لوگو طاقچه
کتاب برای شروع کتاب خوانی

برای شروع کتابخوانی چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

22,750 بازدید

بسیاری از افراد در پاسخ به این پرسش که اهل مطالعه هستند یا نه ابراز علاقه می‌کنند؛ اما مشغله‌های کاری و انواع و اقسام مسئولیت‌هایی که بر دوش دارند را علت کتاب‌نخواندن می‌دانند. از دید آن‌ها، کتاب‌خواندن فعالیتی بسیار باارزش و البته غیرضروری است یا به قول ماریوس بارگاس یوسا در کتاب «چرا ادبیات» آن را چیزی تجملی می‌دانند که تنها درخور افرادی است که وقت اضافی دارند؛ اما همین افرادی که در دلْ اندک‌علاقه‌ای به خواندن دارند پس از اینکه به طور کاملاً اتفاقی و یا حتی آگاهانه به سراغ کتاب‌ِ مناسبِ خود می‌روند، به عاشقانی تبدیل خواهند شد که حتی بوی کتاب، دیدن و دست‌کشیدن روی برگه‌ها آن‌ها را به وجد می‌‌آورد و به هر بهانه‌ای سر از کتاب‌فروشی در می‌آورند. آن‌وقت احتمالاً در جمع‌های دوستانه با لذت از کتابی که برای اولین‌بار خوانده‌اند‌ و باعث شده با مطالعه آشتی کنند، می‌گویند. درخشش چشمان این تازه کتاب‌خوان‌ها نشان از این دارد که آن‌ها نیز وارد گود شده‌اند و در کشاکش زندگی، یک سرگرمی ماندگار و پربها برای خود پیدا کرده‌اند. بله! تنها چیزی که چنین افرادی نیاز دارند این است که دقایقی را با کتابی دلخواه سپری کنند و البته بدون شک نقطه‌ی آغاز این فعالیت بسیار اهمیت دارد. در این یادداشت از وبلاگ طاقچه، قصد داریم راهنمای کسانی باشیم که قصد کرده‌اند قدم در راه بگذارند و کتاب‌خواندن را شروع کنند. 

داستان و رمان ایرانی برای شروع

چمدان

چمدان

نویسنده: بزرگ علوی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

عموم خواننده‌‌ها بزرگ علوی را با رمان «چشم‌هایش» می‌شناسند، اما باید گفت که اولین اثر او کتاب چمدان است که آن را در سال ۱۳۱۳ نوشته است. چمدان شامل ۷ داستان کوتاه: «چمدان»، «قربانی»، «عروس هزارداماد»، «تاریخچه‌ی اتاق من»، «سرباز سربی»، «شیک‌پوش» و«رقص مرگ» می‌شود. بزرگ علوی از جمله کسانی است که در پیشرفت داستان‌نویسی به‌ویژه داستان کوتاه در ایران نقشی محوری ایفا کرده و پس از صادق هدایت، با مضمون‌های مبارزه‌جویانه، داستان‌نویسان را تحت تأثیر قرار داده است. بزرگ علوی خود را در برابر جامعه و مردمان زیر فشار و اختناق متعهد می‌داند و داستان‌های کوتاه و رمان‌هایش، ویژگی واقع‌گرایی انتقادی دارد (منصور رستگار فسایی، کتاب انواع نثر فارسی).

او قصد دارد هرآنچه مردم جامعه را آزار می‌دهد بیان کند و خواننده را دعوت به لمس رنج‌های گروه‌های مختلف جامعه می‌کند. قلم بزرگ علوی روان است. آغازهای هنرمندانه‌، پایان‌بندی‌های دگرگون‌کننده، صحنه‌پردازی‌های غریب و البته دقیق، شخصیت‌های پرابهام و رازآلود، گفت‌وگوهای غیر شعاری و عمیق میان شخصیت‌ها، پرداختن به قصه‌هایی که خواننده‌ی امروزی هنوز با گذشت سال‌ها با آن ارتباط برقرار می‌کند و رغبت و کنجکاوی‌اش را برمی‌انگیزد، ویژگی‌های داستان‌های بزرگ علوی به‌ویژه در مجموعه‌ی چمدان است که می‌تواند خواننده‌ای را که تازه شروع به کتاب‌خوانی کرده، گیر بیندازد و او را تا پایان نگه ‌دارد.

بخشی از کتاب صوتی چمدان را بشنوید.

چمدان بزرگ علوی

گوینده: علی دنیوی ساروی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

روی ماه خداوند را ببوس

روی ماه خداوند را ببوس

نویسنده: مصطفی مستور

نشر مرکز

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان روی ماه خداوند را ببوس در مسیر فرودگاه آغاز می‌شود. راوی به دنبال دوست قدیمی‌اش می‌رود، دوستی که چهره‌اش را هم به‌سختی به یاد می‌آورد. یونس که داستان از زبان او روایت می‌شود، فلسفه خوانده، فوق‌لیسانس جامعه‌شناسی دارد و مشغول نوشتن پایان‌نامه‌ی دکتری‌اش در رشته‌ی پژوهشگری اجتماعی است. او در تز دکترایش به دنبال علت خودکشی دکتر محسن پارسا، فیزیک‌دان برجسته‌ی معاصر می‌گردد که دو سال قبل خودش را از طبقه‌ی هشتم ساختمان ۲۶طبقه پرت کرده است. یونس در همان صفحات ابتدایی کتاب، با دیدن آدم‌ها مختلف و زندگی‌های گوناگون در فرودگاه شلوغ از خود می‌پرسد آیا خداوندی وجود دارد؟  این پرسش با ملاقات مهردادِ غمگین که از آمریکا به ایران آمده، دختری ۴ساله دارد و جولیا همسرش با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کند، تشدید می‌شود و با خود فکر می‌کند احتمالاً خداوندی وجود ندارد! اندیشه‌های راوی درباره‌ی خدا  ذهن خواننده را هم درگیر می‌کند و متوجه می‌شود که با رمانی به‌ظاهر ساده اما عمیق روبه‌رو است.

آنچه رمان روی ماه خداوند را ببوس را خواندنی کرده و باعث شده بیش از ۳۰ بار تجدید چاپ شود، علاوه بر شخصیت‌پردازی‌های قوی و دقیق، موضوعاتی مانند دغدغه‌های وجودی، عدم قطعیت، عشق، ترس از مرگ و تنهایی انسان امروزی است.

ثریا در اغما نوشته‌ی اسماعیل فصیح و بامداد خمار نوشته‌ی فتانه حاج سید جوادی، دو رمان دیگر از آثار ایرانی هستند که خوانندگان خود را مجذوب داستان و قلم نویسنده‌ خواهند کرد و برای شروع بسیار مناسب‌اند.

داستان و رمان خارجی برای شروع

بر باد رفته (جلد اول)

بر باد رفته (جلد اول)

نویسنده: مارگارت میچل

مترجم: حسن شهباز

انتشارات علمی و فرهنگی

اطلاعات بیشتر و خرید

آثاری در جهان کتاب‌ها وجود دارند که هرچند قدیمی باشند اما مردم همیشه قصد خواندنش را دارند. رمان بربادرفته یکی از همین آثار است. تقریباً همه در هر نقطه از این جهان که باشند نام کتاب یا فیلم بربادرفته نوشته‌ی مارگارت میچل را شنیده‌اند که اولین‌بار در سال ۱۹۳۶ وارد کتابفروشی‌ها شد، بیش از یک میلیون نسخه فروخت و یک سال بعد جایزه‌ی پولیتزر را دریافت کرد. این رمان یک اثر کاملاً موفق است و هنوز بعد از گذشت دهه‌ها طرف‌دار دارد. چه اتفاقی در یک رمان می‌افتد و نویسنده چطور شخصیت‌پردازی می‌کند که یک اثر این چنین محبوب می‌شود؟

بربادرفته رمانی درباره‌ی امید، شجاعت، ناامیدی و رنج است که مارگارت میچل در آن هوشمندانه به موضوعات مهمی مانند زنان، عشق، جنگ، برده‌داری و نژادپرستی می‌پردازد. بربادرفته، روایتگر زندگی اسکارلت اوهارا زن جوانی است پر از شور زندگی و خوشحال که در تارا، مزرعه‌ای خانوادگی‌اش در جنوب آمریکا زندگی می‌کند و عاشق اشلی ویلکس است. اسکارلت زیبا  خیال می‌کند زندگی همیشه به ساز او خواهد رقصید اما اتفاقات تلخ و شیرین زندگی، تجربه‌های سخت، جریان‌های تاریخی مانند جنگ داخلی آمریکا مسیر زندگی او را تغییر می‌هد اما در نهایت باعث رشد او می‌شود. بربادرفته رمانی هزار صفحه‌ای است اما نه‌تنها مخاطب را خسته نمی‌کند بلکه با پایان‌یافتن کتاب خوانندگان احتمالاً دلتنگ شخصیت‌های داستان خواهند شد.

بخشی از کتاب صوتی بر باد رفته (جلد اول) را بشنوید.

بر باد رفته (جلد اول) مارگارت میچل

گوینده: جمعی از گویندگان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دزیره

دزیره

نویسنده: آن‌ماری سلینکو

مترجم: پرویز شهدی

انتشارات مجید

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان تاریخی آن هم از نوع عاشقانه بهترین انتخاب برای کسانی است که می‌خواهند کتاب‌خواندن را آغاز کنند. رمان دزیره، زندگی دختر حریرفروشی در مارسی به نام دزیره کلاری را روایت می‌کند. این دختر در بحبوحه‌ی انقلاب فرانسه عاشق یک سرباز می‌شود؛ اما این سرباز معمولی ناپلئون بناپارت است که تبدیل به مشهورترین فرمانروای کشور فرانسه می‌شود؛ اما به قیمت ترک دزیره، شکاندن دل او و ازدواج با زنی دیگر که از نفوذ و قدرت اجتماعی برخوردار است. کتاب جذاب دزیره ضمن شرح زندگی این دختر، شرح‌حال متفاوتی از زندگی ناپلئون ارائه می‌دهد، کسی که شرح‌حال‌نویسان سال‌ها تلاش کرده‌اند از او اسطوره‌ای بی‌همتا بسازند، در این رمان با یک فرد عادی تفاوتی ندارد و خوانندگان می‌توانند با خصوصیات اخلاقی، روحی، جسمی، بلندپروازی‌ها، نقطه‌ضعف‌ها، بی‌رحمی‌ها و جاه‌طلبی‌های او آشنا شوند.

آن‌ماری سلینکو رمان دزیره را به‌صورت یادداشت‌های روزانه و از زبان شخصیت اصلی روایت می‌کند. او در همان ابتدای رمان، دزیره را دختری ۱۴ساله معرفی می‌کند که به نظرش اگر چهارتا دستمال داخل بالاتنه‌ی پیراهن یقه‌بازش قرار دهد، جزو آدم‌بزرگ‌ها به‌حساب می‌آید. بخش آغازین کتاب دزیره نشان از لحن ساده، صمیمی و روان آن دارد که بر جذابیت این کتابِ مبتنی بر حقیقت افزوده است.

بخشی از کتاب صوتی دزیره (مجموعه دوجلدی) را بشنوید.

دزیره (مجموعه دوجلدی) آن‌ماری سلینکو

گوینده: بهناز بستاندوست
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کتاب کیمیاگر و کتابخانه‌ی نیمه‌شب دو رمان خواندنی دیگری هستند که تمامی سلیقه‌ها از خواندنشان لذت می‌برند  و انتخاب‌های خوبی برای شروع خواندن رمان‌اند.

کتاب توسعه‌ فردی، موفقیت و خودیاری برای شروع

کتاب‌هایی هستند که نقشه‌ی راه در اختیار خوانندگان می‌گذارند تا بدانند در مسیر رسیدن به اهدافشان و آنچه که موفقیت می‌پندارند چه باید بکنند. کتاب‌های توسعه‌ی فردی برخلاف کتاب‌های زرد روان‌شناسی، نمونه‌های اعلای یار مهربانی هستند که موتور ذهن و اندیشه‌ی افراد را روشن کرده و کمک می‌کنند تا اگر هدفی را برگزیدند چگونه به سمتش بروند و با کمترین خطا حرکت کنند. 

اضطراب جایگاه اجتماعی

اضطراب جایگاه اجتماعی

نویسنده: آلن دوباتن

مترجم: مریم تقدیسی

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند تمام انسان‌ها می‌توانند موفق شوند و اگر کسی پیشرفت نکرد مقصر اصلی خودش است؛ اما آیا واقعاً خواستن توانستن است؟ پس مسئولیت فرصت‌هایی که فراهم نمی‌شود و ساختارهای اجتماعی دست‌وپا گیری که سر راه افراد وجود دارد را چه کسی قبول می‌کند؟ 

تقریباً تمام انسان‌ها تمایل دارند که از جایگاه اجتماعی برخوردار باشند و انگیزه‌هایشان می‌تواند ثروتمندشدن، کسب شهرت، نفوذ و شاید مهم‌تر از همه دریافت عشق باشد. معمولاً درباره‌ی فردی که در اجتماع از جایگاه مهمی برخوردار است می‌گویند برای خودش کسی است و افرادی که در نقطه‌ی مقابل قرار دارند اغلب نادیده گرفته می‌شوند؛ بنابراین طبیعی است که اضطراب جایگاه اجتماعی امری طبیعی باشد. آلن دو باتن با یک شروع عالی و شرح تعاریف مختلف از اضطراب موقعیت اجتماعی، خواننده را با خود همراه می‌کند و سپس علت‌ها و راهکارهای غلبه بر آن را ارائه می‌دهد. او برای خوانندگانش موقعیتی را فراهم می‌کند که عمیق‌ترین مطالب را با کمترین تلاش ذهنی و با آرامش بخوانند.

بخشی از کتاب صوتی اضطراب جایگاه اجتماعی را بشنوید.

اضطراب جایگاه اجتماعی آلن دوباتن

گوینده: رضا عمرانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

چرا تا به حال کسی این ها را به من نگفته بود؟

چرا تا به حال کسی این ها را به من نگفته بود؟

نویسنده: جولی اسمیت

مترجم: آرزو شنطیایی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

واقعیت این است که بسیاری از ما وقتی در زندگی با چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم، آن زمان که احساس می‌کنیم نیاز به درمان داریم، راه‌حل فقط این است که باید درباره‌ی نحوه‌ی عملکرد ذهن و بدنمان مطالب بیشتری بیاموزیم و بدانیم چگونه سلامت روانمان را روزبه‌روز بهتر از قبل مدیریت کنیم. این هدفی است که جولی اسمیت، نویسنده و روان‌شناس بالینی در کتاب چرا به حال کسی این‌ها را به من نگفته بود، دنبال می‌کند. او معتقد است در دنیایی که هر روز هزاران اطلاعات نادرست از طرق مختلف، رسانه‌ها، کتاب‌ها و… وارد ذهن می‌شود، افراد باید بدانند که دقیقاً دنبال چه چیزی بگردند. او برای اینکه مردم برای یادگیری و دسترسی به آموزش‌های لازم و مهم زندگی مجبور به پرداخت هزینه نباشند، مهارت‌های زندگی را آموزش می‌دهد، ابزارهایی که به همه کمک کنند تا در دل بحران‌ها مسیر درست را پیدا کنند، با عملکرد ذهن آشنا شوند، چشمشان به روی واقعیت تجربیات احساسی باز ‌شود و برای مدیریت آن‌ها روش‌های مشخصی داشته باشند.

این کتاب برخلاف بسیاری از کتاب‌های روان‌شناسی تضمین نمی‌کند که خوانندگان با مطالعه‌ی آن تا پایان عمر لبخند به لب خواهند بود؛ اما به آن‌ها یاد می‌دهد از چه ابزاری استفاده کنند که لبخندهایشان واقعی و از صمیم قلبشان باشد.

بخشی از کتاب صوتی چرا تا حالا کسی این را به من نگفته بود؟ را بشنوید.

چرا تا حالا کسی این را به من نگفته بود؟ جولی اسمیت

گوینده: نگین خواجه نصیر
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کتاب والدین سمی، شجاعت در برهوت و هنر خوب زندگی‌کردن دیگر کتاب‌های قابل‌اعتماد و البته جذاب در زمینه‌ی توسعه‌ی فردی، موفقیت و خودیاری هستند و انتخاب‌های خوبی برای شروع کتابخوانی‌اند.

کتاب زندگینامه و خاطرات برای شروع

زندگی بی حد و مرز

زندگی بی حد و مرز

نویسنده: نیک وی آچیچ

مترجم: مسیحا برزگر

انتشارات ذهن آویز

اطلاعات بیشتر و خرید

برای همه‌ی ما پیش‌آمده است که سر به آسمان برده و از خدا پرسیدیم: چرا؟ یا خدایا چرا من؟ ممکن است روز و روزگاری بغرنج داشته باشیم و چنان زمین بخوریم که احساس کنیم دیگر توان بلندشدن از زمین را نداریم. آیا در چنین شرایطی می‌توانیم مثبت فکر کنیم و همچنان به خداوند ایمان و امید داشته باشیم؟ نیک وُی‌آچیچ، کسی است که این احساسات را به‌خوبی می‌شناسد و از زمانی که خودش را شناخته سخت‌ترین شرایط را با تمام وجودش لمس کرده است. کتاب زندگی بی‌حدومرز، درباره‌ی زندگی مرد جوانی است که نه دست دارد و نه پا، شاید تصور کنید که زندگی‌نامه‌ی چنین شخصی چطور می‌تواند الهام‌بخش باشد؟ اما خوانندگان با مطالعه‌ی این کتاب با شیوه‌ای خلاقانه از زندگی آشنا می‌شوند. نیک، ‌روش‌هایی را طرح می‌کند که به کمک آن‌ها می‌توان حتی در هنگام سختی‌ها و رنج‌های دل‌آزارِ بسیار هم امید را حفظ کرد.

نیک در کتابش آن‌سوی اندوه و ناامیدی را نشان خواننده می‌دهد تا بتواند قوی‌تر و مصمم‌تر به زندگی مطلوب خود برسد. نیک وُی‌آچیچ در کتاب زندگی بی حد و مرز به‌جای اینکه یک زندگی‌نامه‌ی خطی و دقیق از مراحل زندگی‌اش بنویسد به روایت داستان‌هایی از زندگی‌اش پرداخته که الهام‌بخش خودش بودند و حالا قرار است خواننده را مجذوب خود کنند.

کتاب انسان در جستجوی معنا  و منم ملاله دو نمونه‌ی جذاب دیگر از کتاب‌های زندگی‌نامه و خاطرات هستند که می‌توانید برای شروع انتخاب کنید.

فلسفه برای شروع

تسلی‌بخشی‌های فلسفه

تسلی‌بخشی‌های فلسفه

نویسنده: آلن دوباتن

مترجم: عرفان ثابتی

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب‌های فلسفه دقیقاً به این خاطر که واژه‌ی پرابهت فلسفه را به دوش می‌کشند خوانندگان کمتری دارند چراکه مردم در مواجهه با چنین کتاب‌هایی تصور می‌کنند که از عهده‌ی فهم مطالب آن برنمی‌آیند. آلن دوباتن از جمله نویسندگان باهوشی است که می‌داند فلسفه به همه تعلق دارد و تلاش کرده است تا آن را وارد زندگی روزمره‌ی مردم کند و بحق در این مسیر موفق بوده است.

او در کتاب تسلی‌بخشی‌های فلسفه وارد فضای فکری فیلسوفان معروفی می‌شود که مردم اسمشان شنیده‌اند و جرئت نزدیک‌شدن به نظریات آن را به سبب سخت‌خوان بودنشان ندارند. دو باتن تجربیاتی از زندگی این فیلسوفان را در اختیار آن‌ها می‌گذارد که بتوانند در زندگی خود از آن‌ها به‌عنوان ابزاری برای مقابله با مشکلات و چالش‌های زندگی استفاده کنند و چه فرصتی بهتر از اینکه خوانندگان عادی بتوانند هنگام نوشیدن چای پای سخنان فیلسوفانی مانند سقراط‌، اپیکور، شوپنهاور، مونتنی‌، نیچه و سنکا بنشینند و با خود بگویند که بله! می‌شود این‌طور هم به زندگی نگریست.

بخشی از کتاب صوتی تسلی بخشی‌های فلسفه را بشنوید.

تسلی بخشی‌های فلسفه آلن دوباتن

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

علاوه بر کتاب تسلی‌بخشی‌های فلسفه، کتاب‌های دنیای سوفی (انتشارات نیلوفر و انتشارات جامی) و همچنین سرگذشت فلسفه برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند خواندن فلسفه را آغاز کنند  بسیار کاربردی، مناسب و حتی سرگرم‌کننده هستند. 

کتاب شعر برای شروع

شعر زمان ما؛ حسین منزوی

شعر زمان ما؛ حسین منزوی

نویسنده: فیض شریفی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

گاهی دلمان هوای شعر می‌کند، دوست داریم غزل‌هایی بخوانیم که حالمان را خوب کند، احساس درونی‌مان را بگوید و مهم‌تر اینکه روح زمانه‌ی خودمان در آن دمیده شده باشد. حسین منزوی ازاین‌دست شاعران ایرانی است و می‌توان با خیالی راحت به سراغ اشعارش رفت و لذت شعرخوانی را تجربه کرد. او شاعری است که توانسته فضا و حال و هوای جهان معاصر را در قالب غزل جاری و ساری کند.

غزل‌های حسین منزوی دارای خصیصه‌های شگفت‌انگیزی است که نشانگر روحیه، وضعیت اجتماعی و نحوه‌ی نگرش دیگرگونه‌ی اوست. شعر زمان ما؛ حسین منزوی، جلد چهاردهم از مجموعه‌ی شعر زمان ما، علاوه بر پرداختن به سبک شاعر، چگونگی سرایش شعرها و زبان شعری، درون‌مایه و جهان‌بینی، زمینه‌های سیاسی‌اجتماعی و دیدگاه شاعران و منتقدان را هم بیان کرده است. بخش دوم کتاب به گزیده‌ای از بهترین آثار حسین منزوی اختصاص دارد.

کتاب مدیریت و کسب‌وکار برای شروع

دوباره فکر کن

دوباره فکر کن

نویسنده: آدام گرانت

مترجم: تیم ترجمه نشر نوین

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

همه‌ی ما دوست داریم و حتی ادعا می‌کنیم که پای باورها و عقایدمان می‌مانیم؛ اما این نکته را هم باید در نظر بگیریم که در جهان پیچیده‌ی امروز که همه چیز در حال تغییر است چطور می‌توان به ثبات عقیده افتخار کرد؟ دنیای ما به‌سرعت تغییر می‌کند و باید هرچقدر زمان برای تفکر صرف می‌کنیم، برای بازنگری و اصلاح تفکراتمان هم وقت بگذاریم. امروزه اهمیت مهارت‌های شناختی حتی از هوش هم بیشتر است. شاید افراد باهوش توانایی حل مسئله‌های پیچیده‌ را داشته باشند؛ اما دنیای پرچالش و پیچیده‌ی امروز به کسانی نیاز دارد که قادر باشند در تفکراتشان تجدیدنظر کنند، آموخته‌های پیشین را کنار بگذارند و اصلاحاتی را در قواعد ذهنی خود انجام دهند. 

کتاب دوباره فکر کن درباره‌ی ارزش تجدیدنظر است. آدام گرانت، نویسنده‌ی مشهور در این کتاب تلاش کرده تا ذهن مخاطبانش را باز کند؛ بنابراین به دنبال متقاعدکننده‌ترین شواهد و تعدادی از ماهرترین تجدیدنظر کننده‌های دنیا رفته است. آدام گرانت در این کتاب جذاب و کاربردی ثابت می‌کند که آدم‌ها در صورت تسلط بر هنر بازنگری و تجدیدنظر، شرایط بهتری برای موفقیت‌های کاری خواهند داشت و زندگی‌شان راضی‌کننده‌تر خواهد شد. دوباره فکر کن از آن دسته از کتاب‌هایی است که خوانندگان بعد از مطالعه‌ی آن احساس می‌کنند که حالا اطلاعاتی دارند که می‌توانند از آن در زندگی شخصی و حرفه‌ای استفاده کنند. آن‌ها همچنین به این نتیجه می‌رسند که وقتش رسیده تا یاد بگیرند اعتمادبه‌نفس کاذب را کنار بگذارند، عقاید و باورهایشان را به چالش بکشند و آنجا که لازم است آن‌ها را تغییر دهند.

بخشی از کتاب صوتی دوباره فکر کن را بشنوید.

دوباره فکر کن آدام گرانت

گوینده: تایماز رضوانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اصل گرایی

اصل گرایی

نویسنده: گرگ مک کیون

مترجم: مهدی مصلحی

انتشارات آموخته

اطلاعات بیشتر و خرید

آیا تابه‌حال برایتان پیش‌آمده که بدون فکرکردن و فقط برای خشنودی کسی به درخواستی بله بگویید؟ یا به خودتان گفته باشید چرا این کار را قبول کردم؟ آیا گفتن «بله» به پاسخ پیش‌فرضتان تبدیل شده است؟ این‌ها یعنی اینکه شما به ورطه‌ی فرع گرایی افتاده‌اید و راه خروج از این وضعیت بازگشت به اصل‌گرایی است. بیدل دهلوی، شاعر ایرانی قرن دوازدهم چه زیبا گفته است که: «از اصل دور ماند جهانی ز ذوق فرع» کتاب اصل‌گرایی نیز با عنوان فرعی «اصل را بچسبید و فرع را رها کنید» نوشته‌ی گِرگ مک‌کیون، بر این نکته تأکید دارد که بهتر است افراد برای فعالیت در بالاترین سطح اثربخشی‌‌شان، تا می‌توانند زمان و انرژی‌‌شان را عاقلانه فقط در انجام کارهای ضروری سرمایه‌گذاری کنند.

کتاب اصل‌گرایی به خوانندگان آموزش می‌دهد آن‌طور که واقعاً دوست دارند زندگی کنند، نه آن طوری که دیگران توقع دارند، روشی را می‌آموزد تا افراد در هر دو قلمروی شخصی و حرفه‌ای کارآمدتر، بهره‌ورتر و مؤثرتر باشند و روشی نظام‌مند برای تشخیص موضوعات مهم، حذف موضوعات غیرمهم و انجام هر چه راحت‌تر کارهای ضروری ارائه می‌دهد.

از میان دیگر کتاب‌های مفیدی که در حوزه‌ی مدیریت و کسب‌وکار نوشته شده‌اند می‌توان به پایان میانگین نوشته‌ی تاد رز (نشر هورمزد) نیز اشاره کرد که برای شروع خواندنی است.

کتاب‌ جامعه‌شناسی برای شروع

جامعه شناسی خودمانی

جامعه شناسی خودمانی

نویسنده: حسن نراقی

انتشارات اختران

اطلاعات بیشتر و خرید

حسن نراقی، نویسنده، پژوهشگر و جامعه‌شناس ایرانی در کتاب جامعه‌شناسی خودمانی، با مردمش درد دل می‌کند و عیب‌های اجتماعی مردم را به‌تفصیل موردبحث و بررسی قرار می‌دهد. این اثر در حقیقت انتقاد اجتماعی عمیق و موشکافانه‌ است و غیر تصنعی بودن نثر، سادگی مطالب و لحن خودمانی کتاب باعث شده که موردتوجه مردم قرار بگیرد. حسن نراقی تلاش کرده با دوری از پیچیده‌نویسی و پیچیده‌گویی و در قالب یادداشت، واقعیت‌های اجتماعی را پیش روی خواننده بگذارد. چرا درمانده‌ایم؟ عنوان فرعی کتاب به‌خوبی نشان می‌دهد که این اثر قرار است درماندگی و شاید عقب‌ماندگی ایرانیان را ریشه‌یابی کند. بیگانگی با تاریخ سرزمین، حقیقت‌گویی و پنهان‌کاری ایرانیان، ظاهرسازی آن‌ها، قهرمان‌پروری و استبدادزدگی، خودمحوری، بی‌برنامگی، ریاکاری، شعارزدگی، مسئولیت‌ناپذیری، قانون‌گریزی، حسادت و همه‌چیزدانی ایرانیان موضوعاتی است که کتاب جامعه‌شناسی خودمانی به آن می‌پردازد. این کتاب صادقانه ما یادآوری می‌کند که وقت آن رسیده با خود واقعی‌مان مواجه شویم و در جهت تغییر خودمان تلاش کنیم تا بتوانیم جامعه را تغییر دهیم.

بخشی از کتاب صوتی جامعه شناسی خودمانی را بشنوید.

جامعه شناسی خودمانی حسن نراقی

گوینده: مهدی صفری
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کتاب تاریخی برای شروع

خواجه تاجدار

خواجه تاجدار

نویسنده: ژان گور

مترجم: ذبیح الله منصوری

نشر تاو

اطلاعات بیشتر و خرید

خواجه‌ی تاجدار، چه ترجمه‌ی ذبیح‌الله منصوری از کتاب ژان گور نویسنده‌ی فرانسوی باشد و چه ساخته و پرداخته‌ی ذهن ذبیح‌الله منصوری، بدون شک یک رمان تاریخی قطور و جذاب است که با روایت تولد آقا محمد خان قاجار و مرگ نادرشاه افشار آغاز شده و با مرگ آقا محمد خان به پایان می‌رسد. شخصیت آقا محمد خان در کتاب خواجه‌ی تاجدار بدون قضاوت به‌عنوان یک انسان عادی با ضعف‌ها و نقاط قوت، جنبه‌های مثبت و منفی‌اش به تصویر کشیده شده است. زیبایی‌های ادبی به‌کاررفته در این اثر، توصیف جزئیات رخدادهای تاریخی و شیوه‌ی بیان به‌گونه‌ای است که خواننده را به دل داستان می‌کشاند و احساس می‌کند که در آن دوران زندگی کرده است.

بخشی از کتاب صوتی خواجه تاجدار (کتاب اول) را بشنوید.

خواجه تاجدار (کتاب اول) ژان گور

گوینده: آرمان سلطان زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کتاب‌های جامعه‌شناسی نخبه‌کشی، ایران بین دو انقلاب (نشر مرکز یا نی) و حرف‌‌‌هایی با دخترم درباره‌ اقتصاد دیگر کتاب‌های مفید و خواندنی حوزه‌ی علوم‌انسانی هستند.

22,751 بازدید

Avatar

سارا موسوی‌پور


اشتراک گذاری یادداشت
2.5 4 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
12 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه