لوگو طاقچه
کتاب کودک برای بزرگسالان

کتاب‌هایی که سن و سال نمی‌شناسند

قبلا این راز سر‌به‌مهر بود، اما مدتی است که برملا شده! کتاب‌های نوشته‌شده برای کودکان و نوجوانان به شکلی عجیب و غریب از پرفروش‌ترین کتاب‌های بزرگسال هم بیشتر فروخته و خوانده می‌شوند! ماجرا تا جایی پیش رفت که روزنامه‌ی گاردین در سال ۲۰۱۵ از یک تحقیق پرده برداشت که ۵۵ درصد از خوانندگان کتاب‌های کودک و نوجوان، بزرگسال‌ها (به استثنای والدین!) هستند؛ یعنی بیشتر از نیمی از مخاطبان کتاب‌های کودک و نوجوان بزرگسال‌ها بودند. در این یادداشت به سراغ چنین کتاب‌هایی رفتیم؛ کتاب‌هایی که سن و سال نمی‌شناسند.

روز و روزگاری بود که آدم‌بزرگ‌ها از اینکه کسی بداند آن‌ها کتاب کودک یا نوجوان می‌خوانند، خجالت می‌کشیدند! البته خوشبختانه این روزها بزرگسال‌ها نه تنها چنین کتاب‌هایی می‌خوانند، بلکه در شبکه‌های اجتماعی و بلاگ‌ها درباره‌ی آن‌ها صحبت می‌کنند و آن‌ها را مورد نقد و بررسی هم قرار می‌دهند.

چرا بزرگسال‌ها کتاب‌های کودک و نوجوان را می‌خوانند؟

علاوه بر داستان‌های جذاب و درگیرکننده‌ی کتاب‌های کودک و نوجوان، کتاب‌هایی با مخاطب کودک و نوجوان معمولا داستان‌پردازی و تصویرسازی‌های جذاب‌ و خلاقانه‌تری دارند. بنابراین عده‌ای از بزرگسالان که ذوق هنری دارند یا هنوز کودک درون آن‌ها زنده و سرحال است، به سمت این کتاب‌ها کشیده می‌شوند یا حتی این کتاب‌ها را در کودکی خوانده‌اند و دوباره آن‌ها را می‌خوانند!

جدا از اینکه سرعت پیشرفت در صنعت کتاب کودک و نوجوان در دنیا آن‌قدر شگفت‌انگیز بوده که توانسته علاوه بر مخاطب هدف خود، بزرگسال‌ها را هم شیفته و فریفته کند، دوباره‌خواندن کتاب‌های کودکی و نوجوانی هم مهم و موثر است! دلایل زیر دوباره‌‌خواندن چنین کتاب‌هایی را به خوبی توضیح می‌دهد!‌

  • اولین دلیل برای بازخوانی این کتاب‌ها آرامش‌دهندگی است. خواندن کتاب‌هایی که در کودکی و نوجوانی ما را به وجد آورده، به خنده یا به دلشوره انداخته و در نهایت خیالمان را از جهان و قهرمان‌های داستان راحت کرده، همان تاثیری را بر روان ما دارد که وقتی از یک سفر طولانی به خانه‌ی خودمان برمی‌گردیم، تجربه می‌کنیم! 
  • دومین دلیلی که ما را دوباره به سراغ کتاب‌های کودکی و نوجوانی می‌برد، لذت بردن از داستان بدون اضطراب برای دانستن این است که بعد چه می‌شود! وقتی تمام وقایع داستان و حتی پایان آن را می‌دانیم، می‌توانیم با قلبی آرام از فرآیند داستان، فضاسازی‌ها، عمق کاراکترها، توصیف‌ها و… لذت ببریم یا به منطقی بودن یا نبودن وقایع داستان فکر کنیم!
  • سومین دلیل برای برگشتن به کتاب‌های دوران‌های گذشته این است که احساس دلتنگی یا تنها ماندن در دنیای بزرگسالی را مرتفع می‌کند! آدم‌ها با روش‌های مختلفی با احساس دلتنگی برای خانه یا کشورشان مواجه می‌شوند، یکی از راه‌ها برای رفع دلتنگی یا تنها ماندن، خواندن کتاب‌های کودکی و نوجوانی است! این کتاب‌ها ما را به دوران‌هایی از زندگی‌مان وصل می‌کند که می‌توانیم در خاطرات زنده ‌شده‌ی آن دوران‌ها پرسه بزنیم! 
  • چهارمین دلیل این است که درک ما نسبت به عمق داستان‌ها، مقصود نویسنده و خیال‌ورزی نسبت به فضاها، شخصیت‌ها و… به مرور زمان به کلی تغییر می‌کند. وقتی کتابی را که در نوجوانی عاشقانه دوستش داشتیم مجددا در بزرگسالی می‌خوانیم، متوجه این تغییرات ژرف و شگرف می‌شویم که احتمالا برای‌مان به اندازه‌ی دیدن رشد یک گیاه روی دور تند، جذاب و حیرت‌انگیز باشد!‌ به علاوه‌ی اینکه همیشه در داستان‌های قدیمی چیز جدیدتری وجود دارد که از نگاه‌مان در آن مقطع دور افتاده باشد! 
  • روز تولد یا مرگ نویسنده‌ی محبوب، انتشار قسمتی جدید از رمان، ساخته شدن یک فیلم، انیمیشن، سریال یا یک دنباله‌ی جدید از کتاب قدیمی موردعلاقه‌ می‌تواند بهانه‌ای‌ باشد تا مجددا به سراغ آن کتاب برویم و دوباره از نو آن را تجربه کنیم!

کتاب‌های کودک و نوجوانی که بزرگسالان هم دوست خواهند داشت

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که اخبار و دلمشغولی‌ها ما را محاصره کرده است. پناهنده‌شدن به جهان داستان‌های کودکی و نوجوانی ما را برای دقایقی از سرشلوغی‌ها و اخبار جهان جدا می‌کند! مفاهیم مهمی مثل صلح، دوستی، همدلی، پشتیبانی و جهان سحرآمیز و امن از جمله چیزهایی هستند که باعث می‌شوند هر سال عده‌ی زیادی از بزرگسالان برای چندمین بار به سراغ کتاب‌هایی مثل نارنیا، هری پاتر، ارباب حلقه‌ها و… بروند. جالب اینجا است که این کتاب‌ها هرگز برایشان رنگ کهنگی پیدا نمی‌کند!

ماتیلدا

ماتیلدا

نویسنده: رولد دال

مترجم: محبوبه نجف‌خانی

نشر کتاب چ

اطلاعات بیشتر و خرید

دخترکی به نام ماتیلدا در یک خانواده‌ی بی‌ربط به دنیا می‌آید! او خیلی زود می‌فهمد که شباهتی به خانواده‌اش ندارد! چون پدرش یک کلاه‌بردار است که ماشین‌های به‌دردنخوری را به مردم می‌فروشد و مادرش یک زن غرغرو که فقط به لباس و مهمانی فکر می‌کند! هر کسی که ذره‌ای عقل داشت (به جز خانواده‌اش)، بعد از مدتی کوتاه می‌فهمید که ماتیلدا یک نابغه است! ماجرا طوری پیش می‌رود که ماتیلدا با نبوغ و زیرکی‌اش زندگی خود و خانم معلم مهربانش را تحت تاثیر قرار می‌دهد!

رولد دال (نویسنده‌ی افسانه‌ای داستان‌های کودک) داستان مستقل‌شدن یک دختر کوچک را آنقدر جذاب روایت می‌کند که سن و سال خواننده‌ها در هنگام خواندن این کتاب حسابی بی‌اهمیت می‌شود! 

بخشی از کتاب صوتی ماتیلدا را بشنوید.

ماتیلدا رولد دال

گوینده: پیمان قریب پناه
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پاستیل‌های بنفش

پاستیل‌های بنفش

نویسنده: کاترین اپل‌گیت

مترجم: آناهیتا حضرتی کیاوندانی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

پسربچه‌ای کوچک به نام جکسون قرار است که با خانواده‌اش در یک کابین زندگی کنند، اما خانواده‌اش وقایع را از او پنهان می‌کنند. جکسون یک دوست خیالی به اسم کرنشاو پیدا کرده که یک گربه‌ی بزرگ است. داستان فلسفی این پسربچه و دوست خیالی‌اش آن‌قدر عمیق و جذاب از کار درآمد که خیلی زود کوله‌باری از جوایز کتاب کودک مثل مگنولیا (۲۰۱۸)، (۲۰۱۸) White read aloud award، (۲۰۱۶) Charlotte Huck Award و… را برای نویسنده‌اش کاترین اپل‌گیت به ارمغان آورد.

داستان پاستیل‌های بنفش از صداقت با کودکان صحبت می‌کند و به خوبی نشان می‌دهد کودکان چه قدر خوب دنیای اطراف خود را درک می‌کنند و سر از وقایع درمی‌آورند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

ماجراهای هاکلبری فین

ماجراهای هاکلبری فین

نویسنده: مارک تواین

مترجم: الهه کشاورزی خوزانی

نشر دادجو

اطلاعات بیشتر و خرید

زشت، زننده، بی‌ارزش، ضدمذهب و تهی! بله؛ درست خواندید! این‌ها اتهاماتی بود که کتاب ماجراهای هاکلبری فین اثر مدرن، طنازانه و خارق‌العاده‌ی مارک تواین پس از انتشارش (۱۸۸۵) در آمریکا با آن مواجه شد! هاکلبری فین پسر یاغی و نوجوانی است که در جامعه‌ای نژادپرست زندگی می‌کند و به مرور یاد می‌گیرد که نباید نژادپرست باشد و باید با آن مبارزه هم بکند! نجات و آزادی سیاه‌پوستان از بردگی چیزی نبود که جامعه‌ی آمریکایی در آن زمان مشتاق و پذیرای آن باشد و به همین دلیل اثر ادبی ارزشمند و ماندگار مارک تواین به خاطر تاثیرگذاری‌اش تا مدت‌ها در آمریکا ممنوع بود!

بخشی از کتاب صوتی ماجراهای هاکلبری فین را بشنوید.

ماجراهای هاکلبری فین مارک تواین

گوینده: داریوش بشارت
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دختری که ماه را نوشید

دختری که ماه را نوشید

نویسنده: کلی بارن‌هیل

مترجم: فروغ منصورقناعی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان تخیلی و بامزه‌ی کلی بارن‌هیل با یک رسم عجیب و قدیمی شروع می‌شود. مردم شهر برای اینکه از شر جادوگر جنگل در امان باشند، هر سال یک نوزاد را قربانی می‌کنند و نوزاد را در جنگل می‌گذارند تا جادوگر او را از بین ببرد! در حالی که آن‌ها اشتباه می‌کنند و جادوگر که حالا دیگر خیلی پیر شده، اصلا نوزادان را نمی‌کشد و خیلی هم مهربان است! او برای سیر کردن نوزادان از جادو و نور ستارگان استفاده می‌کند و آن‌ها را به خانواده‌های مهربان دیگری می‌سپارد. تنها باری که جادوگر به جای نور ستاره به یک نوزاد نور ماه را می‌نوشاند، نوزاد صاحب قدرتی اعجاب‌آور می‌شود و همین باعث می‌شود که جادوگر خودش او را بزرگ کند. نام دختر لونا است و این قصه‌ی جذاب و مهیج از سیزده‌سالگی او شروع می‌شود! 

این داستان سحرآمیز و خارق‌العاده‌ی رئالیسم جادویی در سال ۲۰۱۷ جایزه‌ی ادبی نیوبری را دریافت کرد و نام کتاب در بین داستان‌های پرفروش نیویورک تایمز هم به چشم می‌خورد. 

شازده کوچولو

شازده کوچولو

نویسنده: آنتوان دوسنت اگزوپری

مترجم: احمد شاملو

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

پسرک شاعرپیشه و فیلسوف‌مآب این داستان در سیاره‌ی کوچکی زندگی می‌کند، اما پس از مدتی سفرهای ماجراجویانه‌اش در زمین را شروع می‌کند و رفتار عجیب و غریب بزرگ‌ترها دائما او را به فکر فرو می‌برد. 

این داستان تمثیلی و اخلاقی از آنتوان دو سنت اگزوپری بیشتر از شصت سال است که کودک، نوجوان و بزرگسال را با خود همراه می‌کند و به عمق احساسات‌شان می‌برد. این کتاب به زبانی ساده از مفاهیم عمیق و ارزشمندی مثل حقوق کودک، صلح جهانی و… صحبت می‌کند و شازده کوچولو خودش نمادی زیبا و هنرمندانه از این مفاهیم است. این کتاب آنقدر لطیف و پراحساس نوشته شده که جدا از خواندن مجدد، شنیدن مکرر آن تجربه‌ای لذت‌بخش و جان‌فزا محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر این کتاب را خواده‌اید، این بار کتاب صوتی شازده کوچولو را بشنوید.

بخشی از کتاب صوتی شازده کوچولو را بشنوید.

شازده کوچولو آنتوان دوسنت اگزوپری

گوینده: جمعی از گویندگان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بابا لنگ دراز

بابا لنگ دراز

نویسنده: جین وبستر

مترجم: محسن سلیمانی

نشر افق

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان بابا لنگ دراز یک اثر کلاسیک، جذاب و منحصر‌به‌فرد است که نام جین وبستر (نویسنده‌اش) را به سرعت سر زبان‌ها انداخت. نامه‌های کوتاه و دلنشین جودی ابوت برای مرد مرموز و ناشناسی که او را از نوانخانه به کالج فرستاده، در صد و دوازده‌ سالی که از انتشارش گذشته کهنه نشده و احتمالا هیچوقت هم تازگی‌اش را برای مخاطب از دست نمی‌دهد!

بخشی از کتاب صوتی بابا لنگ‌دراز را بشنوید.

بابا لنگ‌دراز جین وبستر

گوینده: گروه گویندگان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

رویای دویدن

رویای دویدن

نویسنده: وندلین ون‌درانِن

مترجم: آناهیتا حضرتی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

جسیکا دخترکی است که شیفته‌ی دویدن است، اما سانحه‌ی رانندگی باعث می‌شود تا او یک پایش را از دست بدهد. او به همین دلیل زندگی را تمام‌شده می‌داند. حتی راه رفتن دوباره با پای مصنوعی هم دردی از او دوا نمی‌کند. تا اینکه سر و کله‌ی یک دختر به نام رزا در زندگی او پیدا می‌شود و ماجراهای پرفراز و فرود اما صمیمانه‌ای بین این دو دختر شکل می‌گیرد.

بیرون آمدن از چالش‌های زندگی و احساس افسردگی و چیزهایی ارزشمند مثل دوستی، امیدواری و همدلی در این داستان آنقدر زیبا و خوش‌رنگ ساخته شده‌ که باعث می‌شود رویای دویدن برای نوجوان و بزرگسال تبدیل به یک اثر قدرتمند، لذت‌بخش و التیام‌دهنده شود. این داستان از وندلین ون‌درانن است که یک سال پس از انتشارش (سال ۲۰۱۲) برنده‌ی جایزه‌ی اشنایدر فمیلی شد. 

ماهی سیاه کوچولو

ماهی سیاه کوچولو

نویسنده: صمد بهرنگی

طاقچه

اطلاعات بیشتر و خرید

راوی یک ماهی بسیار پیر است که نشسته و برای نوه‌های خودش قصه‌ی ماهی سیاه کوچولویی را تعریف می‌کند که زندگی آرام و عادی در برکه را رها کرده تا ببیند بیرون از برکه چه خبر است. ماجراجویی ماهی سیاه کوچولو اصلا آسان نیست، اما او این سختی را به جان می‌خرد و یاد می‌گیرد که چطور از پس مسائل بربیاید. این کتاب آن‌قدر عمیق و جالب نوشته شده و حرف‌های مهمی را به شکلی ساده می‌زند که کودک و بزرگسال را جذب و مسحور می‌کند.

خواندن و شنیدن چندباره‌ی داستانی که صمد بهرنگی در سال ۱۳۴۵ نوشته، هنوز هم برای مخاطبان جذاب، شیرین و آموزنده است. این داستان دو سال بعد از انتشارش در جشنواره‌ی کتاب کودک بولون ایتالیا جایزه‌ی نخست را دریافت کرد و البته به زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی هم ترجمه شده است. 

بخشی از کتاب صوتی ماهی سیاه کوچولو را بشنوید.

ماهی سیاه کوچولو صمد بهرنگی

گوینده: ای‍وب‌ آق‍اخ‍ان‍ی‌
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

هستی

هستی

نویسنده: فرهاد حسن زاده

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

اطلاعات بیشتر و خرید

هستی دخترکی دوازده‌ساله است که علائق جالبی دارد؛ مثلا از عروسک متنفر است، اما دوست دارد ترک موتور دایی‌اش بنشیند یا با پسرهای کوچه فوتبال بازی کند. رفتارهای هستی از سمت خانواده و جامعه عجیب و خارج از عرف شمرده می‌شود. از آنجایی که آن‌ها در اهواز زندگی می‌کنند، سایه‌ی سیاه جنگ ناگهان بر زندگی او و خانواده‌اش می‌افتد. 

فرهاد حسن‌زاده این داستان جالب و جذاب را در سال ۱۳۷۹ نوشت و مخاطبان داستان او کسانی بودند که در نوجوانی به خاطر تفاوتشان رابطه‌ی سردی را با خانواده تجربه کردند یا نوجوانان و والدینی که امروز در درک و پذیرش همدیگر دچار مساله هستند. 

معمولی، مثل بقیه

معمولی، مثل بقیه

نویسنده: باربارا دی

مترجم: فهیمه صدیق عابدینی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

نورا دخترکی است که به تازگی از بستر بیماری سرطان بهبود پیدا کرده و می‌خواهد به زندگی عادی برگردد، اما تغییر رفتار همکلاسی‌هایش و توجه ویژه‌ای که به او می‌شود، او را بیشتر به درون فرو می‌برد. او دوست دارد عادی زندگی کند و حتی تمایل دارد از دوستان جدیدش ماجرای بیماری‌اش را پنهان کند، اما ماجرا آنطور که خودش می‌خواهد پیش نمی‌رود.

داستان معمولی مثل بقیه کمی تا قسمتی ابری پیش می‌رود، اما خیلی زود گرم و بامزه می‌شود. داستانی که باربارا دی نوشته یک نقشه‌ی راه پرپیچ و خم برای برگشتن به خانه و دنیای معمولی است! 

اعترافات یک دوست خیالی

اعترافات یک دوست خیالی

نویسنده: میشل کیوواس

مترجم: زهرا چوپانکاره

نشر کتاب چ

اطلاعات بیشتر و خرید

شخصیت اصلی این داستان یک پسر هشت ساله به اسم ژاک است که یک خواهر دوقلو دارد. فرقی نمی‌کند در مدرسه باشد یا در خانه، به جز فلور همه او را نادیده می‌گیرند. ژاک کم کم به این جمع‌بندی می‌رسد که او دوست خیالی فلور است و داستان پراحساس، اندوهناک، طنازانه و جذاب او از این جا شروع می‌شود. 

میشل کیوواس (نویسنده‌ی داستان) در این کتاب به سراغ موضوعات تاثیرگذاری مثل پذیرفته‌نشدن در خانه و مدرسه، دوست داشته شدن و تلاش برای پذیرفته‌شدن، رفته و سعی کرده تا این موضوعات غم‌انگیز را به شکلی بامزه به مخاطب (والدین، بچه‌ها و معلم‌‌ها) نشان بدهد. 

بخشی از کتاب صوتی اعترافات یک دوست خیالی را بشنوید.

اعترافات یک دوست خیالی میشل کیوواس

گوینده: آرش راسخ
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

نارنیا

نویسنده در ابتدای کتاب دوم از مجموعه‌ی هفت‌گانه‌ی نارنیا یک نامه‌ی کوتاه برای دخترکی به نام لوسی نوشته! سی. ای. لوئیس در این نامه توضیح داده که مجموعه‌ی نارنیا را برای دخترخوانده‌اش لوسی نوشته بوده تا او را سرگرم کند، اما بچه‌ها زودتر از کتاب‌ها رشد می‌کنند! به همین خاطر داستان‌های نارنیا وقتی منتشر شده‌اند که لوسی کوچولو کاملا بزرگ شده بود! 

جالب اینجاست که یکی از ماجراجوترین و بازیگوش‌ترین کاراکترهای نارنیا دختر کوچکی به نام لوسی است که پیش از خواهر و برادرهایش سر از نارنیا درمی‌آورد و وقتی هیچکس به بازگشت اصلان (شیری با قدرت جادویی سرزمین نارنیا) امیدوار نیست، لوسی می‌داند که او بازمی‌گردد!

هری پاتر

دلایل زیادی وجود دارد که هری پاتر را از هر کتاب دیگری متمایز می‌کند، اما پرداخت بی‌نظیر رولینگ از دنیای جادوگری، نشان دادن بی‌نظیر دوستی و حمایتگری، فضاهای جذابی مثل قلعه‌ی هاگوارتز که تخیل را درگیر می‌کند، بازی جالب و تخیلی مثل کوییدیچ، جام جهانی و قوانین خاص دنیای جادوگرها که هیچوقت تازگی‌اش را از دست نمی‌دهد و صد البته نگاه عمیق نویسنده به افسردگی (حضور دیوانه‌سازها و روش‌ مبارزه با آن‌ها) یا ضرورت مبارزه با تبعیض نژادی، جنسیتی و طبقاتی از جمله چیزهایی است که بعد از ده‌ها بار خواندن این مجموعه‌ی هفت‌جلدی باز هم برای مخاطب دلنشین و ارزشمند خواهد بود. 

از اهمیت و تاثیر هری پاتر در زندگی واقعی مخاطبان کودک و نوجوانش همین کافی است که مخاطبان و طرفدارن آن چند سال بعد از ابزارهای مخصوص دنیای جادوگری الهام گرفتند و چیزهایی مشابه با آن‌ها را برای دنیای واقعی ما طراحی کردند! مثلا بنیان‌گذارهای توییتر این شبکه‌ی اجتماعی را تحت تاثیر دفتر خاطرات سخن‌گوی تام ریدل (هری پاتر و تالار اسرار) طراحی کرده‌اند و جالب اینجاست که تنها شبکه‌ی اجتماعی است که نویسنده‌ی این کتاب‌ها در آن حضور دارد و فعالیت مجازی می‌کند!

بخشی از کتاب صوتی هری پاتر و سنگ جادو را بشنوید.

هری پاتر و سنگ جادو جی.کی. رولینگ

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

ارباب حلقه‌ها 

۶۸ سال از منتشرشدن مجموعه‌ی سه‌جلدی ارباب حلقه‌ها می‌گذرد، اما ذره‌ای از تاثیر، ارزش و محبوبیت آن کم نشده است. این سه‌گانه‌ی پرطرفدار و ازیادنرفتنی داستان‌ سفرهای ماجراجویانه‌، هیجان‌انگیز و خطرناکی است که از لحاظ ادبی یکی از بهترین داستان‌های تخیلی قرن بیستم به شمار می‌رود. ناگفته نماند دنیایی که تالکین (نویسنده‌ی ارباب حلقه‌ها) خلق کرده، برای داستان‌نویس‌های فانتزی بسیاری (مثل جی کی رولینگ، تری پرچت، جی آر آر مارتین و تری بروکس) الهام‌بخش بوده است. این نویسندگان هر یک در اوج شهرتشان اقرار کردند که تحت تاثیر جذابیت ارباب حلقه‌ها و سرزمین میانه‌ به فکر نوشتن داستان‌های تخیلی و سرزمین‌های جادویی افتاده‌اند!

بخشی از کتاب صوتی ارباب حلقه ها (جلد اول یاران حلقه) را بشنوید.

ارباب حلقه ها (جلد اول یاران حلقه) جی. آر. آر. تالکین

گوینده: مریم پاک‌ذات
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

‌‌

الیور تویست 

این کتاب یکی از محبوب‌ترین آثار چارلز دیکنز است. داستان‌های چارلز دیکنز در همان زمان انتشار هم با استقبال مخاطبان مواجه می‌شد. دیکنز یکی از قدردیده‌ترین نویسندگان به شمار می‌رود، چرا که این نویسنده را پس از ویلیام شکسپیر به عنوان تاثیرگذارترین نویسنده‌ی انگلستان می‌شناسند. دیکنز در این کتاب روزگار و دردسرهای یک پسر خردسال و یتیم در کوچه پس‌کوچه‌های لندن عصر ویکتوریایی را نشان می‌دهد. این اثر چنان با دقت، ریزبینی و واقع‌نگری نوشته شده که هر چند سال یک بار سوژه‌ی ساخت یک فیلم یا سریال می‌شود و همین موضوع نشان می‌دهد که هنوز جذابیتش را برای مخاطب از دست نداده است.

بخشی از کتاب صوتی الیور تویست را بشنوید.

الیور تویست چارلز دیکنز

گوینده: مهدی مجنونی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

سفرهای گالیور

سفرهای گالیور

نویسنده: جاناتان سوئیفت

مترجم: محمود گودرزی

نشر برج

اطلاعات بیشتر و خرید

سفرهای گالیور یک سفرنامه‌ی تخیلی، مشهور و طنازانه است که یک ایرلندی به نام جاناتان سوئیفت در سال ۱۷۲۶ نوشت و در ادبیات کلاسیک جهان ماندگار شد. کتاب یک ترکیب دل‌انگیز از فلسفه، سفر، تاریخ و چیزهای دیگر است که عنصر شوخ‌طبعی و کمی هیجان آن را تا حد یک شاهکار جذاب و ماندگار در ادبیات بالا می‌برد.

اعجوبه

اعجوبه

نویسنده: آر. جی. پالاسیو

مترجم: فرح بهبهانی

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

یک داستان جان‌دار، پرمایه و شگفت‌انگیز که در دو سال جایزه‌های معتبر دنیای داستان کودک و نوجوان را درو کرد. اعجوبه داستان پسرکی سیزده‌ساله به نام آگوست است که با نقصی در صورتش به دنیا آمده و در نتیجه چهره‌ی زیبایی ندارد. آگی به تازگی پا به مدرسه گذاشته و دلش می‌خواهد با هم‌سن‌ و سال‌هایش دوست شود، اما داستان به شکلی دیگر پیش می‌رود. 

داستان امیدبخش و درگیرکننده‌ای که آر جی پالاسیو خلق کرده در سال ۲۰۱۲ جایزه‌ی بوک بروز، در سال ۲۰۱۴ جایزه‌ی کتاب دانش‌آموزان مین، در سال ۲۰۱۵ جایزه‌ی معتبر مارک تواین را دریافت کرد و از روی این داستان یک فیلم با همین نام ساخته شد. این داستان به شکلی متفکرانه و پر از احساسات به تمام افراد (متشکل از کودکان، نوجوانان و بزرگسال‌ها) می‌فهماند که هر کسی با هر ظاهر و شرایطی که دارد، شایسته‌ی زندگی راحت و بدون دردسر در جامعه است. 

لافکادیو

لافکادیو

نویسنده: شل سیلوراستاین

مترجم: حمید احمدی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

اطلاعات بیشتر و خرید

لافکادیو یک داستان تمثیلی و خنده‌دار است که با بیانی جذاب و هوشمندانه به یکی از عمیق‌ترین مفاهیم روانشناختی در دو قرن اخیر؛ یعنی شناختن خود، پرداخته است! لافکادیو یک شیر بامزه است و در جنگل زندگی می‌کند. یک روز سر و کله‌ی شکارچی‌ها پیدا می‌شود. با اولین صدای شلیک همه‌ی شیرها فرار می‌کنند، به جز لافکادیو که می‌خواهد با شکارچی‌ دوست شود! شل سیلوراستاین در این داستان با شیرین‌زبانی می‌خواهد بگوید که یک شیر خوشحال حتما نباید یک شیر مشهور یا موفق باشد و در این بین حسابی هم مخاطب را سرگرم می‌کند و می‌خنداند!

پسرک، موش کور، روباه و اسب

پسرک، موش کور، روباه و اسب

نویسنده: چارلی مکسی

مترجم: سیدوحید کریمیان

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

نیویورک تایمز این اثر از چارلی مکس را یک اثر هنری بحث‌برانگیز دانسته است. نویسنده از چهار شخصیت پسرک، موش کور، روباه و اسب استفاده کرده تا از موضوعات مهمی مثل موفقیت، دوست داشتن و امیدواری صحبت کند. از نظر برخی از مخاطبان این داستان شباهت بی‌نظیری به شازده کوچولو دارد که به شکلی خلاقانه و در سادگی مطلق خلق شده و مخاطب با هر سنی می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.

رابین هود 

افراد زیادی به سراغ داستان شخصیت رابین هود اساطیری انگلستان در قرون وسطی رفته‌اند، اما هنری گیلبرت تلاش کرد تا تمام داستان‌هایی که از رابین هود بین مردم انگلستان وجود داشته را یک جا جمع کند. گفته می‌شود که رابین هود بیشتر از اینکه شخصیت واقعی باشد، یک طرز تفکر است که نسبت به مردم فقیر احساس مسئولیت می‌کند و با ظلم و نابرابری می‌جنگد! در حالی که هنری گیلبرت با این اندیشه مخالف است و دزد مهربان جنگل شروود را یک شخصیت واقعی و الهام‌بخش برای مردم انگلستان می‌داند تا در آینده‌ای نزدیک برای آزادی و عدالت مبارزه کنند. 

بخشی از کتاب صوتی رابین هود را بشنوید.

رابین هود هنری گیلبرت

گوینده: گروه گویندگان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مزرعه حیوانات

مزرعه حیوانات

نویسنده: جورج اورول

مترجم: کاوه میرعباسی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

این اثر کوتاه و تمثیلی از جورج اورول با بیانی ساده حرف‌های مهمی می‌زند. خواندن این داستان یک شروع عالی برای فهمیدن فضای پشت شعارهای توخالی و سیاست‌زده است. مخاطب این کتاب هم نوجوانان هستند و هم بزرگسال‌ها و البته برای بزرگسال‌هایی که تجربه‌ی زندگی بیشتری دارند و احتمالا تبعیض‌ها و نابرابری‌های زیادتری را هم دیده‌اند، این اثر رنگ و جلای دیگری خواهد داشت!

بخشی از کتاب صوتی مزرعه حیوانات را بشنوید.

مزرعه حیوانات جورج اورول

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

9,540 بازدید
برچسب ها

Avatar

شقایق ابراهیم‌زاده


اشتراک گذاری یادداشت
4.5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه