. هریسون

گوینده: سارا فیض
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

آدمکش کور

آدمکش کور

نویسنده: مارگارت اتوود

مترجم: شهین آسایش

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

آدمکش کور، اثر دیگری از مارگارت اتوود است که در سال ۲۰۰۰ منتشر شد و جایزه ادبی من بوکر را از آن خود کرد. اتوود برای نوشتن این داستان از رویدادهای واقعی الهام گرفته است که در قرن بیستم در کانادا رخ داده است. ماجراهایی که او در این کتاب روایت می‌کند، درست مانند یک مکاشفه تدریجی، پرده از واقعیات برمی‌دارد و روابط خانوادگی و زندگی دو خواهر به نام‌های لارا و آیریس را مرور می‌کند.

آیریس در هشتاد سالگی تصمیم گرفته است تا زندگی‌اش را مرور کند. او از خودش و خواهرش که مرده است، می‌گوید. از زندگی که در گذشته داشتند، ازدواج ناموفقش با یک تاجر ثروتمند اهل تورنتو و مردی که رابطه مبهمی با او و خواهرش داشت. اتوود در این کتاب دوباره به خوبی نشان داد که قصه‌گوی ماهری است و می‌تواند داستان‌های جذابی بیافریند. داستان‌هایی که در دل داستان‌های دیگر قرار می‌گیرند، ابهاماتی که کم‌کم رفع می‌شوند و در نهایت پایان‌بندی جذاب و غافلگیرکننده‌ای که نفس را در سینه حبس می‌کند. 

بخشی از کتاب صوتی آدمکش کور را بشنوید.

آدمکش کور مارگارت اتوود

گوینده: مریم پاک‌ذات
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

تو این فکرم که تمومش کنم

تو این فکرم که تمومش کنم

نویسنده: ایان رید

مترجم: کورش سلیم‌زاده

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

تو این فکرم که تمومش کنم یک تریلر جذاب با درونمایه روانشناسانه از ایان رید است. کتابی که نقدهای مثبتی از سوی منتقدین و مخاطبانش دریافت کرد و جایزه شرلی را هم از آن خودش کرد. این داستان ماجرای زنی را روایت می‌کند که به همراه دوستش جیک، برای دیدن پدر و مادرش راهی سفر است. جیک امیدوار است که این سفر به جدی‌تر شدن رابطه آن‌ها منجر شود اما دختر، تمام مدت در فکر پایان دادن به رابطه است. در این میان، جیک تصمیم می‌گیرد که محل زادگاهش را به دختر نشان دهد. ماشین در برف شدید متوقف می‌شود. جیک از ماشین پیاده می‌شود و از دختر خواهش می‌کند تا منتظرش بماند اما برنمی‌گردد…

کمپانی نتفلیکس در سال ۲۰۲۰ از روی این کتاب، فیلمی به کارگردانی چارلی کافمن و بازی جسی باکلی و جس پلمنز ساخت. هرچند بازی دو شخصیت اول فیلم نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کرده بود، اما به طور کلی و مانند تمام فیلم‌هایی که از روی کتاب ساخته می‌شوند، دارای کمبودهایی بود.

بخشی از کتاب صوتی تو این فکرم که تمومش کنم را بشنوید.

تو این فکرم که تمومش کنم ایان رید

گوینده: بهار کاتوزی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

آنه شرلی

آنه شرلی را احتمالا با انیمه‌ای به یاد می‌آوریم که از تلویزیون ایران پخش می‌شد و ماجراهای آنه، دختری با موهای قرمز نام داشت. آنه شرلی، مشهورترین و محبوب‌ترین اثر لوسی ماد مونتگومری (ال. ام. مونتگومری) است. این داستان ماجرای دختر یتیمی است که بر اثر یک اشتباه سر از خانه‌ ماریلا و متیو کاتبرت درمی‌آورد. ماریلا و متیو، خواهر و برادر میانسالی هستند که به دنبال پسری می‌گشتند تا سرپرستی‌اش را قبول کنند. آن‌ها به این دلیل پسر می‌خواستند که کسی را داشته باشند تا در کارهای مزرعه کمکشان کند. به هر حال آنه شرلی جایش را در دل متیو و ماریلا باز می‌کند و پیش آن‌ها می‌ماند و خاطره‌ها و ماجراهای بسیار زیادی را در کنار این دونفر خلق می‌کند.

مونتگومری بعد از موفقیت آنه شرلی، سه‌گانه امیلی را نوشت که آن هم به اندازه آنه شرلی جذاب و موفق بود. یکی دیگر از کتاب‌های موفق او قصه‌های جزیره بود که سریالش هم به اندازه‌ خودش، دوست داشتنی و پرطرفدار بود.

بخشی از کتاب صوتی آنی شرلی در گرین گیبلز را بشنوید.

آنی شرلی در گرین گیبلز ال. ام. مونتگمری

گوینده: مریم پاک‌ذات
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

زندگی پی

زندگی پی

نویسنده: یان مارتل

مترجم: حسینعلی میرشاهی

انتشارات یمام

اطلاعات بیشتر و خرید

زندگی پی، اثری از یان مارتل است که در سال ۲۰۰۲ جایزه بوکر را از آن خود کرد. این کتاب داستان زندگی پسری به نام پی را تعریف می‌کند که همراه پدر و مادرش، از هند به سمت کانادا می‌رود. سفر دریایی با غرق شدن کشتی به پایان می‌رسد اما پی که در یک قایق نجات با چند حیوان از جمله یک ببر، همسفر شده است، در تلاش برای بقا است. او می‌داند که در قایق برای نجات جان یک انسان به اندازه کافی غذا وجود دارد اما مشکل وجود حیوانات گرسنه‌ای است که با او همسفرند. پی ۲۲۷ روز در آب‌ها سرگردان است تا در نهایت به خشکی می‌‌رسد….

انگ لی، کارگردان مشهور و موفق اهل چین، در سال ۲۰۱۲ فیلمی از روی این کتاب ساخت. این فیلم هم یکی از فیلم‌های موفقی بود که در مراسم اسکار توانست جایزه اسکار بهترین کارگردانی، جایزه اسکار بهترین فیلم‌برداری، بهترین موسیقی و بهترین جلوه‌های ویژه را برنده شود.

برادران سیسترز

برادران سیسترز

نویسنده: پاتریک دوویت

مترجم: پیمان خاکسار

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

برادران سیسترز، دومین کتاب پاتریک دویت، نویسنده کانادایی است که در زمان انتشارش، خیلی سریع پایش را به فهرست پرفروش‌ها باز کرد و نامزد جایزه بوکر شد. این کتاب داستان دو برادر با نام خانوادگی سیسترز را تعریف می‌کند که در کارشان، کشتن آدم‌ها، بسیار حرفه‌ای هستند. حالا ایلای و چارلی، ماموریت پیدا کرده‌اند تا مردی را که در کالیفرنیا زندگی می‌کند، بکشند. زیرا شایعه شده است که او اندوخته طلای بسیاری دارد. در طول این داستان، ایلای و چارلی مدام با هم درگیر می‌شوند. ایلای سوال می‌پرسد و در حقیقت در تلاش است تا همه‌چیز را زیر سوال ببرد. به هرحال مسیرشان را تا رسیدن به آقای وارم، همان طعمه طی می‌کنند. اما آنجا اتفاقات طور دیگری پیش می‌رود. 

این داستان با حال و هوای طنزی که دارد، در دسته کمدی سیاه قرار می‌گیرد. تم وسترن کتاب، همزمانی وقایع با تب طلا که در قرن نوزدهم در آمریکا شایع شده بود و دقت و ظرافت نویسنده در انتخاب کلمات و ماجراهای این کتاب، این اثر را به داستانی جذاب، تاثیرگذار و نفسگیر از ادبیات کانادا تبدیل کرده است.

پانزده سگ

پانزده سگ

نویسنده: آندره الکسیس

مترجم: بهناز سلطانیه

انتشارات مجید

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر حیوانات هوش بشری داشته باشند، از انسان‌ها غمگین‌تر هستند؟ این سوالی است که دو خدای اسطوره‌ای یونانی، آپولو و هرمس، در یک میخانه و بعد از چند پیک نوشیدن، از یکدیگر می‌پرسند. آن‌ها جواب مشخصی برای این سوال ندارند، بنابراین تصمیم می‌گیرند تا بر سر این موضوع شرط ببندند. به یک کلینیک مراقبت از حیوانات می‌روند، پانزده سگ را انتخاب می‌کنند و به آن‌ها عقل و هوش بشری می‌دهند تا نتیجه شرطی را که بسته‌اند، ببینند.

تا ابد دوستت دارم

تا ابد دوستت دارم

نویسنده: رابرت مانش

مترجم: نفیسه معتکف

انتشارات هو

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر از طرفداران سریال فرندز (Friend’s) باشید، حتما صحنه‌ مونولوگ و اجرای تک‌نفره جویی در جشن تولد را به یاد می‌آورید. او کتاب داستانی از میان کتاب‌های کودکان انتخاب کرد و آن را با احساس هرچه تمام‌تر اجرا کرد. آن کتاب، تا ابد دوستت دارم، اثری از رابرت مانش بود. رابرت مانش، نویسنده آمریکایی-کانادایی است که برای کودکان می‌نویسد و کتاب‌هایش بسیار پرفروش و البته محبوبند. کتاب‌های دیگر او، مانند شاهزاده کاغذی (The Paper Bag Princess) و توی کتاب گیر افتادم هم داستان‌های جالب و خنده‌داری دارند.

ساداکو و هزار درنای کاغذی

ساداکو و هزار درنای کاغذی

نویسنده: الینور کوئر

مترجم: مریم پیشگاه

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

اطلاعات بیشتر و خرید

ساداکو و هزار درنای کاغذی، داستان زندگی دختری در هیروشیما است. دختری جوان و سرزنده با آرزوهای بسیار. اما روزی متوجه می‌شود که به بیماری سرطان خون دچار شده است و دلیل بیماری‌اش، تشعشعات ناشی از بمباران اتمی هیروشیما است. ساداکو خودش را نمی‌بازد. بلکه تصمیم می‌گیرد به یک افسانه قدیمی ژاپنی پناه ببرد. افسانه‌ای که در آن اینطور گفته شده است: خدایان، صدای  هرکسی را که هزار درنای کاغذی بسازد، می‌شنوند و او را به آرزویش می‌رسانند. ساداکو دست به کار ساختن درناها می‌شود… 

الینور کوئر، نویسنده کانادایی است که از طریق یکی از دوستانش با ژاپن و فرهنگ ژاپن آشنا شد و آرزوی سفر به ژاپن را در سرش می‌پروراند. او البته در حین نوشتن این کتاب، به آرزویش رسید. او در دانشگاه تدریس می‌کرد، روزنامه‌نگاری و ویراستاری می‌کرد و برای کودکان داستان می‌نوشت. در نهایت در سال ۲۰۱۰ از دنیا رفت. 

کلام آخر

اگر از شما بخواهند که نویسنده محبوبتان یا بهترین کتاب هایی را که از ادبیات کانادا خوانده‌اید،‌ انتخاب کنید، چه می‌‌گویید؟ شاید نام کتاب و یا نویسنده‌ای را در این فهرست، از قلم انداخته باشیم، آن‌ها را شما به این فهرست اضافه کنید. 

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

1,868 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
1.5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه