لوگو طاقچه
چه کتاب‌هایی به درمان استرس کمک می‌کنند؟

معرفی بهترین کتاب‌ها برای مدیریت، کنترل و درمان استرس و اضطراب

105,752 بازدید

کسی را می‌شناسید که حداقل یک بار در زندگی، دچار استرس و اضطراب نشده باشد؟ آیا خودتان در تمامی موقعیت‌های روزمره، می‌توانید آرامشتان را حفظ کنید؟ به نظر می‌رسد که استرس، جزء جدا نشدنی زندگی امروز ماست. سرعت اتفاق‌ها و مسائلی که هر روز با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم، به قدری زیاد است که گاهی از آن‌ها جا می‌مانیم و دچار استرس و اضطراب می‌شویم. پس عجیب نیست اگر پس از یک تنش کاری، پیش از امتحانی سخت یا در زمانِ رویارویی با یک بحران عاطفی، آن‌چنان درمانده شویم که دربه‌در دنبال راهکاری برای درمان استرس بگردیم. انواع مختلف اضطراب نه تنها بر روح و روان ما و البته جسممان تاثیر می‌گذارد، بلکه اطرافیانمان را هم به چالش می‌کشد.

در این یادداشت، چند کتاب معرفی کرده‌ایم که برای مدیریت، کنترل و درمان استرس مفید هستند و شما را با استرس و اضطراب آشنا می‌کنند.

من و زندگی با هیولای درون

من و زندگی با هیولای درون

نویسنده: بو آیسبت

مترجم: اعظم جوزدانی

نشر سیزده

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب، با نویسندگی بو آیسبت، برای کسانی است که احتمالا حوصله‌ی خواندن متن‌های طولانی را ندارند. «من و زندگی با هیولای درون» با به‌کارگیری تصاویر طنزآلود، به اشخاص درگیر با هیولای استرس، راهکارهایی را نشان می‌دهد. لحن کتاب، حالت محاوره دارد و به سادگی درک می‌شود. اعظم جوزدانی، این کتاب ۱۱۲صفحه‌ای را برای انتشارات سیزده، ترجمه کرده است. کتاب دیگری از همین نویسنده، در ادامه، با عنوان «من و لذت زندگی با هیولا» منتشر شده است.

مدیریت استرس

مدیریت استرس

نویسنده: ادوارد هالوول

مترجم: فهیمه رحمتی

انتشارات عارف کامل

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب «مدیریت استرس» نوشته‌ی ادوارد هالوول، ما را با بعد تازه‌ای از رویارویی با استرس آشنا می‌کند. این کتاب به ما می‌آموزد که اصلا نیاز نیست که تمام استرس‌های ممکن را از وجودمان پاک کنیم. در واقع، ما به بخشی از استرس‌هایمان نیازمندیم! استرس‌ها، به دو نوع پربار و منفی تقسیم می‌شوند و گونه‌ی اول، نه تنها مضر نیست، بلکه می‌تواند به ما برای رسیدن به اهدافمان، انرژی بیشتری بدهد. پس مقابله با آثار مخرب استرس، به معنی از میان برداشتن کامل آن نیست بلکه به معنای مدیریت و جهت‌دهی به آن، در راهی سودمندتر است. «مدیریت استرس» در ۱۱۰ صفحه نوشته شده و فهیمه رحمتی آن را ترجمه کرده است.

کلیدهای مقابله با اضطراب در کودکان و نوجوانان

کلیدهای مقابله با اضطراب در کودکان و نوجوانان

نویسنده: کاتارینا ماناسیس

مترجم: فرناز فرود

انتشارات صابرین

اطلاعات بیشتر و خرید

کودکان و نوجوانان هم درست مثل بزرگ‌ترها، می‌توانند با غول استرس، دست و پنجه نرم کنند. در مورد آن‌ها حتی این مسئله حساس‌تر است. چرا که آن‌ها، به اندازه‌ی بزرگسالان قدرت کنترل تنش‌ها را ندارند و البته آگاهی کمتری در ابراز درست آن دارند. کتاب «کلیدهای مقابله با اضطراب در کودکان و نوجوانان» اثر دکتر کاتارینا ماناسیس، از مجموعه‌ی کلیدهای تربیت کودکان و نوجوانان است. نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا والدینی را که از مشکلات روحی و رفتاری کودکانشان نگران هستند در درجه‌ی اول با انواع تاثیرات استرس کودکان آشنا کند و سپس به راه‌حل‌هایی برای این مشکل‌ها ارائه می‌دهد. این کتاب ۲۰۸ صفحه‌ای، به همت فرناز فرود ترجمه شده و انتشارات صابرین آن را منتشر کرده است.

روش‌های ساده مدیریت استرس

روش‌های ساده مدیریت استرس

نویسنده: پرومود باترا

مترجم: زهرا حسنی

تیمورزاده

اطلاعات بیشتر و خرید

گاهی تنها به چند راهکار ساده احتیاج داریم. می‌خواهیم سریع‌تر بدانیم که با مشکلی که گاه‌به‌گاه با آن دست به گریبانیم، باید چگونه برخورد کنیم. در چنین زمانی، موارد مجزا و فصل‌بندی شده، به کارمان می‌آیند. این، درست همان کاری است که «پرومود باترا»، نویسنده‌ی «روش‌های ساده مدیریت استرس» برایمان انجام داده است. ترکیب چند راهکار ساده برای مقابله با استرس و اضطراب، با تصویرسازی و لحن طنزآمیز. نکته‌ای که این کتاب را متمایز می‌کند، توجه به استرس در زندگی روزمره است. مسئله‌ای که بیشتر انسان‌ها، خود را مخاطب آن می‌یابند. انتشارات تیمورزاده، این کتاب ۱۶۰ صفحه‌ای را، با ترجمه‌ی مهدی نادری‌فر و زهرا حسینی، منتشر کرده است.

کتاب کار اضطراب و افسردگی به‌ زبان آدمیزاد

کتاب کار اضطراب و افسردگی به‌ زبان آدمیزاد

نویسنده: لورا اسمیت

مترجم: امیر نوشه

بهار سبز

اطلاعات بیشتر و خرید

اما اگر از جملات علمی و بعضا انتزاعی خسته شده‌اید و فکر می‌کنید کاری از آن‌ها ساخته نیست، این کتاب، برای شما مناسب است. مجموعه‌ی به زبان آدمیزاد، سخت‌ترین و چالش‌برانگیزترین مفاهیم را، به شکلی ساده و همه فهم درآورده و در اختیار عموم قرار می‌دهد. بنابراین اگر با پیاده‌سازی راهکارهای پیچیده، چندان میانه‌ی خوبی ندارید، این کتاب پر است از تمرین‌های عملی برای درمان استرس. کافی است گام به گام با کتاب پیش بروید تا بالاخره فاتح نبرد با هیولای درونتان شوید. درمان استرس، البته راهکارهای متفاوتی دارد و برای هر شخصی، ممکن است برخی از آن‌ها پاسخگو نباشند. دکتر چارلز الیوت و دکتر لورا اسمیت، از جمله‌ی این راه‌ها به رفتاردرمانی، داروها، درمان میان‌فردی و درمان‌شناختی اشاره می‌کنند. «کتاب کار اضطراب و افسردگی به‌ زبان آدمیزاد» به صورت مفصل، در ۴۴۵ صفحه توسط رامین کریمی و امیر نوشه ترجمه و در انتشارات بهار سبز، منتشر شده است.

علم استرس از منظر زیست شناسی، روان شناسی و سلامت

علم استرس از منظر زیست شناسی، روان شناسی و سلامت

نویسنده: اندرو باوم

مترجم: پوران سامی

انتشارات ارجمند

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب علم استرس یک منبع کامل و جامع درباره‌ی استرس است که در ابتدا به زمینه‌های زیستی استرس و مبانی نوروفیزیولوژیک آن مانند نقش شبکه‌های مغزی مثل خط هیپوتالاموس- آدرنال و رابطه‌ی استرس با سیستم قلبی و عروقی و سیستم ایمنی می‌پردازد و بعد تاثیرات استرس بر خلق‌وخو را بررسی و تحلیل می‌کند. 

کتاب علم استرس که نشر ارجمند منتشر کرده، به عنوان یک مرجع برای پژوهشگران، دانشجویان و متخصصان روان‌شناسی و حوزه‌ی سلامت مفید است؛ چراکه ۱۲۰ متخصص در حوزه‌ی سلامت روان در نگارش آن نقش داشته‌اند. البته مخاطبان شیفته‌ی روانشناسی که در علوم زیستی هم سررشته‌ دارند می‌توانند از مطالب این کتاب بهره‌مند شوند، اما همانطور که اسم کتاب هم مشخص کرده، مخاطب عادی کتاب‌های روانشناسی نمی‌توانند درک و دریافت عمیقی از آن داشته باشند. 

روان شناسی خودیار

روان شناسی خودیار

نویسنده: رابرت داف

مترجم: مهدي قراچه‌داغي

انتشارات ذهن آویز

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب روانشناسی خودیار نوشته‌ی رابرت داف روانشناس آمریکایی است و برای افرادی طراحی شده که از اضطراب رنج می‌برند، کتاب‌های خودیاری سنتی را خسته‌کننده می‌دانند، حوصله‌ی مطالب طولانی را ندارند و البته می‌خواهند حسابی درک شوند. این کتاب با لحنی دوستانه و شوخ‌طبعانه اطلاعات مفید و کاربردی درباره‌ی مدیریت اضطراب به مخاطب ارائه می‌دهد. 

نویسنده در ۱۲۷ صفحه بدون اینکه از روانشناسی زرد، یا نکات رواشناسانه‌ی مثبت‌نگر استفاده کند، تمرین‌ها و راهکارهای عملی را آموزش می‌دهد که در هنگام اضطراب یا حملات پنیک عصبی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا شرایط را کنترل کنید.

کتاب روانشناسی خودیار که نشر ذهن آویز آن را منتشر کرده نثری بسیار خوش‌خوان و آسان دارد، اصطلاحات خوش‌رنگ‌ و لعاب روانشناسی در آن دیده نمی‌شود و راهکارهای اثربخشی برای مقابله با اضطراب را ارائه می‌دهد. نویسنده‌ی این کتاب مثل یک دوست با خواننده صحبت می‌کند، به اضطراب و افسردگی لعنت می‌فرستد و کاملا مخاطبش را درک می‌کند. هدف رابرت داف از نوشتن چنین کتابی این بوده که به افراد کمک کند تا سلاح درونی‌شان برای نابودکردن اضطراب را پیدا کنند. 

کتاب کار نگرانی و اضطراب

کتاب کار نگرانی و اضطراب

نویسنده: آرون تی. بک

مترجم: فرزین رضاعی

انتشارات ارجمند

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب کار نگرانی و اضطراب با راه‌حل‌های شناختی-رفتاری که ارائه می‌دهد، می‌تواند برای افرادی که با استرس دست‌وپنجه نرم می‌کنند، مفید باشد. نویسنده‌ی این کتاب که روانشناس متخصص و شناخته‌شده‌ای در روش شناخت‌درمانی است، یک راهنمای پر از تمرین عملی برای مقابله با اضطراب را پیش روی مخاطبان قرار داده که افراد می‌توانند با استفاده از این تمرین‌ها اضطراب را کمتر کنند و زندگی آرامش‌بخش‌تری را تجربه کنند. 

تمرین‌های این کتاب که بر اساس متد درمانی شناختی رفتاری هستند، باعث می‌شوند که افراد بتوانند ذهن و افکار خود را شناسایی کنند، در صورت لزوم طرز فکرشان نسبت به مسائل را تغییر بدهند و تسلط خود بر زندگی‌شان را بیشتر از قبل کنند. در نتیجه‌ی این تغییرات ترس‌ها و نگرانی‌های کمتری را تجربه کنند. 

کمال گرای مضطرب

کمال گرای مضطرب

نویسنده: مایکل پی. توهیگ

مترجم: حمیده عرب نژاد

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

از آنجایی که کمال‌گراها هرگز اجازه‌ی اشتباه و خرابکاری ندارند، همیشه زیر فشارهایی خودخواسته هستند و اضطراب‌ طاقت‌فرسایی را تجربه می‌کنند؛ البته اگر این فشار و اضطراب محدود به خودشان بماند و به اطرافیان و همکارها انتقالش ندهند! 

کتاب کمال‌گرای مضطرب بر اساس متد اکت، متد مبتنی بر پذیرش و تعهد، به موضوع اضطراب ناشی از کمال‌گرایی در افراد می‌پردازد. نویسندگان کتاب اضطراب را میوه‌ی کمال‌گرایی می‌دانند و البته خود کمال‌گرایی را هم محصول راضی‌نبودن از خود و کنارنیامدن با نقاط ضعفی که در همه وجود دارد. در حقیقت، ماجرای اضطراب را از جایی پیگیری می‌کنند که بذر آن در ذهن افراد کاشته شده است.

نثر کتاب کمال‌گرای مضطرب ساده است و به‌خوبی موضوع اضطراب، ترس از کافی‌نبودن و وحشت عالی و کامل‌نبودن را مطرح می‌کند و تمرین‌های عملی خارق‌العاده و تاثیرگذاری برای کارکردن روی ریشه‌ی اضطراب‌ ناشی از کمال‌گرایی ارائه می‌دهد. 

کتاب کمال‌گرای مضطرب به افراد گرفتار در کمال‌گرایی کمک می‌کند تا بتوانند از زندگی لذت ببرند بدون اینکه بار بایدها و نبایدها، مقررات و الزامات سنگین و احساس ناکافی‌بودن را به دوش بکشند. 

مقابله با نگرانی و اضطراب

مقابله با نگرانی و اضطراب

نویسنده: دیل کارنگی

مترجم: شیرین هاشمی

انتشارات هورمزد

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب مقابله با نگرانی و اضطراب اثری است از دیل کارنگی نویسنده و سخنران انگیزشی آمریکایی که توانسته بود با انتشار کتاب‌هایی که زندگی مخاطب‌ها را زیر و رو می‌کرد، از مستاجر یک زیرپله به یک سرمایه‌دار واقعی تبدیل شود. این کتاب در سال ۱۹۴۴ یعنی هشتاد سال قبل منتشر شد، اما هنوز می‌توان از آن درک و دریافت‌های جالبی داشت. 

دیل کارنگی در کتاب مقابله با نگرانی و اضطراب راهکارهایی را معرفی می‌کند که به افراد کمک می‌کند تا رگ و ریشه‌ی نگرانی‌شان را بشناسند و قدم‌هایی برای رفع‌شدن یا کمرنگ‌شدن آن بردارند. او برای نوشتن این کتاب بیشتر از آموزه‌های فرهنگی، مذهبی و روانشناسی مثبت‌نگر استفاده کرد و از روایت‌های کوتاه و جذاب برای بهتر رساندن مفاهیم مورد نظرش سود برد.

کتاب مقابله با نگرانی به موضوعاتی مثل آثار اضطراب و نگرانی، قواعدی برای تحلیل‌کردن عامل نگرانی، چگونگی شکستن اعتیاد به نگرانی، عادت به اهمیت‌ندادن، فن جلوگیری از ضرر با قیدوشرط و پدیدآوردن احساس آرامش و جایگزین‌کردن آن با نگرانی صحبت می‌کند. 

چرا گورخرها زخم معده نمی گیرند

چرا گورخرها زخم معده نمی گیرند

نویسنده: رابرت ام. ساپولسکی

مترجم: محمدعلی امام هادی

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

نگرانی فقط زندگی ما در زمان بیداری را به کاممان زهر نمی‌کنند، تاثیر اضطراب و نگرانی می‌تواند حتی خواب و سلامتی را هم از ما بگیرد و این شروع بدبیاری‌ها و ضررهای دیگر است. کتاب چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند اثری است که شیرینی و طنازی آن باعث می‌شود، مطالب آن را با اشتیاق دنبال کنید و به این راحتی‌ها مغلوب نگرانی و اضطراب نشوید. 

رابرت ام ساپولسکی، نویسنده‌ی کتاب چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند است که تحقیقات علمی را با شیرین‌ترین لحن ممکن ترکیب کرده و کتابی نوشته که توانسته ماهیت و تاثیر نگرانی در زندگی ما را به‌خوبی عیان کند. او که خود پزشکی متخصص در آمریکاست، توانسته با شوخی‌های بامزه‌اش افراد معمولی بسیاری را نسبت به نگرانی و اضطرابی که در خود حمل می‌کنند حساس‌تر و آگاه‌تر کند. 

استرس‌درمانی

استرس‌درمانی

نویسنده: تام مَک گِراث

مترجم: مهدی سجودی مقدم

انتشارات مهراندیش

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب استرس درمانی از انتشارات مهراندیش یک کتاب کوتاه است، اما این توانایی را دارد که با تصویرسازی‌های دل‌انگیز و جملات به‌یادماندنی که حالت قصارگونه و آرامش‌بخش دارند، تمام توجه مخاطب را به خود جلب کنند و حتی بعد از خوانده‌شدن بارها و بارها به آن مراجعه کنند تا همان لحظات زیبا و لطیف را تکرار کنند. 

کتاب استرس درمانی درس‌گفتارهای کوتاه در ۳۸ بخش را در خود گنجانده و به مخاطب کمک می‌کند تا نگرانی‌های خود را بشناسد و با آن‌ها به روش منحصربه‌فرد خود مقابله کند.

استرس درمانی یک کتاب آموزشی یا روانشناسی نیست، اما می‌تواند لحظات مفرح و دور از نگرانی را بسازد و کمک کند تا مخاطبش آرامش بیشتری را تجربه کند. 

پایان استرس

پایان استرس

نویسنده: دان جوزف گوی

مترجم: رضا اردلان

شنیدار نگار نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

پایان استرس یک کتاب ساده و سرراست است برای اینکه مغز را برای ایجاد تغییرات اساسی و پایان‌دادن به اضطراب آماده کند. در حقیقت این کتاب صوتی به مخاطب کمک می‌کند تا بخش خودکار مغز را که برای نگران‌شدن آماده است دوباره تنظیم و تربیت می‌کند. البته برای تغییردادن الگوریتم‌ها از اضطراب به آرامش تمرین‌های متعدد هر روزه‌ای لازم است که این کتاب در خود گنجانده. 

بخشی از کتاب صوتی پایان استرس را بشنوید.

پایان استرس دان جوزف گوی

گوینده: مصطفی طالبیان مقدم
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

۱۰۰ راه رهایی از استرس

۱۰۰ راه رهایی از استرس نام یک کتاب صوتی است که دوساعت زمان برای گوش‌دادن به آن لازم است، اما تاثیر موضوعاتی که در آن صحبت شده شگفت‌آور است. این کتاب صوتی ۱۰۰ تکنیک را معرفی می‌کند که باعث می‌شود شنوندگانش از شر اضطراب و استرس‌های روزمره رها شوند و زندگی آرامش‌بخش‌تری را برای خود فراهم کنند. 

بخشی از کتاب صوتی ۱۰۰ راه رهایی از استرس را بشنوید.

۱۰۰ راه رهایی از استرس جی گاینور مک تیگو

گوینده: لیلا خسروی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟

چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟

نویسنده: الگا گرگسون

مترجم: فاطمه اردیبهشتی

انتشارات ارجمند

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب چگونه استرس خود را مدیریت کنیم یک راهنمای خودآموز برای کنترل‌کردن اضطراب است که انتشارات ارجمند آن را منتشر کرده و نویسنده‌ی آن پروفسور تری لوکر است. او جدا از اینکه پزشکی متخصص است، سال‌ها بر روی تاثیر استرس بر سلامتی و روان انسان پژوهش کرده و انجمنی به نام مدیریت جهانی استرس را مدیریت می‌کند.

کتاب چگونه استرس خود را مدیریت کنیم حاصل تلاش سال‌ها تحقیق تری لوکر و همکارانش است. آن‌ها یک برنامه‌ی تلویزیونی مخصوص با نام استرس وایز را برای شبکه‌های تلویزیون بریتانیا تهیه و تولید کردند که به افراد درگیر با استرس توصیه‌های صحیح و کاربردی می‌دادند تا بتوانند اضطراب خود را مدیریت کنند. کتاب چگونه استرس خود را مدیریت کنیم هم با هدف کمک به مردمی که با استرس دست‌وپنجه نرم می‌کنند راهکارهای تخصصی ارائه می‌دهد تا بتوانند بر اضطراب و نگرانی‌شان فائق بیایند. 

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «چگونه بهترین کتاب روانشناسی مناسب خودمان را انتخاب کنیم؟» را هم بخوانید. در این یادداشت پریا نقی‌زاده، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی به ما کمک کرده انتخاب‌های دقیق‌تری داشته باشیم.

در پایان گاهی ممکن است مشکل استرس و اضطراب در ما جدی باشد و زندگی روزمره‌مان را مختل کند. در این شرایط ممکن است کتاب‌های روانشناسی نیز کمکی زیادی به ما نکنند. در این صورت حتما به یک روانشناسی یا روان‌پزشک مراجعه کنید.
شما چه کتاب‌های مناسبی برای درمان یا کنترل استرس و اضطراب می‌شناسید؟

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

پی‌نوشت: بخش‌هایی از یادداشتی که خواندید به قلم شقایق ابراهیم‌زاده، نویسنده‌ی وبلاگ طاقچه بود.

105,753 بازدید
برچسب ها

Avatar

پردیس جلالی


اشتراک گذاری یادداشت
3 7 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
6 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه