لوگو طاقچه
کتاب صوتی برای رفع اضطراب

برای رفع استرس و اضطراب چه کتاب‌هایی بشنویم؟

4,098 بازدید

بسیاری از روان‌شناسان، مشخصه‌ی اصلی انسان‌های قرن ۲۱ را داشتن اضطراب و استرس می‌دانند. استرس احساسی است که همه‌ی ما هرروز تجربه می‌کنیم حتی اگر کاملا به آن واقف نباشیم. گاهی استرس آن‌قدر زیاد می‌شود که کنترل و مدیریت زندگی‌ از دستمان درمی‌رود. کتاب‌هایی این روزها نوشته می‌شوند که تمرکز اصلی‌شان مقابله با استرس است. برخی از این کتاب‌ها کمک می‌کنند در هنگام مضطرب‌شدن خودمان را آرام کنیم و از پسش برآییم و برخی دیگر تلاش می‌کنند عوامل استرس را برشمرند تا ریشه‌ی آن را بشناسیم یا اینکه راهکارهای اساسی پیشنهاد کنند که از سبک زندگی استرس‌زا دوری کنیم. با هم در این یادداشت با چند کتاب صوتی آشنا می‌شویم که در این باره نوشته شده‌اند و برای رفع استرس و اضطراب مناسب هستند. برخی از این کتاب‌ها مستقیما درباره‌ی استرس نوشته شده‌اند و برخی دیگر به صورت غیرمستقیم به آن می‌پردازند و سعی می‌کنند بینش شنوندگان را نسبت به مسائل اساسی پیرامونشان تغییر دهند تا استرسشان کاهش یابد. 

اگر فکر می‌کنید خواندن کتاب در ساعات پایانی روز به آرامش‌تان کمک می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «چه کتاب‌هایی قبل از خواب بخوانیم» را مطالعه کنید.

۱۰ کتاب صوتی برای دوری از استرس و اضطراب

هنر ظریف بی خیالی

این روزها با نوعی اپیدمی مواجهیم؛ اپیدمی زیاد تلاش‌کردن؛ خریدن و مصرف‌کردن؛ و تمام این مراحل وقتی در شبکه‌های مجازی به اشتراک گذاشته نشوند انگار هیچ‌وقت رخ نداده‌اند؛ و به این‌ها اضافه کنید هرروز دیدن شادی صدها آدم در اینستاگرام و… را. اما واقعا به کجا چنین شتابان؟ این همه تحرک و رسیدن و حتی نرسیدنْ استرس و اضطراب با خود به همراه می‌آورد.

اما واقعا با این استرس باید چه کنیم؟ اگر به کسی بگوییم «بی‌خیال»، ابرو در هم می‌کشد و می‌گوید «چرا به من می‌گویی بی‌خیال وقتی دنیا با سرعت سر‌سام‌آوری پیش می‌رود و من نمی‌توانم لحظه‌ای توقف کنم؟!» مارک منسون در کتاب صوتی هنر ظریف بی‌خیالی توضیح می‌دهد که در جزئیات زندگی که اتفاقا ممکن است به چشم نیاید، چطور بی‌خیال باشیم، چطور با استرس خود مقابله کنیم و چطور با خشم، شرم، ترس و احساسات دیگر کنار بیاییم.

این بی‌خیالی با آن بی‌خیالی که ممکن است دوستانمان به ما بگویند زمین تا آسمان فرق دارد. این بی‌خیالی از روی آگاهی است و صورت‌مسئله (مشکلی که دارید) را به هیچ وجه پاک نمی‌کند. هنر بی‌خیالی یعنی روبه‌رو شدن با دشوارترین چالش‌های زندگی‌ و دل به دریا زدن. با وجود ترسناک بودن آن‌ها، باز هم به کارمان ادامه دهیم. این کتاب صوتی به ما کمک می‌کند تا کمی دقیق‌تر به آن چیزهایی فکر کنیم که تصمیم می‌گیریم در زندگی‌مان مهم یا بی‌ارزش باشند. 

این کتاب به یادمان می‌اندازد که اگر چیزی بر وفق مراد ما نباشد اشکالی ندارد. زندگی مملو از شکست‌ها، فقدان، پشیمانی‌ها و حتی مرگ است. تنها راه غلبه کردن بر درد این است که اول تحمل کردن آن را بیاموزیم.

هنر ظریف بی‌خیالی درباره‌ی آهسته‌تر قدم برداشتن با وجود بار‌های سنگینی است که روی دوشمان است. این کتاب به ما آموزش نمی‌دهد که چگونه به دست بیاوریم، بلکه به ما می‌آموزد که چگونه از دست بدهیم و بی‌خیالی طی کنیم. 

بخشی از کتاب صوتی هنر ظریف بیخیالی را بشنوید.

هنر ظریف بیخیالی مارک منسون

گوینده: لیا عرفانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

راهبی که فراری‌اش را فروخت

ممکن است شما هم از آن دست افرادی باشید که شغلی طاقت‌فرسا دارید. هرروز صبح زود از خواب بلند می‌شوید و تا دیروقت کار می‌کنید. به ظاهر در کارتان موفق هستید اما احساس پوچی می‌کنید. نمی‌دانید قرار است منتظر چه چیزی در آینده‌تان باشید. زندگی‌تان سرشار از اضطراب و استرس شده است. منتظر یک «معجزه» هستید؛ چیزی که زندگی‌تان را تغییر دهد و از این روزمرگی خلاص شوید.

کتاب صوتی راهبی که فراری‌اش را فروخت داستان وکیل مشهوری به نام جولیان است که زندگی کاری موفقی دارد اما احساس رضایت درونی ندارد. قصه از آنجا شروع می‌شود که جولیان راهی هیمالیا می‌شود و با راهب‌های بودایی و آیین بودیسم آشنا می‌شود.

سبک کتاب به این صورت است که جولیان ماحصل سفرش را برای جان، دوستش، تعریف می‌کند و از این طریق، شنونده هم با سفر جولیان و تجاربش آشنا می‌شود. جولیان در این سفر با احساس شادی واقعی، امید‌ و آزادی مواجه می‌شود؛ احساساتی که قبلا به این صورت تجربه نکرده بود. او حالا دیگر می‌داند با زندگی سریع، آشفته و پردردسر شهری چطور برخورد کند.

با شنیدن کتاب صوتی راهبی که فراری‌اش را فروخت کمی از شلوغی‌های زندگی‌تان فاصله می‌گیرید و با شارما به معابد هیمالیا می‌روید و سبک زندگی جدیدی را تجربه می‌کنید. 

بخشی از کتاب صوتی راهبی که فراری‌اش را فروخت را بشنوید.

راهبی که فراری‌اش را فروخت رابین شارما

گوینده: هوتن شاطری‌پور
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

نیلوفر و مرداب

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که آیا کسی مثل بودا هم استرس داشت و رنج می‌کشید؟ اگر بودا هم استرس داشت، پس بوداشدن چه سودی دارد؟ البته که بودا هم رنج می‌کشید، چون او نیز مانند همه‌ی ما بدن، احساسات و ادراک داشت. اما می‌دانست چگونه به‌درستی رنج بکشد.

ما همه می‌خواهیم شاد باشیم و کتاب‌ها و معلم‌های بسیاری می‌کوشند به مردم کمک کنند تا شادتر باشند. بااین‌همه، ما همچنان در حال رنج‌کشیدنیم. 

کتاب نیلوفر و مرداب که برگرفته از آیین بوداست، به ما یاد می‌دهد توانایی بهره‌مندی از شادی مستلزم این نیست که رنج‌هایمان را به صفر ‌برسانیم. در‌واقع، مهارت شادبودن مهارت درست رنج‌کشیدن نیز هست. هنگامی که یاد بگیریم چگونه رنج‌هایمان را بپذیریم و درک کنیم، بسیار کمتر ‌رنج می‌کشیم. علاوه بر این، قادر خواهیم بود رنج‌هایمان را برای خودمان و دیگران به درک، لذت و شفقت تبدیل کنیم.

رنج و شادی از هم جدا نیستند و هردو، ماهیتی طبیعی دارند، به این معنا که ناپایدار هستند و مدام تغییر می‌کنند. هنگامی که گُل پژمرده می‌شود به کود تبدیل می‌شود. آن کود دوباره به روییدن گُل کمک می‌کند. شادی تبدیل به رنج می‌شود و رنج نیز تبدیل به شادی.

بخشی از کتاب صوتی نیلوفر و مرداب را بشنوید.

نیلوفر و مرداب تیچ نات هان

گوینده: مهرداد مهمان‌دوست
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پیگیر اخبار نباشید

این روزها گوشی موبایل از دستمان نمی‌افتد. صبح که از خواب بلند می‌شویم اخبار را چک می‌کنیم و یک‌عالمه خبر بد به سمتمان هجوم می‌آورد. از همان ابتدای روز استرس و اضطراب وجودمان را پر می‌کند. از یک طرف فکر می‌کنیم اگر اخبار را دنبال نکنیم، آدم‌ مطلع از اتفاقات دوروبرمان نیستیم و احتمالا بقیه فکر می‌کنند بی‌خیال و خودخواهیم؛ اما از طرف دیگر واقعا کشش خواندن و شنیدن این همه خبر بد را نداریم چون با استرس بعدش نمی‌دانیم چه کار کنیم.

کتاب صوتی پیگیر اخبار نباشید دقیقا بر همین موضوع تمرکز کرده است. این کتاب صوتی توضیح می‌دهد که انسان قرن ۲۱ چطور به شنیدن اخبار اعتیاد پیدا می‌کند و چطور می‌تواند این اعتیاد را ترک کند. سپس این را شرح می‌دهد که چطور اخبار ما را منفعل می‌کند و باعث می‌شود کاری اساسی نکنیم. در نهایت هم به همان دل‌نگرانی ما دست می‌گذارد که فکر می‌کنیم برای اینکه آدم مفیدی برای جامعه‌مان باشیم باید از اخبار سر دربیاوریم.

رولف دوبلی می‌گوید دموکراسی واقعی چیست و چطور بدون گوش‌دادن به اخبار می‌توانیم کاری اساسی انجام دهیم. با شنیدن این کتاب صوتی، استرس صبح‌هایمان را از زندگی پاک کنیم و خیالمان راحت باشد که کار اشتباهی هم انجام نمی‌دهیم.

بخشی از کتاب صوتی پی گیر اخبار نباشید را بشنوید.

پی گیر اخبار نباشید رولف دوبلی

گوینده: عادل فردوسی‌پور
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

۱۰ راهکار غلبه بر استرس

این کتاب صوتی ۱۰ راهکار اساسی و کم‌نظیر برای غلبه بر استرس و کاهش اضطراب به شنوندگان یاد می‌دهد. می‌توانید این کتاب صوتی را همان‌طور که مشغول رانندگی هستید یا در مترو و اتوبوس نشسته‌اید یا در خانه برای امتحان فردا درس می‌خوانید گوش دهید و نکته‌هایش را عملی کنید. ۱۰ راهکاری که این کتاب ارائه می‌دهد از این قرار هستند: 

  • ریلکسیشن (طرز صحیح آرام‌شدن)
  •  تنفس (طرز صحیح تنفس برای کاهش اضطراب)
  •  اتوژنیک (احساسی شبیه هیپنوتیزم، آرام کردن عضلات بدن)
  • آرامش پیش رونده (شل‌کردن و سپس رهاکردن عضلات بدن)
  • تلقین
  • ورزش
  • حساسیت‌زدایی (شناسایی محرک‌‌های استرس‌زا)
  • تغذیه مناسب
  • اهداف استرس کاری (روش مقابله با استرس در هنگام فشار کاری)

بخشی از کتاب صوتی ۱۰ راهکار غلبه بر استرس را بشنوید.

۱۰ راهکار غلبه بر استرس ال.جان ماسون

گوینده: سعید ابراهیم پور
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کار عمیق

در دنیای پرآشوب و پراسترس، جایی به این مرحله می‌رسیم که اضطراب عنصر جدایی‌ناپذیر زندگی ما شده است، فقط باید یاد بگیریم با استرسمان چه کار کنیم و با وجود حضور آن در زندگی‌مان چطور به هدف بزرگ زندگی‌مان برسیم. می‌دانیم که باید برای رسیدن به رویای زندگی‌مان عمیقا کار کنیم، اما در این دنیای شلوغ چطور تمرکزمان را جمع کنیم؟ کتاب صوتی کار عمیق به ما توضیح می‌دهد که چطور حواسمان را جمع کنیم و با وجود تشویش به کارمان بپردازیم. 

اما کار عمیق یعنی چه؟ فعالیت‌هایی حرفه‌ای که با تمرکز کامل و به دور از حواس‌پرتی انجام می‌شوند و کاری می‌کنند که از توانایی‌های شناختی‌مان بیشترین بهره را ببریم. 

کار عمیق مستلزم مدت‌ها فکرِ بدونِ حواس‌پرتی است و توجه به مسائل بی‌ارزش قادر به هم‌سازی با کار عمیق نیست. اما کارکردنی هم داریم که نقطه‌ی مقابل مسئله‌ی کار عمیق است: کار سطحی که به‌لحاظ شناختی دشوار نیست و بی‌نیاز از برنامه‌ریزی‌ است و مواقعی انجام می‌شود که حواسمان پرت است. 

این کتاب به ما آموزش می‌دهد چگونه مغز خود را تعلیم و عادات کاری‌مان را تغییر بدهیم تا کار عمیق کردن را به هسته‌ی زندگی‌مان تبدیل کنیم.

بخشی از کتاب صوتی کار عمیق را بشنوید.

کار عمیق کال نیوپورت

گوینده: محمد ولیان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

واسه جزئیات عرق نریز

عده‌ای فکر می‌کنند آدم‌ها به خاطر مسائل کلی و خیلی مهم مضطرب می‌شوند و برای از میان بردن آن، باید از پس کارهای خیلی مهمشان برآیند. اما واقعیت این است که بعضی وقت‌ها همان مسائل سطحی و جزئی ممکن است استرس‌زا باشند و در مقابل، همین اتفاقات کوچک موجب کاهش اضطراب انسان‌ها شوند.

کتاب صوتی واسه جزئیات عرق نریز ۱۰۰ راه به شنوندگان پیشنهاد می‌کند که از طریق آن‌ها هم استرسشان کم شود و هم یاد بگیرند چطور برای این جزئیات عرق نریزند و خودشان را خسته نکنند. راه‌حل‌هایی که این کتاب ارائه می‌دهد ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. فقط ممکن است تا به حال به ذهن خودتان نرسیده باشد

بخشی از کتاب صوتی واسه جزئیات عرق نریز را بشنوید.

واسه جزئیات عرق نریز ریچارد کارلسون

گوینده: کامبیز خلیلی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

‌‌

زندگی خود را دوباره بیافرینید

اغلب راهکارهایی که کتاب‌ها برای مقابله با استرس ارائه می‌دهند، برای بعد از مضطرب‌شدن است. یعنی به انسان‌ها یاد می‌دهند چطور با استرس خود مواجه شوند. اما کتاب‌هایی هم وجود دارند که به قبل از قضیه می‌پردازند. یعنی توضیح می‌دهند که اصلا چه اتفاقی می افتد که آدم‌ها مضطرب می‌شوند و سعی می‌کنند ریشه‌ی استرس را پیدا و آن را درمان کنند. اگر درمان هم نشد، آگاهی از آن باعث می‌شود مقابله با اضطراب راحت‌‌تر شود.

کتاب صوتی زندگی خود را دوباره بیافریند از این دست کتاب‌هاست که تلاش می‌کند انواع طرح‌واره‌ها (تله‌ها) را برشمرد و آزمون‌هایی را مطرح کند که شنوندگان با حل آن‌ها متوجه شوند چه طرح‌واره‌ای دارند. هرکس بعد از اینکه با طرح‌واره‌ی خود آشنا می‌شود بهتر می‌تواند با مسائلی که موجب اضطرابش می‌شود کنار بیاید. 

برای مثال، آیا از جواب نه دادن به اطرافیان خود مضطرب می‌شوید؟ شما یک تله‌ی مشخص دارید.

تله‌ی (طرح‌واره) زندگی، الگویی است که از کودکی آغاز و تأثیرات آن در تمام طول زندگی منعکس می‌شود. آنچه که خانواده‌های ما با ما در کودکی انجام می‌دهند، آغازگر این الگوست. آن تله‌ی زندگی به بخشی از ما تبدیل می‌شود. 

این تله‌های زندگی هستند که مشخص می‌کنند ما چطور فکر کنیم، احساس کنیم، عمل کنیم و آن‌ها را به دیگران نیز منتقل کنیم. آن‌ها موجب بروز احساسات قدرتمندی همچون خشم، ناراحتی و اضطراب می‌شوند. 

این کتاب صوتی، به توصیف یازده تله‌ی رایج در زندگی می‌پردازد و به ما چگونگی «شناخت» آن‌ها، درک سرچشمه و روش تغییر آن‌ها را نشان خواهد داد.

بخشی از کتاب صوتی زندگی خود را دوباره بیافرینید را بشنوید.

زندگی خود را دوباره بیافرینید جفری ای. یانگ

گوینده:
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

نمی‌گذارم کسی اعصابم را به هم بریزد

شاید جالب باشد بدانیم که اشخاص و موضوعات اعصابمان را به هم نمی‌ریزند، بلکه ما خودمان هستیم که اعصابمان را به هم می‌ریزیم و مضطرب می‌شویم. 

همه‌ی ما درباره‌ی هر آنچه در زندگی‌مان رخ می‌دهد احساساتی داریم. هدف کتاب صوتی نمی گذارم کسی اعصابم را به هم بریزد حذف احساسات نیست. هدف این است که به واکنش‌های هیجانی افراطی خود حمله کنیم و آن را کاهش دهیم، به‌طوری‌که بتوانیم انواع احساساتی را که در موقعیت‌هایی خاص سالم و مناسب هستند، احساس کنیم.

هیچ اشکالی ندارد که احساساتی همچون اضطراب، ناخشنودی، خشم، عصبانیت، نگرانی، گناه، ناراحتی یا تأسف داشته باشیم. نکته‌ی مهم این است که این احساسات را در سطحی نگه داریم که خودتان را به‌طور کامل درمانده و ناکارآمد نکنیم. حتی گاندی هم گاهی از کوره درمی‌رفت.

این کتاب صوتی برای واکنش‌های افراطی‌مان درخصوص اضطراب سه هدف را در نظر می‌گیرد: ۱) اجازه ندهیم خیلی رخ دهند؛ ۲) وقتی واکنش افراطی داریم از شدت آن بکاهیم؛ ۳) اجازه ندهیم خیلی طول بکشد.

بخشی از کتاب صوتی نمی گذارم کسی اعصابم را به هم بریزد را بشنوید.

نمی گذارم کسی اعصابم را به هم بریزد آرتور لانگ

گوینده: مریم پاک‌ذات
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

استرس را سرکوب کن

موضوع کتاب صوتی استرس را سرکوب کن مدیریت بر استرس است، نه بر عوامل استرس‌زا. این کتاب ۳۵ نسخه‌ی فوری به ما نشان می‌دهد که چگونه:

  • با هوشیاری بیشتر در محیط کار و زندگی‌مان بیدار و آگاه زندگی کنیم.
  • بدون توجه به هرگونه موقعیت موجود، خودمان را فردی برنده بدانیم.
  • مسئولیت پاسخمان را بر عهده بگیریم.
  • کنترل فیزیولوژی بدنمان را برقرار کنیم و در دست بگیریم.
  • با به‌کارگیری گزینه‌ای از میان چند فن کتاب، شکست‌ناپذیری و مقاومت روحی خویش را تقویت کنیم و در مقابله با استرس شجاع باشیم.
  • برای تمام مدت عمر در برابر استرس ایمن شویم.

اگر به این فنون عمل کنیم و آنها را جزئی از زندگی‌مان بدانیم، دیگر هرگز از استرس و افسردگی رنج نخواهیم برد.

بخشی از کتاب صوتی استرس را سرکوب کن را بشنوید.

استرس را سرکوب کن کنفورد ند

گوینده: حمید یزدانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

4,098 بازدید
برچسب ها

Avatar

افسانه دهکامه


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه