لوگو طاقچه
معرفی بهترین رمان های تاریخی

معرفی بهترین رمان های تاریخی

61,525 بازدید

رمان تاریخی، رمانی است که تلاش می‌کند گذشته و شرایط دوران گذشته را بازگو کند و شخصیت‌ها، زمان رمان و محل وقوع آن، در واقعیت ریشه دارند. رمان‌ تاریخی، عموما پیش‌زمینه سیاسی یا اجتماعی دارد. در ادامه می‌خواهیم تعدادی از بهترین رمان‌های تاریخی را معرفی کنیم.

ماشاءالله‌خان در بارگاه هارون‌الرشید

ماشاءالله‌خان در بارگاه هارون‌الرشید

نویسنده: ایرج پزشکزاد

فرهنگ معاصر

اطلاعات بیشتر و خرید

درست است که این کتاب از جمله کتاب‌های قبل انقلابی بوده و جدید نیست، اما به نوعی هم می‌توانیم بگوییم جدید است. چرا که برای سال‌ها این کتاب جزو کتاب های ممنوعه بوده و در ایران منتشر نمی شده. اگر هم عاشق خواندن این کتاب بودید، باید از کتابفروشی‌های زیرزمینی و کنار خیابانی نسخه افست آن را پیدا می‌کردید و یا اینکه به هزار زحمت از کسی آن را قرض می‌گرفتید. سرانجام در مرداد ۱۳۹۹ این کتاب هم تجدید چاپ شد و همزمان با نسخه‌ی چاپی، نسخه‌ی الکترونیکی آن هم منتشر شد.

ماشالله خان در دربار هارون‌الرشید کتاب طنزی است نوشته ایرج پزشکزاد، نویسنده رمان معروف دایی جان ناپلئون. ماجرای این کتاب درباره‌ی ماشالله خان، دربان بانک است که تحت تاثیر کتاب‌های تاریخی است و آرزو می‌کند در دوران هارون‌الرشید زندگی کند. روزی پیش مرتاضی می‌رود از او می‌خواهد که او روحش را به این دوران بفرستد و مرتاض هم چنین می‌کند.

اگر طرفدار مهران مدیری و سریال‌هایش هستید، حتما نام سریال قهوه تلخ او را شنیده‌اید و شاید هم آن را دیده‌اید. خیلی‌ها ایده اصلی قهوه تلخ را برگرفته از همین کتاب می‌دانستند.

بخشی از کتاب صوتی ماشالله خان در بارگاه هارون‌الرشید را بشنوید.

ماشالله خان در بارگاه هارون‌الرشید ایرج پزشکزاد

گوینده: ایوب آقاخانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کشتن کتاب فروش

کشتن کتاب فروش

نویسنده: سعد محمد رحيم

مترجم: محمد حزبائی‌زاده

نشر نیماژ

اطلاعات بیشتر و خرید

کشتن کتاب فروش، روایتی است از ماجرای کشته شدن کتابفروشی در عراق. مرد ناشناس و ظاهرا ثروتمندی با روزنامه‌نگاری به نام ماجد بغدادی تماس می‌گیرد و از او می‌خواهد درباره قتل این کتابفروش هفتادساله، گزارشی دقیق تهیه کند. به نظر می‌رسد که مرد بانفوذی باشد و البته پیش پرداخت مفصلی هم به ماجد می‌دهد. ماجد به شهر بعقوبه می‌رود. آنجا به دنبال دوستان، آشنایان و نزدیکان مقتول می‌گردد و تلاش می‌کند تا اطلاعاتی به دست بیاورد. در این میان چیزی به دستش می‌رسد که ارزش بسیاری دارد.

دفتر یادداشت‌های روزانه مقتول و نامه‌هایی که او با زنی فرانسوی به نام ژانت رد و بدل کرده است، مدارک مهمی‌اند. با دقت در آن‌ها می‌توان شخصیت پیچیده و زندگی سیاسی و هنری و فکری کتابفروش را شناخت اما هنوز هم گره‌های بسیاری در ماجرای قتل وجود دارند که با همین مدارک حل نمی‌شوند. سعد محمد رحیم مخاطبانش را با خود به عراق می‌برد و بخش مهمی از تاریخ عراق را در سیر داستان کشتن کتاب فروش بیان می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی کشتن کتابفروش را بشنوید.

کشتن کتابفروش سعد محمد رحيم

گوینده: هوتن شاطری‌پور
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کتابخانه پاریس

کتابخانه پاریس

نویسنده: جنت اسکسلین چارلز

مترجم: لیلا کرد

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب کتابخانه پاریس اثر جنت اسکسلین چارلز و رمانی داستانی-تاریخی درباره‌ی زن جوانی است که در طول جنگ جهانی دوم در کتابخانه‌ی آمریکایی پاریس کار می‌کند و در حالی که با یک دختر جوان یهودی دوستی نزدیکی برقرار می‌کند، در جنبش مقاومت شرکت می‌کند.

کتابخانه پاریس رمانی زیبا و عمیقا اثرگذار است که تا مدت‌ها پس از ورق زدن آخرین صفحه، در ذهن خوانندگان باقی خواهد ماند. این گواهی بر قدرت ماندگار ادبیات، روح انسانی و ادای احترام به اهمیت کتابخانه‌ها به‌عنوان نهادهای دانش و جامعه است، بنابراین خواندن آن بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

دختری با گوشواره مروارید

دختری با گوشواره مروارید

نویسنده: تریسی شوالیه

مترجم: گلی امامی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

حتما نقاشی مشهور دختری با گوشواره مروارید، اثر یوهانس ورمر، نقاش مشهور هلندی به چشمتان خورده است. در اکثر آثار ورمر، به جزئیات توجه ویژه‌ای شده است؛ عموما فعالیت و زندگی مردم عادی را به تصویر کشیده است؛ اما دختری با گوشواره مروارید، بدون تمرکز بر حرفه، مکان یا زمان خاص خلق شده است و در آن صاحب تصویر در پس‌زمینه‌ای مبهم و تیره و با پوششی نامتعارف به روبرو نگاه می‌اندازد.

برخی از منتقدان احتمال می‌دهند که چهره دختری با گوشواره مروارید متعلق به خدمتکار یوهانس ورمر است. تریسی شوالیه این رمان را از زبان خدمتکار یوهانس که گری‌یت نام دارد؛ نوشته است. گری‌یت جوان به خانواده‌ای فقیر تعلق دارد؛ پدرش که سابقا کاشی‌کار بوده بینایی خود را از دست داده و او مجبور است که برای کار به خانه یوهانس و همسرش کاترینا برود. گری‌یت انسانی متاثر از آموزه‌های مذهبی است و در این داستان، تحت تاثیر یوهانس ورمر قرار می‌گیرد. دختری با گوشواره مروارید، داستانی سرشار از توصیفات جزئی است که در آن عواطف انسانی برانگیخته می‌شود.

بخشی از کتاب صوتی دختری با گوشواره‌ مروارید را بشنوید.

دختری با گوشواره‌ مروارید تریسی شوالیه

گوینده:
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

آتش بدون دود (جلد اول از مجموعه سه جلدی)

آتش بدون دود (جلد اول از مجموعه سه جلدی)

نویسنده: نادر ابراهیمی

انتشارات روزبهان

اطلاعات بیشتر و خرید

آتش بدون دود، نوشته نادر ابراهیمی، آمیزه‌ای از عشق و نفرت، علم و جهل، تسامح و تعصب، صلح و دشمنی و دوگانه‌های بسیار دیگری است که ممکن است در زندگیمان تجربه‌اش کنیم. نادر ابراهیمی نیمی از عمر خود را صرف نوشتن این رمان ۷ جلدی کرده است.

آتش بدون دود با عشق میان دو جوان از دو قبیله رقیب (گوکلان و یموت) آغاز می‌شود؛ گالان دلاوری از قبیله یموت و سولماز از قبیله گوکلان است؛ تعصب قبیله‌ای حاکم بر ترکمن صحرا، ازدواج میان اعضای این دو قبیله دشمن را ممنوع کرده بود. در آتش بدون دود، عشق با غرور و خشونت ترکیب می‌شود و صحنه‌هایی بدیع خلق می‌کند. حاصل این رمان، عاشقانه‌ای است که در آن درد و رنج و مبارزات سه نسل از مردمان ترکمن‌صحرا (از دوران ناصرالدین‌شاه تا پهلوی دوم) به تصویر کشیده می‌شود. در جلدهای مختلف آتش بدون دود، اختلاف و تفاوت نسلی و تاثیرگذاری باورهای خرافی بر کیفیت زندگی مردمان ساکن ترکمن صحرا، امری مشهود به نظر می‌رسد.

پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد

پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد

نویسنده: یوناس یوناسون

مترجم: شادی حامدی

انتشارات به‌نگار

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان پیرمرد صد ساله‌ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد، نوشته‌ی یوناس یوناسن، از آن دسته رمان‌هایی است که اتفاقات و ماجراجویی‌های آن‌ با نهایت درایت انتخاب شده‌اند و ذهن خواننده را درگیر می‌کند، به‌طوری که خواننده نمی‌خواهد لحظه‌ای کتاب را زمین بگذارد. این کتاب داستانی است شگفت‌انگیز که قدرت طنز نویسنده باعث شده است بتوانیم دقایقی از این دنیای شلوغ دور شویم. شخصیت اصلی این رمان، شاهد چندتا از مهم‌ترین اتفاقات قرن بیستم بوده و در بعضی از آن‌ها نقش اساسی داشته است. با خواندن این رمان طنز می‌توانیم با این پیرمرد عجیب همراه شویم و با عینکی از طنز و تخیل، مهم‌ترین وقایع تاریخی یک قرن را مرور کنیم.

بادبادک‌ ها

بادبادک‌ ها

نویسنده: رومن گاری

مترجم: ماه منیر مینوی

انتشارات توس

اطلاعات بیشتر و خرید

بادبادک‌ها نوشته رومن گاری، دیپلمات و نویسنده توانمند فرانسوی است؛ رومن گاری در سال ۱۹۳۸ به نیروی هوایی فرانسه ملحق شد و پس از اشغال فرانسه توسط آلمان نازی به حکومت فرانسه آزاد به رهبری شارل دوگل پیوست. رومن گاری در عملیات نورماندی شرکت کرده و نکته جالب درباره او این است که بیشتر وقایع رمان بادبادک‌ها در کلری که یکی از روستاهای نورماندی است اتفاق می‌افتد. بادبادک‌ها رمانی تاریخی است که به حماسه‌سازی مردمانی عادی و گمنام اشاره می‌کند. عنصر بادبادک در بخش‌های مختلف داستان وجود دارد و می‌توان گفت نماد امید به آینده است.

رومن گاری در بادبادک‌ها به وقایع تاریخی فرانسه نظیر ماجرای دریفوس و ژاندارک اشاره ای ظریف می‌کند آشنایی با این حوادث سبب می‌شود تا لذت بیشتری از خواندن داستان ببریم.

لینکلن در باردو

لینکلن در باردو

نویسنده: جورج ساندرز

مترجم: مینا بیگی

انتشارات مجید

اطلاعات بیشتر و خرید

شانزدهمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، آبراهام لینکلن، در شب خاکسپاری کودک ده ساله‌اش که بر اثر تیفوس جانش را از دست داده بر سر مزارش می‌رود. لینکلن در باردو اثر جورج ساندرز، گفت‌وگوی خیالی آبراهام لینکلن، با افراد مختلف در باردو که در آیین بودایی نام دیگر برزخ است به گفت‌وگو می‌نشیند؛ این رمان با وجود شکل‌گرفتن در بستر تخیل، به وقایع تاریخی بسیاری در ایالات متحده آمریکا اشاره می‌کند؛ زبان روان و گیرایی دارد و در آن می‌توان با شخصیت‌های داستان ارتباط برقرار کرد.

جورج ساندرز لینکلن در باردو را در سال ۲۰۱۷ روانه بازار کرده است این اثر در همان سال توانست جایزه ادبی من بوکر را از آن خود کند و تحسین منتقدان را به همراه داشته باشد.

رئیس‌جمهور آبراهام لینکلن در تاریخ ایالات متحده آمریکا، شخصیت برجسته‌ای به حساب می‌آید؛ او فرمان لغو برده‌داری را امضا کرد و در جنگ داخلی آمریکا، حامیان برده‌داری را شکست داد.

آرتور و جورج

آرتور و جورج

نویسنده: جولین بارنز

مترجم: فرزانه قوجلو

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

” در برابر زورمندان بی‌باک باش در برابر ضعفا فروتن.”
آرتور و جورج اثر جولین بارنز، داستانی است که در انگلستان قرن بیستم رقم می‌خورد؛ آرتور و جورج زندگی‌های متفاوتی دارند؛ اما ناکارآمدی دستگاه قضایی بریتانیا، این دو را به یک‌دیگر مرتبط می‌کند.

آرتور، به خانواده‌ای اشرافی تعلق دارد که ثروتش را از دست داده، اما شهرتش را نه. جورج فرزند کشیش بخشی در مرکز انگلستان است و تبارش به پارسیان هند می‌رسد. در ابتدای این داستان به دوره کودکی، نوجوانی و جوانی آرتور و جورج اشاره می‌شود. خانواده هر دوی آن‌ها تلاش می‌کنند تا فرزندانشان در مدارس ممتاز درس بخوانند؛ آن‌ها به بهترین نحو تربیت کنند و درس‌های زندگی را به آن‌ها بیاموزند. کتاب آرتور و جورج سعی می‌کند به مشکلاتی که طبقه ممتاز و متوسط انگلستان، درگیر آن است؛ به بهترین نحو بپردازد؛ توصیف فضاها و صحنه‌ها کوتاه و دلنشین است.

در این رمان تاریخی ذهن مخاطبان با موضوعات و مفاهیمی نظیر عدالت، ایمان، صداقت، وفاداری و آزادی درگیر می‌شود. نظر مثبت منتقدان باعث شده که آرتور و جورج از منتخبان جایزه بوکر سال ۲۰۰۵ باشد.

قربانی

قربانی

نویسنده: کورتزیو مالاپارته

مترجم: محمد قاضی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

قربانی رمان تاریخی  کورتزیو مالاپارته، داستانی است واقعی که حاصل مشاهدات مستقیم نویسنده از جبهه نیروهای متحدین و قلمروی تحت تسلط آن‌ها در جنگ جهانی دوم است.

قربانی، خوانندگانش را با صحنه‌های دلهره‌‌آوری مبهوت می‌کند. توصیفات اندوهناک از گتوها، خشونت جوخه‌های مرگ، غم ساکنان پناهگاه‌ها، خودکشی سربازان در جبهه‌های شمالی و سرکوب خشونت‌بار مخالفان در جای جای کتاب، نمایان می‌شود.

سمرقند

سمرقند

نویسنده: امین معلوف

مترجم: عبدالرضا هوشنگ‌مهدوی

انتشارات مروارید

اطلاعات بیشتر و خرید

امین معلوف، نویسنده لبنانی‌تبار فرانسوی، بدون اینکه به ایران سفری کرده باشد، عشق ایران را در دلش پرورده است. نتیجه این عشق، رمانی تاریخی به نام سمرقند است. او در این داستان از برخی شخصیت‌ها و جریان‌های اجتماعی و تاریخی ایران صحبت می‌کند. در ابتدا از حکومت سلجوقیان می‌گوید و فعالیت‌های سیاسی حسن صباح، رهبر شیعیان اسماعیلی که عملیات تروریستی میهن‌پرستانه‌ای انجام می‌دادند. و بخش دیگر به تاریخ معاصر ایران، انقلاب مشروطه، قتل ناصرالدین شاه قاجار و فداکاری‌های مردم تبریز اختصاص دارد. ما آنچه که باعث پیوند میان این دو دوران تاریخی شده است، اشعار زیبایی است که شاعر ایرانی، حکیم عمر خیام سروده است.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

پاچینکو

پاچینکو

نویسنده: مین جین لی

مترجم: گیتا گرکانی

نشر هیرمند

اطلاعات بیشتر و خرید

” تاریخ ما را نومید کرده اما مهم نیست.”
پاچینکو نوشته مین جین لی، روایتگر زندگی چهل نسل از خانواده‌ی مهاجر و فقیر کره‌ای است. ژاپن در اوایل قرن بیستم بر کره جنوبی مسلط شد و تراژدی‌های فراوانی را رقم زد. پاچینکو داستانی غمگین و پر فراز ونشیب به حساب می‌آید. پدر سونجا ماهی‌گیری دچار معلولیت است؛ سونجای نوجوان، دل‌باخته غریبه‌ای متمول می‌شود. مرد غریبه با دادن وعده‌های فراوان از سونجا سوء استفاده می‌کند. مرد غریبه، متاهل است و سونجا از او صاحب فرزند شده؛ سونجا پس از این تجربه ناراحت‌کننده و بهت‌آور با انسانی مهربان و بیمار ازدواج می‌کند که قصد رفتن به ژاپن را دارد. تبعات تصمیم سونجا و نپذیرفتن درخواست‌های پدر فرزندش، چندین نسل از این خانواده را درگیر رویدادها و حوادث فراوان می‌کند.

پاچینکو به عنوان رمان برتر به فهرست روزنامه‌های نیویورک تایمز و واشنگتن پست راه پیدا کرده و بن‌مایه و پیش‌زمینه‌ای اجتماعی دارد.

«وطن‌پرستی فقط نظریه است، همین‌طور سرمایه‌داری یا کمونیسم. اما نظریه‌ها می‌توانند موجب شوند انسان منافع خودش را فراموش کند. آدم‌هایی که ریاست دارند افرادی را که بیش از حد به ایده‌ها اعتقاد دارند، استثمار می‌کنند.»

نجیب‌زاده‌ای در مسکو

نجیب‌زاده‌ای در مسکو

نویسنده: آمور تولز

مترجم: مصطفی احمدی

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

نجیب‌زاده‌ای در مسکو اثر آموز تولر، داستان زوال و دگرگونی نظم سابق است. انقلاب بولشویکی یا انقلاب اکتبر روسیه اتفاق افتاده و کنت الکساندر ایلیچ رستوف که تباری اشرافی دارد؛ از پاریس به مسکو باز‌می‌گردد. انقلاب دهقانان و کارگران، اشراف و ثروتمندان را دشمن خود می‌داند و بدیهی است که وجود الکساندر ایلیچ برای حکومت برآمده از انقلاب، یک تهدید محسوب می‌شود. کنت جوان با آنکه با انقلاب روسیه همدلی داشت، بازداشت و بازجویی می‌شود و به طرزی معجزه‌آسا نجات می‌یابد؛ او ثروت و منزلتش را از دست می‌دهد و باید باقی عمر خویش را در اتاق زیر شیروانی هتل متروپل مسکو، بگذراند.

پس از طی یک دوره افسردگی و ناامیدی، تدریجا ذهنیت و جهان‌بینی شخص اول این رمان تاریخی دستخوش تغییر و تحول می‌شود. کتاب نجیب‌زاده‌ای در مسکو، توانسته به لیست کتاب‌های پرفروش روزنامه نیویورک تایمز راه یابد و نامزد کسب جایزه بهترین رمان تاریخی گودریدز سال ۲۰۱۶ شود.

کلیدر؛ جلد اول و دوم

کلیدر؛ جلد اول و دوم

نویسنده: محمود دولت‌آبادی

فرهنگ معاصر

اطلاعات بیشتر و خرید

” شکم نان می‌خواهد، گفت‌وگو که حالی‌‌اش نمی‌شود. جای نان چاخان هم نمی‌شود تحویلش داد.”
کلیدر رمان تاریخی ۳ هزار صفحه‌ای است که ماجرایش بین سال‌های ۱۳۲۵ تا ۱۳۲۷ اتفاق می‌افتد؛ کلیدر، نام کوهی واقع در غرب خراسان رضوی است؛ در این رمان ده جلدی، زندگی شخصیتی به نام گل محمد، به تصویر کشیده می‌شود. گل محمد و همراهانش، افرادی هستند که برای حمایت از دهقانان و فقیران، علیه خان‌ها، ملاکین و ارباب‌های محلی مبارزه می‌کنند. گل‌محمد تدریجا به شخصیتی محبوب و الهام‌بخش تبدیل می‌شود و آوازه شهرتش در سراسر منطقه می‌پیچد. در این رمان ده جلدی، چالش‌ها، مشکلات، درگیری‌های ذهنی، سراسیمگی و سردرگمی‌های گل محمد، به نمایش در می‌آید.

کلیدر به عنوان بلندترین رمان محمود دولت‌آبادی، به سبک واقع‌گرایی یا رئالیسم ادبی تعلق دارد. یعنی شخصیت‌های داستان و حوادث آن، بر پایه واقعیت اند. محمود دولت‌آبادی در رمان کلیدر از اصطلاحات و واژگان محلی همان منطقه، بهره برده و این مسئله بر جذابیت و زیبایی داستان افزوده است. گل محمد به عنوان قهرمان داستان کلیدر، هویتی انسانی و غیراسطوره‌ای دارد. فردی معمولی به حساب می‌آید و مانند بقیه آدم‌هاست.

در کلیدر نیز مانند دیگر آثار محمود دولت‌آبادی، دغدغه دستیابی به عدالت اجتماعی و رفع تبعیض و ظلم به چشم می‌خورد؛ کلیدر به عنوان یکی از برترین رمان‌های تاریخی ایرانی، تحسین بسیاری از منتقدین را برانگیخته است.

کلیدر با آن‌که در فضای دهه بیست ایران اتفاق می‌افتد؛ اما به یک بازه زمانی، محدود نمی‌ماند.

«خاک این سرزمین در  همه روزگارها با خون ما مردم آبیاری شده.»

اگر به خواندن رمان کلیدر علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «چرا باید رمان کلیدر را بخوانیم؟» را هم بخوانید.

سینوهه

میکا والتاری در کتاب سینوهه از وقایع دوران فرعون آخناتون و آغاز سلطنت فرعون هُورِم هُب نوشته است و زندگی پزشکی را به تصویر کشیده است که پس از فراز و نشیب‌های بسیار به مقام پزشکی فرعون می‌رسد.

وقتی سینوهه به دنیا می‌آید او را در سبدی می‌گذارند و به رود نیل می‌سپارند، خانواده فقیری او را پیدا می‌کنند و بزرگش می‌کنند. او در ادامه داستان به مقام کاهنی و سپس پزشکی می‌رسد؛ مانند پدرش که طبابت می‌کرد. کمی بعد به دربار فرعون راه پیدا می‌کند. او به سرزمین‌های گوناگون مانند بابل، سوریه و کناره دریای مدیترانه مسافرت می‌کند و در طول این سفرها اتفاقات زیادی برایش می‌افتد و در بازگشت به مصر از تبحر پزشکی خود برای نجات سرزمینش استفاده می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی سینوهه را بشنوید.

سینوهه میکا والتاری

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با کتاب‌های بیشتر به صفحه‌ی «کتاب داستان و رمان تاریخی» در سایت طاقچه نیز سر بزنید.

61,526 بازدید

Avatar

محمدمهدی صارمی


اشتراک گذاری یادداشت
4.6 7 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
4 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه