لوگو طاقچه
روز ولنتاین

کتاب‌هایی با تم عاشقانه برای هدیه به شریک عاطفی

22,853 بازدید

همه ساله با فرارسیدن ۱۴ فوریه، فروشگاه‌ها و خیابان‌ها به رنگ سرخ درمی‌آیند. روز ولنتاین یا روز عشاق، بهانه‌ای است برای توجه به شریک زندگی‌مان یا کسانی‌که عاشقانه دوستشان داریم. شکلات و گل از مشهورترین هدایا برای تقدیم به عشق زندگی‌مان است اما شاید در این میان، جای هدیه‌ای دیگر خالی باشد: کتاب.

در این یادداشت از وبلاگ طاقچه به معرفی کتاب‌هایی می‌پردازیم که در مناسبت‌هایی مثل ولنتاین و سپندارمذگان و حتی روزهایی چون سالگرد آشنایی و ازدواج یا حتی تولد شریک عاطفی‌تان می‌توانید در کنار یک شاخه‌ی گل به معشوق‌تان هدیه دهید. اما قبل از آشنایی با کتاب‌ها کمی در مورد روز عشاق بخوانیم:

از سپندارمذگان تا روز ولنتاین

درباره منشاء ولنتاین اختلاف نظرهایی وجود دارد و گاهی اوقات مرز میان افسانه و تاریخ از بین می‌رود. آن‌گونه که می‌دانیم مسیحیان امپراطوری رم در قرن سوم میلادی، تحت تعقیب و آزار حاکمان بت‌پرست قرار می‌گرفتند و جان‌شان در خطر بود. ۱۴ فوریه سالروز به قتل رساندن کشیشی به نام والنتین است. امپراطور کلادیوس دوم بنابر قول مشهور، مخالف ازدواج جوانان بوده و باور داشته که سربازان مجرد، مناسب‌تر از سربازان متاهل برای جنگ هستند. کشیش والنتین، که چنین حکمی از جانب امپراطوری رم را نادرست می‌دانست؛ مخفیانه میان زن و مردان مسیحی جوان، پیوند زناشویی برقرار می‌کرد. کشیش والنتین در سال ۲۶۹ میلادی به دستور امپراطور رم، گردن زده شد. اما مسیحیان نام و یاد او را زنده نگه‌داشتند.

دو قرن پس از جان باختن کشیش والنتین، پاپ ژلازیوس یکم، ۱۴ فوریه را روز ولنتاین نامگذاری کرد و کشیش والنتین به عنوان قدیس حامی عاشقان در کلیسای کاتولیک مورد ستایش قرار گرفت.

در تقویم باستانی ایرانیان، ۵ اسفندماه  یا ۲۹ بهمن، روز عشاق یا جشن سپندارمذگان به حساب می‌آید. سپندارمزد را نماد باروری نیز به حساب می‌آورند؛ به گفته ابوریحان بیرونی، اسپندارمذ ایزد پشتیبان زنان وفادار بوده است. در این روز همانند ولنتاین، مردان به همسران خود هدیه می‌دانند. با توجه به نزدیکی تقویمی روز ولنتاین و جشن سپندارمذگان، احتمال وجود ریشه مشترک میان این دو مراسم را بیشتر می‌کند.

کتاب؛ بهترین هدیه برای عشاق

در ادامه قصد داریم به معرفی کتاب‌هایی بپردازیم که می‌توانید به عنوان کادوی روز ولنتاین به دیگران هدیه دهید. این کتاب‌ها هر کدام حال و هوای خاصی دارند و می‌توانید با توجه به موضوع‌شان، آن‌ها را انتخاب کنید.

کتاب برای هدیه به همسر و شریک زندگی

مصائب عشق

مصائب عشق

نویسنده:

مترجم: الناز عظیمی

انتشارات رخداد کویر

اطلاعات بیشتر و خرید

اینکه کسی را با تمام وجود دوست داشته باشیم و او را برای یک عمر همراهی در مسیر پرفراز‌ونشیب زندگی انتخاب کنیم، چنان شور و عاطفه و لذتی روانه‌ی روح و جانمان می‌کند که نمی‌خواهیم آن را با هیچ حس دیگری عوض کنیم. اما رابطه‌ی عاشقانه نیز مانند هر رابطه‌ی دیگری دچار چالش‌ها و دشواری‌هایی می‌شود که آلن دوباتن، نویسنده‌ و مؤسس بنیاد مدرسه‌ی زندگی، تلاش کرده در کتاب مصائب عشق به آن‌ها بپردازد و راه‌حل‌هایی برای مدیریتشان پیشنهاد کند.

به‌عنوان مکمل، می‌توان به کتاب رابطه‌ها از همین نویسنده نیز اشاره کرد که حاوی توضیحات بیشتری برای تقویت مهارت برقراری و حفظ ارتباط عاشقانه است. همچنین نویسنده در اثر دیگری با عنوان سیر عشق کوشیده تا در قالب داستانِ زندگی مشترک ربیع و کریستن دیدگاه‌های خود برای مراقبت از رابطه‌ی عاشقانه ارائه دهد و در کتاب دیگری با عنوان جستارهایی در باب عشق و با روایت ماجرایی متفاوت از آشنایی زوجی دیگر به معرفی دست‌اندازهای مسیر عشق و چگونگی بیرون آمدن از آن‌ها اشاره ‌کند. مطالعه‌ی این کتاب‌ها به زوجین کمک می‌کند تا نقاط بحرانی و تنش‌زای رابطه‌شان را بیشتر و بهتر بشناسند و برای خارج شدن از آن‌ها هوشمندانه‌تر تلاش کنند.

بخشی از کتاب صوتی مصائب عشق را بشنوید.

مصائب عشق آلن دوباتن

گوینده: امیرعلی ق
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بهشت رابطه؛ در جستجوی دیگریِ معجزه‌گر

بهشت رابطه؛ در جستجوی دیگریِ معجزه‌گر

نویسنده: جیمز هالیس

مترجم: مرتضی نظری

بنیاد فرهنگ زندگی دیجیتال

اطلاعات بیشتر و خرید

برای ورود به هر رابطه‌ی عاشقانه‌ای لازم است تا اول خودمان را درست و دقیق بشناسیم و رابطه‌ی مناسب و متعادلی با خودمان داشته باشیم. رابطه‌ای که مبتنی بر درک صحیح و معقول ما از خودمان باشد و انتظاراتی واقع‌بینانه را منعکس کند؛ زیرا تا وقتی نتوانیم توقعاتی منطقی و مهربانه از خودمان داشته باشیم در دام کمالگرایی مخربی اسیر می‌شویم که قوه‌ی تشخیصمان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و اجازه‌ی برقراری رابطه‌ای پویا و اثربخش را نخواهد داد. دکتر جیمز هالیس، روان‌شناس پیرو مکتب یونگ در کتاب بهشت رابطه تلاش کرده تا در ۶ فصل و با تکیه بر آموزه‌های یونگ راه‌حل‌هایی برای تأمل در چگونگی رابطه با خود ارائه دهد تا خواننده را برای شروع روابط دیگر ازجمله رابطه‌ی عاطفی آماده کند. مطالعه‌ی این کتاب زوجین را در تقویت مهارت‌های ارتباطی فردی‌شان یاری می‌دهد و منجر به درک روشن‌تری از روابط عاشقانه و پیش‌نیازهای آن می‌شود.

عشق و روابط موهوم

عشق و روابط موهوم

نویسنده: جان ولوود

مترجم: نازنین علیپور جدی

چاپ و نشر نظر

اطلاعات بیشتر و خرید

عشقْ یکی از قوی‌ترین احساسات انسانی است که می‌تواند هم‌زمان منشأ بسیاری از تجربه‌های خوشایند و دلپذیر و ایجاد حس ارزشمندی و هم عامل ورود درد و رنج‌های بسیار به روح و قلبمان باشد. دردهایی که ناشی از تنش در روابط عاطفی‌اند و باید راهی برای ترمیم و کنارآمدن با آن‌ها یافت. جان ولوود، روانشناس بالینی، در کتاب عشق و روابط موهوم طی ۶ فصل به معرفی روش‌های برای ترمیم جراحت‌های عاطفی می‌پردازد و زوجین را در یافتن راهی برای جبران آسیب‌دیدگی‌های عاطفی‌شان یاری می‌دهد. خواندن این کتاب در کنار مراجعه به مشاور در کاهش چالش‌های روابط عاطفی زوجین مؤثر خواهد بود.

همه چیز درباره‌ی عشق

همه چیز درباره‌ی عشق

نویسنده: بل هوکس

مترجم: آزاده اتحاد

نشر خزه

اطلاعات بیشتر و خرید

” عشق تقدیر حقیقی ماست. ما معنای زندگی را نه به تنهایی که با دیگری درک می‌کنیم.”
عشق موضوعی است که ذهن همه ما را به خود مشغول می‌کند؛ برای همین دانستن درباره عشق، برای ما اهمیت فراوانی دارد؛ کتاب همه چیز درباره عشق، اثربل هوکس، تلاش می‌کند که با نگاهی نو و از منظر روان‌شناختی، جنسیتی و جامعه‌شناختی به این پدیده انسانی بپردازد.

در کتاب همه چیز درباره عشق، از اصطلاحات پیچیده، سخت و تخصصی خبری نیست و با زبانی ساده، لطیف و قابل فهم نوشته شده است. به همین خاطر مناسب همه انسان‌ها با هر سن و جنسیت است.

کتاب همه چیز درباره عشق، از سیزده بخش مجزا ولی مرتبط تشکیل شده است که به نسبت عشق با شفافیت، عدالت، صداقت، تعهد؛ معنویت و..می‌پردازد و درباره تاثیر عشق بر اجتماع ،منافع مشترک  و عشق الهی نیز سخنی برای گفتن دارد.

محکم در آغوشم بگیر

محکم در آغوشم بگیر

نویسنده: سو جانسن

مترجم: سمانه پرهیزکاری

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

” ما به جای ایجاد عشقی کامل، وقت خود را با جست‌وجوی معشوقی کامل هدر می‌دهیم.”
کتاب محکم در آغوشم بگیر اثر دکتر سو جانسون، خودآموزی برای زندگی عاشقانه زوج‌هاست. دکتر سو جانسون روانشناس و مدیر موسسه زوج و خانواده شهر اتاوا است. کتاب محکم در آغوشم بگیر به 3 بخش عمده تقسیم می‌شود.

در بخش اول ماهیت عشق توضیح داده می‌شود و متوجه می‌شویم که چرا با وجود نیت مثبت و پیوند عمیقی که داریم؛ به سوی از دست دادن عشقمان حرکت می‌کنیم. در این بخش به آخرین تحقیقات حول روابط عاشقانه اشاره شده است.

بخش خودآموز محکم در آغوشم بگیر از این‌جا آغاز می‌شود؛ دکتر سو جانسون در این‌جا ۷ مکالمه‌ای که لحظه‌های مهم و سرنوشت‌ساز یک رابطه را خلق می‌کنند؛ معرفی کرده است. ما می‌توانیم با شناخت این ۷ مکالمه، رابطه خودمان را به بهترین نحو ممکن، مدیریت کنیم.

 قسمت سوم و پایانی کتاب به قدرت عشق و اثرگذاری آن، می‌پردازد؛ عشق می‌تواند درمانگر زخم‌های روحی ما باشد و تحمل ناملایمات زندگی را برایمان ممکن کند.

کتاب محکم در آغوشم بگیر مناسب همه زوج‌هاست؛ افرادی که در شرف ازدواج اند. زوج‌های تازه ازدواج کرده و  کسانی که چندین سال از آشنایی و ازدواجشان می‌گذرد؛ می‌توانند از این کتاب استفاده کنند. اگر حس می‌کنید که رابطه شما مقداری سرد و ناهماهنگ شده، کتاب محکم در آغوشم بگیر می‌تواند کمک‌کننده خوبی برای بهبود رابطه شما باشد.

گفتنی نسخه صوتی محکم در آغوشم بگیر را انتشارات شادن پژواک منتشر کرده است و در طاقچه منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی مرا محکم بگیر (محکم در آغوشم بگیر) را بشنوید.

مرا محکم بگیر (محکم در آغوشم بگیر) سو جانسون

گوینده: فرزانه فائزی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بازی جوانمردانه

بازی جوانمردانه

نویسنده: ایو رودسکی

مترجم: مهدی گازر

انتشارات کتاب مرو

اطلاعات بیشتر و خرید

” یک روز در زمین بازی، محرمانه به جسیکا گفتم: «زندگی اجتماعی‌ام حالا کاملا خصوصی شده.» او به نقل از دکتر شری بلیک در توصیف زنان در روابطی که به آن متعهد می‌شوند و به تنهایی سهم شیر ماده از مسئولیت‌های زندگی را به عهده می‌گیرند، گفت: «ما تبدیل به زنان متاهل مجرد شده‌‌ایم.»”

کتاب بازی جوانمردانه اثر ایو رادسکی، به ما یاد می‌دهد که چگونه در اداره امور زندگی مشترکمان، مشارکت داشته باشیم. ایو رادسکی در این کتاب به ما می‌آموزد که چگونه سهم منصفانه خود را برای انجام وظایفی نظیر خانه‌داری، تربیت فرزند و سایر امور مشترک زندگی، بپذیریم.

بازی جوانمردانه به ۳ بخش کلی تقسیم می‌شود؛ بخش اول کتاب به معرفی مشکل می‌پردازد؛  ایو رادسکی در بخش دوم با معرفی و توضیح چهار قانون، تلاش می‌کند راه‌حل‌های مناسبی ارائه دهد. آن چهار قانون عبارت‌اند از:

  • ارزش وقت برای همه یکسان است.
  • حق خود را برای جالب‌توجه بودن مطالبه کنید.
  • از همین‌جا که الان هستید، آغاز کنید.
  • ارزش‌ها و معیارهای خود را تعیین کنید.

بخش سوم کتاب به ما یاد می‌دهد که چگونه در بازی جوانمردانه برنده شویم. البته این برنده شدن به معنای باخت طرف مقابل نیست. پس از اتمام ۳ بخش اصلی کتاب، ایو رادسکی به نتیجه‌گیری نهایی پرداخته است.

کتاب برای هدیه‌ روز ولنتاین

انواع زنان / انواع مردان

انواع زنان

نویسنده: ژان شینودا بولن

مترجم: نیلوفر نواری

بنیاد فرهنگ زندگی دیجیتال

اطلاعات بیشتر و خرید

خودشناسی و تلاش برای درک عمیق ویژگی‌های درونی و روحی یک از مهم‌ترین کارهایی است که هر شخص می‌تواند در حق خود انجام دهد و به تبع آن، کیفیت و نحوه‌ی ارتباطش با دیگران را بهبود بخشد. دکتر ژان شینودا بولن، روان‌‌پزشک بالینی است که تلاش کرده در کتاب انواع زنان با کاوش در کهن‌الگوهای یونان باستان و نیز آموخته‌هایش از مکتب یونگ، ویژگی‌ها و روحیات انواع زنان را در ۱۴ فصل طبقه‌بندی کند. این کتاب پیشنهاد خوبی برای هدیه به زنان است و به آن‌ها در شناخت نیازها و توان‌مندی‌های روحی‌شان کمک می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی انواع زنان را بشنوید.

انواع زنان ژان شینودا بولن

گوینده: سحر بیرانوند
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

انواع مردان

نویسنده: ژان شینودا بولن

مترجم: فرشید قهرمانی

بنیاد فرهنگ زندگی دیجیتال

اطلاعات بیشتر و خرید

این نویسنده کتاب دیگری با همین موضوع ولی با عنوان انواع مردان دارد که با بررسی کهن‌الگوهای مردانه، به تحلیل ویژگی‌های روحی و شخصیتی مردان می‌پردازد و می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای هدیه به مردان باشد و وجوه تازه‌ای از شخصیتشان را به آن‌ها بنمایاند. مطالعه‌ی هر یک از این کتاب‌ها برای جنس مخالف نیز سودمند است و به آن‌ها در انتخاب رفتار و واکنش مناسب کمک خواهد کرد. نسخه‌‌ی صوتی این کتاب‌ها نیز در طاقچه موجود است.

بخشی از کتاب صوتی انواع مردان را بشنوید.

انواع مردان ژان شینودا بولن

گوینده: نورالدین جوادیان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

خطاب به عشق

خطاب به عشق

نویسنده: کاترین کامو

مترجم: زهرا خانلو

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

در روزگاری که عمده‌ی مکاتبات و ارتباطات به‌صورت برخط صورت می‌گیرند، خواندن نامه‌ها از لطف و صفایی دیگر برخوردار است، به‌خصوص اگر نامه‌های عاشقانه‌‌ی شخصیت معروفی مثل آلبرکامو باشند و زوایای جدیدی از شخصیت این نویسنده‌ی فیلسوف‌مسلک را به خواننده نشان دهند. خطاب به عشق مجموعه‌ای است از نامه‌های این نویسنده‌ی شهیر فرانسوی به معشوقه‌اش ماریا کاسارِس در طول ۱۲ سال. نامه‌هایی که علاوه‌بر لحن پرمهر و عاطفه‌شان، معرف مقطعی از زندگی کامو و نیز تاریخ ادبی و سیاسی فرانسه در قرن بیستم است و می‌تواند برای طرفداران کامو و عاشقان فرهنگ فرانسه و نیز کسانی که از خواندن نامه‌های عاشقانه لذت می‌برند، پیشنهاد مناسبی باشد. نسخه‌ی صوتی این کتاب نیز در طاقچه در دسترس است.

بخشی از کتاب صوتی خطاب به عشق را بشنوید.

خطاب به عشق آلبر کامو

گوینده: رضا عمرانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مثل خون در رگ های من

مثل خون در رگ های من

نویسنده: احمد شاملو

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

احمد شاملو، نویسنده، مترجم و شاعر معاصر و محبوب ایرانی در اوایل دهه‌ی ۴۰ شمسی  پس از دو ازدواج ناموفق و زمانی که از نظر روحی در شرایط نامساعدی بود با آیدا سرکیسیان آشنا شد و مدتی بعد با او ازدواج کرد. این پیوند که تا پایان عمر شاملو ادامه داشت، منشأ بسیاری از تحولات در زندگی شغلی و زمینه‌ساز خلق آثار ماندگاری در کارنامه‌ی ادبی شاملو شد. کتاب مثل خون در رگ‌های من مجموعه‌ای از نامه‌های عاشقانه‌ی شاملو به همسرش آیداست. نامه‌هایی سرشار از مهر و احترام و صمیمیت که خواننده را غرق در شور و لذت می‌کند و باب تازه‌ای برای شناخت بیشتر شاملو می‌گشاید. نسخه‌ی صوتی این کتاب نیز در طاقچه موجود است.

بخشی از کتاب صوتی مثل خون در رگ های من را بشنوید.

مثل خون در رگ های من احمد شاملو

گوینده: میکائیل شهرستانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

هفتاد سال عاشقانه

هفتاد سال عاشقانه

نویسنده: محمد مختاری

بوتیمار

اطلاعات بیشتر و خرید

شعر همواره بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و ادبیات ایران‌زمین بوده است و شعر عاشقانه گل‌ سرسبد آن. این شعر در طول تاریخ معاصر یعنی از زمان نیما تا امروز دستخوش تغییرات و تحولاتی بوده است که سبب شده محمد مختاری در کتاب هفتاد سال عاشقانه و در ضمن ارائه‌ی دیدگاه تحلیلی خود درباره‌ی شعر غنایی و عاشقانه‌ی معاصر به ذکر نمونه‌هایی از اشعار شاعران از سال‌های۱۳۰۰ تا ۱۳۷۰ بپردازد و سیر تحول شعر عاشقانه در دوران معاصر را به مخاطب نشان دهد. مطالعه‌ی این کتاب برای علاقه‌مندان به اشعار عاشقانه‌ی فارسی و دانشجویان و پژوهشگران رشته‌ی ادبیات سودمند خواهد بود.

فراتر از بودن

فراتر از بودن

نویسنده: کریستین بوبن

مترجم: حبیب گوهری‌راد

انتشارات رادمهر

اطلاعات بیشتر و خرید

عشق ماجرایی است که هرگز پایان نمی‌پذیرد و جدایی و فقدان نیز توانایی کمرنگ‌ کردن شور و گرمای آن را ندارند. فراتر از بودن کتابی به‌قلم کریستین بوبن، نویسنده‌ی فرانسوی است. داستان از روز مرگ زن میا‌ن‌سالی به اسم ژیسلن آغاز می‌شود و حالا عاشق او، باید با رنج نبودنش کنار بیاید. عاشق در این داستان، معشوق را مخاطب قرار داده و از غم دوری و عشقی که هرگز رنگ نخواهد باخت می‌گوید. این کتابْ عاشقان ادبیات فرانسه و داستان‌های عاشقانه را سر ذوق می‌آورد.

بیژن و منیژه

بیژن و منیژه

نویسنده: ابوالحسن تهامی

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

شاهنامه، اثری فاخر و ماندگار در تاریخ زبان و ادبیات فارسی است که در کنار روایت‌های حماسی و اشارات تاریخی، به شرح دلدادگی و ماجراهای عاشقانه نیز می‌پردازد و لطافت تجربه‌‌ی شیرین عشق را با شرح جنگاوری‌ها و شجاعت قهرمانان درمی‌آمیزد. بیژن و منیژه داستانی عاشقانه در دل جنگ ایران و توران در شاهنامه‌ی فردوسی است. بیژنْ پسر یکی از پهلوانان ایرانی به نام گیو است که داوطلب جنگ با تورانیان می‌شود. او در خلال نبرد با منیژه دختر افراسیاب، پادشاه توران آشنا می‌شود و به او دل می‌بازد. کتاب بیژن و منیژه نمایشنامه‌ای اقتباسی از این داستان است که با تصحیح و گزینش ابوالحسن تهامی، مترجم و گوینده‌ی پیشکسوت منتشرشده و نسخه‌ی صوتی آن نیز با صدای او و جمعی دیگر از گویندگان حرفه‌ای در طاقچه در دسترس است.

علاقه‌مندان به عاشقانه‌های کلاسیک فارسی می‌توانند در کنار این کتاب از خواندن و شنیدن داستان‌های لیلی و مجنون و خسرو و شیرین نظامی گنجوی که از دیگر نمونه‌های اشعار عاشقانه‌‌ی کهن فارسی است لذت ببرند.

بخشی از کتاب صوتی بیژن و منیژه را بشنوید.

بیژن و منیژه ابوالقاسم فردوسی

گوینده: ابوالحسن تهامی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

غزل‌های سعدی

غزل‌های سعدی

نویسنده: غلامحسین یوسفی

انتشارات سخن

اطلاعات بیشتر و خرید

شیخ اجل، سعدی شیراز، یکی از شاعران شیرین‌گو و سخن‌پرداز ایران در قرن هفتم هجری است که دو کتاب ارزشمند گلستان و بوستان را در تاریخ ادبیات فارسی به یادگار گذاشته است. در کنار حکایت‌های شیرین و سراسر پند کتاب گلستان، غزلیات بوستان نیز مملو از لطافتی است که هر جان شیفته‌ای را به وجد خواهد آورد. کتاب غزل‌های سعدی، مجموعه‌ای است از ۴۱۸ غزل از جناب سعدی که با همت و دقت دکتر غلامحسین یوسفی، نویسنده و ادیب معاصر جمع‌آوری و تصحیح شده و گزینه‌ای شایسته برای مطالعه‌ی علاقه‌مندان به اشعار عاشقانه‌ی کلاسیک فارسی است.

بخشی از کتاب صوتی غزلیات سعدی را بشنوید.

غزلیات سعدی شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی

گوینده: احسان چریکی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

یک عشق سوان

یک عشق سوان

نویسنده: مارسل پروست

مترجم: شهلا حائری

نشر قطره

اطلاعات بیشتر و خرید

یک عشق سوان بخشی از جلد اول مجموعه‌ی ۷جلدی در جست‌وجوی زمان ازدست‌رفته به‌قلم مارسل پروست است که زندگی جوانی به اسم سوان و ماجرای عشق آتشینش به اُدِت را روایت می‌کند. خواننده در این اثر فرصت می‌یابد تا از نگاه عاشق به معشوق بنگرد و در تمام اوج‌وفرودهای این رابطه‌ی عاشقانه و چالش‌های احساسی آن با شخصیت اصلی روایت شود. ازآنجایی‌که شروع مطالعه‌ی رمان عظیم در جست‌وجوی زمان ازدست‌رفته به‌دلیل پیچیدگی سبک نوشتار پروست دشوار است، مطالعه‌ی یک عشق سوان می‌تواند دریچه‌ای به دنیای ذهن و زبان پروست و عاملی برای آشنایی با این داستان باشد، داستانی که عشق تنها یکی از وجوه آن است و خواندنش برای دوستداران ادبیات فرانسه و داستان‌های عاشقانه‌ی خارجی تجربه‌ای خوشایند خواهد بود.

۳۶۵ روز بدون تو!

۳۶۵ روز بدون تو!

نویسنده: آکیرا ‍

مترجم: نهال سهیلی فر

انتشارات مجید

اطلاعات بیشتر و خرید

عشق تجربه‌ای عجیب است، هم درد است و هم درمان و معشوق هم با بودنش دریایی از احساسات متفاوت و بعضاً متناقض را به جان عاشق می‌ریزد هم با نبودنش. کتاب ۳۵۶ روز بدون تو مجموعه‌ای از دل‌نوشته‌های کوتاه عاشقی دلتنگ به معشوقی دور است که به‌قلم آکیرا، نویسنده‌ی کانادایی به رشته‌ی تحریر درآمده و پیشنهاد خوبی برای مخاطبان متون کوتاه عاشقانه با مضمون دل‌تنگی برای معشوق است.

کتاب‌هایی برای هدیه به معشوق و عشق زندگی

عشق رمانتیک

عشق رمانتیک

نویسنده: رابرت جانسن

مترجم: بارانه عمادیان

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

عشق را می‌توان دلبستگی شدید به دیگری و احساس یکی شدن با او تعریف کرد. حسی سرشار از شور و لذت و عاطفه که می‌تواند منشأ درد و رنج هم باشد. رابرت جانسون، نویسنده و روانشناس پیرو مکتب یونگ، در کتاب عشق رمانتیک با تکیه بر افسانه‌ی عاشقانه‌ی تریستان و ایزولْت، به تحلیل معنا و مفهوم عشق رمانتیک و انتظاراتی که باید از یک رابطه‌ی عاشقانه داشت می‌پردازد و به مخاطب در رسیدن به درکی واقع‌بینانه از عشق کمک می‌کند.

بلقیس و عاشقانه‌های دیگر

بلقیس و عاشقانه‌های دیگر

نویسنده: نزار قبانی

مترجم: موسی بیدج

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

شعر یکی از ماندگارترین بسترها برای بیان مضامین و احساسات عاشقانه و ماندگار در بین تمامی ملل جهان است. در بین شاعران عرب، نزار قبانی، شاعر سوری، بیش از همه به مفهوم عشق توجه داشته و به همین دلیل به شاعر عشق معروف شده است. کتاب بلقیس و عاشقانه‌های دیگر مجموعه‌ای از اشعار عاشقانه‌ی قبانی است که پس از مرگ نابهنگام همسرش، بلقیس الراوی در انفجار سفارت عراق در بیروت سروده شده و در کنار دیگر اشعار او در این مجموعه، تجربه‌ای منحصربه‌فرد از مطالعه‌ی شعر را به علاقه‌مندان هدیه می‌کند.

عشق با صدای بلند نیز مجموعه‌ی دیگری از اشعار نزار قبانی است که  نشر نگاه با ترجمه‌ی احمد پوری منتشر کرده و در کنار پرداختن به عشق زمینی، مفهوم عشق به میهن را نیز در برگرفته است.

دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد

دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد

نویسنده: شهرام رحیمیان

انتشارات نیلوفر

اطلاعات بیشتر و خرید

زندگی گاه آدم را سر دوراهی‌های سختی می‌گذارد که تصمیم برای عبور از آن‌ها کار ساده‌ای نیست. این چالش اصلی دکتر نون، شخصیت اصلی این داستان است. این کتاب که ماجراهایش با الهام از وقایع تاریخی و تلفیق با تخیل نویسنده در حال‌وهوای بعد از کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ می‌گذرد، زندگی شخصی به نام دکتر نون را روایت می‌کند که با وجود ارادتش به دکتر مصدق، در زمان دستگیری مجبور به انتخابی سخت بین مسئولیت اجتماعی و عشق همسرش می‌شود. این کتاب که به سبک جریان سیال ذهن روایت شده، به‌خوبی از عهده‌‌ی شرح حس‌وحال سرگشته‌ی دکتر نون برآمده و به‌جز شرح عشق او به همسرش، فضای سیاسی حاکم بر دهه‌ی ۳۰ شمسی را نیز توصیف می‌کند.

فلسفه‌ی عشق

فلسفه‌ی عشق

نویسنده: اروینگ سینگر

مترجم: میثم محمدامینی

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

در طول تاریخ، تحلیل‌های زیادی درباره‌‌ی چیستی و معنای عشق به رشته‌ی تحریر درآمده است که هر کدام سعی کرده از زاویه‌ای خاص به موضوع بنگرد و این تجربه‌ی ناب بشری را که سرآغاز بسیاری از احساسات تلخ‌وشیرین است، بکاود. یکی از این منظرها، بررسی عشق با دیدگاهی فلسفی و از نگاه متفکران جهان است. اروینگ سینگر، استاد فقید دانشگاه ام‌آی‌تی در رشته‌ی فلسفه در این کتاب که مجموعه‌ای از مصاحبه‌های رادیویی اوست، به فلسفه‌ی عشق و تحلیل آن می‌پردازد و در این تحلیل به آرای افلاطون، فروید، نیچه، شوپنهاور و مکتب اگزیستانسیالیسم نیز توجه دارد. این کتاب برای علاقه‌مندان به تحلیل‌های فلسفی از تجربه‌های انسانی به‌ویژه عشق، خواندنی‌تر خواهد بود.

عشق مدرن

عشق مدرن

نویسنده: دانیل جونز

مترجم: فرشاد رضایی

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

در تعریف چیستی عشق و تبیین و تحلیل ماهیت آن بسیار گفته‌اند و نوشته‌اند و باز هم خواهند گفت. اما شاید بهترین قالب برای تعریف چیستی عشق، اشاره به نمونه‌های عینی و واقعی از رویارویی با آن و تلاش انسان‌ها برای عبور از آزمون‌های سختی باشد که عشق پیش رویشان می‌گذارد. دانیل جونز که سال‌ها سردبیر ستون «عشق مدرن» در روزنامه‌ی نیویورک تایمز بوده و مسئولیت داشته داستان‌ها و جستارهای زیاد و متنوعی را که مخاطبان روزنامه برای این ستون ارسال می‌کرده‌اند  بررسی و ارزیابی کند، تعدادی از این داستان‌های کوتاه را که مثال‌هایی از عشق در دنیای واقعی هستند در کتاب عشق مدرن گردآوری کرده و به مخاطبان کنجکاوی که خواهان درک معنای عشق در زندگی واقعی و لمس تمام چالش‌ها و فرازو‌نشیب‌های آن هستند، تقدیم کرده است.

از عشق گفتن

از عشق گفتن

نویسنده: ناتاشا لان

مترجم: مهسا صباغی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

وقتی سخن از عشق به میان می‌آید، اولین تصویر، صحنه‌‌ی زانو زدن مردی است که جعبه‌ای با مخمل قرمز، محتوی حلقه‌ای طلایی را به سمت دختری گرفته و بی‌صبرانه منتظر پاسخ او به پیشنهاد ازدواجش است. اگر کمی از این فضای رمانتیک و شاعرانه که پر از گل و شمع و هیاهو است فاصله بگیریم، می‌توانیم معانی گسترده‌تری برای عشق بیابیم و آن را نه فقط در ازدواج که در رابطه‌ی عاشقانه‌ی بنده با خدا، عشق به یک شهر، شیء یا حیوان ببینیم. ناتاشا لان، با دغدغه‌ی تعریف عشق و یافتن معانی متفاوت برای آن، خبرنامه‌ای الکترونیک راه انداخت و چهار سال پای صحبت نویسنده‌ها، درمانگران و متخصصان نشست و از آن‌ها درباره‌ی تعریف و نوع نگاهشان به عشق پرسید و حاصل آن را در این کتاب نیز جمع‌آوری کرد. او معتقد است که عشق پروژه‌ای مادام‌المعمر و داستانی است که هرگز تمام نمی‌شود و مجموعه‌ای است از شروع‌های پی‌در‌پی که باید آن‌ها را شناخت و برایشان آماده بود. این کتاب را نشر چشمه نیز با عنوان گفت‌وگوهای عاشقانه و با ترجمه‌ی امیرمهدی حقیقت منتشر کرده که نسخه‌ی صوتی آن در طاقچه موجود است.

بخشی از کتاب صوتی گفت و گوهای عاشقانه را بشنوید.

گفت و گوهای عاشقانه ناتاشا لان

گوینده: مهراوه شریفی نیا
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

چرا عاشق می شویم؟

چرا عاشق می شویم؟

نویسنده: هلن فیشر

مترجم: سهیل سمی

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

مغز ساختار عجیب وپیچیده‌ای دارد. هلن فیشر و همکارانش با اسکن مغز افراد عاشق (نوروفیدبک) به مقایسه مغز آن‌ها با بقیه مردم پرداخته‌اند؛ در کتاب چزا عاشق می‌شویم؛ تلاش شده که با رویکردی علمی به مسئله عشق، پاسخی به سوال‌های مربوط به آن، پیدا شود.

نه تنها تغییرات پایداری در مغز افراد عاشق در مقایسه با دیگران، مشاهده می‌شود؛ بلکه جریان خون در در مغز افراد تغییر قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند. در چرا عاشق می‌شویم راجع به پیشینه عشق، انواع تعاریف آن و تغییرش در طول زمان، مطالب جالبی می‌خوانیم.

به طور کلی هلن فیشر، عشق را نه یک انتخاب که مرحله‌ای از تکامل و رشد فردی می‌داند؛ با خواندن این کتاب متوجه می‌شویم که عشق نه تنها یک احساس، بلکه محرکی قوی مانند تشنگی یا گرسنگی است. هلن فیشر عشق را صرفا حسی متاثر از غریزه جنسی و شهوت نمی‌داند؛ بلکه میل انسان به آرامش، همزیستی، صمیمیت، همدلی و امنیت را به عنوان عوامل وجود و تداوم عشق محسوب کرده و به حساب می‌آورد.

با خواندن چرا عاشق می‌شویم خیلی از رفتارهایی که از عاشقان سر می‌زند یا مثل تعهد و خیانت که به عشق مربوط هستند؛ نسبت به گذشته برایمان قابل درک‌تر‌‌ می‌شود.

بخشی از کتاب صوتی چرا عاشق می‌شویم؟ را بشنوید.

چرا عاشق می‌شویم؟ هلن فیشر

گوینده: مهبد قناعت‌پیشه
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پی‌نوشت: بخشی از یادداشتی که مطالعه کردید، به قلم محمدمهدی صارمی، نویسنده‌ی بلاگ طاقچه بود.

22,853 بازدید
برچسب ها

Avatar

راضیه بهرامی


اشتراک گذاری یادداشت
2 4 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
4 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه