رنج های ورتر جوان
نویسنده: یوهان ولفگانگ فون گوته
مترجم: محمود حدادی
انتشارات: نشر ماهی
ادبیات آلمان، گرهخورده با ژرفای اندیشههای ژرف فلسفی و هنرهای ناب، انعکاسی از روح انسان و پیچیدگیهای وجود اوست. از گوته، با شکوه فلسفی و نغمههای جاودانهاش، تا کافکا که اضطراب انسان معاصر را در کابوسهای شخصیتهای داستانهایش به تصویر کشید؛ از هسه، که با سفرهای معنوی خود جویندگان معنا را همراهی کرد، تا برشت، که تئاتر را به نقدی اجتماعی بدل ساخت. در کنار این بزرگان، توماس مان، هاینریش بل، اشتفان تسوایگ، یوزت روت، پیتر هانتکه و گونترگراس هر یک نقشی بیبدیل در این میراث ماندگار دارند. ادبیات آلمان، با تمام صداهای متفاوتش، چراغی است که همچنان مسیرهای تازهای را پیش روی اندیشه و احساس میگشاید.
رنج های ورتر جوان
نویسنده: یوهان ولفگانگ فون گوته
مترجم: محمود حدادی
انتشارات: نشر ماهی
یوهان ولفگانگ فون گوته (۱۷۴۹–۱۸۳۲)، شاعر، نمایشنامهنویس، رماننویس و متفکر برجسته، یکی از ارکان مهم ادبیات جهان و نمادی از شکوه و عمق فرهنگ آلمان است. او در دانشگاههای لایپزیگ و استراسبورگ تحصیل کرد و در طول زندگی خود، آثارش به یکی از مهمترین منابع الهام برای ادبیات و فرهنگ غرب تبدیل شدند. گوته را میتوان هم در زمرهی رمانتیکها و هم در گروه کلاسیکها جای داد؛ او در قرن هجدهم، شیفتهی فرهنگ و ادب مشرقزمین شد و خود را شاگرد حافظ میدانست. این تأثیرات در آثارش به وضوح مشهود است. شاهکار او، نمایشنامه دو بخشی «فاوست» است، که در طول عمر خود بر روی آن کار کرد و نخستین طرحهای آن به دوران نوجوانیاش باز میگشت. این اثر را بزرگترین اثر ادبی آلمان به شمار میآورند؛ سفری عمیق به درون روح انسان که تضادهای پیچیده میان دانش و قدرت، عشق و گناه، نجات و سقوط را به تصویر میکشد. دیگر اثر برجسته او، رنجهای ورتر جوان، در سن ۲۵سالگی شهرت جهانی به او بخشید. نثر گوته، که چون موسیقی جاری است، انسانیت را در تمام ابعادش به نمایش میگذارد. آثارش همچنان مانند چراغی روشن در افق ادبیات ایستاده است، بیزوال و پرنفوذ.
سیدارتها
نویسنده: هرمان هسه
مترجم: سروش حبیبی
انتشارات: نشر ماهی
هرمان هسه (۱۸۷۷–۱۹۶۲)، شاعر، نویسنده و راوی برجستهی قرن بیستم آلمان، یکی از مهمترین چهرههای ادبیات جهان است. کتابهای او به بیش از ۵۰ زبان دنیا ترجمه شده و بیش از ۸۰ میلیون نسخه به فروش رسیده است. هسه علاوه بر نویسندگی، به نقاشی نیز علاقهمند بود و گاهی با ترکیب نقاشی و شعر، بیانات خود را به شکلی ویژه بیان میکرد. در سال ۱۹۱۱، او به همراه دوست نقاش خود به اندونزی سفر کرد، سفری که منجر به نوشتن پیشنویس کتابهای «سفر شرق» و «سیذارتا» شد. در این آثار، هسه از زندگی پسر برهمن روایت میکند که خانهی پدری را ترک کرده و با جستوجوی معنای زندگی، طعم مکتب بودا و آموزههای شمنها را میچشد. هسه در نوشتههای خود، درک عمیقی از فلسفههای شرق و غرب را با زیبایی زبان در هم میآمیزد. آثار او مملو از شوریدگی غمآلود و افسانهای است که ویژگی روح شاعران آلمانی را در خود دارد. جایزهی نوبل ادبیات در سال ۱۹۴۶، شاهدی بر تأثیر عمیق او بر جهان ادبیات است. هرمان هسه، با کلماتی که همچنان مسیر جویندگان معنا را روشن میکند، بهعنوان یکی از بزرگترین نویسندگان تاریخ شناخته میشود.
بخشی از کتاب صوتی سفر شرق را بشنوید.
سفر شرق
نویسنده: هرمان هسه
گوینده: رضا عمرانی
انتشارات: انتشارات ماه آوا
محاکمه
نویسنده: فرانتس کافکا
مترجم: علیاصغر حداد
انتشارات: نشر ماهی
فرانتس کافکا (۱۸۸۳–۱۹۲۴)، نویسندهای که با قلمی سیال و ذهنی هراسزده، کابوسهای مدرنیته و بیگانگی انسان را به تصویر کشید، یکی از برجستهترین چهرههای ادبیات آلمانزبان است. کافکا در داستاننویسی سبکی خاص ایجاد کرد که بعدها به «کافکایی» معروف شد و تأثیر عمیقی بر نویسندگان بزرگی چون صادق هدایت و گابریل گارسیا مارکز گذاشت. آثار او، با وجود وصیتش مبنی بر نابودکردن تمامی نوشتههایش، پس از مرگش منتشر شده و به یکی از تأثیرگذارترین آثار در ادبیات غرب بدل شدند. آثاری چون «مسخ» و «محاکمه» جهانی میسازند که در آن مرز میان واقعیت و وهم از هم میگسلد. شخصیتهای کافکا، بهگونهای در هزارتویی بیپایان گرفتار آمدهاند که در آن قانون، قدرت و معنا گریزانند. نثر سرد و شفاف او در عین سادگی، لایههای پیچیدهای از معنا و احساس را در خود نهفته دارد. کافکا که خود در انزوای درونی و اضطرابهای روزمره زندگی میکرد، صدای وجدان سرگشتهی انسان معاصر شد. هر جملهی او دردی نهفته و حقیقتی تلخ را بازگو میکند، صدایی که همچنان از اعماق زمان به گوش میرسد و انسان را به تأمل و ترس وا میدارد.
بخشی از کتاب صوتی مسخ را بشنوید.
مسخ
نویسنده: فرانتس کافکا
گوینده: آرمان سلطانزاده
انتشارات: آوانامه
ننه دلاور و فرزندان او
نویسنده: برتولت برشت
مترجم: مصطفی رحیمی
انتشارات: انتشارات نیلوفر
برتولت برشت (۱۸۹۸–۱۹۵۶)، نمایشنامهنویس، شاعر، نویسنده، کارگردان و منتقد برجستهی آلمانی، هنرمندی بود که با نظریهی تئاتر حماسی در سال ۱۹۲۵، هنر تئاتر را از قالبهای سنتی آزاد کرد و آن را به ابزاری برای اندیشه و تغییر اجتماعی تبدیل نمود. هدف او این بود که تماشاگر از شیفتگی صرف به نمایشگری فاصله گرفته و به تفکر و نقد پردازد. برشت، با استفاده از واژگان ساده، عمیقترین مفاهیم را منتقل کرد و با زبان بیتکلف خود، صدای رنجدیدگان و مبارزان زمانهاش شد. او هنری متعهد و انتقادی را خلق کرد که همچنان الهامبخش کسانی است که به قدرت واژهها برای ساختن دنیای بهتر ایمان دارند. ژان پل سارتر، او را بیشک بزرگترین درامنویس معاصر نامیده است. برشت در سال ۱۹۵۴ با استفاده از تکنیک فاصلهگذاری، سبکی نوین در تئاتر به وجود آورد. آثاری چون «ننه دلاور و فرزندانش» و «زندگی گالیله» تصویری بیپرده از مبارزه، ظلم و انتخابهای دشوار انسان در جهانی بیرحم ارائه میدهند.
بخشی از کتاب صوتی زندگی گالیله را بشنوید.
زندگی گالیله
نویسنده: برتولت برشت
گوینده: گروه گویندگان
انتشارات: نوین کتاب گویا
بودنبروک ها
نویسنده: توماس مان
مترجم: علی اصغر حداد
انتشارات: نشر ماهی
توماس مان (۱۸۷۵–۱۹۵۵)، نویسنده و روشنفکر آلمانی، با قلمی باشکوه و ذهنی فلسفی، روح پیچیدهی اروپا را در آستانهی قرن بیستم به تصویر کشید. او که در دوران تحصیل شاگرد ممتازی نبود، به کار در یک شرکت بیمه در مونیخ پرداخت و در اوقات فراغت خود داستانهایی مینوشت. در سال ۱۸۹۷، همراه با برادرش هانریش، به رم رفت و نگارش رمان «بودنبروکها» را آغاز کرد که به زندگی یک خانوادهی بورژوا و افول تدریجی آن میپردازد. این کتاب در سال ۱۹۰۱ منتشر شد و موجب شهرت او شد. آثاری چون «مرگ در ونیز» و «کوه جادو»، سفری به درون انسانها برای جستوجوی حقیقت، عشق و تراژدی هستند. توماس مان در سال ۱۹۲۹ جایزهی نوبل ادبیات را دریافت کرد و بهعنوان صدای بحرانها و امیدهای زمانهی خود شناخته شد. پس از بهقدرترسیدن نازیها، به سوئیس مهاجرت کرد و در تبعید به نوشتن ادامه داد. در سال ۱۹۴۹، پس از ۱۵ سال، به آلمان بازگشت و جایزهی ادبی گوته را از دولت آلمان شرقی دریافت کرد. او در سال ۱۹۵۳ نشان لژیون دونور از فرانسه و دکترای افتخاری از دانشگاه کمبریج را نیز دریافت کرد. توماس مان، با میراثی جاودانه از اندیشه و زیباییشناسی، همچنان الهامبخش ادبیات جهانی است.
بخشی از کتاب صوتی مرگ در ونیز را بشنوید.
مرگ در ونیز
نویسنده: توماس مان
گوینده: آرمان سلطانزاده
انتشارات: آوانامه
عقاید یک دلقک
نویسنده: هاینریش بل
مترجم: سپاس ریوندی
انتشارات: نشر ماهی
هاینریش بل (۱۹۱۷–۱۹۸۵)، نویسندهای خستگیناپذیر و وجدان بیدار آلمان پس از جنگ جهانی دوم، با قلمی پر از حقیقت و جستوجویی بیپایان در عمق انسانیت، تاریخ را در میان ویرانههای جنگ روایت کرد. او در بسیاری از رمانها و داستانهایش به زندگی خصوصی و فردی انسانها پرداخته و چالشهای آنها را در برابر جنگ، تروریسم، اختلافات سیاسی و تحولات اقتصادی و اجتماعی به تصویر کشیده است. در آثار بل، شخصیتهای داستانها اغلب انسانهای فردگرا، سرسخت و گاهی عجیب و غریب هستند که با سازوکار دولت و نهادهای اجتماعی در تعارضاند. در رمانهایی چون «عقاید یک دلقک»، او جامعهی قرن بیستم را به نقد کشیده و بورژوازی، کاتولیسیسم و سوداگران صنعت و تکنولوژی را که انسانها را از هویت واقعی خود تهی کرده و به سوی نیهیلیسم میرانند، محکوم کرده است. بل که خود در جنگ جهانی دوم تجربیات تلخی داشت، بهشدت صلحجو بود و تمامی آثارش در دوران پس از جنگ بهنوعی به مسئلهی جنگ و جلوگیری از تکرار آن پرداختهاند. او در داستانها، مقالات و سخنرانیهایش همیشه علیه جنگ، بیعدالتی و ظلم سخن گفته و به دنبال راهی برای بازسازی انسانی و اخلاقی جهان بوده است. جایزهی نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۲، تنها تأییدی بر تأثیر عمیق او بر ادبیات جهان و تعهدش به انسانیتر ساختن دنیای پس از جنگ بود.
بخشی از کتاب صوتی عقاید یک دلقک را بشنوید.
عقاید یک دلقک
نویسنده: هاینریش بل
گوینده: اشکان عقیلیپور
انتشارات: رادیو گوشه
۲۴ ساعت از زندگی یک زن
نویسنده: اشتفان تسو ایگ
مترجم: رضا سیدحسینی
انتشارات: انتشارات نگاه
اشتفان تسوایگ (۱۸۸۱–۱۹۴۲)، نویسنده، شاعر و زندگینامهنویس آلمانیزبان، در وین به دنیا آمد و دکترای فلسفه را از دانشگاه وین دریافت کرد. علاقهاش به تئاتر او را به دنیای ادبیات کشاند، جایی که با نثری روان و احساسی، پیچیدگیهای روان انسان را به شکلی زنده و دقیق به تصویر کشید. تسوایگ با توانایی خارقالعادهای تضاد میان رؤیاها و واقعیت، شکوه و فروپاشی را در سرنوشت شخصیتهایش نمایان میکرد. با رویکارآمدن هیتلر در ۱۹۳۴، تسوایگ به لندن مهاجرت کرد و چند سال بعد، پس از ویرانیهای ناشی از جنگ جهانی دوم، به برزیل پناه برد. اثر جاودانهی او، وجدان بیدار در ۱۹۳۶ منتشر شد و در آن، تسوایگ سرگذشت انسانی را روایت میکند که در برابر ظلم و فساد قرون وسطی قیام کرده است. او همچنین از جمله نویسندگانی است که تحت تأثیر فروید، نظریات روانکاوی را در آثار خود بهطور استادانه وارد کرده است. تسوایگ که خود قربانی زمانهای بیرحم بود، در تبعید و در مواجهه با دنیای در حال فروپاشی، همراه با همسرش به زندگی خود پایان داد. اما آثارش همچنان زندهاند؛ با روحی پر از امید و اندوه، و پژواکی از دورانی که انسان در جستوجوی معنا، از میان تاریکی عبور میکرد.
بخشی از کتاب صوتی شطرنج را بشنوید.
شطرنج
نویسنده: اشتفان تسو ایگ
گوینده: گشتاسب امجد
انتشارات: انتشارات ماه آوا
مارش رادتسکی
نویسنده: یوزف روت
مترجم: محمد همتی
انتشارات: نشر نو
یوزف روت (۱۸۹۴–۱۹۳۹)، یکی از برجستهترین نویسندگان ادبیات آلمان و اتریش، قلمی داشت که چون آینهای غبارزده، اندوهها و زخمهای جهان پس از جنگ را بازتاب میداد. او در امپراتوری اتریش-مجارستان به دنیا آمد و تجربه فروپاشی این امپراتوری، درونمایه اصلی آثارش شد. روزنامهنگاری پرکار و پرآوازه بود که همواره در حسرت کنارگذاشتن قلم روزنامهنگاری و ورود به دنیای ادبیات بود. بخش عمدهای از زندگی او در سفرهای مداوم و در هتلهای مختلف، بهعنوان خبرنگار و پاورقینویس سپری شد. روت با سبکی شاعرانه و نثری پرقدرت، سرنوشت انسانهایی را روایت میکرد که در میان گذشته و حال، ایمان و شک، ویرانی و بازسازی گرفتار شده بودند. «مارش رادتسکی» مشهورترین اثر اوست و آخرین رمانی که پیش از مهاجرت به پاریس و در بهدریهای بعدی نوشت. ماریو بارگاس یوسا این رمان را از بهترین آثار سیاسی خوانده و گفته که در نگارش سور بز از آن الهام گرفته است. آثار روت بهوضوح نشان میدهند که او نویسندهای متعهد و ضدجنگ بود که در نوشتههایش آغاز جنگ جهانی دوم و پیامدهای ناگوار آن را پیشبینی کرده بود. زندگی او نیز همانند آثارش، تراژدیای بیپایان بود؛ با آوارگی، فقر و وابستگی به الکل، اما همین دردها به آثارش عمقی منحصربهفرد بخشید که هنوز هم خوانندگان بسیاری را مجذوب خود میکند.
بخشی از کتاب صوتی ایوب را بشنوید.
ایوب
نویسنده: یوزف روت
گوینده: اطهر کلانتری
انتشارات: رادیو گوشه
دلهره دروازه بان هنگام ضربه پنالتی
نویسنده: پیتر هاندکه
مترجم: کیوان خسروی
انتشارات: انتشارات خوب
پیتر هانتکه، نویسنده، نمایشنامهنویس، مترجم، شاعر، کارگردان فیلم و فیلمنامهنویس اتریشی، در سال ۱۹۴۲ در اتریش به دنیا آمد و در رشتهی حقوق از دانشگاه گراتس فارغالتحصیل شد. او صدای متفاوتی در ادبیات معاصر است که با نثری عمیق و پر از تأمل، مرزهای سنتی روایت را به چالش کشید. هانتکه در آثارش به کاوش درونیات بشر و مواجهه انسان با جهان پرداخته و در رمانهایی چون «ترس دروازهبان از ضربه پنالتی» و نمایشنامههایی مانند «اهانت به تماشاگر»، به زبان، تنهایی و بحران هویت پرداخته است. نوشتههای او مانند آیینهای شکسته، جهانی پراکنده را بازنمایی میکنند، بدون آنکه قضاوتی قطعی دربارهی آن داشته باشند. هانتکه همواره نویسندهای جنجالی بوده است؛ نهتنها بهخاطر مضامین آثارش، بلکه بهدلیل مواضع سیاسیاش. اهدای جایزهی نوبل ادبیات به او در سال ۲۰۱۹ با انتقادهایی از سوی گروههایی از روشنفکران و روزنامهنگاران همراه بود. دلیل اصلی این انتقادها، حمایت او از اسلوبودان میلوشویچ و نفی نسلکشی بوسنیاییها از سوی این نویسنده بود. هانتکه همچنین در رمان «اندوهی فراتر از رؤیاها» که یکی از بهترین آثار اوست، تأثیرات عمیق خود از خودکشی مادرش در سال ۱۹۷۱ را منعکس کرده است، در این رمان، هانتکه به دروننگری در زندگی مادرش پرداخته و آثار این واقعهی دراماتیک را در اثر خود منعکس کرده است.
بخشی از کتاب صوتی اندوهی فراتر از رویا را بشنوید.
اندوهی فراتر از رویا
نویسنده: پتر هاندکه
گوینده: مهدی صفری
انتشارات: آوانامه
درحال کندن پوست پیاز
نویسنده: گونتر گراس
مترجم: جاهد جهانشاهی
انتشارات: انتشارات نگاه
گونتر گراس (۱۹۲۷–۲۰۱۵)، نویسنده، شاعر و نقاش آلمانی، از برجستهترین چهرههای ادبیات پس از جنگ جهانی دوم بود. او در دانتسیگ که امروز بخشی از لهستان است، به دنیا آمد و در رشتههای مجسمهسازی و طراحی تحصیل کرد. گراس همچنین با طراحی سی طرح برای ترجمه آلمانی کتاب سی افسانه اثر هانس کریستین اندرسون، نویسندهی دانمارکی، برندهی جایزه طراحی شد. او در شاهکار خود، «طبل حلبی»، با نثری غنی و خیالپردازی حیرتانگیز، روایتی از گناه، انکار و حقیقت در دوران نازیسم ارائه کرد. گراس نهتنها بهعنوان یکی از بنیانگذاران گروه «۴۷»، محفلی که هانس ورنر ریشتر آن را سازماندهی کرد، شناخته میشود، بلکه بهسرعت تبدیل به یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان آلمان شد. در این محفل، هاینریش بل نیز از نزدیک با گراس در ارتباط بود و او را بهشدت به نویسندگی ترغیب میکرد. شخصیتهای آثار گراس، همچون خود او، در کشاکش میان گذشته و حال، حامل بار سنگین مسئولیت و وجدان تاریخی هستند. گراس، با قلمی که گاهی به تیزی تیغ و گاهی به لطافت شعر میرسد، تاریخ را نه فقط بهعنوان یک سلسلهوقایع، بلکه بهعنوان زخمی جمعی که بر روح انسانها حک شده، روایت کرد. دریافت جایزهی نوبل ادبیات در سال ۱۹۹۹، تنها یکی از نشانههای تأثیر عمیق او بر ادبیات و اندیشهی معاصر است
دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه