لوگو طاقچه
تصویرجلد نمایشنامه کمدی

بهترین نمایشنامه‌های کمدی

301 بازدید

نمایشنامه‌های کمدی در تمام دوران، یکی از پرطرفدارترین‌ها برای علاقه‌مندان به شاخه‌های تئاتر بوده‌اند. این نمایشنامه‌ها با کمک طنز و شوخ‌طبعی، توانسته‌اند مخاطبان را علاوه‌بر سرگرم کردن، به فکر نیز فرو ببرند، چراکه معمولا به شیوه‌ای جذاب، مسائل اجتماعی، فرهنگی و حتی رویدادهای روزمره را نیز به‌تصویر می‌کشند. نمایشنامه‌های طنز اغلب با کمک دیالوگ‌های زیرکانه و شخصیت‌‌‍پردازی‌های قوی، مسائل عمیق را با زبانی تاثیرگذار به‌تصویر می‌کشند.

این نمایشنامه‌ها از متن‌های سرگرم‌کننده و در عین حال قوی، به مخاطبان کمک می‌کنند تا نگاهی متفاوت به مسائل داشته باشند. همچنین گاهی احساسات عمیقی را به مخاطبان هدیه می‌کنند و با همین رویه، هم آگاهی افراد را افزایش می‌دهند هم آن‌ها را به خنده می‌اندازند.

اینگونه نمایشنامه‌ها نه‌تنها برای مخاطبان بسیار لذت‌بخش هستند، بلکه ابزاری محسوب می‌شوند که پیام‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی فلسفی را نیز به مخاطب انتقال دهند. در این یادداشت از وبلاگ طاقچه قصد داریم به معرفی شماری از بهترین نمایشنامه‌های کمدی بپردازیم.

در انتظار گودو

در انتظار گودو

نویسنده: ساموئل بکت

مترجم: مرادحسین عباسپور

نشر روزگار

اطلاعات بیشتر و خرید

در انتظار گودو نمایشنامه‌ای از ساموئل بکت، نمایشنامه‌نویس مشهور ایرلندی است که برای اولین‌بار در سال ۱۹۵۳ اجرا شده است. این نمایشنامه در یک نظرسنجی که در سال ۱۹۹۸ توسط تئاتر ملی سلطنتی بریتانیا انجام شد به عنوان «مهم‌ترین نمایشنامه‌ی انگلیسی‌زبان قرن بیستم» انتخاب شد. در این نمایشنامه، دو شخصیت به نام‌های ولادیمیر (دیدی) و استراگون (گوگو) در حالی که انتظار فردی به نام گودو را می‌کشند، درگیر بحث‌های مختلفی می‌شوند.

آن‌ها در نزدیکی درختی با یکدیگر ملاقات می‌کنند، در مورد موضوعات مختلفی صحبت می‌کنند همچنان که انتظار فردی به نام گودو را می‌کشند. در همین حال، آن‌ها با افراد مختلفی ملاقات می‌کنند، از جمله پسری که مدعی می‌شود که پیام‌رسان گودو است. اگرچه آن‌دو می‌دانند گودو نخواهد آمد، با این حال راضی به ترک آن محل نمی‌شوند و تا انتهای داستان، منتظر می‌مانند.

در تحلیل این نمایشنامه‌ چندین موضوع کلیدی مطرح می‌شود، از جمله پوچی، بی‌هدفی زندگی و چگونگی ایجاد رنج در گذر زمان. درختی که در نمایشنامه وجود دارد نیز نماد مکانی امن برای ولادیمیر و استراگون است، زیرا جایی است که آن‌ها تمام وقت خود را در انتظار گودو می‌گذرانند. این درخت همچنین نمادی از فداکاری آن دو نسبت به رویای آن‌ها یعنی ملاقات با گودو است.

مرگ در می‌زند

مرگ در می‌زند

نویسنده: وودی آلن

مترجم: نگار شاطریان

نشر بیدگل

اطلاعات بیشتر و خرید

مرگ در می‌زند یکی از بهترین نمایشنامه‌های طنز است که وودی آلن، نویسنده و کارگردان آمریکایی آن را به رشته‌ی تحریر درآورده است. آلن در این نمایشنامه‌ی تک‌پرده‌ای، تمثیلی طنزآمیز از مرگ می‌سازد که حول‌محور مردی معمولی به نام نات اکرمن و رویارویی غیرمنتظره‌اش با مرگ می‌گردد. در این داستان، مرگ به‌عنوان شخصیتی واقعی و شبیه به ظاهر کلی قربانی خود معرفی می‌شود. نات با این هدف که مرگ را از انجام ماموریت خود بازدارد، مرگ را به بازی می‌گیرد و یک روز دیگر برای زندگی کردن را برنده می‌شود.

در این نمایشنامه‌، دراماتیزه کردن مرگ آن هم به شیوه‌ای کنایه‌آمیز، نات را قادر می‌سازد تا از طنز به‌عنوان مکانیزمی برای مقابله با ترس‌های رایج وابسته به مرگ استفاده کند. نویسنده با نسبت دادن ویژگی‌های انسان‌گونه به مرگ، شخصیت مرگ را برای نات غیرتهدید‌آمیز نشان می‌دهد.

مفهوم مرگ معمولا با احساسات منفی، غم و اندوه همراه است. ترس از مرگ افراد بسیاری را نابود می‌کند؛ هیچ‌کس نمی‌تواند زمان و مکان مرگ خود را پیش‌بینی کند. با این حال، اگر ترس از مرگ بر لذت زندگی غلبه کند، تجربیاتی که زندگی کردن خلق می‌کند، جملگی از دست می‌روند. آلن در این نمایشنامه نشان می‌دهد که زندگی و مرگ نباید به‌عنوان نیروهایی متضاد در نظر گرفته شوند، بلکه مرگ باید به‌عنوان فرصتی برای لذت بردن از بازی زندگی تلقی شود، درست مانند برخوردی که نات هنگام مواجهه با مرگ انجام می‌دهد.

بخشی از کتاب صوتی مرگ در می زند را بشنوید.

مرگ در می زند وودی آلن

گوینده: محسن زرآبادی‌پور
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مراسم قطع دست در اسپوکن

مراسم قطع دست در اسپوکن

نویسنده: مارتین مک‌دونا

مترجم: بهرنگ رجبی

نشر بیدگل

اطلاعات بیشتر و خرید

مراسم قطع دست در اسپوکن نمایشنامه‌ای اثر ماتین مک‌دونا، نمایشنامه‌نویس مشهور ایرلندی است. در این نمایشنامه‌ی طنز که نخستین نمایشنامه‌ی آمریکایی مک‌دونا محسوب می‌شود، فردی به‌ نام کارمایکل تقریبا نیم قرن است که به‌دنبال دست چپ گمشده‌اش می‌گردد. طی همین ماجرا، او با افراد مختلفی مواجه می‌شود، از جمله زوجی که مدعی هستند دست او را در اختیار دارند و می‌خواهند آن را به او بفروشند. مراسم قطع دست در اسپوکن ماجرایی جذاب از عشق، نفرت، امید و ناامیدی است.

این نویسنده که در به‌تصویر کشیدن خشونت‌های افسارگسیخته تخصصی خاص دارد. اما در این نمایشنامه، خشونتی خنده‌دار را به‌تصویر می‌کشد تا تماشاچی مدام در طول رخ دادن یک ماجرا، وادار به حدس زدن شود.

در این نمایشنامه‌ی تاریک‌ و کمدی، سرنوشت افراد توسط نادان‌ها و دیوانه‌ها اداره می‌شود. داستان این نمایشنامه زندگی روزمره‌ی آمریکایی را به نمایش می‌گذارد و وسواس‌ها، تعصبات، جنون‌ها، وحشت‌ها و مهم‌تر از همه، پوچی‌هایی را که در زیر پوسته‌ی آن وجود دارد را آشکار می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی مراسم قطع دست در اسپوکن را بشنوید.

مراسم قطع دست در اسپوکن مارتین مک دونا

گوینده: جمعی از گویندگان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

جسدهای پستی،‌ مرد برهنه و مرد فراک پوش و مارکولفا خدمتکار خوشبخت!

جسدهای پستی،‌ مرد برهنه و مرد فراک پوش و مارکولفا خدمتکار خوشبخت!

نویسنده: داریو فو

مترجم: جمشید کاویانی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

جسدهای پستی، مرد برهنه و مرد فراک‌پوش و مارکولفا خدمتکار خوشبخت! مجموعه‌ای از ۳ نمایشنامه‌ی درخشان و طنز اثر داریو فو است که جمشید کاویانی آن را ترجمه و با کمک انتشارات چشمه روانه‌ی بازار شده است. فو طنزپرداز، نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر، بازیگر و آهنگساز ایتالیایی بود که در سال 1997 جایزه نوبل ادبیات را نیز دریافت کرد. نام او در سال ۲۰۰۷ در کنار نام افرادی از جمله استیون هاوکینگ در فهرست ۱۰۰ نابغه‌ی بزرگ نشریه‌ی تلگراف در رتبه‌ی هفتم قرار گرفت، بنابراین تعجبی ندارد که نمایشنامه‌های طنزش بسیار مشهور، محبوب و خنده‌دار باشند؛ او از جمله نمایشنامه‌نویسانی است که در مسائل سیاسی و اجتماعی بسیار فعال بوده و همین درونمایه‌ها را نیز در آثار خود می‌گنجاند؛ این اثر نیز آینه‌ی تمام‌عیاری است از مهارت شگفت‌انگیز فو در این امر که هم خوانندگان را به خنده می‌اندازد و هم آن‌ها را به فکر فرو می‌برد.

ورود خانم‌ها / آقایان ممنوع

ورود خانم‌ها / آقایان ممنوع

نویسنده: آرش عباسی

نشر آواژ

اطلاعات بیشتر و خرید

ورود خانم‌ها / آقایان ممنوع نمایشنامه‌‌ای اثر آرش عباسی است که در سال ۱۳۹۶ منتشر شده است. این اثر طنز در واقع متشکل از دو نمایشنامه‌ی متفاوت به نام‌های ورود خانم‌ها ممنوع و ورود آقایان ممنوع تشکیل شده است. این نمایشنامه با به‌تصویر کشیدن دو صحنه‌ی مختلف، داستان مکان‌هایی را روایت می‌کند که ورود به آن‌ها به نحوی برای اقشار مختلف جامعه ممنوع است، مکان‌هایی مانند توالت عمومی مردانه و آرایشگاه زنانه.

عباسی با طنزآمیزی‌هایی ویژه از همین ممنوعیت‌ها، تصاویری از فضای حاکم بر روزمره‌ی این مکان‌ها و چالش‌های اجتماعی مختلف را به نمایش می‌گذارد که هر یک از ما ممکن است درکی از آن‌ها نداشته باشیم یا به سادگی هرچه‌تمام‌تر، از کنارشان عبور کرده باشیم.

رویای یک شب نیمه تابستان

رویای یک نیمه شب تابستان یکی از آثار نمایشی کمدی شکسپیر است که احتمالا در سال ۱۵۹۵ یا ۱۵۹۶ نوشته شده است. این نمایشنامه یکی از محبوب‌ترین آثار شکسپیر محسوب می‌شود. داستان این کتاب، داستان نظم و بی‌نظمی، واقعیت و تظاهر و عشق و ازدواج است. در این نمایشنامه، تسئوس، دوک آتن و هیپولیتا، ملکه‌ی آمازون‌ها قرار است ازدواج کنند و جشن‌های بزرگی برای این ازدواج برنامه‌ریزی شده است، اما این نمایشنامه به همین‌جا ختم نمی‌شود و چندین داستان فرعی مثل درگیری میان عاشقان آتنی دیگر را نیز در بر می‌گیرد.

این نویسنده مشهور آثار نمایشی کمدی دیگری نیز از خود بر جای گذاشته است، آثاری از جمله «رام کردن زن سرکش» که یکی دیگر از محبوب‌ترین آثار او به‌شمار می‌رود. گفته می‌شود که این نمایشنامه روایت کننده داستان لوسینتو است که به بیانکا علاقه‌مند است، اما تا زمانی که خواهر بزرگ‌ترش یعنی کاترینا ازدواج نکند، نمی‌تواند از بیانکا خواستگاری کند. نهایتا فردی به نام پتروچیو که از قضا عجیب‌و‌غریب نیز هست، با کاترینا ازدواج می‌کند و از چندین تاکتیک مختلف برای تبدیل کردن کاترینا به همسری مطیع استفاده می‌کند. لوسنتیو نیز با بیانکا ازدواج می‌کند و نهایتا کاترینا ثابت می‌کند که مطیع‌ترین همسر است.

از دیگر نمایشنامه‌های کمدی شکسپیر می‌توان به «هیاهوی بسیار برای هیچ» نیز اشاره کرد. طرح اصلی این نمایشنامه که بین سال‌های ۱۵۹۸ و ۱۵۹۹ نوشته شده، به ماجراهای میان رسوایی مربوط به هیروی جوان و خواستگارش کلودیو می‌پردازد، اما شوخی‌های میان شخصیت‌های دیگر نیز نکته‌ای است که به عمق و طنز نمایشنامه می‌افزاید.

بخشی از کتاب صوتی رویای یک شب نیمه تابستان را بشنوید.

رویای یک شب نیمه تابستان ویلیام شکسپیر

گوینده: فرناز حداد
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

قهوه خانه

قهوه خانه

نویسنده: ک‍ارل‍و گ‍ل‍دون‍ی‌

مترجم: علی شمس

نشر آواژ

اطلاعات بیشتر و خرید

قهوه‌خانه یک کمدی درخشان و نقدی بی‌امان از ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی بورژوازی ونیزی قرن هجدهم است که کارلو گلدونی، یکی از مشهورترین نمایشنامه‌نویسان اروپایی آن را به رشته‌ی تحریر درآورده است. این نمایشنامه که در سال ۱۷۵۰ نوشته شده، یکی از مهم‌ترین و مشهورترین آثار گلدونی نیز به‌شمار می‌رود.

به‌طور کلی، این اثر کلاسیک به اهمیت نقش قهوه و قهوه‌خانه‌ها در تمایل به تغییر زندگی افراد می‌پردازد. همچنین داستان حول‌محور وقایعی می‌گردد که در قهوه‌خانه‌ها رخ می‌دهد. در این نمایشنامه، گالدونی جامعه‌ی کوچکی را ساخته است که در آن اعمال و موقعیت‌ها نمایانگر زندگی واقعی هستند، زندگی‌ای که خوبی‌ها و بدی‌ها در آن در کنار یکدیگر جریان دارند.

‌‫خرس، خواستگاری، تاتیانا رپینا

‌‫خرس، خواستگاری، تاتیانا رپینا

نویسنده: آنتوان چخوف

مترجم: ناهید کاشی‌چی

نشر جوانه توس

اطلاعات بیشتر و خرید

نمایشنامه‌ی خرس یکی از نمایشنامه‌های کمترشناخته‌شده‌ی آنتوان چخوف است که نخستین‌بار در سال 1888 اجرا شده است. سه شخصیت اصلی این نمایشنامه، با رفتارها و دیالوگ‌های پوچ خود، نوعی طنز خلق می‌کنند. احساسات این شخصیت‌ها اغراق‌آمیز است و به شکل غیرمنتظره‌ای تغییر می‌کند.

نمایشنامه‌ی خواستگاری، نمایشنامه‌ای کوتاه، محبوب و یکی از طنزآمیزترین آثار چخوف است. این داستان روایت تلاش‌های مردی عصبی و هیجانی است که به زنی جوان و جذاب پیشنهاد ازدواج می‌دهد، اما داستان با شکسته شدن مرزها، تبدیل به یک نزاع فوق‌العاده می‌شود. داستان این نمایشنامه در اواخر دهه‌ی 1800 در حومه‌ی روستایی روسیه رخ می‌دهد. هنگامی که ایوان به خانه‌ی خانواده چوبوکوف می‌رسد، استپان مسن تصور می‌کند که این مرد جوان و خوش‌لباس برای قرض گرفتن پول آمده است. اما زمانی که ایوان از دختر استپان خواستگاری می‌کند، ماجرا تغییر می‌کند.

تاتیانا رپینا درامی تک‌پرده‌ای اثر چخوف است که در سال ۱۸۸۹ به‌عنوان دنباله‌ای بر نمایشنامه‌ی تاتیانا رپینا اثر الکسی سوورین نوشته شد و به همین نویسنده نیز تقدیم شد. با این همه، این نمایشنامه در زمان حیات چخوف منتشر یا اجرا نشد. نسخه‌ی چخوف از نمایشنامه‌ی تاتیانا رپینا (که دارای شخصیت‌های یکسان است اما داستان متفاوتی دارد)، داستان عروسی کلیسایی اولنینا و سابینین را روایت می‌کند، در حالی که میان جمعیت، به‌دلیل اشتباه گرفته شدن «بانوی سیاه‌پوش» با تاتیانا رپینا، هیاهویی ایجاد شده است. تاتیانا بازیگری است که در آخرین نمایشنامه‌ی درام سوورین بر اثر نوشیدن زهر از دنیا می‌رود.

باغ آلبالو

باغ آلبالو

نویسنده: آنتوان چخوف

مترجم: پرویز شهدی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

باغ آلبالو نمایشنامه‌ای دیگر اثر آنتون چخوف است که نخستین‌بار در سال 1904 اجرا شده است. این نمایشنامه داستان یک خانواده‌ی اشرافی روسی را روایت می‌کند که برای پرداخت بدهی‌های خود مجبور به فروش املاک خود از جمله باغ گیلاس معروفشان می‌شوند. باغ آلبالو یک تراژدی‌کمدی است که مضامینی از جمله تغییرات اجتماعی و تضاد نسلی را بررسی می‌کند. این نمایشنامه اغلب به‌عنوان تفسیری از افول اشراف روسیه و ظهور طبقه‌ی متوسط در این کشور قلمداد می‌شود. همچنین این نمایشنامه بارها در آثار تلویزیونی و سینمایی مختلف مورد اقتباس واقع شده است.

شهر غصه

شهر غصه

نویسنده: امیرعلی نبویان

انتشارات نقش‌و‌نگار

اطلاعات بیشتر و خرید

شهر غصه از آن دسته از نمایشنامه‌های طنز است که طنزآمیز بودن، از نام آن آغاز می‌گردد. این نمایشنامه اثر امیرعلی نبویان است و در سال ۱۳۹۶ به انتشار درآمده است. شهر غصه در قالب کتاب صوتی نیز در دسترس است و گویندگی آن توسط گویندگانی از جمله محمد بحرانی، هدایت هاشمی و رویا میرعلمی انجام شده است. نبویان در این نمایشنامه در زمان سفر می‌کند و از شخصیت‌های تاریخی مختلفی از جمله امیرکبیر و لیلی و مجنون استفاده می‌کند تا سنت و تجدد را در قالبی طنز، با یکدیگر قیاس کند. او سیاهی‌ها و سفیدی‌ها را در برابر یکدیگر قرار می‌دهد تا منشاء هر یک از آن‌ها را شناسایی کند؛ در واقع شهر غصه تلاش نبویان است برای مواجه کردن انسان‌ها با ذات واقعی خودشان.

302 بازدید
برچسب ها

Avatar

مریم شعبانی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه