لوگو طاقچه
چالش کتابخوانی ۱۴۰۱

معرفی چالش کتابخوانی ۱۴۰۱ و جوایز آن

40,415 بازدید

اگر از همراه‌های قدیمی طاقچه باشید، می‌دانید چند سالی می‌شود در طاقچه یک چالش کتابخوانی داریم که از فروردین‌ماه شروع می‌شود و اسفندماه به پایان می‌رسد. امسال هم قرار است چهارمین دوره‌ی چالش کتابخوانی را در کنار هم پیش ببریم. در ادامه درباره‌ی چالش کتابخوانی ۱۴۰۱، شرایط شرکت در آن و جایزه‌های آن توضیح داده‌ایم.

چالش کتابخوانی طاقچه چیست؟

کتاب‌خوان‌ها را در گروه‌های متنوعی می‌توانیم جا بدهیم و از زاویه‌های مختلفی می‌توانیم دسته‌بندی‌شان کنیم. تندخوان‌ها و کندخوان‌ها؛ آن‌هایی که منظم و طبق برنامه کتاب می‌خوانند و آن‌هایی که سرخوشانه و بی‌برنامه مطالعه می‌کنند؛ آن‌هایی که کتاب‌ها را به‌خاطر طرح جلد یا عنوان‌شان انتخاب می‌کنند و آن‌هایی که با وسواس و توصیه‌ی دیگران به سراغ کتابی می‌روند؛ آن‌هایی که فقط کتاب می‌خوانند و آن‌هایی که هم کتاب می‌خوانند و هم کتاب می‌شنوند؛ و…

البته کتاب‌خوان‌ها را از یک منظر دیگر هم می‌شود گرو‌ه‌بندی کرد. گروه اول، آن‌هایی هستند که عادت دارند بعد از خواندن آخرین سطر از آخرین صفحه‌ی کتاب، آن را ببندند و به قفسه‌ی کتاب‌هایشان برگردانند. و گروه دوم آن‌هایی هستند که تازه بعد از خواندن کتاب، راه می‌افتند درباره‌ی کتاب بیشتر بدانند یا درباره‌ی آن بنویسند یا تجربه‌شان از این مطالعه را با دیگران به اشتراک بگذارند. هدف‌مان در چالش کتابخوانی طاقچه این است که با همراهی شما، گروه دوم را بزرگ‌تر و بزرگ‌تر کنیم. می‌خواهیم در کنار یکدیگر عادت کنیم بعد از کتاب‌خواندن وقت بگذاریم و به چیزی که خوانده‌ایم فکر کنیم، درباره‌ی آن بنویسیم و دیگران را به خواندن آن تشویق کنیم یا حتی به نخواندن آن توصیه کنیم!

خلاصه اینکه در این چالش، در کنار هم کتاب می‌خوانیم، درباره‌ی آن کتاب در سرویس ویرگول می‌نویسیم و سپس از طاقچه هدیه می‌گیریم.

ویرگول چیست؟

در چالش کتابخوانی ۱۴۰۱ قرار است به تولید محتوای فارسی باکیفیت در حوزه‌ی کتاب کمک کنیم و به همین دلیل به سراغ سرویس ویرگول رفته‌ایم.

ویرگول یک شبکه‌ی اجتماعی متن‌محور و نسل جدید پلتفرم‌های وبلاگ‌نویسی ایرانی محسوب می‌شود که قابلیت‌های زیادی از جمله درج عکس و فیلم و لینک‌های مرتبط و.. دارد. در این سرویس، شما به سادگی می‌توانید بنویسید و نوشته‌تان را با مخاطبان و علاقه‌مندان به اشتراک بگذارید. ده‌ها هزار مخاطب با ویژگی‌ها و خصیصه‌های گوناگون در ویرگول فعالیت می‌کنند که می‌توانید با آن‌ها تعامل کنید.

چرا ویرگول را انتخاب کرده‌ایم؟ روزانه ده‌ها مقاله‌ی جدید در ویرگول منتشر می‌شود و این سرویس توانسته جامعه‌ی بزرگی از آدم‌هایی را که دوست دارند بنویسند، در کنار هم بنشاند. با استفاده از ظرفیت‌های ویرگول هم یادداشت‌های بیشتری را در حوزه‌ی کتاب و به‌خصوص چالش کتابخوانی طاقچه می‌توانید بخوانید و هم خودتان بیشتر خوانده می‌شوید.

چطور در چالش کتابخوانی ۱۴۰۱ شرکت کنیم؟

۱. اولین قدم برای پیوستن به چالش کتابخوانی ۱۴۰۱ ثبت‌نام در ویرگول است. اگر تاکنون در این سرویس حساب کاربری نساخته‌اید، به صفحه‌ی اصلی ویرگول بروید و روی دکمه‌ی «ثبت‌نام» کلیک کنید و مراحل آن را تکمیل کنید.

۲. در چالش کتابخوانی امسال دوازده پیشنهاد موضوع برای کتاب‌خواندن و نوشتن درباره‌ی کتاب‌ها داریم. شما هر ماه می‌توانید یک کتاب با موضوع مشخص‌شده در آن ماه بخوانید و در ویرگول یادداشتی درباره‌ی آن بنویسید. دست شما برای نوشتن این یادداشت باز است اما برای دریافت جایزه‌ی چالش لازم است چند نکته را رعایت کنید:

  • یادداشت را حتماً خودتان بنویسید و آن را از جایی کپی نکنید.
  • در یادداشتتان اشاره کنید که این پست را برای چالش کتابخوانی طاقچه نوشته‌اید.
  • دست‌کم ۵۰۰ کلمه درباره‌ی آن کتاب بنویسید. می‌توانید علاوه بر نوشتن نظرتان درباره کتاب، بریده‌هایی از کتاب را هم در نوشته‌تان بیاورید. اما دقت داشته باشید که لازم است حداقل ۳۵۰ کلمه از یادداشت به قلم خودتان باشد.
  • در انتهای متن به صفحه‌ی آن کتاب در طاقچه لینک بدهید. برای این کار، حتما روی آیکون + کلیک کنید و گزینه‌ای را که شبیه به علامت ‹› است انتخاب کنید و لینک کتاب را قرار دهید. (آموزش قرار دادن لینک را در ویدئوی زیر ببینید)
  • پیش از انتشار پست تگ چالش کتابخوانی طاقچه را به آن اضافه کنید. (آموزش اضافه کردن تگ را در ویدئوی زیر ببینید)

دکمه پخش

آموزش قرار دادن لینک و تگ در ویرگول

۳. آخرین مرحله این است که لینک یادداشت‌تان در ویرگول را به دست ما برسانید. لینک یادداشت را به آدرس chalesh.ketab@gmail.com برای ما ایمیل کنید تا جایزه‌تان را دریافت کنید.

جایزه‌های چالش کتابخوانی ۱۴۰۱ چیست؟

بعد از بررسی یادداشت، به شرط رعایت تمام نکاتی که گفته شد، یک کد تخفیف ۶۰ درصدی به شما هدیه می‌دهیم. این کد تخفیف برای کتاب‌های غیرتخصصی تا سقف ۱۰۰ هزار تومان قابل استفاده است.

علاوه بر این جایزه، در پایان هر فصل به تمام کسانی که در ۳ ماه آن فصل شرکت کرده باشند و یادداشت‌هایشان پذیرفته باشد، یک کد اعتبار ۱۵۰ هزار تومانی طاقچه هدیه می‌دهیم.

همچنین در هر ماه می‌توانید بیش از یک کتاب بخوانید، بیش از یک یادداشت بنویسید و بیش از یک جایزه دریافت کنید.

در چالش کتابخوانی امسال چه کتاب‌هایی باید بخوانیم؟

در چالش کتابخوانی ۱۴۰۱ دوازده موضوع را گزینش کرده‌ایم. سعی کردیم چالش را طوری طراحی کنیم که هم کتاب‌های مفید و به‌دردبخوری را بتوانیم بخوانیم، هم کتاب‌های سرگرم‌کننده‌ای را در برنامه داشته باشیم و تنوع را حفظ کنیم. در ادامه موضوع هر ماه را معرفی می‌کنیم و دو کتاب با آن موضوع پیشنهاد می‌دهیم. پیشنهاد‌های بیشتر را می‌توانید هفته‌ی اول هر ماه در اینستاگرام طاقچه دنبال کنید. همچنین اگر خودتان کتابی با موضوع تعیین‌شده سراغ داشتید، می‌توانید همان را بخوانید. اما دقت داشته باشید که لازم است کتاب حتما در طاقچه موجود باشد.

فروردین: کتابی که می‌تواند به کارهایت سر و سامان بدهد

کار عمیق

کار عمیق

نویسنده: کال نیوپورت

مترجم: ناهید ملکی

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

چرا بدون کار عمیق و متمرکز، نمی‌توان به نتایج آن‌چنانی رسید؟ کال نیوپورت در کتاب کار عمیق می‌گوید که «تمرکز» در دنیای پرآشوب امروز، حلقه مفقوده موفقیت است. او در این کتاب به توضیح این مساله‌ی مهم پرداخته است که چطور می‌توان از زمانی که هر روز بیهوده صرف مجازی می‌کنیم، بکاهیم و به کار عمیق بپردازیم.

بی حد و مرز

بی حد و مرز

نویسنده: جیم کوییک

مترجم: پگاه فرهنگ‌مهر

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

بی‌حدومرز برنامه‌ای برای ارتقای مغز، نه‌تنها برای فراگیریِ روش یادگیری سریع‌تر، بهتر و مؤثرتر، بلکه برای بهبود فیزیکی مغز از راه تغذیه، مکمل‌ها، ورزش، مراقبه، خواب و موارد دیگر در جهت افزایش تولید سلول‌های جدید مغز و ارتباط بین آن‌ها است.

کتاب بی‌حد و مرز می‌تواند نقش باشگاهی را داشته باشد که به صورت علمی و عملی، برنامۀ ساختن و تقویت عضله مغز را به ما می‌دهد. باشگاهی که برنامهٔ تمرینی و حتی رژیم غذایی هم دارد.

اصل گرایی

اصل گرایی

نویسنده: گرگ مک کیون

مترجم: مهدی مصلحی

انتشارات آموخته

اطلاعات بیشتر و خرید

چند لحظه وقت داری؟ می‌تونی فلان کارو برام انجام بدی؟ به فلان جلسه میای؟ بهم در انجام فلان کار کمک می‌کنی؟ همه‌ی ما در زندگی شغلی و خانوادگی‌مان با چنین سؤالاتی مواجه شده‌ایم و خیلی از ما بدون لحظه‌ای درنگ به آن‌ها جواب مثبت داده‌ایم و از این رو وقت‌مان را صرف انبوه کارهای بی‌اهمیت کرده‌ایم. صرف زمان برای چنین کارهایی باعث عقب افتادن کارهای ضروری می‌شود. کارهایی که واقعاً در زندگی شغلی و خانوادگی‌مان تفاوت ایجاد می‌کند و تأثیر فراوانی دارند. اگر به خودتان آمده‌اید و متوجه شده‌اید انبوه‌کارهای عقب افتاده شما را احاطه کرده‌اند این یعنی مانند بسیاری از افراد، فرع‌گرا هستید و چاره کارتان اصل‌گرا شدن است. این کتاب به شما کمک می‌کند میان سیل کارهای اساسی و غیر اساسی کار مناسب خودتان را پیدا کنید.

اردیبهشت: کتاب شعری که می‌تواند آهنگ زندگی‌ات را عوض کند

هشت کتاب

هشت کتاب

نویسنده: سهراب سپهری

انتشارات ذهن آویز

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب هشت کتاب مجموعه اشعار سهراب سپهری شاعر و نقاش پرآوازه و نوگرای معاصر ایران است که از میان مجموعه‌های زیر گردآوری شده است: مرگ رنگ، زندگی خواب‌ها، آوار آفتاب، شرق اندوه. صدای پای آب، مسافر، حجم سبز و ما هیچ، ما نگاه.

احمد شاملو (دفتر یکم؛ شعرها)

احمد شاملو (دفتر یکم؛ شعرها)

نویسنده: احمد شاملو

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب مجموعه‌ای از اشعار احمد شاملو است. او آغازگر سبک تازه‌ای در شعر معاصر بود که او را راهنما و چراغ راه دیگر شاعران کرد. اشعار شاملو ترکیبی از اعتراض و انتقاد و عشق است. او توانست تعبیرات تازه‌ای بساز و نشان دهد زبان فارسی می‌تواند رستاخیز تازه‌ای داشته‌ باشد و پتانسیل بسیاری دارد.

خرداد: کتابی که تو را با سخت و آسان زندگی آدمی معروف همراه می‌کند

استالین

استالین

نویسنده: ادوارد رادزینسکی

مترجم: آبتین گلکار

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب زندگی‌نامه‌ کامل ژوزف استالین، رهبر شوروی، از کودکی تا مرگ، است. رادزینسکی، بدون این که دست به تحریف وقایع بزند، روایتی نسبتاً دراماتیک از زندگی استالین و تاریخ روسیه در آن سال‌ها ارائه می‌دهد. چنان‌که خود رادزینسکی می‌گوید، هدفش بیش از نمایش شخصیت استالین، توصیف زمانه‌ای بوده که دیگر گذشته و از یاد رفته است.

چراغ سبزها

چراغ سبزها

نویسنده: متیو مک‌کانهی

مترجم: سمانه پرهیزکاری

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب چراغ سبزها اثری نوشته متیو مک‌ کانهی، هنرپیشه معروف برنده جایزه اسکار است. او در این کتاب در کنار روایت داستان زندگی پر فراز و نشیبش، جهان‌بینی خود و نگاهش را به زندگی مطرح می‌کند و بدون نصیحت کردن درس‌هایی برای زندگی کردن می‌دهد.

شور زندگی؛ داستان پرماجرای زندگی ون گوگ

شور زندگی؛ داستان پرماجرای زندگی ون گوگ

نویسنده: اروینگ استون

مترجم: مارینا بنیاتیان

انتشارات نشانه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب شور زندگی زندگینامه ونسان ون‌گوگ از ۲۱ سالگی تا ۳۷ سالگی است که اروینگ استون آن را در قالب داستانی کلاسیک نوشته است. ون‌گوگ در سن ۳۷ سالگی بر اثر فقر و مشکلات روانی خودکشی کرد. او در طول زندگی نامه‌‌های زیادی به برادرش تئو می‌‌نویسد. این نامه‌ها منابع اصلی برای نوشتن این کتاب نیز به‌حساب می‌آیند. تئو نقش بسیار مهمی در زندگی ون‌گوگ داشته و این دو برادر به‌شدت به هم وابسته بودند.

داستان زندگی ونسان در کتاب شور زندگی از ۲۱ سالگی او شروع می‌شود. او در این سن زندگی نسبتا راحتی دارد. شغل مناسبی دارد و این‌طور به‌نظر می‌رسد که در آینده نیز پیشرفت خواهد کرد و به جایگاه‌های بالاتری خواهد رسید. اما این خوشی‌ها و راحتی‌ها خیلی سریع از بین می‌رود و سختی‌های زندگی ونسان شروع می‌شود.

تیر: کتابی که می‌تواند کمک کند خودت را بهتر بشناسی

زندگی خود را دوباره بیافرینید

زندگی خود را دوباره بیافرینید

نویسنده: جانت اس. کلوسکو

مترجم: ساره حسینی عطار

انتشارات شمشاد

اطلاعات بیشتر و خرید

جفری یانگ و جنت اس. کلونسو دو نویسنده کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید با تمرکز بر دوران کودکی ریشه‌ی اختلالات شخصیتی را مورد بررسی قرار می‌دهند و تلاش می‌کنند با آموزش روش‌های ساده و کاربردی، به ما در راستای بهبود وضعیت‌مان کمک کنند.

هنر شفاف اندیشیدن

هنر شفاف اندیشیدن

نویسنده: رولف دوبلی

مترجم: بهزاد توکلی نیشابوری

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب هنر شفاف اندیشیدن سعی دارد به شما از اشتباه‌های شناختی بگوید که در زندگی همه وجود دارد، اشتباهاتی که دقیقا جلوی چشم ما هستند و ما آن ها را نمی‌بینیم درحالی که همیشه برای ما مشکل می‌سازند. ما با این خطا‌ها تصمیم‌های اشتباه می‌گیریم. این کتاب با روشی اصولی و هوشمندانه تفکر شما را تغییر می‌دهد.

خودشناسی

خودشناسی

نویسنده: آلن دوباتن

مترجم: محمدهادی حاجی‌بیگلو

انتشارات جیحون

اطلاعات بیشتر و خرید

یکی از برجسته‌ترین مشخصه‌های ذهن ما انسان‌ها این است که فهم بسیار اندکی از آن داریم. با این که به تعبیری در وجود خودمان سکونت داریم، غالباً فقط موفق می‌شویم از بخشی از وجود خودمان سر در بیاوریم. حتی گاه فهم دینامیک‌های سیاره‌ای در فضا برایمان ساده‌تر از درک سازوکاری است که در اعماق مغزمان در کار است.

هرگاه دچار از خودبی‌خبری باشیم معمولاً به سرگردانی و آشفتگی نیز مبتلا می‌شویم: برخی روزها کج‌خلق یا غمگینیم، بی آنکه اصلاً دلیلش را بدانیم، یا چه بسا احساس کنیم در شغلمان دچار سردرگمی شده‌ایم، اما نتوانیم چیزی بیش از این بگوییم که می‌خواهیم «کاری خلاقانه‌تر بکنیم» یا «کاری بکنیم که باعث شود جهان جای بهتری شود»؛ طرح‌ها و نقشه‌هایی که آنقدر مبهم‌اند که هنگام مواجهه با برنامه‌های اصولیِ دیگران، دچار احساس ضعف و آسیب‌پذیری می‌شویم. این کتاب کمک می‌کند خودتان را بشناسید به سوال‌های مهم ذهنی‌تان پاسخ دهید.

مرداد: رمانی طولانی که با تمام‌شدنش دلت برای شخصیت‌هایش تنگ می‌شود

مرشد و مارگریتا

مرشد و مارگریتا

نویسنده: میخائیل بولگاکف

مترجم: عباس میلانی

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

مرشد و مارگریتا برجسته‌ترین اثر میخائیل بولگاکف، نویسنده روس است. در حقیقت مرشد و مارگاریتا نقدی است که میخائیل بولگاکف در قالب داستانی خواندنی و جذاب به مسکو دوره و زمانه‌ی خودش، وارد کرده است.

دایی جان ناپلئون

دایی جان ناپلئون

نویسنده: ایرج پزشکزاد

فرهنگ معاصر

اطلاعات بیشتر و خرید

در این رمان ایرج پزشکزاد روحیه حساس، تقدم احساسات بر عقل و برخی از صفات ناپسند مردم جامعه ایرانی را با زبانی شیرین برای ما تعریف می‌کند.

اتحادیه ابلهان

اتحادیه ابلهان

نویسنده: جان کندی تول

مترجم: پیمان خاکسار

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

اتحادیه ابلهان داستان زندگی پسری به نام «ایگنیشس» است. او فوق لیسانس فلسفه قرون وسطی دارد و با حدود چهل سال سن، به دلیل روحیه آرمانگرایانه‌اش نه ازدواج کرده و نه جایی مشغول به کار است.

ایگنیشس، با مادر پیرش زندگی می‌کند. هر دو آن‌ها روحیه‌ای بسیار عجیب دارند، که کشف همین روحیه منحصربه‌فرد خواننده را به دنبال داستان می‌کشاند.

در نهایت به اصرار مادرش در یک کارخانه مشغول کار اداری می‌شود. خردمندی متفاوت او باعث می‌شود نتواند خودش را با واقعیت‌های جامعه تطبیق دهد و همین موضوع دردسرهای زیادی را برای ایگنیشس و دیگران ایجاد می‌کند. دردسرهایی که گاه ما را می‌خندانند و گاه باعث می‌شوند از دستش عصبانی شویم.

شهریور: کتابی که هم کودک‌ها و نوجوان‌ها دوست دارند و هم بزرگترها

پاستیل‌های بنفش

پاستیل‌های بنفش

نویسنده: کاترین اپل‌گیت

مترجم: آناهیتا حضرتی کیاوندانی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب پاستیل‌های بنفش داستان پسر بچه‌ی کوچکی به نام جکسون است. از نظر جکسون همه چیز باید منطقی و واقعی باشد و خیال به هیچ دردی نمی‌خورد، اما یک روز می‌فهمد آدم‌ها همیشه دلشان نمی‌خواهد در دنیای واقعیت باشند. جکسون برای اولین بار در زندگی‌اش برای خودش یک دوست خیالی پیدا می‌کند. دوست خیالی جکسون مانند خودش عاشق پاستیل‌های بنفش است.

بابا لنگ‌دراز

بابا لنگ‌دراز

نویسنده: جین وبستر

مترجم: میمنت دانا

انتشارات پر

اطلاعات بیشتر و خرید

این داستان درباره دختری به نام جودی آبوت است که در یک پرورشگاه بزرگ شده و یکی از اعضای هیئت امنای پرورشگاه تصمیم می‌گیرد او را به دانشگاه بفرستد تا تحصیل کند و نویسنده شود. این داستان زیبا نامه‌هایی است که جودی در طول دوران تحصیلش برای همان عضو هیئت امنا می‌نویسد و او را بابا لنگ دزار خطاب می‌کند.

ماتیلدا

ماتیلدا

نویسنده: رولد دال

مترجم: محبوبه نجف‌خانی

نشر کتاب چ

اطلاعات بیشتر و خرید

رولد دال اولین بار ماتیلدا را در ۱۹۸۸ در انگلستان منتشر کرد. این کتاب رتبه سوم صد رمان برتر کودک را کسب کرد و مورد توجه کودکان کشورهای زیادی قرار گرفت. ماتیلدا خصوصیات بسیاری دارد او هم حساس است و هم باهوش. او به‌قدری تیزهوش است و سریع یاد می‌گیرد که حتی کندذهن‌ترین پدرومادر هم فوری متوجه توانایی‌هایش می‌شوند. اما پدر مادرش درگیر کارهای زندگی‌شان بودند که متوجه هیچ‌چیزِ غیرعادی در دخترشان نمی‌شدند. راستش را بخواهید، اگر او با پای شکسته هم توی اتاق این‌طرف و آن‌طرف می‌رفت، باز هم متوجهش نمی‌شدند. وقتی ماتیلدا سه‌ساله شد، خودش یاد گرفت که روزنامه‌ها و مجله‌هایی را بخواند که در همه‌جای خانه پخش‌وپلا بودند. او عاشق کتاب خواندن می‌شود و با کمک مسوول کتابخانه بهترین کتاب‌های دنیا را می‌خواند اما پدر و مادرش او را همراهی نمی‌کنند و مدام به او احمق می گویند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

مهر: کتابی که داستانش در مدرسه یا دانشگاه اتفاق می‌افتد

انجمن شاعران مرده

انجمن شاعران مرده

نویسنده: ان. اچ کلاین باوم

مترجم: زهرا طراوتی

نشر نیماژ

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان کتاب انجمن شاعران مرده از این قرار است که یک معلم ادبیات انگلیسی نوگرا به نام کیتینگ وارد دبیرستان بسیار قانونمند و خشک ولتون با مدیری متعصب می‌شود. مدرسه ولتون با این قوانین اداره می‌شود: سنت، افتخار، انضباط، سرافرازی. اما کیتینگ مفاهیم تازه‌ای را مطرح می‌کند که قوانین سنتی مدرسه را به چالش می‌کشد.

سیزده دلیل برای اینکه … (ویراست جدید)

سیزده دلیل برای اینکه … (ویراست جدید)

نویسنده: جی. اشر

مترجم: فرمهر امیردوست

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان سیزده دلیل برای اینکه داستان زندگی هانا بیکر دختری نوجوان است که تازه وارد دبیرستانی شده است و برای ارتباط برقرار کردن با همکلاسی‌هایش و پیدا کردن دوست با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است. او در این مسیر با بعضی از هم‌کلاسی‌هایش ارتباط می‌گیرد اما هرکدام از این روابط به دلیلی به شکست منجر می‌شوند. این مشکلات باعث می‌شود هانا افسرده شود و تصمیم به خودکشی بگیرد.

حرف بزن

حرف بزن

نویسنده: لاری‌هالس اندرسون

مترجم: مریم عربی

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

لاری هالس اندرسن در کتاب حرف بزن ماجرای دختری را نوشته است که سعی می‌کند به تنهایی با مشکلاتی که برایش پیش آمده است بجنگد. اتفاق بدی برایش رخ داده است و او که درباره آن موضوع با هیچکس صحبت نکرده است، بار گناهی عظیم را به دوش می‌کشد. همین ماجرا باعث شده تا دوستانش را در مدرسه هم از دست بدهد و مشکلات مختلفی مانند افت تحصیلی هم برایش اتفاق بیفتدِ ملیندا که شخصیت اصلی داستان است با تماس به پلیس، یکی از مهمانی‌های دوستانه را خراب کرده است. و حالا به همین دلیل همه از او دوری می‌کنند. اما چه موضوعی باعث شده تا ملیندا قید مهمانی و خوشگذرانی با دوستانش را بزند و به پلیس زنگ بزند؟ ملیندا کم‌حرف‌تر می‌شود تا جایی که تنها و تنها کلاس هنر است که به او کمک می‌کند تا افکارش را آرام کند و به خودش تسلایی ببخشد. آیا ملیندا می‌تواند با مشکلی که دارد به تنهایی روبه‌رو شود؟

آبان: رمانی که در آن عشق حرف اول را می‌زند

چشمهایش

چشمهایش

نویسنده: بزرگ علوی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب چشمهایش یکی از مهم‌ترین آثار بزرگ علوی از نویسندگان برجسته ادبیات فارسی است. چشمهایش به زندگی یک مبارز سیاسی به نام استاد ماکان و نقاشی مرموز او از چشم‌های یک زن، می‌پردازد. طرح کلی داستان با کنار هم قرار دادن قطعات پراکنده یک ماجرا نوشته شده است.

پنج قدم فاصله

پنج قدم فاصله

نویسنده: ریچل لیپینکات

مترجم: فاطمه صبحی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

پنج قدم فاصله نوشته ریچل لیپینکات، رمانی عاشقانه با موضوعی خاص است. این اثر داستان زندگی دو جوان بیمار است که در بیمارستان عاشق همدیگر می‌شوند اما به دلیل بیماری نمی‌توانند یکدیگر را لمس کنند.

یک عاشقانه آرام

یک عاشقانه آرام

نویسنده: نادر ابراهیمی

انتشارات روزبهان

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان یک عاشقانه آرام در سال‌ ۵۷ و در بحبوحه انقلاب ایران می‌گذرد. مردی گیلانی و اهل سیاست عاشق دختری آذری به نام عسل می‌شود که او هم یک انقلابی پرشور است. مرد معلم ادبیات و یک مبارز مخالف رژیم است، از همین رو، زندگی، خانه به دوشی را به آنها تحمیل می‌کند و داستان زندگی پر التهابشان آغاز می‌شود و تا انتها مبتنی بر روابط عاشقانه این دو پیش می‌رود.

نادر ابراهیمی در این رمان عاشقانه با بیان داستانی خواندنی از زندگی یک زوج و در لابلای ماجراهای پیش آمده برای آن‌ها، با قلمی زیبا گفت‌وگوهای جذابی را خلق می‌کند که مخاطبش را به فکر وا می‌دارد و او را متوجه این موضوع می‌کند که نباید به عشق به چشم یک خاطره و عادت نگاه کرد. ابراهیمی در یک عاشقانه آرام، عاشقانه می‌نویسد و در پس این عاشقانه، مضامینی جهان‌شمول را به‌ مخاطبان خود منتقل می‌کند. درواقع جهان‌بینی‌ای منعطف و قابل‌ باور در قالب شخصیت‌های این کتاب وجود دارد که می‌توانیم خودمان را به‌خوبی به‌جای آن‌ها بگذاریم و حتی خود آنها بدانیم. از شخصیت‌های ساده و روشن این کتاب درس بگیریم و موسیقی زندگی خودمان را بنوازیم.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

آذر: رمانی که با آن به دل تاریخ سفر می‌کنی

پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد

پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد

نویسنده: یوناس یوناسون

مترجم: شادی حامدی

انتشارات به‌نگار

اطلاعات بیشتر و خرید

در این کتاب خواننده با زندگی آلن آشنا می‌شود. اتفاقاتی که در زندگی آلن افتاده است می‌تواند برای هرکدام از ما رخ دهد اما آلن در زندگیش شاهد چندتا از مهم‌ترین اتفاقات قرن بیستم بوده و در بعضی از آن‌ها نقش اساسی داشته است. یکی از این اتفاقات شرکت در جنگ داخلی اسپانیا است که گاهی علاوه بر اینکه که ما را می‌خنداند ما را نگران هم می‌کند.

دزیره

دزیره

نویسنده: آن‌ماری سلینکو

مترجم: همایون پاکروان

انتشارات جامی

اطلاعات بیشتر و خرید

دزیره رمان تاریخی و عاشقانه‌ای برگرفته از اتفاقات نیمه دوم قرن هجدهم میلادی و به قدرت رسیدن ناپلئون بناپارات در فرانسه است. این داستان زندگی دختری از خانواده‌ای تاجر به نام دزیره را روایت می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با کتاب‌های متنوع‌تری که در آذرماه می‌توانید بخوانید، یادداشت «معرفی رمان‌های تاریخی» را مطالعه کنید.

دی: کتابی که با آن می‌توانی از نگاه یک زن به ماجراها نگاه کنی

سرگذشت ندیمه

سرگذشت ندیمه

نویسنده: مارگارت اتوود

مترجم: سهیل سمی

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

سرگذشت ندیمه داستانی جنجالی از مارگارت اتوود درباره زندگی یک ندیمه در جامعه‌ای پر از خفقان است. در این داستان سرگذشت «آفرد» ندیمه‌ای که در یک خانه اربابی زندگی و کار می‌کند روایت می‌شود.

خانه ادریسیها

خانه ادریسیها

نویسنده: غزاله علیزاده

انتشارات توس

اطلاعات بیشتر و خرید

خانه ادریسیها، یک رمان طولانی ناب است که در شهر عشق آباد و در خانه ادریسیها رخ می‌دهند. خانه‌ای که چهارنفر در آن زندگی می‌کنند و به ناگاه باید با مردمی روبه‌رو شوند که از گروهی به قدرت رسیده‌اند. آن‌ها به عشق آباد آمده‌اند تا حق ستمدیدگان را از ستمگران باز بستانند.

برای آشنایی بیشتر با کتاب‌هایی از نویسندگان زن که در چالش دی‌ماه می‌توانید بخوانید، یادداشت «کتاب‌هایی برای دیدن جهان از نگاه زنان» را مطالعه کنید.

بهمن: کتابی که تو را با ادبیات ژاپن یا فرهنگش آشنا می‌کند

وابی سابی

وابی سابی

نویسنده: بث کمپتن

مترجم: فرزانه حاج‌خلیلی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب وابی سابی نوشته بث کمپتن به مخاطبان کمک می‌کند تا با بینش ژاپنی‌‌‌‌ در مورد زندگی نه‌چندان بی‌‌نقص ولی کامل آشنا شوند.

پاچینکو

پاچینکو

نویسنده: مین جین لی

مترجم: گیتا گرکانی

نشر هیرمند

اطلاعات بیشتر و خرید

روایت این کتاب زنی را به تصویر می‌کشد که حاضر نمی‌شود خودش و احساساتش را بفروشد و مقابل پدرسالاری می‌ایستد. کتاب تصویری از زنان قدرتمند است که با تمام توانشان سعی می‌کنند برای آرزوهایشان بجنگند. این کتاب اولین اثر بزرگسال به زبان انگلیسی است که فرهنگ کره‌ای ژاپنی را به تصویر می‌کشد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

اسفند: کتابی که داستانش در طبیعت اتفاق می‌افتد

پیرمرد و دریا

پیرمرد و دریا

نویسنده: ارنست همینگوی

مترجم: مهدی افشار

انتشارات مجید

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب پیرمرد و دریا مهمترین آثر ارنست همینگوی، نویسنده آمریکایی است. داستان تلاش‌های یک ماهیگیر پیر برای صید یک نیزه‌ماهی بزرگ که جوایزی مانند جایزه پولتیز و نوبل را برای نویسنده‌اش به ارمغان آورده است.

آوای وحش

آوای وحش

نویسنده: جک لندن

مترجم: بهار اشراق

انتشارات قدیانی

اطلاعات بیشتر و خرید

آوای وحش رمان کوتاهی است که شخصیت اصلی آن یک سگ-گرگ تربیت شده به نام باک است. باک از خانه‌اش در کالیفرنیا به سرقت می‌رود و به آلاسکا برده می‌شود تا به عنوان سگ سورتمه از آن استفاده شود. باک به مرور زمان آداب زندگی در حیات وحش را یاد می‌گیرد و رفتارش به مرور زمان تغییر می‌کند تا بدل به حیوانی درنده شود.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

40,415 بازدید
برچسب ها

Avatar

طاقچه


اشتراک گذاری یادداشت
2.8 5 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
59 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه