لوگو طاقچه
کتاب‌هایی مثل مغازه جادویی

کتاب‌هایی شبیه به مغازه جادویی

144 بازدید

برخی از کتاب‌ها به‌اندازه‌ای بر روی ما تأثیر می‌گذارند که به‌محض تمام‌کردن آن‌ها دلمان می‌خواهد دنبال کتاب‌های بیشتری شبیه به آن‌ها بگردیم. این کتاب‌ها ممکن است یا در موضوع اصلی شبیه به هم باشند یا در موارد جزئی‌تری مثل فضا، زمان و شخصیت‌ها. در این یادداشت از وبلاگ طاقچه، قصد داریم کتاب‌هایی شبیه به کتاب مغازه‌ جادویی نوشته‌ی جیمز آر. دوتی را معرفی کنیم. 

جیمز آر. دوتی در کتاب مغازه‌ جادویی، داستان زندگی خود را از دوران کودکی سختی که گذرانده است تا زمانی که جراح مغز و اعصاب می‌شود تعریف می‌کند. ماجرا از جایی شروع می‌شود که او یک روز در کودکی به یک مغازه‌ی شعبده‌بازی می‌رود و آنجا با زنی به نام روث آشنا می‌شود. روث به او مجموعه‌ای از تکنیک‌های ذهن‌آگاهی را آموزش می‌دهد تا بتواند بر دشواری‌های زندگی خود غلبه کند. این تجربه باعث می‌شود که دوتی به تحقیق درباره‌ی ارتباط بین مغز و قلب و همچنین تأثیر ذهن‌آگاهی بر سلامت جسمی و روحی بپردازد.

لازم است اشاره کنیم که کتاب مغازه جادویی بر پایه‌ی واقعیت نوشته شده و رمانی انگیزشی محسوب می‌شود. ممکن است برخی از کتاب‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد داستانی واقعی نباشند، اما تمامی آن‌ها انگیزشی هستند و با خواندن هر یک درسی بزرگ فرا خواهیم گرفت. 

بخشی از کتاب صوتی مغازه جادویی را بشنوید.

مغازه جادویی جیمز دوتی

گوینده: محمد مهدی محمدیان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

سه شنبه ها با موری

سه شنبه ها با موری

نویسنده: میچ آلبوم

مترجم: مندی نجات

نشر قطره

اطلاعات بیشتر و خرید

۱۶ سال از فارغ‌التحصیلی میچ از دانشگاه می‌گذرد و حالا او با زندگی به‌سختی دست‌وپنجه نرم می‌کند. پس از مرگ دایی‌اش بر اثر سرطان، میچ بی‌خیال نوازندگی و آهنگسازی می‌شود و تصمیم می‌گیرد به‌عنوان یک روزنامه‌نگار شروع به کار کند. او به‌خاطر کارش تمام مدت به شهرهای مختلف می‌رود تا خبر جمع کند و حتی شب‌ها هم خواب کافی ندارد و اکثر اوقات تا صبح بیدار است. یک شب همان‌طور که پشت تلویزیون نشسته است، استاد قدیمی دانشگاه خود را در شبکه‌ای خبری می‌بیند. میچ همان‌جا با خبر می‌شود که موری شوارتز، استاد محبوبش در دانشگاه، به بیماری لاعلاج ALS مبتلا شده و امیدی به بهبودش نیست و پزشک‌ها اعلام کرده‌اند که او نهایتا تا دو سال دیگر زندگی خواهد کرد.

میچ بعد از گذشت آن همه‌سال تصمیم می‌گیرد تا به دیدن استاد قدیمی‌اش برود تا بتواند پیش از بدترشدن اوضاع دیدار دوباره‌ای با او داشته باشد. برخلاف انتظار میچ، موری با خوشامدگویی و آغوش گرمی از او استقبال می‌کند. ازآن‌پس، میچ هر سه‌شنبه به ملاقات موری می‌رود و آن‌ها با یکدیگر درباره‌ی موضوعات مختلفی صحبت می‌کنند. کتاب سه‌شنبه‌ها با موری، مجموعه‌ای است از تمام درس‌هایی که میچ البوم از استاد خود یاد گرفته.  

بخشی از کتاب صوتی سه‌شنبه‌ها با موری را بشنوید.

سه‌شنبه‌ها با موری میچ البوم

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

‌‫ظرافت جوجه تیغی

‌‫ظرافت جوجه تیغی

نویسنده: موریل باربری

مترجم: مرتضی کلانتریان

انتشارات آگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

چه چیزی می‌تواند عجیب‌تر از دوستی زنی میان‌سال، دختری نوجوان و مردی ژاپنی باشد؟ در ساختمانی با ساکنینی مرفه و پولدار، سرایداری به نام رنه زندگی می‌کند که زنی بیوه و میان‌سال است و از زمانی که دختری کم‌سن‌وسال بوده همان جا کار می‌کرده است. از دید ساکنین آن ساختمان، رنه تنها یک سرایدار معمولی است که خوب بلد است به وظایف خود عمل کند؛ اما برخلاف تصور آن‌ها، رنه فردی بسیار آگاه است، دانش فلسفی بالایی دارد، کتاب‌های بسیاری خوانده است و غلط‌های دستوری و زبانی افراد ساختمان آزارش می‌دهد. رنه تمام این چیزها را از دیگران پنهان می‌کند تا آن‌ها نسبت به زندگی او کنجکاوی نشان ندهند و سؤال‌پیچش نکنند. 

در همان ساختمان، دختر دوازده‌ساله‌ای به نام پالوما زندگی می‌کند که به اندازه‌ی رنه عجیب است. پدرش صاحب یکی از کارخانه‌های اسلحه‌سازی بزرگ دنیا است و مادرش از افسردگی رنج می‌برد. پالوما نیز مانند رنه بسیار باهوش است و این حقیقت را از دیگران پنهان می‌کند. او از زندگی اشرافی خود بیزار است و از نظرش اعضای خانواده‌اش موجوداتی سطحی و کم‌هوش هستند. پالوما احساس می‌کند که دنیا را به طور کامل درک کرده است و هیچ معنایی در ادامه‌ی آن نمی‌بیند. او با خود عهد بسته است که اول ساختمان را آتش بزند و بعد خودکشی کند. زمانی که مردی از ژاپن به ساختمان آن‌ها اسباب‌کشی می‌کند، دنیای رنه و پالوما تغییر می‌کند و آن مرد باعث آشنایی آن دو با یکدیگر می‌شود. 

داستان این کتاب برخلاف دیگر کتاب‌های معرفی‌شده در این لیست، براساس واقعیت نیست.

بخشی از کتاب صوتی ظرافت جوجه تیغی (خلاصه کتاب) را بشنوید.

ظرافت جوجه تیغی (خلاصه کتاب) موریل باربری

گوینده: فرزانه فائزی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

نمی توانی به من آسیب بزنی

نمی توانی به من آسیب بزنی

نویسنده: دیوید گاگینز

مترجم: میلاد بشیری

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

زندگی دیوید گاگینز سراسر مبارزه و مقاومت بود. دوران کودکی او مثل یک کابوس گذشت. پدرش برای کوچک‌ترین چیزی او و مادرش را تنبیه می‌کرد و کتک می‌زد. در مدرسه، به دیوید برچسب کندذهنی زده بودند و در جوانی به‌خاطر سیاه‌پوست‌بودن از طرف دیگران تحقیر می‌شد. او آرزو داشت که عضو نیروی دریایی آمریکا شود اما نتوانست از پس تمرینات اولیه برآید و مجبور شد آنجا را ترک کند. پس از بیرون‌آمدن از نیروی دریایی دچار افسردگی شد و اضافه‌وزن پیدا کرد. با این حال، دیوید گاگینز ناامید نشد و دوباره روی پاهای خود ایستاد. 

بعد از گذشت چند سال تاریک و سخت، دیوید گاگینز تصمیم گرفت تا زندگی خود را تغییر بدهد و دوباره آرزوهایش را دنبال کند. او شروع به انجام تمریناتی سخت و طاقت‌فرسا کرد و توانست در سه ماه ۴۸ کیلو وزن کم کند. گاگینز دویدن برای ماراتن را آغاز کرد و حتی موفق شد در بسیاری از ورزش‌های استقامتی دنیا رکورد کسب کند. او بالاخره توانست دوره‌های آموزشی نخبگان در یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا، تکاوران نیروی زمینی و گروه رزمی کنترل هوایی نیروی هوایی را به پایان برساند. او در این کتاب از تجربیات خود در مواجهه با درد و برخورد با مشکلات می‌گوید و معتقد است که برای درست‌کردن همه چیز، ابتدا باید به سراغ ذهن خود برویم. 

بخشی از کتاب صوتی نمی توانی به من آسیب بزنی را بشنوید.

نمی توانی به من آسیب بزنی دیوید گاگینز

گوینده: مصطفی طالبیان مقدم
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

روی پاهای خودم

روی پاهای خودم

نویسنده: ایمی پردی

مترجم: فرزانه ابوالقاسم فیروزکوهی

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

امی پردی در خانواده‌ای معمولی متولد شد و دوران کودکی و نوجوانی خوبی را گذراند. امی و خانواده‌اش همیشه برای تعطیلات به کوهستان می‌رفتند و امی از همان کودکی فهمید که عاشق اسکی‌سواری بر روی برف است. او در دوران دبیرستان تصمیم گرفت به‌عنوان ماساژور شروع به کار کند تا برای خرید اسنوبرد پول جمع کند، اما زندگی هرگز مثل تصورات ما پیش نمی‌رود و زندگی امی نیز درست در عرض یک روز از این رو به آن رو شد. او ناگهان دچار شوک عفونی شد و وقتی به بیمارستان رفت دکترها گفتند که شانس زنده‌ماندن او تنها ۲درصد است. حال امی ثانیه به ثانیه وخیم‌تر شد و برای سه هفته به کما رفت. او بر اثر بیماری مننژیت مننگوکوکی، هردو پایش را از دست داد و گوش چپش کر شد؛ با این حال زنده ماند. امی بین مرگ و زندگی، زندگی را انتخاب کرد و به گفته‌ی پزشکان نخستین کسی بود که در ظرف ۲۰ سال گذشته توانسته بود از آن بیماری لاعلاج جان سالم به در ببرد.  

هفت ماه پس از دریافت پای مصنوعی، امی اسنوبرد سواری را شروع کرد و مصمم بود تا سخت تلاش کند و آرزوهایش را به واقعیت تبدیل کند. او موفق شد به‌صورت پیاپی، دو مدال طلا در بازی‌های پاراالمپیک کسب کند و حتی کارهای سخت دیگری نیز انجام داد. امی در این کتاب از تجربیات خود می‌گوید، از مبارزه با مرگ و از نجات‌یافتن و تلاش‌کردن. 

کفش باز

کفش باز

نویسنده: فیل نایت

مترجم: شورش بشیری

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب خاطرات فیل نایت، کارآفرین آمریکایی و بنیان‌گذار برند نایکی است. برند نایکی یکی از بزرگ‌ترین برندهای ورزشی جهان است که در زمینه‌هایی مثل طراحی و تولید کفش، پوشاک و تجهیزات ورزشی فعالیت می‌کند. چه اتفاقی باعث شد که فیل نایت از یک آدم معمولی، به یک میلیاردر و مؤسس شرکت بزرگ نایکی تبدیل شود؟ 

فیل نایت همیشه آرزو داشت که یک ورزشکار باشد. او همیشه عادت داشت که صبح زود بیدار بشود و برای دویدن بیرون برود. او برای رسیدن به رویایش تلاش‌های بسیاری کرد؛ اما وقتی موفق نشد تصمیم گرفت مسیر دیگری را در پیش بگیرد. به این فکر کرد که شاید حداقل با کارآفرینی بتواند وارد دنیای ورزشکاران شود و احساسات آن‌ها را تجربه کند. او با پدرش این مسئله را در میان گذاشت و به او گفت که قصد دارد یک شرکت تولید کفش تأسیس کند و برای این کار به پول نیاز دارد. او همچنین گفت که برای این کار باید دنیا را بگردد و مخصوصاً باید به ژاپن برود تا با طراحی‌های مختلف کفش آشنا بشود. ایده‌اش در نظر اعضای خانواده‌اش بسیار احمقانه بود و هیچ‌یک از آن‌ها حتی یک درصد تصور نمی‌کردند که فیل بتواند از این راه به موفقیت برسد. با این حال، پدرش به او پول قرض داد و فیل هم ماشین خودش را فروخت و به مدت یک سال دور دنیا را گشت.

فیل نایت حالا یکی از ثروتمندترین افراد جهان است و در این کتاب از تجربیات خود و دنبال‌کردن آرزوهایش حرف زده است. کفش‌باز، کتابی است درباره‌ی ناامیدنشدن و تلاش برای رسیدن به خواسته‌ها. 

بخشی از کتاب صوتی کفش باز را بشنوید.

کفش باز فیل نایت

گوینده: مهرداد مهمان‌دوست
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

وحشی

وحشی

نویسنده: شرل استرید

مترجم: میعاد بانکی

نشر ستاک

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب داستان واقعی شرل استرید و ماجرای کنارآمدن او با غم ازدست‌دادن مادرش است. شرل ۲۲ساله بود که مادرش را از دست داد. زندگی شرل در آن دوره در تاریک‌ترین نقطه‌ی خودش قرار داشت. او به همسرش خیانت کرد و طلاق گرفت، به هروئین اعتیاد پیدا کرد و برای مدرکی که نتوانسته بود بگیرد هنوز به دانشگاه بدهکار بود. چهار سال از مرگ مادرش گذشته بود و غم آن هنوز هم بر قلب شرل سنگینی می‌کرد. شرل استرید در ۲۶سالگی و زمانی که احساس می‌کرد دیگر هیچ‌چیز قرار نیست در زندگی‌اش درست پیش برود، کاری شجاعانه انجام داد. شرل تصمیم گرفت دست از ناامیدی بردارد، کوله‌پشتی‌اش را بست و تصمیم گرفت سفری شگفت‌انگیز را آغاز کند. او که قبلاً از طریق یک کتاب با مسیر پسیفیک کرست آشنا شده بود، حال تصمیم داشت آن را با پای پیاده و تنهایی طی کند. 

این کتاب ماجرای پیاده‌روی طولانی شرل و یافتن دوباره‌ی امید است. او با کوله‌پشتی‌ای که حداقل نصف وزن خودش را داشت هزاران کیلومتر راه رفت و به یاد آورد که برای چه زنده است، چرا در این دنیاست و چرا نباید هرگز دست از تلاش بردارد. 

خواندن این کتاب باعث می‌شود به یاد بیاوریم که مسیر زندگی هم درست مثل مسیر پیاده‌روی طاقت‌فرسای شرل است؛ طولانی و پر از مشکلات مختلف اما همچنان زیبا و حیرت‌انگیز. 

در جستجوی خوشبختی

در جستجوی خوشبختی

نویسنده: کریس گاردنر

مترجم: سارا افراز

انتشارات اژدهای طلایی

اطلاعات بیشتر و خرید

کریس گاردنر خرده‌فروش اسکنرهای پزشکی بود و در سانفرانسیسکو به همراه همسر و پسر کوچکش زندگی سختی را می‌گذراند. با شغلی که داشت نمی‌توانست از پس همه‌ی هزینه‌های زندگی برآید و چون توانایی پرداخت اجاره‌خانه‌ی خود را نداشت، صاحبخانه‌اش او و خانواده‌اش را از آنجا بیرون کرد. کریس نه‌تنها بی‌خانمان شد، بلکه حتی همسرش لیندا هم او را ترک کرد. کریس هم‌زمان همه‌چیز را از دست داده بود. دیگر سرپناهی برای زندگی نداشت و علاوه بر این باید تنهایی پسر کوچکش را بزرگ می‌کرد. 

کتاب در جستجوی خوشبختی ماجرای واقعی پدری است که هرگز ناامید نشد. کریس اجازه نداد که پسرش حتی یک‌لحظه احساس بدی داشته باشد. او سخت تلاش کرد تا کاری جدید پیدا کند تا بتواند برای خودش و پسرش خانه بخرد. کریس خودش کودکی سختی را گذرانده بود و مصمم بود تا هرگز فرزند خود را ترک نکند. خواندن داستان واقعی آدم‌هایی معمولی که در سخت‌ترین شرایط زندگی هم ناامید نمی‌شوند همیشه الهام‌بخش است. 

بخشی از کتاب صوتی در جستجوی خوشبختی را بشنوید.

در جستجوی خوشبختی کریس گاردنر

گوینده: کامبیز خلیلی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

هر اتفاقی دلیلی دارد

هر اتفاقی دلیلی دارد

نویسنده: کیت باولر

مترجم: حسین طیبی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب ماجرای واقعی کیت باولر و مبارزه‌ی او با بیماری سرطان است. کیت ۳۵ساله بود و فکر می‌کرد که همه چیز در زندگی‌اش در مسیر درستی قرار دارد. او اعتقادات مذهبی عمیقی داشت و الهیات تدریس می‌کرد و معتقد بود که حتماً پشت هر چیزی حکمتی قرار دارد. زمانی که فهمید به سرطان پیشرفته مبتلا شده است زندگی‌اش به‌کلی تغییر کرد و امید خود را به ادامه‌ی زندگی از دست داد. حتی دکترها به او می‌گفتند که شانس زنده‌ماندنش بسیار کم است. کیت در مسیر مبارزه با مرگ افکار متفاوتی را تجربه کرد و این کتاب حاصل تجربیات وحشتناکی است که از سر گذرانده. کیت به ما یادآوری می‌کند که حتی در سخت‌ترین شرایط هم داشتن عشق و امید راه را هموارتر می‌سازد. 

بهشت زیبای خدا، حقیقت دارد

بهشت زیبای خدا، حقیقت دارد

نویسنده: ایبن الکساندر

مترجم: گلسا دیبا

انتشارات ذهن آویز

اطلاعات بیشتر و خرید

چه باعث می‌شود که یک نفر به روح و دنیای پس از مرگ اعتقاد پیدا کند؟ برای دکتر ایبن الکساندر مواجهه‌ی نزدیک با مرگ یک تلنگر بود. دکتر ایبن الکساندر جراح مغز و اعصاب آمریکایی است. او هر روز با بیماران در حال مرگ سروکار داشت و فکر می‌کرد که دنیای پس از مرگ واقعیت ندارد و چیزی جز خیال و خرافات نیست و به وجود چیزی مثل «روح» اعتقادی نداشت. تا اینکه در سال ۲۰۰۸ به بیماری نادری مبتلا شد و وقتی که برای هفت روز به کما رفت، دیدگاهش نسبت به این مسائل تغییر بسیاری کرد. او در این کتاب تجربه‌ی خود را از سفر به عالمی فرامادی شرح می‌دهد و سعی می‌کند از لحاظ علمی ثابت کند که مرگ پایان موجودیت بشر نیست.

144 بازدید
برچسب ها

Avatar

هستی خیبر


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه